Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dobór Kotła Dla Domu 190M2, 16Kw Czy 25Kw?


lancer2000

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Przymierzam się do zakupu kotła Ogniwo Eko Plus tylko nie wiem czy wziąć 16kW czy 25kW

 

Dom ma powierzchnię ok. 190m2., nieocieplony z lat 70 z płaskim dachem, instalacja z rur stalowych, grzejniki stare żeliwne w sumie ok. 170 żeberek + 20m2 podłogówki.

Dodatkowo bojler 140l.

 

Było dwóch instalatorów i doradzali 25kw, bo jak przyjdą mrozy to będzie zimno w domu, a że mam dużo wody w obiegu to tym bardziej 25kw.

Lecz czytając na forum to wychodzi na to że lepiej 16kw.

 

Jak doradzicie?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajrzyj na strone esterowniki,mozna podejrzeć z jaka mocą pracują kotły,zużycie paliwa ,ogrzewane metraze. Nie musisz się logowac wchodzisz online.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogniwo eko plus http://www.ogniwobiecz.com.pl/kotly/eko-plus

 

16 to jest wyłącznie nazwa handlowa

zakres pracy tego kotła to 3-19kW

 

Wielkość podajnika i popielnika w twoim przypadku to kluczowa sprawa, przy takiej powierzchni i braku ocieplenia te 40-70kg w najzimniejsze dni, przewali się przez podajnik w ciągu doby, więc jeśli nie chcesz odwiedzać kotłowni co 48 godzin na tym bym się skupił...

 

Może cię zainteresuje, prawie nowy kocioł:

 

http://tablica.pl/oferta/kociol-grzewczy-na-ekogrosze-z-podajnikiem-15kw-termet-ksn14-16-lewy-CID628-ID51oXn.html#c2fa2be5a7

 

Dotychczasowe rady, wskazują, że byli to typowi instalatorzy starej daty, czytaj niewydedukowane, skończone głąby, ja bym im grzecznie podziękował na twoim miejscu. Różnice w cenie zakupu kotła zainwestowałbym w jakieś docieplenie stropodachu lub automatykę do kotła. To jest zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż kupowanie kotła "na zapas", bo bardzo mroźnych dni w Polsce można policzyć na palcach jednej ręki, żeby nie powiedzieć, że są to pojedyncze godziny w ciągu doby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam podobny dom tez nieocieplony i z moich doświadczeń też z kotłem podajnikowym to dla Ciebie 16 kW ( z max 19kW) wystarczy nawet jak przyjdą większe mrozy. 

Moc orientacyjnie wyliczam na podstawie dziennego zużycia opału (licznik suwów tłoka) i przez ostatnie 6 sezonów z największą mocą jaką pracował to około 17 kW.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Lancer2000 przeczytaj temat "za mały piec?" 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem i nie wiem co myśleć.

Mam identyczne objawy jak pisze kolega z tematu "za mały piec" gdzie ogrzewa kotłem 19kW powierzchnię 220m2 z tym, że on uważa że ma za mały kocioł, a ja mam na pewno za duży.

Teraz mam znacznie przewymiarowany kocioł bo aż 40kW Defro tłokowiec.

Żeby u mnie kocioł nagrzał do zadanej to muszę mu ustawić nadmuch na co najmniej 40% i często podawanie. Opału idzie mnóstwo, aktualnie ok. 50kg/dobę - miał 25 Piast.

Temp. spalin podczas pracy nadmuchu wynosi  ok-300-400*C.

Gdy zmniejszę nadmuch tak żeby temp. spalin wynosiła ok.200*C to wtedy kocioł nie dochodzi do zadanej temp.

 

Z powodu znacznego przewymiarowania sprzedaję 40-stkę i planuję kupić Ogniwo Eko Plus tylko ciągle rozważam 16 czy 25.

Boję się, że 16-tka nie da rady dogrzać dużego zładu wody, bo mam starą instalację i grzejniki żeliwne.

