Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Rozumiem że do sterowania pogodowego wykorzystuje się też zawory 3D i dedykowane do tego sterowniki ale jaki jest sens przywalenia wyższej temp na kotle??

Kocioł kondensacyjny może pracować na parametrach jak pompa ciepła i do tego został stworzony!!!!!

Gdzie w pompach ciepła stosuje się zawory 3D?? jedynie chyba do przełączania na grzanie wody. Tam się ładuje podłogę i bufor wodny ile wlezie w taniej taryfie! W kotle kondensacyjnym zasada bardzo podobna a plusem jest to że chodzi wtedy kiedy jest zapotrzebowanie, a nie wtedy kiedy nocna taryfa jest najkorzystniejsza.

 

No jak to jak będę sterować drugą pompą?

Przecież to proste:

Pompa piętro - podłączona przez przekaźnik sterowana wyjściem z kotła.

Pompa parter - podłączona przez przekaźnik sterowany wyjściem z kotła i dodatkowo sprzężona ze zwykłym regulatorem pokojowym który ma wbudowany przekaźnik NO, NC. Zwykły np: Auraton czy Euroster mi to zapewni.

Kocioł chodzi - pompy chodzą a dodatkowo pompa parteru chodzi albo nie chodzi w zależności jaką temperaturę ustawie na regulatorze.

Na sterowniku od kotła który przeniosę na górę mam np: 21st ustawione i na drugim regulatorze na parterze który sprzężony jest z pompą też mam ustawione 21st.

Słoneczko nagrzewa mi dół przez okna, temp. się podnosi w pomieszczeniu i regulator na parterze rozłącza pompę.Na piętrze natomiast pompa i kociołek dalej sobie chodzi do momentu osiągnięcia zadanej temp przez sterownik.

Prościej się nie da wytłumaczyć.

Coś słabo widzę u kolegi inwencje twórczą ;)

W instalacjach z pompą ciepła ...... też stosuje się zawory 3D (!!!!!). Nie wiem co można Ci jeszcze mądrego napisać? W sterowaniu stałotemperaturowym a takie masz można stosować JEDEN  (!!!!!) termostat pomieszczenia.

Niestety twoje rozumowanie jest błędne, ale tak jak to napisałem twoja instalacja twoje problemy i.... twoje pieniądze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam 

 

Teoretycznie masz racje, ale jak wiadomo teoria nie zawsze chce współpracować z praktyką.

 

Znam podobny do Twojego domek z wysokim salonem ( bardzo fajny tylko te rozkładanie rusztowania w salonie aby umyć okno dachowe jest trochę kłopotliwe) Całość również w podłogówce i oczywiście problem z przegrzewającym się salonem. Rozwiązaniem okazało się zmniejszenie przepływów na pętlach salonu i kuchni oraz montaż siłowników na 2 pętlach w salonie.

 

Wracając do Twojego planu przeróbki instalacji.

Wyłączanie za pomocą eurostera umieszczonego w salonie ogrzewania na parterze spowoduje również wyłączenie ogrzewania w pozostałych pomieszczeniach na dole ( najprawdopodobniej 3 pokoje oraz łazienka) a tam nie masz zysku słonecznego. Pomijam już fakt bezwładności podłogówki i to że sterowanie of - on po prostu nie ma prawa dobrze działać.

HeHe, na szczęście dachowego okna nie mam nad antresolą :)

Dół jest cały otwarty i przeszkolony (salon z antresolą połączony z kuchnią i sporym korytarzem) i jest tylko jeden pokoj - gabinet umieszczony z tej samej słonecznej strony w którym również mam zyski słoneczne i obok łazienka, do której tylko chodzę się załatwiać :)

Nie ma problemu z tymi pomieszczeniami. Chcę mieć tylko strefę góra- dół. Nic więcej.

Będzie więc dobrze a wahania temperatury w postaci jednego stopnia mi nie robią.

Nie potrzebne mi są dodatkowe siłowniki na pętlach.

Skoro piszecie że sterowanie on-off nie ma prawa dobrze działać to pójdę w sterownik z PID który będzie cyklicznie załączał pompę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To się da zrobić bez 3-D, tylko trzeba było najpierw policzyć jakie jest zapotrzebowanie na moc grzewczą tego budynku - np OZC lub przynajmniej SDG-2, wtedy wiadomo co mamy.

