Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie. Mam taki problem. woda w bojlerze mi się ochładza wraz ze spadkiem temp. na CO. Rzecz jest oczywista. Mogę to zmienić w ten sposób, że ustawiam temp. np. 50st na start i stop pompki co. (ta sama pompa pcha CO i CWU) ale wtedy jest taka sytuacja, że na piecu jest jeszcze temp. np. 5st a do części grzejników już ciepło nie dochodzi bo pompa tego nie pcha. Pytanie czy istnieje taki zawór termostatyczny, który mógłbym wstawić przed bojlerem? Wtedy start i stop pompy CO. zrobiłbym np. na 30st. Woda w bojlerze byłaby więc nagrzana dajmy na to do 55st (bo takie ciepło wpuszczałby zawór termostatyczny) a pompa CO. pracowała by nawet przy 30st ale nie wypychała by ciepła z bojlera. Znalazłem coś takiego ale nie wiem czy to jest najlepsze rozwiązanie i czy to będzie tak działać jak oczekuję?

Danfoss Wielofunkcyjny Zawór Termostatyczny Mtcv 003Z0515. Proszę o porady.

 

f-danfoss-wielofunkcyjny-zawor-termostat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam podobnie takie teraz są sterowniki do d....py wyciąga ciepło z bojlera jak kocioł wygasa

Wydaje mi się że najlepiej kupić sterownik do pompy różnicowy (chyba coś ze 70 zeta) a to cuś pracuje tylko wtedy gdy kocioł ma wyższą temp. niż bojler a wyłącza się gdy kocioł ma niższą albo gdy bojler zagrzeje się do temp. zadanej..... ale musi być druga pompka- bez przesady pompa CW nie pracuje tyle co pompa CO "z torbami" nie pójdziesz...

 

A swoją drogą skłaniam się do maksymalnego uproszczenia instalacji (tu Sony ma rację) i jakbym miał teraz kocioł na nowo ze wszystkim składać to kupiłbym tylko sterownik różnicowy do bojlera i 2 pompki (jedna do ładowania bojlera a druga do CO) a samą pompkę CO włączałbym ręcznie "pstryczkiem" - przecież i tak grzejemy w sezonie praktycznie na okrągło..... to po co mi sterownik? do rozładowania z ciepła bojlera? termometr pokaże nam temp. na kotle bo dmuchawy już nie mam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam podobnie takie teraz są sterowniki do d....py wyciąga ciepło z bojlera jak kocioł wygasa

Wydaje mi się że najlepiej kupić sterownik do pompy różnicowy (chyba coś ze 70 zeta) a to cuś pracuje tylko wtedy gdy kocioł ma wyższą temp. niż bojler a wyłącza się gdy kocioł ma niższą albo gdy bojler zagrzeje się do temp. zadanej..... ale musi być druga pompka- bez przesady pompa CW nie pracuje tyle co pompa CO "z torbami" nie pójdziesz...

 

Po co jakieś sterowniki wystarczy elektrozawór + wyłącznik czasowy iż o np 21 ma załączyć elektrozawór bądź go wyłączyć (niektóre elektrozawory są bez podania napięcia zamknięte lub otwarte) proste i działa. Prostota to najważniejsza rzecz, ważne żeby działało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A swoją drogą skłaniam się do maksymalnego uproszczenia instalacji (tu Sony ma rację) i jakbym miał teraz kocioł na nowo ze wszystkim składać to kupiłbym tylko sterownik różnicowy do bojlera i 2 pompki (jedna do ładowania bojlera a druga do CO) a samą pompkę CO włączałbym ręcznie "pstryczkiem" - przecież i tak grzejemy w sezonie praktycznie na okrągło..... to po co mi sterownik? do rozładowania z ciepła bojlera? termometr pokaże nam temp. na kotle bo dmuchawy już nie mam

Jeśli masz wymiennik cw powyżej kotła, to najlepszym rozwiązaniem jest grawitacja. Cała instalacja pracuje na jednej pompie a bojler zasilany grawitacyjnie. Przy dobrze dobranych średnicach rur i wpięcie w odpowiednie miejsce nie potrzeba żadnych elektrozaworów i pomp, dodatkowo będzie podgrzewany powrót wody do kotła i gwarantuję, że nie będzie wystudzania wody z bojlera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiem, że może truję ale uczepię się mojego pomysłu bo wydaje mi się najprostszy:

mam sterownik ISKRA A :

Lp

Funkcja

Zakres

Opis

1

 

Regulacja temperatury

35 – 85 ° C

Możliwe do nastawienia wartości temperatury wody w kotle C. O.

