Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Projekt Instalacji Z Solarem, Kominkiem,zbiornikiem Ak.,podłogówką


Jancio63

Rekomendowane odpowiedzi


 

 

 

Najważniejsze jest to, że w miarę logicznie rozumujesz.

staram się odebrać to jako komplement chociaż nie jestem tego taki pewien :mellow:

 

 

 

Po pierwsze to bufor nie ma żadnej wężownicy, zapomnij o niej - wężownica to zawsze jest zło konieczne i jak jej nie trzeba to lepiej, żeby nie było.

 

no cóż może to zło konieczne ale dzięki temu mógłbym nadwyżki z solara kierować do Bufora.

Powiedzmy cały dzień jest potężne słońce i CWU nagrzewa się powyżej powiedzmy 60 stopni. Wtedy pompa CWU lub jakaś dodatkowa pompa w układzie CWU zaczyna cyrkulować wodę między CWU górna wężownica i Buforowa wężownica - w wyniku tego CWU się schładza, bufor nagrzewa.

Oczywiście zakładam, że w upały nie będę ładował Bufora kotłem. Poza tym jak CWU się schłodzi robi się miejsce na dodatkowę energię z solarów.

Nie wiem czy tak mogłoby to funkcjonować bez wężownicy. Może tak!

Jakoś tak sobie to wyobrażam, że woda powinna wrócić tam skąd wyszła aby zamknąć obieg ale może tak nie jest jak to sobie wobrażam. Jakoś mam takie wrażenie, że ta woda powrotna zamiast np. wrócić po następną porcję energii do CWU "rozlezie się" po całym układzie. :(  

 

 

 

2. Zawory zwrotne najlepiej stosować bezpośrednio za pompami, dotyczy to pompy ładującej solar oraz kominek. 

nie rozumiem dokładnie co masz na myśli. Weźmy pompę na kominku.  Zawór zwrotny jest na wyjsciu z kominka aby zapobiec zasilaniu zimnego kominka gorącą wodą z kotła. Jeśli zawór zwrotny dać by między pompą, a kominkiem   (przypuszczam, że to miejsce miałeś na myśli) to woda gorąca dotrze to wężownicy na czopuchu kominka zanim trafi na zawór zwrotny i kominek stanie się "grzejnikiem" . Takiej sytuacji chciałbym uniknąć.

Czyli kocioł nie ma zasilać zimnego kominka i odwrotnie rozpalony kominek nie ma zasilać zimnego kotła bo to niepotrzebne straty. 

Nie wiem czy dobrze to kombinuję czy też coś pomyliłem.

 

 

Ten od podłogówki to bym umieścił całkiem na powrocie. Choć z tym kominkiem to sprawa jest niejasna, bo narysowałeś to jakby to była rzeczywiście wężownica, a ja takiego rozwiązania nie znam. 

zawór zwrotny tuż przy zaworze 3D ma zapobiec wpływaniu wody gorącej z zasilania na tym 3D w stronę powrotu zamiast w stronę podłogówki.

 

Jeśli chodzi o kominek  to rzeczywiscie jest to po prostu wężownica. Producent kominka firma Jotul proponuje to jako opcja -dodatek. Kilka metrów metalowej rurki zatopionej w masie ceramicznej nasadzonej na górną część kominka tzw. czopuch. Sam kominek nie jest typowym z płaszczem wodnym tylko zwykły "suchy".

 

 

 

 


 

 

 

3. Co to za grzejniki masz w garażu? I co mają robić, ile stopni, tak jak w domu czy tylko żeby całkiem zimno nie było?

Bo ja bym ten układ tam uprościł i narysował te grzejniki jako kolejny kwadracik podłogówki a pompę tych grzejników oraz ten zawór 3D co jest po drodze całkowicie usunął.

na razie nie ma żadnych. Planuję zwykłe konwekcyjne 2 lub 3. W pełni się zgadzam z Twoją sugestią aby podpiąć je razem z podłogówką. Temperatura w garażu ma być tylko trochę wyższa niż 5 stopni czyli nie ma być mrozu - to wystarczy. Niska temperatura podłogówki powinna wystarczyć.

 

 

Może by Ci się chciało te zawory skorygować na samym planie? Umieszczam go jeszcze raz po porawkach które ostatnio zrobiłem.

 

post-58662-0-71180500-1400529394_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może by Ci się chciało te zawory skorygować na samym planie? Umieszczam go jeszcze raz po porawkach które ostatnio zrobiłem.