Głównie idzie o określenie dyspozycyjności manometrycznej pompy w układzie CO - rys poniżej

Kilka przykładów z montażu - rys poniżej

Sterowanie pogodowe ładnie współpracuje ze strefowym wykonanym np na silownikach

post-18578-0-03999600-1423434602_thumb.jpg

post-18578-0-38769900-1423434631_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok kombinuj 

 

Widzę że boisz się zaworu 3d i porządnego sterowania strefą jak diabeł święconej wody  

Nie do końca się boję, po prostu uważam że nie ma sensu go zakładać, skoro kocioł też posiada wbudowaną automatykę pogodową i poprzez ustawienia krzywych dobierana jest niska temperatura zasilania.

Nie potrzebne mi są również siłowniki na poszczególnych pętlach i osobne sterowanie w każdym pomieszczeniu, przecież w podłogówce występuje zjawisko samoregulacji i odda ona tyle ciepła do pomieszczenia ile jest potrzebne, a temperaturę w pomieszczeniach reguluje się na przepływomierzach raz i zapomina się o tym na zawsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem że chcesz dołożyć sprzęgło oraz oddzielne pompy na górę oraz dół.

Zastanawiasz się jak wysterować układem który jak się okazuje więcej ciepła potrzebuje na górę niż na dół.

Robi się to tak jak napisałeś, regulując przepływy w poszczególnych strefach. Pozostaje jednak problem z zyskiem słonecznym który masz na dole. Wyłączanie pompy może spowodować niestabilność całego układu i wahania temperatury. Najlepiej w takim przypadku sprawdziłby się  zawór 3d z siłownikiem oraz sterownikiem pokojowym, który obniżyłby temperaturę zasilania dolnego rozdzielacza podczas wzrostu temperatury spowodowanego słońcem. 

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak dołożę sprzęgło i 2 pompy.

Patrząc na twoją wypowiedz zapewne masz rację, a czy myślisz że gdybym zostawił włączone pompy obiegowe w słoneczny dzień, to jest jakaś szansa żeby to ciepło z nagrzanej podłogi parteru przetransportuje się choć trochę poprzez sprzęgło na piętro?

 

Jeszcze jedna myśl mi przyszła do głowy skoro mówisz o tym zaworze 3D sterowany sterownikiem pokojowym - a gdybym wtedy zrobił to sprzęgło, 2 pompy i 2 zawory 3D sterowane oddzielnie regulatorem pokojowym (a nie pogodowo), jeden na parterze a jeden na piętrze, oprócz tego ten sterownik kotła który mam jak wspomniałem przenoszę na górę i zostawiam kocioł niech on się zajmie automatyką pogodową.

Miałoby to sens?

Hmmmm.....Chociaż podejrzewam że ten zawór 3D z piętra i tak by był cały czas otwarty <_< więc na parterze lepiej by to się sprawdziło pewnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątpię aby dół w słoneczne dni nie potrzebował ogrzewania a co więcej mógł przekazywać nadwyżki ciepła na górę (chyba że masz czarne matowe płytki na dole)

Dół potrzebuje w tym czasie niższej temperatury zasilania ale nadal musi być ogrzewany.

 

Na początku musisz zadbać o przepływy w Twojej podłogówce czyli sprzęgło i pompy

Następnie włączyć w kotle sterowanie pogodowe oraz ustawić odpowiednią krzywą grzewczą, zapewniającą optymalną temperaturę w najzimniejszych pomieszczeniach przy przepływach 2l , Jeśli jakieś pomieszczenia będą w tym czasie przegrzewane należy zmniejszyć w nich przepływy lub wyłączyć jedna pętle gdy w danym pomieszczeniu jest ich kilka

 

Jeśli wyżej wymieniony sposób nie uda się uzyskać zadowalającego efektu wtedy pozostaje zawór 3d i sterownik pokojowy lub siłowniki na pętlach 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.

Na pewno najpierw zacznę od sprzęgła i 2 pomp, bo 2L na minutę nie osiągam na pompie z kotła tylko 1L/min ;) i na pewno dorzucę czujnik zewnętrzny. Poobserwuję zachowanie układu i jak będzie trzeba wprowadzę dalsze zmiany.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko jeszcze pytanie czy jedna pompa powiedzmy 25/60 da radę obsłużyć tyle obwodów o długości w sumie ok.1000m do wymaganego przepływu przynajmniej tych 2l/min jak piszecie? Na chwilę obecną max przepływ jaki mogę ustawić to ok 1,1L/min - taki mi pokazuje na rotametrach.

Najdłuższa nitka mam 90m w dwóch pomieszczeniach, reszta to średnio po 60m.

