Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ogrzewanie W Domu Szkieletowym


kuba1989

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Charakterystyka budynku. Parter z poddaszem 130 m2 parteru + 98 m2 poddasza. Ściana zewnętrzna: szkielet drewniany 20 cm wełny w środku + membrana + deski na elewacje. dach 30 cm wełny. Myślę o ogrzewaniu nadmuchowym z wodną nagrzewnica podłączoną za rekuperatorem. Nagrzewnica podłączona do bufora ciepła. Bufor ogrzewany zwykłym piecem na węgiel natomiast ja zamierzam w nim palić suchą wierzbą energetyczną na pełnej mocy kotła żeby nagrzać bufor. Jako awaryjne źródło ogrzewania chce postawić w salonie piecyk wolno-stojący. Teraz pytanie jakiej pojemności dać bufor abym nie musiał palić częściej niż raz na dzień w srogie mrozy oraz jaka powinna być krotność wymiany powietrza aby szybko rozdmuchać ciepło w wystudzonym domu? No i oczywiście czy taki system ogrzewania ma sens. jak wiadomo szkielet nie ma akumulacyjności cieplnej ale za to szybko sie nagrzewa więc nadmuch powinien się sprawdzić dodatkowo mogę sobie wyłączyć ogrzewanie gdy nie ma nikogo w domu oraz nagrzać dom nad ranem gdy przeważnie jest zimno. Cwu chciałbym grzać z wężownicy w buforze (karbowana z kwasówki). Pieca zgazowującego nie chce bo szkoda na niego kasy a w kotle zamierzam palić na pełnej mocy aby tylko naładować bufor. Czekam na sugestie pozdrawiam. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie bufor 800l nagrzany do 87-92C wystarcza na ok 8h przy temp -17 -19C. W domu mam wtedy 22C.

Bufor ładuję z temp 40 -45C do tem końcowej ok 90C  ok 5h , paląc drewnem w kotle DS.

 

Teoretycznie powinieneś mieć  bufor ok 1500l lub wynikający z  mocy kotła - przyjmuje się pojemność buforu ok 20 - 50l/ 1kW mocy kotła, ta wyższa wartość to przy kotle na HG.

Czyli u ciebie moc kotła x 30l = poj bufora.- to warunek aby go naładować,

teraz warunek grzania domu - w 1m3 nagrzanym do 90C i rozładowanym do temp 30C jest 252MJ en cieplnej  czyli 70kWh , to za mało aby ogrzać dom przez min 20h,

gdyż wtedy musiałbyś mieć zapotrzebowanie na en cieplną poniżej 15W/m2 czyli praktycznie dom pasywny.

Są dwie opcje - albo palić 2x  albo bufor 2000l i odpowiedni kocioł.

Obliczenia są teoretyczne i nie uwzględniają strat cieplnych instalacji.

 

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówiąc szczerze to instalacja nadmuchowa do domu to raczej kłopotliwe rozwiązanie (wrażenie ciągłego przeciągu). Jak już ma być bufor to lepszym rozwiązaniem będzie ogrzewanie płaszczyznowe albo mieszane płaszczyznowo- grzejnikowe. Niefortunny jest też do domu szkieletowego kocioł na paliwo stałe (chyba że masz odpowiednie pomieszczenie na kotłownię),tu raczej bym optował za kondensacyjnym kotłem gazowym, a do cwu instalację solarną i bez bufora się obejdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja bede monotonny boo w takim domu bez klimy nie da się żyć wzwiazku z tym lepiej dołozyć trochę na klimatyzację kanałową z pompą ciepła w wersji do -25st a dodatkowo dla uroku wstawić kominek i tyle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówiąc szczerze to instalacja nadmuchowa do domu to raczej kłopotliwe rozwiązanie (wrażenie ciągłego przeciągu). Jak już ma być bufor to lepszym rozwiązaniem będzie ogrzewanie płaszczyznowe albo mieszane płaszczyznowo- grzejnikowe. Niefortunny jest też do domu szkieletowego kocioł na paliwo stałe (chyba że masz odpowiednie pomieszczenie na kotłownię),tu raczej bym optował za kondensacyjnym kotłem gazowym, a do cwu instalację solarną i bez bufora się obejdzie.

W projekcie jest przewidziana kotłownia na paliwo stałe także z tym nie ma problemu. Czyli lepszym rozwiązaniem będzie podłogówka czy tradycyjne grzejniki z termostatami? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym ogrzewanym budynku jest bardzo przydatne coś co będzie akumulowało ciepło -np na wypadek braku zasilania lub nawet braku paliwa.

W twoim budynku ściany praktycznie nie akumulują, więc ogrzewanie podłogowe spełni dwie role -ogrzewania i akumulacji ciepła.