Myślę, że lepiej jak sam będziesz przekonany o dokonanych zmianach, bo w końcu będziesz to realizował sam na własną odpowiedzialność, a i rysowanie nie najlepiej mi wychodzi ;)

 

 Musimy chyba po kolei ustalić poszczególne miejsca schematu, bo za dużo naraz tłumaczenia.

1. Grzejniki zrobić jako dodatkowy kwadracik "podłogówki" a jego zawór i pompę całkiem usunąć.

2. Wężownicy w buforze nie trzeba do tego celu, o którym piszesz, woda się nie rozlezie jak będzie dobrze schemat zrobiony. Nad tym, żeby jakaś woda wróciła po następną ilość energii czuwa pompa oraz zasada, że jak woda wyszła to MUSI wrócić - inaczej by przestała wychodzić ;)

Dlatego całe podpięcie z prawej strony bufora należy zlikwidować a wszystko podpiąć do tych 2 wejść po lewej stronie - to jest kluczowe, zobacz jak jest na schemacie od mepinga.

 

Jak się już dogadamy w tych 2 kwestiach to dalej coś można działać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 Musimy chyba po kolei ustalić poszczególne miejsca schematu, bo za dużo naraz tłumaczenia.

1. Grzejniki zrobić jako dodatkowy kwadracik "podłogówki" a jego zawór i pompę całkiem usunąć.

2. Wężownicy w buforze nie trzeba do tego celu, o którym piszesz, woda się nie rozlezie jak będzie dobrze schemat zrobiony. Nad tym, żeby jakaś woda wróciła po następną ilość energii czuwa pompa oraz zasada, że jak woda wyszła to MUSI wrócić - inaczej by przestała wychodzić ;)

Dlatego całe podpięcie z prawej strony bufora należy zlikwidować a wszystko podpiąć do tych 2 wejść po lewej stronie - to jest kluczowe, zobacz jak jest na schemacie od mepinga.

 

 

no więc przerobiłem tak jak radzisz:

 

post-58662-0-60632700-1400600048_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ostatnie zależy od zestopniowania pomp i przekroju rur. Może być problem z wirowaniem i uwarstwieniem zładu, które może nie być idealne. Ale jeśli pompa przy kotle i/lub kominku będzie miała wydajność większą niż pompka podłogówki, to bufor powinien się ładować. Liczę na to, bo to pomysł na MOJĄ instalację :-D.

 

Pozdrawiam

meping

/nadane z Samsunga/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vernal to raczej inaczej radził, ten układ  może mieć problemy z prawidłowym działaniem.

A już na pewno nie będzie ładował bufora

uważam, że będzie się ładował.

Jeśli pompa podłogówki zatrzyma się bo termostaty na grzejnikach się zamknęły to cały układ grzejny jest jakby zatkany - wtedy woda musi krążyć między źródłem ciepła (kocioł,kominek,Solar) ,a buforem. Tym samym bufor będzie się ładował od góry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. Ale jeśli pompa przy kotle i/lub kominku będzie miała wydajność większą niż pompka podłogówki, to bufor powinien się ładować. Liczę na to, bo to pomysł na MOJĄ instalację :-D.

 

Pozdrawiam

meping

/nadane z Samsunga/

pompa z kominka czy kotła nie musi być wydajniejsza od pompy podłogówki bo jak już pisałem w poprzednim poście: gdy termostaty sie pozamykają to stanie i pompa (taka z elektronicznym sterowaniem) i wtedy nie ma problemu z większą lub mniejszą wydajnoscią skoro chodzi tylko jedna pompa na źródle ciepła.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No widzisz, zaczynasz kumać jak to ma działać.

Teraz może o zaworach zwrotnych.

Zauważ, że w jednym obwodzie w zasadzie nie ma znaczenia gdzie takowy umieścisz, bo on i tak blokuje przepływ w całym obwodzie.

Umieszcza się je zazwyczaj za pompą, bo pompa (jako rodzaj męski) woli obciążenie z przodu niż z tyłu.

Ta przy kominku na przykład czy też solarna.

W układzie podłogówek zawór w tym miejscu co narysowałeś nic nie wnosi - jak pompa będzie uruchomiona to nitka ta nie ma innej możliwości jak tylko puszczać wodą w jedną stronę, bo pompa tak ciągnie. Za to na powrocie głównym tej części układu (nitka obok) już może coś dawać.