Opcja z zamknięciem paru obwodów na parterze szczególnie tych na które pada mocno słońce za pomocą powiedzmy 4-5 siłowników też wydaje się ciekawa. Trochę poczytałem o takich instalacjach ;)

Te siłowniki mogę w sumie zawsze dołożyć i spiąć wszystkie razem pod osobny regulator pogodowy albo pokojowy.

Dajecie mi sporo opcji do wyboru <_<. Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam

Przerobiłem moją instalacje, chociaż juz raczej nie będę mial możliowści jej przetestować w najbliższym czasie, było tylko parę chłodnych dni po tych zmianach i co tu dużo mówić -niewiele jak na razie.

Założyłem sprzęgło, czujnik pogodowy i jedna pompa obiegowa za sprzegłem Wilo yonos 25/60 oraz przeniosłem sterownik kotła do góry. Siłowników na razie nie zakładałem na pętlach w salonie jak rozmawialismy wyżej.

Powiem szczerze że myslałem iż pompa dodatkowa zwiększy znacznie przepływ w pętlach ale kreska na rotametrach podniosła sie nieznacznie tylko do poziomu 1,5 litra na min. , a pompka chodzi na max. Mogłem kupic lepiej 2 pompy i założyć osobno na kazdy rozdzielacz. W razie czego zostawiłem sobie trójnik i zawsze mogę dołożyc jeszcze jedna pompa.

Krzywa grzania w sterowniku ustawiona na 4 i kocioł dogrzewał wodę o temp 27-30 st.

Woda na zasilaniu za sprzegłem jakby lekko chłodniejsza o jakieś 2 st. Co to oznacza? Rozumiem że sprzęgło troche wychłodzi wodę zasilającą?

Temperatury powrotu takie same czyli około 21st.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, różnica miedzy zasilaniem a powrotem to było jakiś 7-8st. Teraz juz tego nie sprawdze niestety bo ogrzewanie wylaczyłem pare dni temu, zostanie mi przesunąc wszystkie testy na następny sezon zimowy więc napewno wtedy sie odezwę i myślę że będę mógł napisać cos więcej o tym :)

Dodam jeszcze że ciśnienie w instalacji to lekko poniżej 1 bar w spoczynku, a podczas pracy trochę przekracza tą wartość. No chyba że musiałbym lekko podnieść to ciśnienie i to miałoby coś z tym wspólnego.

Tylko w dwóch pomieszczeniach mam pętle które mają 90m, w jednym pomieszczeniu jest 70m a reszta to po 60 metrów.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posadzki betonowe, podłoga na gruncie ocieplona styropianem 20cm na zakładkę i cały dół wykończony płytkami gresowymi, u góry 5cm styro pod rurkami i panele wszedzie oprócz łazienki.

No będziemy czekac na zimę wtedy sie dowiem i w trakcie może coś sie wymyśli ;)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Witam. Wracam ponownie do mojego wątku po długiej przerwie ;)

Zrobiło sie chłodniej więc można zacząć testować przerobioną instalację.

Od ok dwóch tygodni zapisuje codziennie o tej samej godzinie zużycie gazu i temperatury na zewnątrz.

Przypomnę że mam ogrzewanie gazowe, podłogówke po całości , zamontowałem w tym sezonie sprzegło hydrauliczne i żadnych mieszaczy nie mam bo kocioł moduluje od 25st.

Po zakupie czujnika pogodowego przeszedłem na pogodówkę i troche nie rozumiem jej działania.

Po paru dniach testowania krzywych grzania, "wstrzeliłem" sie na razie w krzywą nr 3 z histerezą powiedzmy +-1. i komfort w domu powiedzmy ok. wszedzie podobna temperatura w pomieszczeniach, tylko w dwóch pokojach wciąż walczę żeby je dogrzać mimo większego przepływu (ok 2l/min) na pętlach.

Ale zanotowałem podwyższone zużycie gazu, a kocioł chodzi jakby cały czas, no w każdym razie pompy nie przestaja mielić prawie że i palnik sie nie wyłącza ale chodzi chyba na minimalnym płomieniu.

Zanotowałem też bardzo małą deltę ok 4st.

Przykładowo jak dzisiaj temp. na zasilaniu 29 st. a powrót 25st.

Czy przyczyną jest sprzęgło hydrauliczne?? czy za szybka praca pompy? Pompa w kotle ustawiona na pierwszym biegu a za sprzęgłem na maxa.

W zeszłym roku nie miałem problemu tak małej róznicy między zasilaniem a powrotem ale nie miałem sprzęgła, ani pogodówki tylko sterowanie termostatem pokojowym z możliwością modulacji płomienia.

 

Pozdrawiam

Maciej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.