Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Problemy Z Instalacją Ogrzewania Podłogowego- Pomocy !


imiel81

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów i proszę o pomoc.

 

Jestem na etapie wykonywania instalacji grzewczej w domu jednorodzinnym. Instalacja to kocioł gazowy spięty z kominkiem z płaszczem wodnym w układzie zamkniętym wraz z zbiornikiem cwu z dwiema wężownicami.

 

Instalacja praktycznie została wykonana i pojawiły się problemy. Muszę jeszcze dodać, iż na ten czas nie ma jeszcze gazu doprowadzonego i grzać można jedynie kominkiem. Podłogówka jest w całym domu (parter- będą kafelki oraz poddasze- będą panele). Na parterze jest 9 obwodów a na poddaszu 8. Obwody z pex 16mm. W sumie jest ok. 1200m rurek. Obwody o dł. do ok. 85-90m.

 

Instalacja oparta jest o zawór 4d, który docelowo ma współpracować z siłownikiem (tak aby temp podłogi reagowała na zmiany temp zewnętrznej). W tym momencie są 3 pompy. Pierwsza działa na małym obwodzie pomiędzy kominkiem a kotłownią. Druga to pompa zasilająca wężownicę dolną w zbiorniku cwu. Trzecia za zaworem 4d zasila dwa rozdzielacze. Kotłownia z rozdzielaczami połączona jest pex 25mm.

 

Problemem jest mały przepływ wody w instalacji a co za tym idzie duża różnica temperatur pomiędzy zasilaniem a powrotem. W chwili obecnej rotametry wskazują przepływ max 0,5l. Podłoga nagrzewa się bardzo powoli i nie do końca równomiernie.  Przy zasilaniu podłogi temp ok. 40 st. C powroty mają temp ok. 22-25 st. C. Zaznaczam jednak, że w weekend będę grzał testowo  przez dwa dni i może jeszcze się poprawi.

W domu nie będzie sterownika (termostatu) głównego- jedynie sterownik  w piecu gazowym - Buderus GB072. W pomieszczeniach są termostaty pokojowe które sterować będą siłownikami na rozdzielaczu. Dodam jeszcze, iż kominek to Lechma SP 210 Eco sterowany Tatarkiem.  Kominek ustawiony jest na temp płaszcza 66 st C a pompy włącza przy temp 55 st C. I przy tych parametrach działała interwałowo. Przy max otwarciu przepustnicy max 10 min po czym wychładza się i pompy się wyłączają. Powodem, iż działa tylko przez taki czas pewnie jest ta różnica temp pomiędzy zasilaniem a powrotem.

 

Na dodatek instalacja jest głośna. Przy wyższych biegach w domu słyszalny jest hałas (porównałbym to do gwizdu- coś jak wiatr). Hałas nie jest bardzo głośny jednak słyszalny. W nocy na pewno by mnie to denerwowało.

 

Dla lepszego zobrazowania sprawy wkleję zdjęcie

 

post-61806-0-52942900-1421874787_thumb.jpg

 

post-61806-0-17232600-1421874871_thumb.jpg

 

post-61806-0-87027400-1421874825_thumb.jpg

 

Krótkie objaśnienie do zdjęć.

Zawór 4d:

 

- z lewej strony zasilanie (połączone z kominka i pieca gazowego)

- z dołu powroty (połączone z kominka i pieca gazowego)

- z prawej strony  powroty (dwa rozdzielacze)

- od góry (zasilanie rozdzielaczy)

 

Dwa cienkie pex  które idą do góry to zasilanie drabinki w łazience, które idzie sprzed zaworu 4d.

 

Pytanie to co sądzicie to tej instalacji. Czy ktoś widzi może jakieś błędy (mniejsze bądź większe). Czy powodem hałasu w instalacji może być to obejście rur w górnej części instalacji. Sporo trójników tuż za pompą zasilającą rozdzielacze. Powoduje to na pewno zawirowania wody?

 

Napiszę jeszcze, iż po zamknięciu jednego z rozdzielaczy przepływy zwiększają się do ok. 1l ale hałas także jest większy. Pompa zasilająca to pompa 25 60 (czyli całkiem spora) a pomimo tego przepływy są raczej mizerne. Czy macie może pomysł co może być tego powodem.

