dudrok Opublikowano 4 Października 2014 #1 Udostępnij Opublikowano 4 Października 2014 Witam, Planuje modernizację starej stalowej , instalacji tzn wymianę pieca na ekogroszek z podajnikiem ( teraz jest stary węglowy). Instalacja jest w układzie otwartym , grawitacyjna ale dołożona jest pompka - nie wszystkie grzejniki dobrze grzały. Mój problem polega na tym , że nie bardzo wiem jak sobie poradzić ze starą instalacją wokół kotła. Są tam bardzo duże średnice rur na zasilaniu a chciałbym wstawić rozdzielacze na zasilaniu i powrocie aby lepiej wyregulować układ. Obecnie wymieniłem wszystkie grzejniki na panelowe używając systemu skręcanego oraz zamiast jednego grzejnika zrobiłem podłogówkę ( na powrocie dałem zawór RTL ). Mam z nią problem gdyż na powrocie rura jest ciągle zimna - pewnie jest zapowietrzona. Ciężko mi ją odpowietrzyć gdyż piec z całym orurowaniem jest poniżej jej poziomu ( wszystko jest w piwnicy ). Na pewno na dzień dzisiejszy nie chciałbym wycinasz wszystkich rur i wymieniać je na pex tylko zaadaptować to co mam do nowego pieca. Żeby sobie z tym wszystkim poradzić pomyslalem o zainstalowaniu rozdzielacza tylko na powrocie wraz z przepływomierzami. Czy dodatkowa pompka dla CWU będzie potrzebna ? Na pewno chciałbym wstawić zawór 3/4 drożny aby utrzymać bezpieczną temp na piecu. Wszystko robię sam , więc proszę o porady. Załączam schemat instalacji i zdjęcie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dudrok Opublikowano 6 Października 2014 Autor #2 Udostępnij Opublikowano 6 Października 2014 Czy jest ktoś kto mi pomoże ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dudrok Opublikowano 11 Października 2014 Autor #3 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2014 Czy jesteś ktoś na tym forum kto zna się na tyle , że może mi pomóc ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 11 Października 2014 #4 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2014 Witam Stara instalacja jest spawana i bez palnika gazowego ani rusz. Należy ją zostawić a kocioł dobrać taki aby jak najbardziej pasował pod stare rury. Piszesz że chcesz robić regulację na rozdzielaczu - w tym przypadku nie sprawdzi się - musiałbyś prowadzić osobne rury do każdego grzejnika osobno i dodatkowo zastosować rozdzielacz od podłogówki. Ja proponowałbym regulację na każdym grzejniku osobno przez ustawienie nastaw wstępnych na zaworach lub na zaworach powrotnych ( odcinających) każdego grzejnika. Montaż pompy na powrocie , przed pompą zawór 3-D ochrony powrotu. Natomiast zawór różnicowy jest zbędny - on w tej pozycji nie będzie pracował, z reszta przy zaw 3-D grawitacja nie będzie działać. Dodatkowo dobrze zaizoluj wszystkie rury - taki pająk z rur to duża strata ciepła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dudrok Opublikowano 13 Października 2014 Autor #5 Udostępnij Opublikowano 13 Października 2014 Witam Stara instalacja jest spawana i bez palnika gazowego ani rusz. Należy ją zostawić a kocioł dobrać taki aby jak najbardziej pasował pod stare rury. Chodzi o duże średnice czy jakiś inny powód (np duza ilosc wody) ? Piszesz że chcesz robić regulację na rozdzielaczu - w tym przypadku nie sprawdzi się - musiałbyś prowadzić osobne rury do każdego grzejnika osobno i dodatkowo zastosować rozdzielacz od podłogówki. Problem polega na tym , że podłogówka , którą dorobiłem (100m rury 16 pex) nie grzeje. Tzn rura na zasilaniu sie tylko grzeje. Wydaje mi się , że problem nie jest z odpowietrzeniem ( troche wody już przelałem) tylko ze zbyt dużym oporem liniowym ze wzgledu na małą średnicę rur w stosunku do reszty instalacji. Dlatego pomyslalem o rozdzielaczu na powrocie, żeby wykryzować powroty z grzejników albo po prostu dołożyć pompkę na powrocie z podłogówki - chyba taniej. Dobre pomysly ? Ja proponowałbym regulację na każdym grzejniku osobno przez ustawienie nastaw wstępnych na zaworach lub na zaworach powrotnych ( odcinających) każdego grzejnika. Mam nowe grzejniki z zaworami termostatycznymi , starczy ? Montaż pompy na powrocie , przed pompą zawór 3-D ochrony powrotu. A może 4-D ? Zależy mi na stałej temp w obiegu pieca. Ma to w moim przypadku znaczenie 3-d czy 4-d ? Załączam propozycję schematu instalacji. Natomiast zawór różnicowy jest zbędny - on w tej pozycji nie będzie pracował, z reszta przy zaw 3-D grawitacja nie będzie działać. Dodatkowo dobrze zaizoluj wszystkie rury - taki pająk z rur to duża strata ciepła. Miałem w planach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 13 Października 2014 #6 Udostępnij Opublikowano 13 Października 2014 Ten twój schemat odpada - nie może być pomiędzy naczyniem przelewowym a kotłem żadnych zaworów a u ciebie jest zawór 4-D Jak podłączyłeś tą podłogówkę na RTL czy inaczej? - 100m rury w jednym odcinku to dużo - na to nie pomoże regulacja na rozdzielaczu. Raczej jest potrzebna dodatkowa pompa Z resztą taką regulację zrobisz lepiej nastawami wstępnymi na grzejnikach. Zauważ że każda próba zmiany tego "pająka" w kotłowni wymaga pomocy spawacza z gazem , a ty podobno chcesz robić zmiany sam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dudrok Opublikowano 13 Października 2014 Autor #7 Udostępnij Opublikowano 13 Października 2014 Ten twój schemat odpada - nie może być pomiędzy naczyniem przelewowym a kotłem żadnych zaworów a u ciebie jest