Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Jaki Kocioł 1F Dom 110M


rtpm

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

 

Jaki powinienem zakupić kocioł do domu 110m (nie najlepiej ocieplony) ? 

 

Zastanawiam się nad Junkers Cerapur smart zsb 14KW, ale są też w ofercie niedużo 

droższe te Junkersy o mocy 22KW. 

 

Po lekturze czytania uznałem, że będzie to kocioł jednofunkcyjny z bojlerem, 

jednakże nie do końca jestem pewien, czy nie powinienem wziąć tego 22KW. 

 

Załączam 3 strony z mojego świadectwa energetycznego, bo ja na tym się niestety nie znam. Dom ma trochę wad (w znaczeniu projektu i mojej oceny) i póki co nie planuję jego remontu większego (poza ewentualną podłogówką na dole w ciągu 2-3 lat). 

 

Na domiar tego, instalator zalecił mi kupno tego większego kotła bo uznał, że ten 14KW będzie chodził dużo czasu na pełnej mocy, a to dla kotła niby też nie jest dobre. 

 

Pomijam tutaj fakt dłuższego grzania wody w bojlerze - nie ma dla mnie takiego znaczenia (nawet nie jestem pewien, czy obecny bojler z wężownicą ma taką siłę "odbioru" tego ciepła). 

 

Bardzo proszę o zajrzenie do świadectwa i ewentualną opinię. 

 

Pozdrawiam

 

post-46397-0-79073900-1386161739_thumb.jpg

post-46397-0-94680500-1386161742_thumb.jpg

post-46397-0-53692300-1386161746_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Na domiar tego, instalator zalecił mi kupno tego większego kotła bo uznał, że ten 14KW będzie chodził dużo czasu na pełnej mocy, a to dla kotła niby też nie jest dobre.  

 

Na początek zmień instalatora, mówiąc takie rzeczy, mniej lub bardziej świadomie działa na twoją niekorzyść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To raczej wg obecnych standardów zimny dom, weź kocioł 20kW , z resztą gazowy ma regulację mocy palnika i można ustawić mniej.

A kolega post wyżej nie ma racji, instalator dobrze radzi.

Po co płacić więcej jeśli nie wykorzysta tej mocy nigdy? 20kW potrafi zejść z mocą grzewczą do zaledwie 7kW, a 14 do 3kW, a przez większość okresu grzewczego będzie potrzebował tyle lub znacznie mniej. Za duża moc, to większe taktowanie, a tym samym straty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie kocioł stałopalny, on nie musi pracować non stop, jak nie ma zapotrzebowania na ciepło to się wyłącza.

http://sklep.prometeusz.net/porady.php?jak_dobrac_moc_kotla

 

Po trzecie jeśli zapotrzebowanie obiektu na ciepło spadnie znacznie poniżej mocy minimalnej kotła, urządzenie zaczyna "taktować". Kocioł wytwarza więcej ciepła niż grzejniki są w stanie przyjąć. Nadmiar energii kumuluje się powodując szybki przyrost temperatury wody w obiegu c.o. i kocioł się wyłącza. Po kilku minutach kocioł włącza się ponownie ...... i tak w kółko. Ponieważ sam moment zapłonu palnika jest mało ekonomiczny - kocioł pracujący w ten sposób zużywa więcej gazu. W idealnej sytuacji kocioł nie powinien mieć więcej niż 3 załączenia na godzinę. Niestety taki wariant występuje bardzo rzadko.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest opinia fachowa, jak na stronach masz aby do domu 100m2 dać kocioł stałopalny 25kW to krzyczysz nie i tu masz rację , ale do takiego domu nie ma co dawać kotła za małego.

Z reszta jak wiem z praktyki świadectwo  energetyczne czasem jest zbyt optymistyczne, szczególnie dla budynku starszego - ten ma już 14lat.