Z tym jotulem to  na kominku coś mi się o uszy obiło, nie wiem jak to będzie zabezpieczone, ale obawiałbym się trochę możliwości zagotowania wężownicy (bo jest grzana przez jakiś czas pomimo odłączenia kominka).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym jotulem to  na kominku coś mi się o uszy obiło, nie wiem jak to będzie zabezpieczone, ale obawiałbym się trochę możliwości zagotowania wężownicy (bo jest grzana przez jakiś czas pomimo odłączenia kominka).

nie wiem dlaczego piszesz o odłączeniu kominka. Układ nie przewiduje odłączenia tylko pompa się wylącza jak temeratura spadnie np. ponizej 35 st. Wtedy nic się już nie może zagotować.

Poprawiłem te zawory zwrotne oprócz tego z obiegu CWU.

Mam pytanie : jeśli pompa nie chodzi nie stanowi ona coś w rodzaju zaworu blokującego przepływ? Jeśli tak to mogłoby tych zaworów zwrotnych nie być!

post-58662-0-89833100-1400661775_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to dobrze wiedzieć!

Kominek jest na parterze  i jak woda się zagrzeje to idzie zawsze w górę, prawda?

Jeśli tak to pójdzie do góry do zbiornika CWU który jest na strychu. Po drodze jest pompa (6) z CWU ale jeśli nie blokuje przepływu to woda będzie wypychana do góry, a zimna zajmie jej miejsce napływając powrotem i nie powinno się nic zagotować. Dla pewności i tak zamontujemy zawór bezpieczeństwa.  Co z tymi zaworami zwrotnymi, może tak być?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie możemy tak zostawić.

Teraz jest moment na opracowanie sterowania tym całym układem i to może spowodować, że jeszcze w schemacie jakieś zmiany zajdą.

Pierwsza rzecz, którą widać to obsługa zbiornika cwu. Ma on 2 wężownice i powinien mieć co najmniej 2 miejsca na 2 czujniki, każdy w okolicy połowy wysokości wężownicy.

Czujnik solarny będzie umieszczony przy jego wężownicy a ten od pompy kotłowej w okolicach górnej.

Wtedy dopiero da się tym sterować.

Do ładowania górnej wężownicy jest potrzebny sterownik różnicowy, wyposażony w 2 czujniki temp. Czasem takie coś jest od razu w sterowniku kotła lub kominka. Ale tutaj wymagania są o wiele większe - zbiornik ma się ładować gdy działa kocioł lub działa kominek lub nic nie działa ale w buforze jest odpowiednia temperatura - jak on to ma wszystko sprawdzić 1 czujnikiem? (bo drugi koło wężownicy).

Myślę, że dobrze byłoby taki czujnik umieścić na rurce górnej wchodzącej bezpośrednio do bufora.

Nie nadaje się do tego więc sterownik ani kotłowy ani kominkowy bo one z definicji mają czujnik wpięty w kocioł/kominek.

Czyli trzeba by do tego dedykowany osobny sterownik różnicowy.

 

Musimy też wrócić do oszacowania mocy wężownicy kominka względem zapotrzebowania energetycznego i ustalić jaki jest cel palenia w kominku.

To się może przydać.

Masz coś do sterowania kominka?

 

Jak wyobrażasz sobie sterowanie ogrzewaniem w domu?

 

Wracając jeszcze do zabezpieczenia z kominka, to woda do góry sobie tak łatwo nie przejdzie, bo w tych obwodach są zawory zwrotne.

Co na to jotul?

Jak generalnie ten cały układ będzie zabezpieczony - otwarty czy zamknięty ma być?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza rzecz, którą widać to obsługa zbiornika cwu. Ma on 2 wężownice i powinien mieć co najmniej 2 miejsca na 2 czujniki, każdy w okolicy połowy wysokości wężownicy.

Czujnik solarny będzie umieszczony przy jego wężownicy a ten od pompy kotłowej w okolicach górnej.

Wtedy dopiero da się tym sterować.

 

 nie wiem w tej chwili ile Bojler CWU ma miejsc na czujniki temp. ale się dowiem. Muszę poprosić teścia aby zajrzał. Ja akurat siedzę za granicą.

 

 

Wracając jeszcze do zabezpieczenia z kominka, to woda do góry sobie tak łatwo nie przejdzie, bo w tych obwodach są zawory zwrotne.

Co na to jotul?

Jak generalnie ten cały układ będzie zabezpieczony - otwarty czy zamknięty ma być?

Cały układ chcę żeby był otwarty bo tak wydaje mi się bezpieczniej.

