keradP Opublikowano 11 Października 2013 #1 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 Witam chcialbym zapytac kolegow znajacych temat o zawory regulacji przeplywu,tzn. jakis czas temu zamieszczalem temat odnosnie zamontowania w obiegu kotlowym dodatkowej pompy ze wzgledu na slabe dzialanie obiegu z powodu zbyt malych przekrojow rur, jeden z kolegow napisal ze za pompa powinien byc wlasnie zawor regulacji przeplywu i stad maje pytanie... Czy taki zawor jest niezbedny czy moge go sobie odpuscic a jezeli nie moge to co to ma byc za zawor bo nigdzie nie moge znalezc informacji na ten temat, w sklepach tez sie srednio orientuja, bardzo prosze o konkretne odpowiedzi, dziekuje i pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dako1970 Opublikowano 11 Października 2013 #2 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 zawory regulacji przeplywu służa do równoważenia hudraulicznego instalacji w Twoim przypadku nie wiem jaki jest przepływ na obwodzie głownym i obwodzie małym trzeba by zastosowac rotametry na tych obwodach i dopiero potem bawic sie z zaworem regulacji przepływu Pytanie czy zawór czterodrony jest z napedem i sterowaniem czy tylko nastawy reczne mysle ze najpierw zacząłbym od 4d i sprawdził jaka jest temp na powrocie kotla http://www.danfoss.c...20d942574b.html u mnie podobny schemat ale nie instalowałem 4d ,ochrona niskotemperaturowa realizowana przez pompe cyrkulacji bardzo małej mocy, załaczana przez czujnik temperaturowy przylgowy zamontowany na powrocie przy kotle i całosć wysterowywana impulsem załaczenia pompy głownej obiegowej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jaro966 Opublikowano 11 Października 2013 #3 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 tak wrysowany zawór faktycznie pracuje jako regulacja przepływu w określonym zakresie. Jeśli ci potrzebna taka regulacja to go zamontuj, jeśli nie to nie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keradP Opublikowano 11 Października 2013 Autor #4 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 no wlasnie niewiem czy mi potrzebny, zawor jest sterowany silownikiem pogodowo dodalem tylko pompe na malym obiegu zeby podnisc powrot bo slabo miesza a ten zawor tylko w celu wyrownania ewentualnych przeplywow miedzy malym a duzym obiegiem,jaki koszt takiego zaworu i co to za zawor Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Balzak Opublikowano 11 Października 2013 #5 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 Ja bym na twoim miejscu krótki obieg kotłowy wprowadził przez zaworem 4d i włączył w kocioł za wszystkimi powrotami, nie dawno ja u siebie to przerabiałem tylko ja mam zawór 3d, poniżej link do mojego tematu napewno tam sporo wyczytasz odnośnie krótkiego obiegu http://forum.info-og...ni/#entry154354 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dako1970 Opublikowano 11 Października 2013 #6 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 zawór 4d tylko czujnik pogodowy? to troche za mało sterownik powinien miec do porównania temp zasilania i powrotu na kotle, temperaturę zasilania i powrotu instalacji wtedy to ma sens i oczywiście jak najmniejsza bezwladność na zmiany Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keradP Opublikowano 11 Października 2013 Autor #7 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 oczywiscie ze temp zasilania i powrotu myslalem ze to oczywiste chodzilo mi ze pogodowo sterowany a nie np pokojowo tutaj wszystko jest ok chodzi mi tylko o ten zawor regulacji przeplywu czy moge np:jakis inny zawor zamontowac ktory pozwoli mi np: zmniejszyc predkosc przeplywu w malym obiegu moze jakis grzybkowy... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dako1970 Opublikowano 11 Października 2013 #8 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 tu sie zaczynaja schody zawór w pełni automat musi sam dobierac regulować parametry przepływu, powód: zmiana przepływu zwiazana z praca 4d i pomp c.o ,,c.w.u. i pompa malego obiegu tak więc schody dla domowej instalacji nie wiem jakie ponósłbys koszty i czy jakis byłby z tego zysk ,trzeba by magika od dokumentacji hydraulicznych niech pomierzy policzy i sie okaże Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keradP Opublikowano 11 Października 2013 Autor #9 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 Moze ktos sie wypowie kto ma podobny uklad z trzema pompami jak przebiega ich wspolpraca,moze ten zawor regulacyjny to zbedne ogniwo? U mnie ma to dzialac tak, ze pompa