Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Problem Z Ogrzewaniem Podłogowym


boru

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Mam ogrzewanie podłogowe rozdzielone na trzy obwody, poprowadzone w rurkach pex. Instalacja była zrobiona 6 lat temu. Rozdzielacz pokazany na zdjeciu pod tym linkiem: https://www.dropbox.com/s/s1ofci7zcaxignb/20141227_183343.jpg?dl=0

Nigdy nie bylem za bardzo zadowolony z tego rozwiązania ponieważ układ wymagał częstej regulacji. Tzn. po nastawieniu odpowiedniego przepływu rotametrami (tak aby podłoga miała odpowiednia temperaturę) na drugi dzień lub po kilku dniach przepływ ten zmieniał się na mniejszy. Trzeba  było trochę przykrecić trochę odkręcić rotametry i znowu ustawić odpowiednio. I tak co kilka dni trzeba było poregulować ten rozdzielacz.. Jakoś dało się z tym żyć. Natomiast tej zimy problem urósł do na tyle poważnego,że trzeba coś z tym zrobić. Jeszcze początkiem zimy wyglądało to podobnie do poprzednich lat, ale od kilku tygodni niestety nie da się zwiększyć przepływu więcej niż 1l/min i to tylko kiedy większość grzejników jest zakręcona. Nawet przy zakręceniu wszystkich grzejników, ustawieniu pompy CO na max i otwarciu zaworu 4-way na max, nie da sie zwiększyć przepływu. Przy odkręceniu większości grzejników przepływ spada do minimalnego i praktycznie nic nie grzeje.

Od razu dodam, że w poprzednich latach dało się ustawić przepływy na trzech rotametrach praktycznie na maxa, aż podłoga była za gorąca.

 

Odkreciłem nawet te "szklaneczki" poruszałem zaworkami, "chodzą" raczej bez oporów, wracają na sprężynce do góry, niby OK, a jak otwieram główny zawór to lekko drgną i mimo kręcenia nie schodzą w dół. Poruszałem też wszystkimi zaworami, pozamykałem i pootwierałem kilka razy. Nic nie daje.

Odkręciłem też dwa odpowietrzniki przy obu belkach ale powietrze nie syczało. Może w jakiś inny sposób powinno się odpowietrzyć ten obieg podłowgówki?

 

Proszę o porady co można zrobić w tym przypadku.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zawsze przydał by się rysunek układu bo skąd ludzie mają wiedzieć ile masz pompek,jak to jest podzielone itp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zawsze przydał by się rysunek układu bo skąd ludzie mają wiedzieć ile masz pompek,jak to jest podzielone itp

jeżeli dobrze to zmapowałem to wygląda mniej więcej tak: https://www.dropbox.com/s/j8z2nntzoiw2ggr/schemat.JPG?dl=0

 

witam 

 

Z opisu wynika że podłogówka jest podłączona równolegle do grzejników na jednej pompie.

 

Na początek do sprawdzenia filtr przed pompą CO następnie warto do tego układu dodać zawór mieszający i pompę 

 

Jutro spróbuję oczyścić ten filtr, ale tak jeszcze myślę, że raczej to nie powinien być problem filtra, ponieważ grzejniki CO reagują bardzo szybko na włączenie pompy, czy zwiększenie temperatury na wejściu do obiegu.

Natomiast jeżeli chodzi o dodawanie czy zmienianie czegokolwiek to tak jak pisałem w poprzednich latach podłogówka grzała bardzo dobrze więc dlaczego teraz potrzebna by była dodatkowa pompa?

Bardziej mi to wygląda jakby coś z obiegiem samej podłogówki się popsuło, ale ja się na tym słabiutko znam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi to wygląda na zapowietrzenie . Ale na jednej pompie to bardzo ciężko odpowietrzyć bo obieg idzie tam gdzie ma łatwiej. U siebie odpowietrzam zamykając zaworem i  puszczając obieg tylko na podłogówkę. I tak to trwa nawet 3 dni. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli ten schemat jest prawdziwy to niestety jest zły, pomijając przepustowość zaw RTL - trudno nim obsłużyć 3 obw podłogi to jeszcze  na dodatek wyjście na grzejniki jest spięte z bezpośrednim powrotem na kocioł , a powinno być tak że zaw RTL jest podłączony do powrotu grzejników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sambor nie do końca rozumiem co masz na myśli mówiąc, że wyjście na grzejniki jest spięte z bezpośrednim powrotem na kocioł - możesz to wyjaśnić bardziej i napisać na co to bezpośrednio wpływa?  I w jakim celu zawór RTL na powrocie grzejników (mam termostaty na każdym)? Jeżeli chodzi o zaw RTL to jest on na powrocie podłogówki, ale w zasadzie zawsze miałem go otwarty na full bo regulowałem temp podłogi osobnymi rotametrami.

 

p.s. podkreślam jeszcze raz, że ten układ dział mi (może nie idealnie ale działał) 5 lat. Dopiero tej zimy coś się pochrzaniło. I tak jak pisze mahony też mam wrażenie, że to może być problem zapowietrzenia. Natomiast nie wydaje mi się żeby zapowietrzenie miało miejsce bezpośrednio w obwodach podłogówki ale gdzieś pomiędzy zasilaniem a powrotem całego układu podłogówki. Dlatego, że wszystkie 3 obwody zachowują się tak samo. Natomiast nigdzie nie mam odpowietrznika do głównego obwodu podłogówki.

Jakaś inna przyczyna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układ powinien wyglądać tak jak na schemacie poniżej.

To co jest zasilane z przed zaw 4-D musi wracać przed zawór np CWU a to co za zaworem musi też wracać za zawór no grzejniki, podłoga.