Przerwy w pracy zależą od ustawienia automatyki np histereza i wszystko można ustawić tak aby było ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom wychodzi, że jest dosyć zimny, ile masz ocieplenia? U mnie w domu ~120m2, 5cm styro, kocioł 11kW spokojnie daje radę (tylko C.O.)

Ile Ci do tej pory schodziło węgla, jakiego rodzaju (kaloryczności) i w jakim kotle?

 

Po co płacić więcej jeśli nie wykorzysta tej mocy nigdy? 20kW potrafi zejść z mocą grzewczą do zaledwie 7kW, a 14 do 3kW, a przez większość okresu grzewczego będzie potrzebował tyle lub znacznie mniej. Za duża moc, to większe taktowanie, a tym samym straty.

Nie jest to prawda, Immergas Victrix X 24 2 I schodzi z mocą do 3kW - taktowania nie będzie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Nie jest to prawda, Immergas Victrix X 24 2 I schodzi z mocą do 3kW - taktowania nie będzie.

Co nie jest prawda? Rozmawiamy o kotle Junkers, a nie Immergas, czy innym. Ten kocioł posiada taką moc minimalną.

 

 

Z reszta jak wiem z praktyki świadectwo  energetyczne czasem jest zbyt optymistyczne, szczególnie dla budynku starszego - ten ma już 14lat.

Przerwy w pracy zależą od ustawienia automatyki np histereza i wszystko można ustawić tak aby było ok.

Czasami zastanawiam się, po co w ogóle wykonujemy w Polsce audyty, projekty, po co instalatorzy, wszystkim wsadzić 24kW, bo odnoszę wrażenie, że to taka uniwersalna moc, na 50 i na 250m2. Zresztą o ile mi wiadomo taktowania nie da się zniwelować samą histerezą, jeśli nie ma dostatecznego odbioru ciepła z instalacji. Wyszukiwarka google hasło i taktowanie kotła, wszystko wyjaśni.

 

A propos tego jakie może być realne zapotrzebowanie, trudno porównywać dwa różne budynki, ale jest to jakiś punkt odniesienia: http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=12966822

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego  @arthi w kółko podajesz ten link na elektrodę,  a ja sam też takie badania od 2 sezonów robię sam, może nie aż tak aptekarskie ale z ciepłomierzem legalizowanym i mam ponad 2x mniejsze zapotrzebowanie na ciepło przy nieocieplonym domu 260m2  - tylko bloczek gazobetonowy 36cm.

Kocioł mam z palnikiem 20kW, pracuje 20- 30 min i praktycznie stoi drugie tyle, fakt że jest bufor.

Im lepiej ocieplony dom tym mniejsze zapotrzebowanie na ciepło i mogą być dłuższe przerwy.

A co do audytów to sam je robię i wiem ile może powstać błędów - audyt robiony tylko na podstawie projektu, bez temokamery to praktycznie żaden audyt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co nie jest prawda? Rozmawiamy o kotle Junkers, a nie Immergas, czy innym. Ten kocioł posiada taką moc minimalną.

 

Zamroczyło mnie, myślałem, że piszesz ogólnie, że każdy kondensat w okolicach 20kW tak ma - oczywiście masz rację, Junkers ma moc minimalną 7,3kW (dosyć dużo).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za wszystkie odpowiedzi.

@teres w zeszlym sezonie spalilem 2,5t wegla ale o komforcie cieplnym mowic nie moge. Kociol to jeden z najgorszych na rynku kotlow firmy zielke ze stezycy. Taki smieciuch bez miarkownika itd. Dzielo artystyczne slusarstwa a nie technologi grzania.

Dom ma niby 2x8cm styropianu wewnatrz na zakladke. Nie znam sie za bardzo. Tak mi przekazal ten co go budowal.