2

 

Temperatura załączania pompy

20 – 70 ° C

Możliwe do nastawienia wartości temperatury załączenia pompy obiegowej

3

 

Przedmuch (sekund)

0 – 90 sekund

Możliwe do nastawienia wartości przedmuchu wyrażone w sekundach. Nastawienie „0” powoduje całkowite wyłączenie przedmuchu.

4

 

Przerwa (minut)

1 – 30 minut

Możliwe do nastawienia wartości przerwy między przedmuchami.

5

 

Moc dmuchawy

30 – 100 %

Możliwa do nastawienia moc dmuchawy. Wartości wyświetlane x 10 .

6

 

Histereza

2 – 10 ° C

Możliwa do nastawienia wartość histerezy. Histereza jest to wartość wyrażona w ° C jaka zostanie odjęta od nastawionej temperatury dmuchawy.

7

 

Napięcie zasilania sterownika

230 V AC

Wymagane napięcie do prawidłowej pracy regulatora

8

 

Pobór mocy

3 W

Moc pobierana przez sam regulator

9

 

Temperatura pracy regulatora

0 – 40 ° C

Temperatura w jakiej powinien pracować regulator

10

 

Maksymalne obciążenie wyjść

2 x 100 W

Maksymalna możliwa do podłączenia moc dmuchawy i pompy obiegowej.

11

 

Temperatura pracy czujnika

0 – 100 ° C

Zakres w jakim może pracować czujnik temperatury

12

 

Wymiary zewnętrzne sterownika

161x139x60

Szerokość x długość x wysokość (mm) 13 Waga 0.65 kg

 

Ma tylko 2 gniazda: na pompę i na wentylator. Pompę włącza się i wyłącza tą samą temperaturą. Czyli jak ustawię na 30st. to start będzie od 30st i wyłączy się też przy 30 st. I to mi pasuje. Pompę niestety muszę mieć bo nie dogrzewają wszystkie grzejniki. Kłopot tylko w tym, że 30 st. to za mało na wodę użytkową. Pomyślałem więc, że skoro mam wolne gniazdo wentylatora to może by można podpiąć pod to elektrozawór, który pod wpływem impulsu elektrycznego by się zamykał. Na początku rozpalania ze sterownika wychodzi napięcie i z założenia wentylator zaczyna pracować - wtedy impuls el. powodowałby że wentylator jest zamknięty ale gdy temp. na kotle przekroczyłaby 50st. (ustawione jako stop dla wentylatora) to elektrozawór by się otwierał i dopuszczałby obieg ciepłej wody z instalacji do bojlera. Przy końcu palenia jak temp. poniżaj 50st.na instalacji CO to elektrozawór znowu by się zamykał zatrzymując wypłukiwanie ciepłej wody z CWU. Już wiem, że są elektrozawory NO (normalnie otwarte) i NC (normalnie zamknięte). Ja musiałbym mieć normalnie zamknięty. Są elektrozawory z siłownikami i momentalne, które otwierają/zmykają się pod wpływem syglału el.momentalnie - pobierają tylko prad na czas zamknięcia lub otwarcia. Przedmuch bym wyłączył. Histereze bym dał na minimum, moc "wentylatora" a raczej elektrozaworu dałbym na max. Tylko czy tak wogóle można? A może trzeba by elektrozawór z czujnikiem temperatury? Czujnik dać tam gdzie czujnik sterownika na wyjściu wody z kotła a elektrozawór podpiąć pod prąd niezależnie normalną wtyczką? Bo teraz mam tak, że start pompy jest na sztywno ustawiony na 45st co powoduje, że moja nowa pompka niby inteligentna się męczy i może się zepsuć bo włącza się i wyłącza kilkanaście razy zanim kocioł dojdzie do 45 i wyżej. Pomóżcie proszę.

Proszę o jakieś podpowiedzi. A może trzebaby jakiś elektrozawór

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, jeszcze raz to samo bo mi się parametry sterownika coś źle skopiowały.