Jestem otwarty na wszelakie propozycje:) Czy uważacie że warto założyć jeszcze jedną pompę (tak aby było po jednej na rozdzielacz). Czy wtedy może to być na jednym zaworze 4d czy potrzebne będą dwa?

 

Z góry dziękuję za wszelkie rady.

Pozdrawiam

Łukasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten zawór 4-D do tej instalacji potrzebny jak świni kamizela.

Tam potrzeba sprzęgła i  dwóch zaworów termostatycznych - jednego do regulacji temp podłogi, w tym przypadku może być z silownikiem, a drugiego do utrzymania temp powrotu na kominek.

Dla takiej ilości rury i tak długich pętli to pompa na podłogę 25/60.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Masz badzo podobną instalację do mojej, również miałem problem z podłogówką mimo że moje obwody są o połowę krótsze od twoich. Moja podłogówka nie ma siłowników, mam na pompie mieszającej 6 obwodów. Miłem rotometry ustawione na połowę i też byłem niezadowolony, otworzyłem je na maxa, czyli 2,5l/min. i głowicę termostayczna na pomie mieszającej też na maxa i jest super. U ciebie bedzie to samo na 99%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega dodał zdjęcia, ma CWU to po co mu bufor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będziesz wiedział , jak ci się kominek rozpali na max a po chwili zgaśnie.

Jak dom potrzebuje 4-6kW to przy kominku 18-20kW ciężko jest taką moc utrzymać, drewno powinno być spalane na max aby uniknąć produkcji smoły, a nadmiar ciepła jest przechowywany w buforze.

To że ty nie masz bufora to twój świadomy wybór, ale jak piszesz masz trochę problemów z instalacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bufor gromadzi ciepło, tak? Ja przeczytałem cały wątek autora i wyraźnie stoi napisane że ma problemy z grzaniem a tu się doradza bufor który też potrzebuje nie mało energii. Nie wiemy jak będzie działać cała instalacja bo jest w fazie testów i ma problemy z powrotami a ktoś dorzuca mu bufor. To że mam problemu u siebie to nie znaczy że nic nie wiem. Wiem na pewno że większość pisze od rzeczy i czyta co drugie zdanie a z analizą problemu to już w ogóle nie ma o czym mówić.

 

@Sambor do ciebie nic nie mam bo akurat piszesz sensownie w każdym przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kominek ma moc grzewczą 14kW w tym na płaszcz wodny 11kW a dom jak jest zbudowany wg obecnych wymogów potrzebuje ok 3-5kW ciepła to gdzie to ciepło się ma podziać?

Palenie na poziomie 3-4 kW tylko przy nagrzanej instalacji a instalacja podobno na co dzień stoi 

Jak kominek nie grzeje to dołożyć paliwa i niech leci na te 65-75C a nie palić tyle co pod potrawą na stoliku w restauracji i oczekiwać cudów.

 

Za duża różnica pomiędzy temp zasilania a powrotu to zbyt mała moc grzewcza.

 

Tu fotografia nic nie da, potrzebny jest schemat instalacji.

A zawór 4-d do tego celu się nie nadaje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna odlotowa instalacja, wysyp jakiś w styczniu mocny bo już chyba 5. Tu nie ma co się szarpać tylko brać za 4 litery instalatora i niech poprawia ( delikatnie powiedziane powinno być zbuduje od nowa!!!) to co spaprał. Znowu  coś się instalatorowi wydawało, znowu bez projektu , bez obliczeń i bez nadzoru, mam nadzieję że chociaż jakąś umowę z "partaczem" masz bo inaczej trudno będzie wyegzekwować poprawienie instalacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ Sambor znasz powierzchownie mój problem, bardzo zbliżony. Płaszcz ma 11kw, odejmij sprawność i jakość opału bo mało kto pali dębem czy bukiem sezonowanym 3 lata. Napisałeś żeby palić i dokładać, czy osiągnie takie temp. przy ogrzewaniu CWU i reszty instalacji żeby bufor jeszcze ogrzać i żeby ten bufor osiągał temp. optymalną do zasilania podłogówki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instalacja powinna być tak zaprojektowana i zbudowana, aby bufor przejmował NADWYŻKI ciepła instalacji. Co za tym idzie nie trzeba nagrzewać całego bufora aby zasilić podłogówkę (zwłaszcza podłogówkę, która w założeniu jest niskotemperaturowa). CWU nie zastąpi bufora, bo w założeniu powinno być tak sterowane, aby brać ciepło z instalacji a nie do niej oddawać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje bardzo za wszytkie komentarze.