 

Dlaczego woda do góry nie pójdzie? Przewodem zasilającym może iść i tam nie ma żadnych zaworów. Zobacz ostatni schemat. Jest tylko pompa (6)

ale sam pisałeś, że pompa nawet jak nie chodzi to nie blokuje przepływu.

 Mam jeszcze możliwość podpiąć kominek do układu w taki sposób żeby rura z wężownicy na czopuchu kominkowym szła od razu do góry do Bojlera - czyli nie będę łączył tych rur w kotłowni na dole. Niestety pompę wtedy muszę mocować też powyżej kominka aby zrealizować to tak jak na schemacie. 

Chyba wyląduje też na strychu!

 

 

 

 

Jak wyobrażasz sobie sterowanie ogrzewaniem w domu?

 

no na każdym obwodzie podłogówek czyli w każdym pomieszczeniu zamontuję zawory termostatyczne i to wszystko.

Coś takiego ma już mój teść u siebie w domu i funkcjonuje.

 

 

Do ładowania górnej wężownicy jest potrzebny sterownik różnicowy, wyposażony w 2 czujniki temp. Czasem takie coś jest od razu w sterowniku kotła lub kominka. Ale tutaj wymagania są o wiele większe - zbiornik ma się ładować gdy działa kocioł lub działa kominek lub nic nie działa ale w buforze jest odpowiednia temperatura - jak on to ma wszystko sprawdzić 1 czujnikiem? (bo drugi koło wężownicy).

Myślę, że dobrze byłoby taki czujnik umieścić na rurce górnej wchodzącej bezpośrednio do bufora.

 

 nie znam sterownika kotła ECO Granpal ,a kominek jak wspomniałem jest goły.

Ja chciałem pompę(6) podłączyć czujnikem z Bojlerem CWU i jak temp. spadnie do np.42 st. pompa włącza się.

Jak pompa zacznie chodzić to odbierze ciepło albo z kominka, albo z kotła albo z Bufora.

Jeśli żadne źródło nie daje ciepła wtedy temp. obniży się w wyniku cyrkulacji i jak spadnie powiedzmy do 4o st. włączy się kocioł i podgrzeje.

Jak temp. w CWU skoczy do np. 45 st. pompa (6) stanie. Ciepło przestanie być odbierane z kotła w wyniku czego na powrocie przed zaworem 3D temp. podniesie się też do 45 st. i kocioł wyłączy się.

Podsumowując:

pompa(6) czuwa nad temp. w Bojlerze CWU Włącza sie przy 42 st. ,a wyłącza przy 45 st.

Kocioł czuwa na temp. powrotu . Włącza się przy 40 st. ,a wyłącza przy 45 st.

Sterownik na kominku włącza pompę komnkową przy powiedzmy 35 st. i nie wyłącza się nigdy powyżej tego punktu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne, że nie znasz tego sterownika - w końcu to Ty za niego zapłaciłeś  :P . A wystarczy wejść na stronę producenta i tam przeczytać pełną specyfikację i instrukcję :P . Proste i chyba skuteczne sterowniki dostępne są na allegro - robi je firma szkoper: http://led.home.pl/RTSZ41R . Sterownik od kotła jest tak wypasiony, że zastanawiałbym się, czy w ogóle warto stosować bufor. Wydaje mi się, że to co się zyska na buforze, to się straci na niewykorzystaniu pełnych możliwości pieca i jego sterownika, ale może jestem w błędzie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po pierwsze jeszcze go nie mam więc i nie zapłaciłem. Chcę go kupić - taki mam plan na przyszłość.

 

Na stronie producenta znalazłem takie informacje:

 

"

Informacje ogólne

 

Sterownik kotła Granpal Eco jest nowoczesnym układem mikroprocesorowym, który steruje nie tylko kotłem, ale również systemem centralnego ogrzewania w trybie pogodowym oraz ciepłej wody użytkowej.

 

Urządzenie steruje ilością podawanego paliwa poprzez cykliczna pracę silnika podajnika oraz ilością powietrza dostarczanego do procesu spalania. Dzięki zastosowaniu przekaźników półprzewodnikowych moc dmuchawy regulowania jest płynnie oraz zwiększono zwiększono wielokrotnie niezawodność układu sterującego silnikiem podajnika.

 

Wybrane funkcje sterownika kotła Granpal Eco:

 

Automatyczne rozpalania paliwa - sterownik kotła Granpal Eco umożliwia automatyczne rozpalania paliwa.