zawór 4-D Czyli u mnie może być tylko 3-D na powrocie tak ? Jak podłączyłeś tą podłogówkę na RTL czy inaczej? - 100m rury w jednym odcinku to dużo - na to nie pomoże regulacja na rozdzielaczu. Raczej jest potrzebna dodatkowa pompa Tak , założyłem zawór RTL ( jest na schemacie). Na poprawionym schemacie narysowalem też pompe na powrocie. Z resztą taką regulację zrobisz lepiej nastawami wstępnymi na grzejnikach. Chodzi o zawory termo ? Zauważ że każda próba zmiany tego "pająka" w kotłowni wymaga pomocy spawacza z gazem , a ty podobno chcesz robić zmiany sam. Generalnie chce zrobić jak najwiecej sam ale jak będę kupował piec za miesiac to przy jego montażu chcialbym żeby mi troche poprawili , wg moich wskazówek ( wolę na forum znaleźć rozwiązanie niż zdać się na hydraulików wiedzę bądź niewiedzę. Zresztą już teraz będę mógł oszacować koszty gdy ustalę schemat instalacji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Października 2014 #8 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2014 Po kolei ad 1 - tak ad 2 niestety możesz próbować tylko z pompą - zaw RTL to max 30-50m zależnie od srenicy rury i samego zaworu ad 3 - pod głowicą zaworu powinny być nastawy wstępne i tam trzeba regulować - zobacz co masz pod głowicą zaworu ad 4 ja bym nie robił zmian, najwyżej prosta kosmetyka do podłączenia kotła - to dobry układ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dudrok Opublikowano 14 Października 2014 Autor #9 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2014 ad 2 niestety możesz próbować tylko z pompą - zaw RTL to max 30-50m zależnie od srenicy rury i samego zaworu Jak to rozumieć ? Mam dolożyć pompę za czy przed zaw RTL (heimeier) oczywiscie zamontowanym na powrocie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Października 2014 #10 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2014 załóż tak jak narysowałeś w poście #7, aby ciągła wodę przez RTL Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dudrok Opublikowano 14 Października 2014 Autor #11 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2014 Kończąc temat poleciłbyś mi jakąś konkretną pompę i zawór 3-D ( chcialbym wlasnie nim sterować a nie piecem) ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Października 2014 #12 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2014 Pompy są w wielkim wyborze - nie wiem do czego ona ma być zastosowana? Jeżeli za tym nieszczęsnym RTL- em to 25/40 lub lepiej 15/40 a jako pompę główną CO to 25/40 elektroniczną np LFP lub Grundfoss , zaś zawór to termostatyczny 1" na daną temperaturę np 50 lub 55C https://kotly.com.pl/produkt-zawor-mieszajacy-trojdrogowy-25mm--1-cal--regulus-tsv3b-55%C2%B0c-3048.html?l=pl lub lepszy ale droższy o 150zł ESBE Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dudrok Opublikowano 14 Października 2014 Autor #13 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2014 Jeśli chodzi o zawory 3-d to czegos nie rozumiem. Schemat , który mi zaproponowałeś zawiera tylko jedną pompe główną a pod linkiem , który mi podeslales jest schemat z wykorzystaniem dwóch pomp. Czy mogę prosić o wyjaśnienie dlaczego tak a nie inaczej ? Swoją drogą myślałem o takim rozwiązaniu , w którym zawór 3-d jest z jakimś elektronicznym sterownikiem - manipulatorem i nim reguluję temperaturę obiegu zamiast regulacji na piecu. Co o tym myślisz ? Z góry dziękuję z edukację :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Października 2014 #14 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2014 Teoretycznie powinna być 1 pompa - ta na powrocie kotła, przed pompą wstawiasz zawór 3-d termostatyczny do ochrony powrotu - on nie potrzebuje siłownika i sterownika - podaje na kocioł zawsze temp nie mniejszą niż jego nominalna np 55C. Druga pompa to proteza do uruchomienia tej podłogówki - ona pracuje niezależnie możesz ją włączyć wprost do gniazdka el. To co ci podałem to był link do zaw 3-D, schematem się nie przejmuj to schemat z zastosowaniem bufora - wtedy muszą być dwie pompy. Swoją drogą myślałem o takim rozwiązaniu , w którym zawór 3-d jest z jakimś elektronicznym sterownikiem - manipulatorem i nim reguluję temperaturę obiegu zamiast regulacji na piecu. Co o tym myślisz ? To co chcesz zrobić wymaga: osobnej rury do naczynia przeponowego i nie chroni powrotu kotła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dudrok Opublikowano 14 Października 2014 Autor #15 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2014 to w jaki sposob mam regulować temp obwodu grzejnikowego ? piecem ? czy musze zalozyc stałą wartość i pozostają mi zawory termo w grzejnikach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Października 2014 #16 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2014 Temperaturą na kotle i głowicami termo na grzejnikach np ustawiasz na kotle 65C przy zaw 3-D 55C na powrocie , jak masz kocioł z podajnikiem to nastawiasz na sterowniku a jak zasypowy to na miarkowniku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dudrok Opublikowano 14 Października 2014 Autor #17 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2014 ok , juz wszystko dla mnie jasne. Kotły defro to dobry pomysl Twoim zdaniem czy przereklamowane... Może jakaś propozycja ? Dużo czytam i każdy poleca co innego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.