 

Niemniej jednak skrytykowaliście instalację z góry na dół i nie daliście żadnego konkretnego rozwiązania problemu. Rady aby wykonywać coś od podstaw na nowo odpadają. Instalacja w końcu działa tylko nie do końca dobrze. Nie rozumiem też dlaczego zawór 4d nie nadaje się do tego typu instalacji. Czy możecie rozwinąc ten temat. Docelowo na zaworze będzie siłownik, który będzie regulował temp na zasilaniu podłogówki.

 

Jeśli chodzi o niski przepływ i co za tym idzie dużą różnicę pomiędzy zasilaniem a powrotem to czy waszym zdaniem dołożenie jeszcze jednej pompy tak aby do każdego rozdzielacza była osobna coś pomorze. Czy ma to waszym zdaniem jakiś sens?

 

Jaka waszym zdaniem powinna być różnica pomiędzy zasilaniem a powrotem. Z tego co czytałem to 4-8 max. 10 st C. Czy też tak uważacie. I w takim razie czy różnica ta ma być taka sama niezależnie od temp zasilania?

 

Proszę was o jeszcze jakieś rady bo usprawnić instalację jakoś muszę. Muszę w miarę szybko coś wymyślić. Póki co za instalcję jeszcze nie zapłaciłem więc jest pole do negocjacji:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna odlotowa instalacja, wysyp jakiś w styczniu mocny bo już chyba 5. Tu nie ma co się szarpać tylko brać za 4 litery instalatora i niech poprawia ( delikatnie powiedziane powinno być zbuduje od nowa!!!) to co spaprał. Znowu  coś się instalatorowi wydawało, znowu bez projektu , bez obliczeń i bez nadzoru, mam nadzieję że chociaż jakąś umowę z "partaczem" masz bo inaczej trudno będzie wyegzekwować poprawienie instalacji

..... masz rację, to zamiast grypy i takich tam, a może to jakiś rodzaj grypy pewnej grupy instalatorów i inwestorów  :( .

No ludzie się nie nauczą! Tyle sie walcuje podobne tematy i nauka w las! Ręce opadają! A później biegli maja zajęcie, niestety.....

Doczytałem wątek do końca i ręce opadają!

Szanowny Inwestorze, to nie forum ma doradzać, co poprawić (nawet nie zamieściłeś schematu tej instalacji, więc do czego tu się odnosić?), bo od tego jak to ma być zbudowane i jak ma działać odpowiedzialny jest projektant i instalator!

Jeśli brak projektu, to pretensje można mieć tylko do siebie! (radosna twórczość instalatora-kolejnego).

Można się z ta oczywistą oczywistością kopać, ale to nie zmieni faktu, że instalacja jest wykonana niezgodnie z zasadami, normami i zdrowym rozsądkiem!

Najpierw czytać, studiować fora i inne dostępne materiały, aby wiedzieć, czego się chce i zatrudnić do pracy projektanta!

A później w razie "W" mieć zagwarantowaną umową pomoc i spać spokojnie!

Współczuje, ale to chyba problem na własne życzenie.

A na marginesie, to w tym wątku padły konkretne propozycje! Proszę czytać ze zrozumieniem, bo szykuje się kolejna małosenna noc, jak widzę!

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc tak. Instalacje przepaliłem:)

Pomimo niewielkich przepływów wydaje się że ładnie grzeje cała podłoga. Spadek temp pomiędzy zasilaniem a powrotem wynosi na dole 6 st. C, na górze 4 st C. Wydaje się być dobrze.

Dodam jeszcze iż instalacja jest oparta o zawór 4d ponieważ w ten sposób jest redukowana temp wody pochodząca z kominka z płaszczem wodnym.