A co ogrzewania to lepszy jest kocioł na pellet niż kocioł zasypowy na węgiel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim przypadku istnieje sens stosowania dodatkowego zbiornika akumulacyjnego? Jesli tak to czy musi miec on taką sama pojemność (1000/1500l) Jak rozwiązac ogrzewanie poddasza jesli nie chciał bym miec tam podłogówki?  Mieszkam na wsi i mam dostęp do różnego paliwa drzewnego a kocioł na pelety nie da mi możliwości jego spalania. Czy musiał bym miec 2 oddzielne obiegi tj.;

1. piec- piec podłogówka

2. piec bufor

czy też można podłączyć podłogówkę pod bufor a tenże tylko pod kocioł?  

 

 

Poza tym czy ogrzewanie podłogowe nie przegrzeje mi budynku ponieważ charakteryzuje się dużą bezwładnością?

 

jakie wykończenie podłogi trzeba stosować przy podłogówce. Mogą być panele podłogowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł na pellet o automatyka i bezobsługowość, bufor w takim przypadku może być symboliczny np 500-800l.

Najlepszy jest obieg kocioł - bufor - odbiorniki.

W  twoim przypadku zrobiłbym na parterze podłogówkę a piętrze grzejniki zasilane z tego buforu z dwóch obwodów grzewczych - grzejniki bezpośrednio a podłogówkę z mieszacza obniżającego temp. wody.

Kup kocioł z paleniskiem awaryjnym do palenia na co dzień pelletem i dodatkowo drewnem.

Lub dodatkowo możesz postawić prosty kocioł na drewno podłączony do bufora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdyby tak dać bufor 1500 l i do tego tradycyjną instalacje na grzejnikach i sterować nią w zależności od temp wewnątrz pomieszczeń?  Obawiam się ze podłogówka przegrzeje mi dom i porostu będzie za gorąco w środku. Czy też moje obawy są bezpodstawne? Poza tym podłogówka ma dużą bezwładność i nie da się szybko podnieść temp musiał bym się dogrzewać w inny sposób nap prądem w bardzo duże mrozy?? Czy to dogrzewanie uda mi się załatwić piecykiem wolno stojącym w salonie?? Jak załatwić sterowanie tej podłogówki? czy ma grzać cały czas czy tylko okresowo? czy uda się podnieść temp na wypadek silnego mrozu? Chciałbym żeby to ogrzewanie dawało mi komfort użytkowania żeby nie było za gorąco w dzień i zimno w nocy itp. itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłogówka powinna być sterowana w zależności od temp na zewnątrz - tzw pogodowo wg krzywej grzewczej, 

Duża bezwładność to jej zaleta a nie wada.

a dodatkowo można ustawić temp w pomieszczeniach aby wyłączać poszczególne pętle lub całość.

Ogrzewanie zawsze jest liczone na mrozy (- 20C).

 

Sterowanie temp podłogi jest zależne od sterownika , który zastosujesz, ale to szczególiki.

 

Gdybyś mieszkał bliżej to bym mógł ci pokazać na swoim domu co i jak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja obecnie mieszkam w szkieleciku słabo docieplonym i przy temp ok 5 st nad ranem włączenie grzejnika na 15 min na 1000 W powoduje ze w małym pomieszczeniu jest za gorąco. W salonie mamy kozę która jak się nagrzeje daje tyle ciepła że w środku potrafi być kolo 30 stopni i nie ma możliwości jej schłodzić jedynie otwarcie okna załatwia sprawę a nad ranem robi się zimno i dlatego trochę boje się tej bezwładności żeby n ie było sytuacji ze w domu ukrop okna trzeba otwierać a tu podłoga dalej grzeje a po wyłączeniu nad ranem mróz. Ale mam nadzieje ze w obecnej dobie jest to dość dobrze sterowalne na tyle żeby cały czas utrzymywać taką samą temp a z buforem powinno to być wygodne bo nie trzeba będzie palić cały czas. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dom w którym mieszkam obecnie jest tylko wynajęty a ja dopiero planuje budowę własnego  natomiast największym problemem dla mnie jest właśnie wybór odpowiedniego ogrzewana bo te domy(szkieletowe)  sa fajne ale ogrzewanie musi być odpowiednio dobrane. Jako ze pracuje w budowlance w Norwegii bylem dziś u klienta w domu który ma tez podgrzewaną podłogę tylko ze elektrycznie z termostatem i chyba jednak jest to fajne ogrzewanie ale większość które widziałem mają konwektory elektryczne  i już sam głupieje co wybrać do swojego domu aby nie wydać dużo na instalacje a mieć fajny komfort w domu. Ciepła podłoga to fajna sprawa może dołożę tez kominek z DGP wrazi awarii prądu. Przez głowę przechodzi mi też grawitacyjna instalacja z normalnymi grzejnikami + bufor ale trochę ciężko to wszystko wysterować. Chciałbym żeby instalacja była maksymalnie prosta ale też sterowalna i żebym mógł się dogrzewać na wypadek awarii prądu  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miałem kilkukrotnie nieprzyjemność robić takie domy i po pierwsze klimatyzacja i pełna automatyka rolet