 

Opisze dokładnie:

- dom z lat 70, nieocieplony, dach płaski, okna plastikowe, drzwi nowe

- powierzchnia do ogrzania ok.166m2(licząc po zmierzeniu powierzchni pokoi na parterze i piętrze). Licząc po murach zewnętrznych dom ma ok. 10m x 11m

- dodatkowo ogrzewam jedno pomieszczenie na warsztacie ok. 25m2 - tu wymagana temp. to 16+

- częściowo podpiwniczony, piwnica nie ogrzewana, jedynie tyle co z instalacji się nagrzeje, ogólnie w piwnicy nie ma za zimno.

- bojler 140l

 

Mam jeszcze jedno pytanie: czy jeśli temp. powrotu jest zawsze niższa o jakieś 15-20 stopni od temp. na kotle to jest coś nie tak? Patrząc po sterownika na Esterownik.pl to koledzy nie mają takiej wielkiej różnicy.

 

Może ktoś jeszcze się wypowie czy brać 16 czy 25

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te 16kW mocy kotła dla paliwa kwalifikowanego w cenie ok 800-1000/t przy słabszym paliwie moc będzie mniejsza.

Masz gdzie "upchnąć" nadwyżkę mocy - np do warsztatu, czyli branie kotła o stopień większego nie jest przesadą.

Natomiast dodatkowe pytanie czy będziesz ocieplał dom?

Jeżeli nie to 16kW może być na styk lub za mała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałeś palić ograniczając częstotliwość cykli poprzez zwiększenie histerezy do 10-15 sC? W tak dużym kotle dużo energii idzie w rozruch palnika i mniejszym złem może być dłuższa praca ciągła kotła z bujaniem go do 80 i korzystanie z tego w dłuższym okresie postoju. Wymaga to obecności zaworu mieszającego z siłownikiem, aby racjonalnie tą zmagazynowaną energię rozprowadzać.

 

Tu musisz szukać sposobu na ograniczenie straty kominowej. Sprawdź, czy ciąg kominowy nie jest za duży (możesz dla eksperymentu uchylić drzwiki wyczystki) oraz czy klapka dmuchawy na pewno zamyka się gdy ta nie pracuje.

 

Trzeba szukać indywidualnych rozwiązań, bo gotowych recept nie ma. Mam nadzieję, że są termostaty na grzejnikach.

 

Daj znać o efektach po wymianie kotła. Takie informacje są dla nas bezcenne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam tylko zawór 4D bez siłownika, histerezę mam ustawioną na 1, na większych zużycie opału było jeszcze większe.. Termostatów na grzejnikach nie mam, czytałem że do żeliwnych nie powinno się dawać.

Wydaje mi się, że u mnie znacznie za krótko kocioł stoi w podtrzymaniu, przy lekkim grzaniu ok.20minut. U innych, którzy maja taki kocioł tylko mniejszy to w podtrzymaniu mają godzinę lub więcej.

A co z tą temp. powrotu? Jest to normalne że jest niższa o 15-20 stopni od temp. na kotle. Może właśnie przez to jest tak krótko na podtrzymaniu?

 

Oczywiście po wymianie kotła wszystko opisze:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez siłownika to masz małe pole manewru. Duża różnica temperatur (dyskusyjne) wynika z dużego zładu wody po stronie układu. Woda ogrzana w kotle dużo dłużej przebywa w grzejnikach (gdzie się schładza) niż miałoby to miejsce w układzie mołopojemnościowym.

Ten 4D to jakie średnicy masz?

 

Termostaty do żeliwniaków się stosuje, ale najlepiej te o zwiększonym przepływie. Ma to związek z dużą bezwładnością samego grzejnika.

 

Czy ci co mają te mniejsze kotły, maja też taki układ odbioru jak twój?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł ustawiony na 60, tak zaleca a nawet wymaga producent. Aktualnie na grzejniki mam puszczone ponad 40, lecz używam regulatora pokojowego i pompa pracuje 2 minuty i 4 minuty przerwy tak żeby grzejniki leciutko grzały. Jak na kotle jest 60 to na powrocie ok. 40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli grawitacyjnie jakoś sobie radzi, chociaż powinno być na kotle więcej. Wtedy 4D skręcasz do żądanej jeszcze bardziej i jednocześnie grawitacja ma małego obiegu jest skuteczniejsza. Najlepiej obsłużyłby to siłownik.