Temp na podłodze reguluje się zaworem RTL a nie rotametrami - regulacja rotametrami jest tylko raz + ew poprawka.

Nie jest to rozwiązanie regulacji ciągłej temp podłogi.

 

Co do spadku grzania to widzę trzy przyczyny - 

- zapowietrzenie np pompy

- nieszczelny zawór różnicowy, który puszcza wodę z powrotem na pompę

- ew może pompa zaczyna szwankować - te skośnookie tak mają - 2-3 lata i pompa do wymiany.

 

Popraw też układ wg schematu.

Pozdr.

post-18578-0-83071600-1419717856_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do zmiany układu to teraz rozumiem. Dzięki za schemat. 

 

Jeżeli chodzi o regulację rotametrami to tak zalecił mi hydraulik ale z tego co pamiętam to sam nie za bardzo chyba czaił te rotametry. 

Z tego chyba w niosek, żeby założyć na tą dolną belkę 3 RTL-e?

 

Jeżeli chodzi o te przyczyny to:

- zapowietrzenie np pompy - pompę wiem jak odpowietrzyć więc jutro to sprawdzę.

- nieszczelny zawór różnicowy, który puszcza wodę z powrotem na pompę - jak to sprawdzić?

- ew może pompa zaczyna szwankować - te skośnookie tak mają - 2-3 lata i pompa do wymiany - pompa firmy HALM więc chyba powinna być dobra na lata.

 

Tak jak już wcześniej pisałem pompa raczej nie powinna tu być problemem ponieważ jak odkręcę grzejniki to bardzo szybko są gorące. 

 

 

Jeszcze jedno pytanie laika: strzałka na pompie jest skierowana ku dołowi, czy nie powinna być odwrócona do góry, tak aby woda była przepompowywana bajpasem? Szczerze mówiąc to zgłupiałem teraz jak ten układ u mnie działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strzałka na pompie pokazuje kierunek przepływu wody, czyli masz pompę odwrotnie i tłoczy ona przez ????? strzałka powinna pokazywać na grzejniki

 

Jeżeli nabyłeś cały zestaw z zaw różnicowym to może został odwrotnie zamontowany?

Na temat oddzielnych zaworów RTL na belce to jest jedyne słuszne rozwiązanie i tak powinno być wykonane.

Pompa Halm to bardzo dobra pompa, jak piszesz na lata.

Zawór różnicowy można sprawdzić słuchając czy jest stukot w zaworze podczas startu pompy.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , jak grzejniki działają , to pompa jest ok , jak zakręcisz wszystkie grzejniki i dalej nie ma przepływu to prawdopodobnie RTL jest uszkodzony , Pomysł z montażem 3 zaworów RTL na belce nie jest dobrym rozwiązaniem , gdyż cała belka rozdzielacza się rozgrzewa i przenosi tą temperaturę na te  zawory, co powoduje przekłamania . W obecnej sytuacji najkrótsza pętla powodowała przymknięcie tego zaworu co za tym idzie zamykała pozostałe pętle . Najlepszym rozwiązaniem byłby mieszacz , ale jak obwody nie przekraczają 40 m/b to te 3 RtL zamontowane pod belką rozdzielacza ( odizolowane od belki ) będą optymalnym rozwiązaniem .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RTL pod belką odizolowane od niej czyli jak? Na tych rurkach pex? W jaki sposób to zrobić? Inna sprawa, że nie mam pojęcia ile mają obwody w mb. Największy obwód ogrzewa jakieś 13m2.

 

Sprawdzę ten RTL i filtr przy pompie. Zawór różnicowy raczej ok (nie słychać nic przy starcie pompy)

 

Odwołuję historię z kierunkiem przepływu na pompie. Musiałem źle popatrzeć. Strzałka jest skierowana do grzejników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem filtr przed pompą. Był zawalony, wyczyściłem. Odkręciłem też całkiem głowice RTL ale to chyba nie wyklucza potencjalnego problemu z zaworem RTL. Trzeba chyba odkręcić ten zawór cały tak? tylko, że nie mam zaworów kulowych na tym obiegu więc pewnie cała woda mi wyleci. No ale chyba nie ma wyjścia, bo dalej podłogówka ledwo zipie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam! Boru-żle pojąłeś odpowiedż Sambora-Właśnie podczas startu pompy zawór różnicowy zamykając się powinien " wydać" taki głuchy stuk.Wtedy jest OK.

Jeśli tego nie ma to praktycznie podłogówka nie będzie grzała.Wtedy praktycznie woda krąży prawie na samej grawitacji, a to na podłogówkę jest dużo za mało.Wyłącz pompę-spróbój ją załączyć z wyższego biegu jednocześnie kawałkiem drewna postukując ten zawór różnicowy-do wyrażnego stuknięcia.Może on przeżył już parę zagotowań wody-może kulka się odkształciła?,filtr przed pompą też miej na uwadze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy uruchamianiu pompy jest jeden głuchy stukot (myślałem, że to pompa).

 

Natomiast wydaje mi się, że to sprawa RTL'a - jak wciskam i puszczam ten "dzyndzel" od zaworu to rotametry "wariują": grzybki skaczą góra-dół. Żeby to sprawdzić to trzeba chyba wykręcić ten zawór całkiem? Zastanawiam się teraz czy jeżeli będę wstawiał RTL-e na każdy obieg osobno to czy jest sens wstawiać nowy RTL zamiast tego "podejrzanego" na głównym powrocie? Jeżei ma sensu go wstawiać to co tam wstawić zamiast tego zaworu? Są jakieś takie przedłużki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.