Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Wymiana Wymiennika Na Zawór 4D.


dipsonpk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Oto moja instalacja CO i CWU na wymienniku ciepła. Zamierzam wymienić wymiennik na zawór 4d i mam dylemat czy jest sens...?

Otóż w mojej instalacji mając kocioł w temperaturze 62-65 woda w instalacji CO nagrzewa się do 70-80stopni. Na grzejnikach są zawory termostatyczne i dodatkowo na powrocie jest wpięta podłogówka. Niby fajnie ale nie mam żadnej kontroli nad temperaturą wody w CO. Wymiennik zaizolowałem obudową styropianową bo potrafił rozgrzać mi kotłownię do 35-40stopni.

 

Zamierzam uzyskać kontrolę nad temperatura wody CO np 45-55st przy jednoczesnym utrzymywaniu temperatury na kotle np 65 czy zawór spełni swoją funkcję?

4d z silownikiem + steronik.

 

Z góry dziekuję za opinie.

 

instalacja.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Visitor1230

Zawor napewno da kontrole nad temperatura w obiegu CO. Nie wiem tylko jak to sie sprawdzi z ta podlogowka na powrocie. Niech sie wypowiedza madrzejsi. Kup tylko dobry sterownik silownika. Polecam Tech 431N. Kombajn jezeli chodzi o mozliwosci. Nie zrob tylko bledu co do srednicy obiegu pierwotnego i samego zaworu. Daj taki jakie masz wyjscie z kotla

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otóż w mojej instalacji mając kocioł w temperaturze 62-65 woda w instalacji CO nagrzewa się do 70-80stopni.

 

Gdzie można kupić taki wymiennik? Też taki chcę! :D

 

Albo masz "walnięty" czujnik kotła, albo termometr źle pokazuje, albo coś pokręciłeś z tymi danymi. No cudów nie ma...

Jak zależy ci na regulacji po stronie wtórnej, to wymiennik może zostać, a dostawiasz tylko 3D przed pompą obiegu wtórnego. Na jedno wyjdzie.

 

A na jakich biegach masz pompy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do danych to nie ma co się sugerować tymi ze zdjęcia. podczas fotki był w pracy podgrzewał CWU i zszedł z 62 na 52...a woda CO pokazuje 60(sam środek licznika). Pompa Co ustawiona jest na 2 (bieg) ta po lewej. A te obie po prawej są na 1. Jeśli pracuje tylko CO, to nastawa kotła jest 62..wtedy woda na wymienniku ma ponad 70-75....wtedy i to wszystko idzie na grzejniki. 2dni temu przy mrozach -10 dałem kocioł na 65 jednak się bałem o tą wodę na instalację, bo chyba 80 na Pexy to troszkę słabe.

 

Myślałem o takim zestawie http://allegro.pl/zawor-4-d-1-afriso-arv484-silownik-tech-st-431n-i4805018882.html.

Jeśli dobrze rozumiem zasadę działania to siłownik jest podłączony do zaworu a sterownik komunikuje się z siłownikiem. I nie muszę tego spinać ze sterownikiem kotła ? bo na tym by zależało...aby były to 2 oddzielnie systemy.

 

Kocioł ma nastawę np 65...staje idzie do 68-69 wskazanie wody w obiegu pokazuje ponad 70 CO. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Visitor1230

Ten zestaw mozesz podlaczyc niezaleznie. Masz tam tez czujnik pogodowy. Mozna to tez spiac ze sterowaniem pokojowym. I bedzie dzialalo niezaleznie od kotla.. Mam tak zrobione u siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł ma nastawę np 65...staje idzie do 68-69 wskazanie wody w obiegu pokazuje ponad 70 CO. 

 

Sprawdź mocowanie czujnika kotła i go dobrze zaizoluj.

 

Wyjmij termometr tarczowy pomiaru CO z tulei i połóż go w pokoju na godzinę. Wtedy sprawdź, czy nie zawyża wskazań. Jeśli tak, to wymień go lub wyskaluj. Zdarza się, że śruba do skalowania jest luźna i przy wkładaniu do tulei wskazówka przemieszcza się względem tarczy.

 

Montaż 4D wg to niepotrzebny wydatek. Oprócz 4D i sterownika potrzebujesz jeszcze wężownicę schładzającą, bo rozumiem, że zamykasz całość. Do sprawdzenia też, czy Witkowski pozwala swoje kotły "zamykać".