 

Co to za regulator, czasówka jakaś? Temperatura pomieszczeń nie ma znaczenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pokoju mam bezprzewodowy regulator pokojowy i nastawioną temp. 23. Jeśli temperatura w pomieszczeniu spadnie poniżej 23 wtedy pompa CO działa tak długo dopóki w pokoju będzie powyżej tych 23, potem pompa działa cyklicznie wg ustawień na sterowniku w kotle

 

Kolego Sambor, nic na to nie mogę poradzić że mam taką temp. powrotu, tak jak wyżej napisali to pewnie przez duży zład wody - taka instalacja. Lecz patrząc na kotłownie na esterownik.pl to dużo ludzi mam temp. powrotu na poziomie 40 stopni i często temp. zadaną CO nastawioną poniżej 50 stopni.

 

U mnie muszę znacznie przykręcić zawór 4D żeby temp. powrotu była 10 stopni mniejsza od temp. na kotle, tylko wtedy grzejniki nie są ciepłe i w chałupie zimno

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, a jak ma się relacja spalania dzisiejszego do tego co spalałeś na poprzednim kotle i jak to wyglądało (palenie cykliczne czy ciągłe, temp wew takie same, czy inne, itp.).

 

Być może te 50 kg to efekt dużych strat budynku, który teraz ogrzewany jest na okrągło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprzedni kocioł to górnego spalania 28kW. Na sezon spalało się do 8t flotu za 300zl/t, temp. wewnątrz tak samo, jedynie z rana było chłodniej bo trzeba było rozpalać (chyba że wieczorem nawaliłem do kotła ile wlezie to rano był żar). Wtedy nie ogrzewałem warsztatu i ze względu na ten warsztat kupiłem nowy piec bo znajomy instalator powiedział że ten 28kw nie da rady. Warsztat ma powierzchnie ok. 140m2, ale ogrzewam tylko jedno pomieszczenie do max 20 stopni.

Próbowałem nie grzać warsztatu przez kilka dni ale różnicy nie było w spalaniu, może minimalna, więc wykluczam tutaj winę ogrzewania warsztatu

 

W tym roku poszło już 11t miału za 570zł/t z Piasta 25MJ. Wcześniej miałem inne miały i ekogroszki i tym z Piasta pali się najlepiej, mało popiołu, 0 spieków

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pokoju mam bezprzewodowy regulator pokojowy i nastawioną temp. 23. Jeśli temperatura w pomieszczeniu spadnie poniżej 23 wtedy pompa CO działa tak długo dopóki w pokoju będzie powyżej tych 23, potem pompa działa cyklicznie wg ustawień na sterowniku w kotle

 

Kolego Sambor, nic na to nie mogę poradzić że mam taką temp. powrotu, tak jak wyżej napisali to pewnie przez duży zład wody - taka instalacja. Lecz patrząc na kotłownie na esterownik.pl to dużo ludzi mam temp. powrotu na poziomie 40 stopni i często temp. zadaną CO nastawioną poniżej 50 stopni.

 

U mnie muszę znacznie przykręcić zawór 4D żeby temp. powrotu była 10 stopni mniejsza od temp. na kotle, tylko wtedy grzejniki nie są ciepłe i w chałupie zimno

Na esterownik są takie sterowniki że można ustawić przy jakiej temp. załączy się pompa mieszająca która wykonuje ruch wody dogrzewając powrót. Tą temp. można nastawiać. Co do zimnego powrotu to są niektóre kotły których producent pisze że kocioł nie boi się zimnego powrotu ale większość trzyma temp. około 40*C lub wyższą. Co do utrzymywania wysokiej temp. na kotle to wszystko jest związane z instalacją, czyli w jaki sposób jest pompowana woda do grzejników czy podłogówki.  Można ustawić że będą pompy działały stale, będą pracowały do osiągnięcia temp. zadanej a potem przełączają się na cykliczne aby woda w instalacji nie wystygła no i mogą pracować do osiągnięcia temp. a potem stoją i czekają aż temp. spadnie. Wszystko można ustawić, od cykli do pracy pompy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.