 

Dodam jeszcze ze pani ktora robila cert. Energ pytala czy chce wersje prawdziwa z uwzglednieniem wad jak slaba brama garazowa czy lipne drzwi wejsciowe. Kazalem zrobic wg. Stanu faktycznego.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja nie wiem jak Ci ta Pani liczyła. Policzmy na szybko:

2,5T węgla, kaloryczność (średni węgiel) 25MJ/kg  = 62500MJ

Przy sprawności kotła 50% dostarczyłeś do budynku 31250MJ energii cieplnej.

Zamieniając na kWh otrzymujemy 8680kWh / rok na budynek.

Dzieląc przez metraż budynku, dostajemy zapotrzebowanie na energię 80kWh/m2. A takiej "fachowej audytorce". wyjdzie z obliczeń 370kWh/m2 :angry: Według jej obliczenia, to powinieneś spalać jakieś 11 ton węgla rocznie :D

 

Przeliczając węgiel na gaz (jeśli faktycznie zużyłeś 2,5T) wychodzi zużycie gazu w okolicach 822m3 (kaloryczność gazy GZ50 przyjąłem 38MJ/m3, choć powinna być 39,5MJ/m3) przy sprawności 100% i ~900m3 przy sprawności 90%. Śmiało bierz kocioł 12-14kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze ze pani ktora robila cert. Energ pytala czy chce wersje prawdziwa z uwzglednieniem wad jak slaba brama garazowa czy lipne drzwi wejsciowe. Kazalem zrobic wg. Stanu faktycznego.

 

 

Tak i właśnie dla takich myków Polska Izba Inżynierów Budownictwa wprowadziła dodatkowe, dobrowolne, ubezpieczenie dla osób wykonujących Audyty Energetyczne budynku wartość kwoty gwarancyjnej to 25000€ a składka 15zł/ rok.

Tu nie wystarczy kupić odpowiedni program do obliczeń lub ukończyć kursa.

Co do mocy kotła to się wypowiedziałem a gazu spalisz ok 1200-1500m3 uwzględniając sprawy bytowe i grzanie CWU cały rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem w końcu 2 zestaw z tego audytu. Mówiłem pani audotyrce, że będę instalował gaz, 

a sam certyfikat potrzebowałem żeby dostać odbiór (tak, tyle lat budynek jakby stał nieużywany i nieodebrany)

i móc dostać pozwolenie na gaz...

 

No więc powiedziała, że jak już będzie gaz to "druknie" mi nowy certyfikat (bo takowy potrzebować będę) w cenie

wykonania tego pierwszego.

 

Wyraźnie akcentowała, że liczby duże bo chodzi o energię pierwotną czy jakoś tak.

 

Załączam więc 3 strony tego "gazowego" certyfikatu. Jest chyba bardziej zbliżony do wyliczeń @teres, za które

bardzo dziękuję.

post-46397-0-14743400-1386196190_thumb.jpg

post-46397-0-04722500-1386196193_thumb.jpg

post-46397-0-78357500-1386196199_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Mam podobny metraż 110m2 i spalałem podobną ilość węgla ok.3 tony, dom nieocieplony budowany na pustakach, bloczkach 24cm+10cm przerwy+12 cm pustak

Od września grzeję jednofunkcyjnym Immergasem 12kW ,minimalna moc 1,9kW

Instalator również wciskał mi Junkersa 24kW mniejszy nie da rady - mówił że się na mniejszym przejadę 

Nie ma srogiej zimy jak na razie wiosna ale nawet przy niskich mrozach piec grzał na minimalnej mocy

Jest to zdecydowanie inne ogrzewanie niż węglem. Cały czas grzeję cwu do tego nastawiłem tak sterownik że piec nie dochodzi do zadanej temperatury i pracuje cały czas od 6-23. Opłaty jak narazie mnie nie przerażają X - 150PLN, XI - 430, XII - 520

Wcześniej paliłem węglem za 900-950 PLN/tonę

Dodam jeszcze że gaz 2,61PLN/m3 + opłaty 11PLN miesięcznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.