 

Pomiar temperatury spalin - sterownik umożliwia odczyt temperatury spalin, co jest niezbędne przy pracy kotła z automatycznym rozpalaniem. Znajomość wartości temperatury spalin jest również bardzo pomocna przy kontroli oraz regulacji kotła.

 

Sterowanie pogodowe zapewnia najwyższy komfort cieplny gdyż temperatura czynnika grzewczego regulowana jest w funkcji temperatury zewnętrznej. Regulacja odbywa się poprzez siłownik zaworu mieszającego.

 

Zastosowanie czujnika temperatury czynnika grzewczego powracającego z instalacji do kotła oraz regulacja tej temperatury zmniejsza kondensację pary wodnej w kotle i zwiększa jego żywotność.

 

Dzięki zaawansowanemu algorytmowi działania oraz możliwości regulacji wielu parametrów układ może w sposób bardzo elastyczny dostosować się do potrzeb systemu grzewczego.

 

Sterownik został wyposażony w funkcję testowania wyjść. Funkcja dostępna jest w trybie serwisowym i umożliwia sprawdzenie poprawności połączeń elektrycznych i sprawności urządzeń wykonawczych (pompy, dmuchawa, podajnik, siłownik zaworu mieszającego) przed uruchomieniem kotla.

 

Funkcja przywrócenia nastaw fabrycznych umożliwia łatwy powrót do ustaleń producenta.

 

Wyświetlacz alfanumeryczny ułatwia komunikację urządzenia z użytkownikiem, a obsługa jest bardzo prosta.

 

Menu w różnych językach: polski, angielski, niemiecki, litewski, rosyjski, francuskim.

 

Sterownik może być wyposażony w moduł sondy lambda."

 

 

Są to informacje ogólne.

Nie wiem czy można sterować kilkoma pompami, czy można osobno nastawić temp. wyłączenia i osobno temperaturę włączenia.

Czy można podłączyć dodatkowe zewnętrzne czujniki temp.

Piszą, że temp. powrotu decyduje o punkcie uruchomienia. Na mój rozum to nie będzie pomocne ponieważ po zaworze 3D temp. jest wypadkową dwóch temperatur: zasilania i powrotu. Tak naprawdę intersuje nas tylko powrót. Jeśli osiągnie wartość pożądaną to kocioł ma się wyłączyć,

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]

 

Są to informacje ogólne.

Nie wiem czy można sterować kilkoma pompami, czy można osobno nastawić temp. wyłączenia i osobno temperaturę włączenia.

Czy można podłączyć dodatkowe zewnętrzne czujniki temp.

[...]

 

Wystarczy w menu po lewej kliknąć zakładkę "materiały do pobrania" i tam wybrać PDF z instrukcją sterownika...  :P  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 . Proste i chyba skuteczne sterowniki dostępne są na allegro - robi je firma szkoper: http://led.home.pl/RTSZ41R

 

to znalazłem w opisie tego sterownika:

 

"...RTSZ-4/R. Umożliwia nastawy różnicy temperatury w zakresie od 0°C do 30°C, oraz nastawy histerezy w zakresie od 1°C do 15°C."

 

to chyba za mało te 30 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy w menu po lewej kliknąć zakładkę "materiały do pobrania" i tam wybrać PDF z instrukcją sterownika...  :P  :D

no tak, masz rację :wub:  dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Myślę, że dobrze byłoby taki czujnik umieścić na rurce górnej wchodzącej bezpośrednio do bufora.

 

do bufora? przyznaję że nie rozumiem

może masz na myśli do Bojlera CWU.

 

na wejściu do Bufora temp. wody może pochodzić z kominka, z kotła, lub Bojlera, inaczej nie jest jednoznaczne skąd pochodzi.

Uważam, że pompa(6) musi sugerować się tylko i wyłącznie temp. na Bojlerze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to znalazłem w opisie tego sterownika:

 

"...RTSZ-4/R. Umożliwia nastawy różnicy temperatury w zakresie od 0°C do 30°C, oraz nastawy histerezy w zakresie od 1°C do 15°C."

 

to chyba za mało te 30 stopni.