ogrzewanie podłogowe plus sterowanie pogodowe plus pomieszczeń ale pełna elektronika z najmniejsza możliwą histerezą

ogrzewanie najlepiej wodne z dwóch powodów na początek możesz grzać elektrycznie bezpośrednio za pomoca zasobnika /bufora a docelowo możesz wpiąć co kolwiek np pompę ciepła a kotłownia w takim budynku to chyba nieporozumienie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla mnie nieporozumieniem jest ładowanie pomp ciepłą i innych wynalazków  typu solary które nigdy się nie zwrócą  i są problematyczne w obsłudze i serwisowaniu. Ja nie jestem z tych wymagających ze muszę mieć w domu Bóg wie co w pełni zautomatyzowane żebym nie musiał tyłka ruszać z przed telewizora.

A gdyby tak zaprojektować normalne grzejniki i do nich dodać  elektroniczne programowalne głowice natomiast kocioł kupić zwykły dużej mocy do tego bufor ok 1500 l i rozpalać raz a porządnie przez 5 h a później tylko czerpać z bufora. Uparłem się na zwykły kocioł z prostego powodu ze mieszkam na wsi i mam małą plantację wierzby energetycznej której mogę poświęcić trochę czasu na zbieranie suszenie itd po drugie w takim układzie mógłbym zastosować tylko jedną pompę po trzecie grzejnik stalowy po kilku minutach od wyłączenia robi się chłodny i nie przegrzewa pomieszczenia tak samo po kilku minutach robi się ciepły, po 4 chce się maksymalnie uniezależnić na wypadek awarii prądu itd a pompkę od c.o mogę zasilić z jakiegoś akumulatora lub też solara w dzień dodatkowo mam przygotowane c.w.u jedyny mankament to kilka godz na obsługę pieca dziennie co mi akurat nie przeszkadza bo przywykłem do tego a w obecnej dobie otyłości i kalectwa fizycznego trochę ruchu się każdemu przyda. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kuba jak jesteś na etapie projektu to najlepszą opcją jest dołożenie ocieplenia, te 20 cm wełny to trochę mało, jak dla mnie minimum 30. Wełna jest w kawałkach i mostków cała masa + jakość wykonania prac przez budolańców. Może zamienić wełnę na ekofiber lub pianę, przy dobrej ekipie masz szansę wybudować ciepły domek.

 

Co do samego ogrzewania, to dość często przebywam w szkieletowcu pod tytułem "dom naturalny" gdzie jest kominek + bufor 1000. W prawdziwą zimę rozpalanie raz dziennie. Kolega automatyk słusznie prawi nt automatyki ogrzewania, po założeniu wszystkich czujników na podłogówce czas rozładowania bufora wydłużył się o 6 godz. Na całą zimę ok 10 - 13 mp buka.

 

Drugi przykład szkiletora to domek o pow 80 m2 parter z poddaszem, do ideału mu wiele brakuje, ma ok 15 lat, ocieplenie skromne podejrzewam że ok 15 cm bo ściany jakieś takie cienkie, miejsce beskid śląski. Ogrzewanie kocioł na olej opałowy z grzejnikami + na parterze kominek z ciepłą obudową, cegła szamotowa + głazy rzeczne. Kominek idzie przez parter i poddasze, najważniejsze jest pierwsze rozpalenie i nagrzanie całości, później jedynie należy utrzymywać temp całości, 2 razy dziennie, olejak włącza się przy - 10

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A Teraz wpadłem na inny pomysł. Jako ze chce ogrzewać dom zrębka z wierzby energetycznej ponieważ mam ją w kosztach paliwa do scięcia i rozdrobnienia jej jednocześnie(własna plantacja) więc wymyśliłem kocioł z podajnikiem + do tego bufor i instalacje pompową grzejnikową z grzejnikami sterowanymi głowicami elektrycznymi co pozwoli mi płynnie regulować temp w pomieszczeniu. Podłogówki jednak się boję że to nie trafiony pomysł do takiego domu jako jedyne żr ciepła. Tu gdzie teraz pracuję czyli w Norwegii wszyscy grzeją konwektorami elektrycznymi z termostatem u nas nie można sobie na to pozwolić także trzeba kombinować z paliwami stałymi. O dołożeniu izolacji pomyśle. chociażby te 5 cm aby zakryć mostki cieplne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.