 

Tak jak pisałem wyżej. Do osiągnięcia tego samego celu wystarczy przerobić stronę wtórną wymiennika poprzez domontowanie zaworu mieszającego 3D z siłownikiem + niezależne sterowanie (chociaż nowszy Titanic/Iryd powinien mieć w standardzie obsługę mieszacza). Do tego rozwiązania potrzebujesz małego 3D (max 1"), a 4D musiałby być 1 1/2", więc dużo większe koszta (siłownik też musi być mocniejszy, bo 10 Nm chyba). Do tego prucie całości kotłowni do zera. Bez sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy jest dobre moje rozumowanie...bo na instalacjach się nie znam...ale stwierdziłem że zrobię test.

 

Ustawiłem temperaturę kotła na 55 stopni. woda ma w granicach 60 ta na CO...i sprawdzam jak grzeją mi grzejniki w całym domu...Wcześniej były strzały ciepła...czyli zawory dostawały grzanie i się zamykały na długi czas...przez co miałem wrażenie że zamiast nagrzewać pomieszczenia tylko podgrzewały powietrze...bo ściany nie były zbyt ciepłe... Teraz grzejniki prawie w każdym pokoju są delikatnie ciepłe, i grzeją bardziej jednostajnie...więc chyba jest to lepsze rozwiązanie niż...takie strzały ciepła z gorącą wodą...() I jeszcze wątek tego ciśnienia po gdy woda ma ponad 60 to słychać jak niekiedy powietrze przepływa przez pompę...

 

temp.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Efekt podobny uzyskasz redukując wydajność pompy grzejników. Wrzuć bieg pierwszy, a przepływ się zmniejszy i grzejniki będą dłużej pracować by pomieszczenia nagrzać. Jeśli będą grzać nierówno, to musisz je tylko wyregulować hydraulicznie na nastawach wstępnych. Po obserwacji efektu zadecydujesz , czy jakiekolwiek przeróbki są ci potrzebne.

 

Edit:

Założenie 3D na obiegu wtórnym to mimo wszystko możliwość płynnego dostosowania temp grzejników do warunków, poprzez regulację pogodową (o ile te amplitudy grzania ci przeszkadzają).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompka ustawiona na 1, termometr wyskalowany. Różnica 1 stopnia...grzejniki równomiernie dogrzewają. Kocioł zostawiam poniżej normy czyli zadana 55 woda na instalacje idzie 55-56 stopni. Jak przyjdzie zawór wykonam przeróbkę.

Mam nadzieje ze na dniach będzie już w normie temp kotła i CO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z definicji wymiany ciepła, nie ma takiej sytuacji kiedy temperatura źródła ciepła jest niższa od temperatury po stronie odbioru. Dalej twierdzę, że masz nieskalibrowane czujniki pomiaru, ale w granicach dopuszczalnego błędu.

 

Zawsze na wymienniku jest obserwowana strata na niekorzyść odbioru, a u ciebie termometry pokazują odwrotnie. Błąd może też wynikać z tego, że kocioł mierzy czujnik elektroniczny, a stronę wtórną wymiennika termometr analogowy.

 

Sugeruję zajrzeć pod to sreberko i upewnić się, że czujnik dobrze dolega do rury (najlepiej jak mocowany jest za pośrednictwem wyprofilowanej blaszki przewodzącej). Ocieplenie też zmień na lepsze, np. kilka warstw szarej otuliny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z definicji wymiany ciepła, nie ma takiej sytuacji kiedy temperatura źródła ciepła jest niższa od temperatury po stronie odbioru. Dalej twierdzę, że masz nieskalibrowane czujniki pomiaru, ale w granicach dopuszczalnego błędu.

 

Zapominasz o pompie ciepła - ta sytuacja to typowy przykład PC, jeżeli tak to dla mnie też taki wymiennik proszę, nawet dwa!

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hehe...jak będzie montowany zawór 3d wymienię otulinę,mam zamiar dać lepsze osłony także na rurki. Z obserwacji kilku godzinnej wynika że jednak lepiej dać niższą temp na Co okolice 55. Grzejniki cały czas fajnie grzeją i w końcu zaworki na grzejnikach nie szaleją.Fakt faktem piec ma poniżej normy..ale za parę dni go unormuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.