 

 

TO wystarczająco. To 30 st C RÓŻNICY temperatur pomiędzy czujnikami A i B. Czyli jeśli kocioł będzie o 30 st cieplejszy od bufora na ten przykład. W praktyce warto go nastawić na 5-10 st. C, nie więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówisz, masz. Przepraszam, że tak późno, ale wczoraj nie dałem rady, a dziś dopiero co odpaliłem w domu kompa... ;)

 

attachicon.gifInstalacja3.jpg

Ten układ połączenia bufora do instalacji jest zły, szczególnie jak zastosujemy konstrukcję bufora wg postów Adama_mk, w jego konstrukcji następuje ruch wirowy zładu wodnego spowodowany ustawionymi skośnie po obwodzie kierownicami wewnątrz bufora, odbiór ciepła będzie następował tak samo skierowanymi innymi kierownicami.

patrz rys 2 w poście nr 1 z tematu http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a

 

Przy jednym zestawie króćców taka praca nie ma szans, bufor może się naładuje ale czy się rozładuje?

 

Pozdr.

 

PS

daleko mi do jakiejkolwiek złośliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Zależy jak jest umieszczony króciec. Podczas ładowania spowodowanie wirowania zładu nie będzie trudne, o ile bufor będzie robiony pod takie rozwiązanie. O rozładowanie też zbytnio się nie martwię - jeśli przestanie działać pompa cyrkulacyjna kotła i zamknie się zawód zwrotny umieszczony za nią, to pompy od bojlera i CO będą musiały skądś pociągnąć wodę, a tym miejscem będzie bufor. Dodatkowo, kiedy temperatura na powrocie z instalacji (powrót do kotła i na dół bufora) spadnie poniżej wartości na jaką będzie ustawiony zawór zabezpieczający kocioł, to tenże się zamknie i wtedy nie będzie już innej opcji niż pobór z bufora. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 nie znam sterownika kotła ECO Granpal ,a kominek jak wspomniałem jest goły.

Ja chciałem pompę(6) podłączyć czujnikem z Bojlerem CWU i jak temp. spadnie do np.42 st. pompa włącza się.

Jak pompa zacznie chodzić to odbierze ciepło albo z kominka, albo z kotła albo z Bufora.

Jeśli żadne źródło nie daje ciepła wtedy temp. obniży się w wyniku cyrkulacji i jak spadnie powiedzmy do 4o st. włączy się kocioł i podgrzeje.

Jak temp. w CWU skoczy do np. 45 st. pompa (6) stanie. Ciepło przestanie być odbierane z kotła w wyniku czego na powrocie przed zaworem 3D temp. podniesie się też do 45 st. i kocioł wyłączy się.

Podsumowując:

pompa(6) czuwa nad temp. w Bojlerze CWU Włącza sie przy 42 st. ,a wyłącza przy 45 st.

Kocioł czuwa na temp. powrotu . Włącza się przy 40 st. ,a wyłącza przy 45 st.

Sterownik na kominku włącza pompę komnkową przy powiedzmy 35 st. i nie wyłącza się nigdy powyżej tego punktu.

Ok, to załóżmy, że bojler grzeje się tylko na podstawie temp. w okolicach górnej wężownicy.

Trochę to okrojony sposób, ale za to prosty, wstępnie może zostać.

 

Teraz trzeba ustalić jak kocioł grzeje bufor.

Sterownik kotła ma mieć 2 czujniki: 1 w kotle a drugi w połowie bufora.

Wstępnie załóżmy, że ma grzać bufor do temp. 60C z histerezą 20C, czyli startować gdy temp. bufora spadnie do 40C a zatrzymywać gdy temp. bufora osiągnie 60C.

Zawór ochrony powrotu kotła powinien mieć wartość 50C, albo więcej.

 

Przy takich założeniach bojler cwu może grzać tak jak napisałeś wcześniej.

 

Masz jakieś uwagi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten układ połączenia bufora do instalacji jest zły, szczególnie jak zastosujemy konstrukcję bufora wg postów Adama_mk, w jego konstrukcji następuje ruch wirowy zładu wodnego spowodowany ustawionymi skośnie po obwodzie kierownicami wewnątrz bufora, odbiór ciepła będzie następował tak samo skierowanymi innymi kierownicami.

patrz rys 2 w poście nr 1 z tematu http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a

 

Przy jednym zestawie króćców taka praca nie ma szans, bufor może się naładuje ale czy się rozładuje?

 

Pozdr.

 

PS

daleko mi do jakiejkolwiek złośliwości.

Niezależnie od rodzaju bufora nie ma tu problemu z jego ładowaniem czy rozładowywaniem.

 

A wracając do tematu, to kolega nie będzie miał bufora pomysłu Adasia i pewnie nawet takiego nie będzie co koło niego leżał.

Wirowanie zładu to nie w tym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.