cwu zalaczana czasowo ,pompa co chodzi na stale, pompa malego obiegu wylacza sie powyzej okreslonej temp powrotunp:55 C Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AdamGuitar Opublikowano 11 Października 2013 #10 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 Przy zaworze regulacji przepływu chodzi u ustalenie punktu pracy pompy. Ponieważ mały obieg kotłowy ma niewielkie opory pompa będzie chodziła w niekorzystnym dla siebie punkcie pracy. Aby to wyregulować należy zastosować kryzę lub zawór regulacyjny. Do tego można wykorzystać jakikolwiek zawór który może pracować w pośrednich położeniach od zamknięcia do pełnego otwarcia (odpada większość kulowych). Można wykorzystać do tego np. zawór grzejnikowy grzybkowy lub z nastawą wstępną. ustawienie polega na tym aby temperatura powrotu rosła do zadanej po przekroczeniu której pompa się wyłączy. zawór spowoduje powstanie różnicy ciśnień przed i za pompą która będzie leżała w charakterystyce pompy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keradP Opublikowano 11 Października 2013 Autor #11 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 Do " AdamGuitar" myslisz ze w moim ukladzie ma to sens?praktycznie pompa na malym obiegu bedzie chodzila caly czas ewentualnie latem przy grzaniu cwu i w okresach jesieni i wiosny kiedy przechodze na strowanie pokojowe i wtedy jak za cieplo w pokoju to zamyka obieg i powrot jest na tyle goracy ze wylaczy pompę.? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keradP Opublikowano 11 Października 2013 Autor #12 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 A moze w takim razie role takiego zaworu spelni zwykly zawor grzybkowy np:skosny w sumie to przeciez sluzy do regulacji przeplywu i jest sterowany recznie czy ktos sie wypowie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 11 Października 2013 #13 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2013 tak , jak najbardziej może być taka regulacja. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keradP Opublikowano 12 Października 2013 Autor #14 Udostępnij Opublikowano 12 Października 2013 Ok dzięki za pomoc pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość mak Opublikowano 12 Października 2013 #15 Udostępnij Opublikowano 12 Października 2013 Zamiast kombinować z pompą i jej sterowaniem oraz zaworem regulacyjnym prościej jest wymienić zawór 4D i rury na większą średnicę ( maksymalnie o jeden wymiar mniejsze niż wyjście z kotła) i skończą się twoje problemy. Ale oczywiście twoja robota i pieniążki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keradP Opublikowano 12 Października 2013 Autor #16 Udostępnij Opublikowano 12 Października 2013 "Zamiast kombinować z pompą i jej sterowaniem oraz zaworem regulacyjnym prościej jest wymienić zawór 4D i rury na większą średnicę ( maksymalnie o jeden wymiar mniejsze niż wyjście z kotła) i skończą się twoje problemy. Ale oczywiście twoja robota i pieniążki " Jeżeli twoim zdaniem to jest prostsze niż montowanie w układ pompy co zajmie mi pewnie godzinke to sory ...ale bez komentarza .Policz kolego koszt rur i zaworu nie licząc robocizny dzięki za twoje rady ale nie skorzystam poza tym pytanie dotyczyło rodzaju zaworu ...ale dzięki rozumiem że "starałes" się pomoc pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość mak Opublikowano 13 Października 2013 #17 Udostępnij Opublikowano 13 Października 2013 Jak byś policzył wszystkie koszty to pewnie wyszło by że to ja mam rację. Ta godzina na zamontowanie pompy to oczywiście tylko część kosztów a warto by do tematu podeść kompleksowo Zamontowanie pompy zajmie godzinkę a przeróbka całości obiegu kotłowego może 2 h koszt pompy od 150 do 350 zł a zawór4D 5/4" to wydatek 220 a 6/4" 360 zł, Koszt zaworu regulacji przepływu trudno oszacować bo właściwie takie zawory w instalacjach ciepłowniczych współpracują z słownikami koszt samego zaworu o średnicy 3/4" to ok 400 zł netto o siłowniku nawet nie ma co nawet pisać bo najtańszy to koszt ponad 2000 zł czyli jego montaż na pewno odpada bo z twoich oszczędności będą nici. Musisz szukać jakiegoś zamiennika lub innego rozwiązania czyli pewnie jakiś zawór regulacyjny grzybkowy wtedy cena 3/4" to ok 130 zł. Możesz również założyć że uda Ci się sprzedać 4D który masz zamontowany to cały biznes może wyglądać jeszcze lepiej. Ołówek w rękę i proponuję policzyć wszystko, zsumować koszty obu opcji i uwzględnić koszt energii zużytej przez pompę i sam wyciągniesz wnioski. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keradP Opublikowano 14 Października 2013 Autor #18 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2013 Kolego "mak" jeżeli już się uparles żeby na siłę forsować swoje zdanie to trudno niektórzy tak mają w temacie chodziło o rodzaj zaworu a nie o koszty przerobienie instalacji ,ale jeżeli już musisz koniecznie udowodnić że masz rację to trudno , a tak na marginesie :koszt pompy 105 pln koszt zaworu grzybkowego 35 pln(skąd i po co ten silownik wytrzasnales nie mam pojęcia chodzi tylko o prosta i ewentualną mała korektę prędkości przepływu a nie o hydrauliczne sterowanie silownikami?...) i to wszystko w temacie więc jak możesz to rady zostaw innym użytkownikom... ja za nie dziękuję pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Października 2013 #19 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2013 Zamiast pompy za 105 i zaworu grzybkowego za 35 można kupić za 500zł pompę Wilo z płynną regulacją wydatku i ustawić przepływ przez regulację gałeczką. ;) Pozdr. PS Kolega @mak miał inną koncepcję działania układu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keradP Opublikowano 14 Października 2013 Autor #20 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2013 ok rozumiem tylko 500 to nie 140 i mozemy tak sie licytowac dalej :) niewazne chodzi glownie o koszta a zawor grzybkowy to tylko dodatkowa ewentualna regulacja przy okazji zamontuje go bo koszt akurat 35 pln nie odstrasza chociaz slyszalem ze moze byc calkiem zbedny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość mak Opublikowano 15 Października 2013 #21 Udostępnij Opublikowano 15 Października 2013 Ja się wcale nie upieram. Jestem zdania że jak coś się robi to powinno się robić dobrze, a Ty na siłę chcesz usprawnić układ który jest zły. Ja w tym sensu nie widzę ale Ty oczywiście możesz mieć inne zdanie. Napisałem post bo myślałem że może zwykła ekonomia Cię przekona ale jak nie, to z tego powodu świat się nie "zawali". Twój wybór, twoje pieniądze i twoje...... problemy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AdamGuitar Opublikowano 15 Października 2013 #22 Udostępnij Opublikowano 15 Października 2013 Każda pompa powinna być z oporowana. regulacja elektroniczna tylko dopasowuje pompę do wielkości układu i maksymalnego wymaganego przepływu. Dławienie jednak ustawia pompę w odpowiedniej charakterystyce. przy braku oporów w instalacji pompa może mieć praktycznie zerowe ciśnienie na tłoczeniu ale bardzo duży przepływ. Praca poza charakterystyką pompy może zakończyć się jej uszkodzeniem. Z tym ,że należy jeszcze rozróżnić ,że regulacja temperatury zaworem trójdrożnym nie oznacza rezygnacji z zaworu regulacji przepływu. przy grzejnikach mamy zazwyczaj zawory z nastawą wstępną , natomiast w obiegu c.w.u. lub kotłowym opory są bardzo małe i tu należy zadbać o odpowiednią regulację. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keradP Opublikowano 15 Października 2013 Autor #23 Udostępnij Opublikowano 15 Października 2013 "...natomiast w obiegu c.w.u. lub kotłowym opory są bardzo małe i tu należy zadbać o odpowiednią regulację." Czy mam rozumiec ze Twoim zdaniem zawor grzybkowy moze zapewnic taka regulacje w mojej instalacji? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AdamGuitar Opublikowano 15 Października 2013 #24 Udostępnij Opublikowano 15 Października 2013 Oczywiście ,ze tak. Tu nie chodzi o regulację ciągłą utrzymującą temperaturę tylko o z oporowanie pompy. Regulacja temperatury za pomocą zwykłego termostatu wyłączającego pompę. Ograniczamy też przepływ a co za tym idzie zużycie energii elektrycznej i wielkość pompy. Przy regulacji należy się kierować uzyskaniem temperatury po ok. 20 lub powyżej sekundach i tym aby pompa nie włączała się więcej niż 2 razy w ciągu minuty. zbyt częste włączanie się pompy może być dla niej szkodliwe. Zbyt mały przepływ powodować będzie zbyt wolne uzyskanie temperatury, zbyt duży dużą bezwładność i zawyżanie temperatury zadanej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keradP Opublikowano 15 Października 2013 Autor #25 Udostępnij Opublikowano 15 Października 2013 Tzn. ze regulacja przeplywu bedzie miala wplyw na zalaczanie pompy tak zeby wlaczala sie cyklicznie podwyzszajac temp. powrotu a nastepnie wylaczala i tak w kolko...? Zakladalem ze pompa bedzie chodzila non stop a ograniczajac przeplyw bede mial tylko wplyw na ilosc pobranego z pieca ciepla i oddanie tego ciepla powrotem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.