 

wiem, że może truję ale uczepię się mojego pomysłu bo wydaje mi się najprostszy:

mam sterownik ISKRA A :

 

Zakres regulacji temperatury 35 – 85 °C

Histereza 2 - 10 °C

Temperatura załączania pompy obiegowej 20 – 70 °C

Przedmuch 0 – 90 sekund

Przerwa 1 – 30 minut

Moc dmuchawy 30 – 100 %

Wyłączenie dmuchawy (STOP) 33 °C

 

Ma tylko 2 gniazda: na pompę i na wentylator. Pompę włącza się i wyłącza tą samą temperaturą. Czyli jak ustawię na 30st. to start będzie od 30st i wyłączy się też przy 30 st. I to mi pasuje. Pompę niestety muszę mieć bo nie dogrzewają wszystkie grzejniki. Kłopot tylko w tym, że 30 st. to za mało na wodę użytkową. Pomyślałem więc, że skoro mam wolne gniazdo wentylatora to może by można podpiąć pod to elektrozawór, który pod wpływem impulsu elektrycznego by się zamykał. Na początku rozpalania ze sterownika wychodzi napięcie i z założenia wentylator zaczyna pracować - wtedy impuls el. powodowałby że wentylator jest zamknięty ale gdy temp. na kotle przekroczyłaby 50st. (ustawione jako stop dla wentylatora) to elektrozawór by się otwierał i dopuszczałby obieg ciepłej wody z instalacji do bojlera. Przy końcu palenia jak temp. poniżaj 50st.na instalacji CO to elektrozawór znowu by się zamykał zatrzymując wypłukiwanie ciepłej wody z CWU. Już wiem, że są elektrozawory NO (normalnie otwarte) i NC (normalnie zamknięte). Ja musiałbym mieć normalnie zamknięty. Są elektrozawory z siłownikami i momentalne, które otwierają/zmykają się pod wpływem syglału el.momentalnie - pobierają tylko prąd na czas zamknięcia lub otwarcia. Przedmuch bym wyłączył. Histereze bym dał na minimum, moc "wentylatora" a raczej elektrozaworu dałbym na max. Tylko czy tak wogóle można? Czy ten prąd ze sterownika będzie wystarczający na uruchomienie elektrozaworu? A może trzeba by elektrozawór z czujnikiem temperatury? Czujnik dać tam gdzie czujnik sterownika na wyjściu wody z kotła a elektrozawór podpiąć pod prąd niezależnie normalną wtyczką? Bo teraz mam tak, że start pompy jest na sztywno ustawiony na 45st co powoduje, że moja nowa pompka niby inteligentna się męczy i może się zepsuć bo włącza się i wyłącza kilkanaście razy zanim kocioł dojdzie do 45 i wyżej. Mam też teki pomysł, żeby pompę podpiąć pod gniazdo wentylatora a elektrozawór pod gniazdo pompy. To było by nawet ok bo histereza by pompie nie przeszkadzała. Pomóżcie proszę. Proszę o jakieś podpowiedzi.

Owszem mam bojler nad kotłem ale muszę mieć pompę niestety.

Włącznika czasowego nie chcę bo różnych godzinach palę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aż byłem z ciekawości podpiąć na sucho wentylator do mojego sterownika; wygląda na to, że powinno działać z tym elektrozaworem bo można ustawić start wentylatora np. na temp. 50st - impuls do elektrozaworu żeby się otworzył a jak temp na instalacji spadnie poniżej 50st to elektrozawór się otworzy. W zasadzie to rozwiązanie powinno być ok. Jeszcze się tylko zastanawiam jak to z tym prądem bo jak pójdzie impuls startowy do elektrozaworu otwierający to przecież ten prąd będzie stale podawany czy to przypadkiem nie przegrzeje elektrozaworu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie. Mam taki problem. woda w bojlerzemi się ochładza wraz ze spadkiem temp. na CO. Rzecz jest oczywista. Mogę to zmienić w ten sposób, że ustawiam temp. np. 50st na start i stop pompki co. (ta sama pompa pcha CO i CWU) ale wtedy jest taka sytuacja, że na piecu jest jeszcze temp. np. 5st a do części grzejników już ciepło nie dochodzi bo pompa tego nie pcha. Pytanie czy istnieje taki zawór termostatyczny, który mógłbym wstawić przed bojlerem? Wtedy start i stop pompy CO. zrobiłbym np. na 30st. Woda w bojlerze byłaby więc nagrzana dajmy na to do 55st (bo takie ciepło wpuszczałby zawór termostatyczny) a pompa CO. pracowała by nawet przy 30st ale nie wypychała by ciepła z bojlera. Znalazłem coś takiego ale nie wiem czy to jest najlepsze rozwiązanie i czy to będzie tak działać jak oczekuję?

Danfoss Wielofunkcyjny Zawór Termostatyczny Mtcv 003Z0515. Proszę o porady.