Piec gazowy został podłączony też przez zawór 4d ponieważ wykonawca przekonywał iż mieli kiedyś sytuację, że zwariował zawór 3d w piecu gazowym i woda o wysokiej temp poszła na podłogówkę. Nie wiem na ile taka sytuacja jest możliwa? Niemniej jednak to że piec jest puszczony przez zawór 4d chyba nie przeszkadza. Piec będzie chodził i tak na niskich parametrach i zawór będzie wtedy w pełni otwarty. Moją wątpliwością było, że pompa z pieca będzie tłoczyć przez sam zawór i jeszcze przez pompę sterowaną kominkiem (w tym momencie nie działającą) . Instalator twierdzi, że nie będzie z tym problemu. Co o tym myślicie? Ale to się okaże dopiero w wakacje bo wtedy będzie gaz. Gdyby okazało się inaczej zawsze będzie można przerobić to trochę i podpiąć to bezpośrednio pod rozdzielacze.

Poza tym w domu jest jeszcze drabinka w łazience i ona także podpięta jest przez zaworem 4d. Aby z gazu dało się ją zasilać piec gazowy musi być podłączony tak jak teraz. Chociaż nie wydaje mi się, że będę puszczał piec gazowy na wyższe parametry tylko po to aby zasilać jedną drabinkę.

Na koniec dodam jeszcze, że temat instalacji co od samego początku był dla mnie wielką niewiadomą. Jak cały dom buduję sam tak to postanowiłem oddać w ręce specjalistów?smile-2.gif I to może był błądsmile-2.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co tu dużo pisać? O ile kominek w takiej konfiguracji jakoś sobie radzi (choć palenie jeden dzień nie jest żadnym wiarygodnym testem) to kocioł gazowy podłączony przez zawór 4d najprawdopodobniej wywali ERROR ( brak przepływu lub brak odbioru) 

 

Zacznij już szukać kogoś to Ci to wszystko uporządkuje 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc tak. Instalacje przepaliłem:)

Pomimo niewielkich przepływów wydaje się że ładnie grzeje cała podłoga. Spadek temp pomiędzy zasilaniem a powrotem wynosi na dole 6 st. C, na górze 4 st C. Wydaje się być dobrze.

Dodam jeszcze iż instalacja jest oparta o zawór 4d ponieważ w ten sposób jest redukowana temp wody pochodząca z kominka z płaszczem wodnym.

Piec gazowy został podłączony też przez zawór 4d ponieważ wykonawca przekonywał iż mieli kiedyś sytuację, że zwariował zawór 3d w piecu gazowym i woda o wysokiej temp poszła na podłogówkę. Nie wiem na ile taka sytuacja jest możliwa? Niemniej jednak to że piec jest puszczony przez zawór 4d chyba nie przeszkadza. Piec będzie chodził i tak na niskich parametrach i zawór będzie wtedy w pełni otwarty. Moją wątpliwością było, że pompa z pieca będzie tłoczyć przez sam zawór i jeszcze przez pompę sterowaną kominkiem (w tym momencie nie działającą) . Instalator twierdzi, że nie będzie z tym problemu. Co o tym myślicie? Ale to się okaże dopiero w wakacje bo wtedy będzie gaz. Gdyby okazało się inaczej zawsze będzie można przerobić to trochę i podpiąć to bezpośrednio pod rozdzielacze.

Poza tym w domu jest jeszcze drabinka w łazience i ona także podpięta jest przez zaworem 4d. Aby z gazu dało się ją zasilać piec gazowy musi być podłączony tak jak teraz. Chociaż nie wydaje mi się, że będę puszczał piec gazowy na wyższe parametry tylko po to aby zasilać jedną drabinkę.

Na koniec dodam jeszcze, że temat instalacji co od samego początku był dla mnie wielką niewiadomą. Jak cały dom buduję sam tak to postanowiłem oddać w ręce specjalistów?smile-2.gif I to może był błądsmile-2.gif

Instalator opowiada Ci zwykłe banialuki, a ty w te banialuki postanowiłeś wierzyć. Każdy producent kotła gazowego w instrukcji kotła zamieszcza schematy instalacji do wykorzystania, ba podają urządzenia które trzeba wykorzystać. A zadaniem instalatora jest złożyć wszystko, chociaż schemat producenta nie zastępuje projektu. Zasada jest prosta jak się na czymś nie znam to proszę o fachową pomoc, i to Ci polecam. Widzę że postanowiłeś nie wierzyć w to co Ci napisaliśmy. Przed przeróbką instalacji nie uciekniesz, i żadne opowieści instalatora tego nie zmienią. Moim zdaniem im wcześniej tym lepiej, bo jak zamieszkasz to będzie to bardziej upierdliwe. Ale wybór jest twój.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakieś nowe wieści w temacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.