 

f-danfoss-wielofunkcyjny-zawor-termostatyczny-mtcv-003z0515.jpg

A nie lepiej prosty zawór zwrotny na zasilaniu albo wyjściu z bojlera?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tymian81

Mam zawór zwrotny. On i owszem działa bo jak jest pompa CO nastawiona na start/stop 50st to woda w bojlerze zostaje. To fakt. Nawet jak na instalacji temp. spadnie do 18st. Ale mnie chodzi o to, żeby pompa pracowała od 30st i kończyła pracę na 30st. bo musi dogrzewać 2 odległe grzejniki, które nie odbierają ciepła podczas pracy grawitacyjnej. No a jak zrobię pompę start/stop na 30st to wypłukuje ciepłą wodę z bojlera pomimo zaworu zwrotnego. No chyba, że są zawory zwrotne z jakąś termoregulacją, które zamkną się jak temp. spadnie na instalacji poniżej np. 50st.?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem taki schemat instalacji jaki ja mam tyle, że w miejsce elektrozaworu jest wpięta pompa CWU.

Tak sobie myślę, że może jednak tą pompę CWU wmontować! Też można by ją podpiąć pod gniazdo wentylatora. Tylko czy ona zablokuje przepływ wody z pompy CO jak instalacja będzie chłodna?

 

standardowy.jpg 1. Kocioł

2. Pompa C.W.U.

3. Zawór zwrotny

4. Rura przelewowa

5. Przelew

6. Naczynie przelewowe

7. Zasilanie zbiornika c.w.u.

8. Zasilanie instalacji c.w.u. 9. Pompa c.o.

10. Zawór termostatyczny

11. Grzejnik

12. Powrót c.o.

13. Zawór różnicowy

14. Zasilanie c.o.

15. Zbiornik c.w.u.

16. Powrót instalacji c.w.u.

17. Powrót zbiornika c.w.u.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już muszą się wypowiedzieć fachowcy od automatyki. Swoją instalacje przerobiłem tak, że bojler mam na oddzielnej nitce i zasila go druga pompa sterowana prostym sterownikiem. W zeszłym roku miałem podobny problem i na jakimś forum tak mi doradzono.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór za pompą CWU zablokuje przepływ.Ja mam podobnie u siebie zrobione i w trakcie pracy pompy CO, zasilanie i powrót bojlera jest zimny.

Zapomniałem dodać, że pompy muszą być tej samej mocy. Na początku wstawiłem najtańsza chińszczyznę na CWU o dużo wyższej mocy jak CO i miałem problem z grzaniem grzejników kiedy chodziły obie naraz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie !

Mam jeszcze jeden pomysł. Niedawno wymieniałem pompę CO i została mi stara sprawna wilo 25/6 (nie inteligentna -pobór 35W na 1 biegu). Może by ją tak podpiąć na 1-kę przed pompą CO i podłączyć pod gniazdo wentylatorowe sterownika? No fakt że wtedy sporą część pracy kotła będą pracowały 2 pompy o poborze mocy 2 x min 35W. No ale zrobiłbym to właściwie bardzo małym kosztem bez kupowania elektrozaworu itp. Co o tym myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Miałem ten sam problem co Wy z wychładzaniem bojlera. Problem rozwiązałem poprzez zastosowanie sterownika różnicowego RTSZ-4/R + elektrozaworu

rtsz41rm.jpg

 

38_1213074842.jpg

 

Sterownik otwiera zawór w momencie gdy temperatura kotła jest wyższa niż bojlera. Zamyka gdy temperatura bojlera jest wyższa niż kotła. Proste i w miarę tanie rozwiązanie. Działa już elegancko 3 lata (równiez latem bo grzeję CWU za pomoca kotła). Wszystko chodzi na 1 pompie CO.

 

Najlepiej zawór zamontować na zasilaniu wężownicy.

Pobawiłem się i zmontowałem jeszcze sygnalizację otwarcia/zamknięcia zaworu. Wstawię zdjęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

marcin03

właśnie o takie rozwiązanie mi chodzi. Jak się nie uda tego rozwiązać z moim starym sterowniokiem to też kupię sterownik różnicowy na 2 obiegi. Ale pomyślałem też sobie, że 2-ga pompa może być lepsza od elektrozaworu bo latem (tak sobie myślę) przy drugiej pompie może nie będę musiał ręcznie zamykać zaworów na wyjście na co. No bo jak będzie się wlączała tylko pierwsza pompa na CWU bo drugą odłączę to nawet jak się pie przegrzeje to grawitacja wyciśnie wodę na instalację - takie zabezpieczenie. Pozostaje mi dorobienie kawałka instalacji, żeby zrobić obieg kocioł-bojler i podpięcie pompy, którą już mam. Twoje rozwiązanie było by lepsze o tyle, że nie misiałbym dorabiać drugiego obiegu ale muszę wtedy zakupić elektrozawór. Jeszcze pomyślę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.