Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Moja Instalacja Co W Domu, Prośba O Ocenę


Piotrek88

Rekomendowane odpowiedzi

Ale jak z powrotu ?

Ja bym chciał podłączyć podłogę pod zasilanie, bo grzejnik chciałbym prawie całkiem wyłączyć.
A jak dam z powrotu to będzie musiał pracować grzać cały czas.

A ten powrót ma jeszcze za sobą ogrzanie 20 żeberek w następnym pomieszczeniu więc jak na piecu mam 50stopni, to powrót ma około 30stopni, więc będzie za mało aby jeszcze ogrzać łazienkę.

Chyba że źle zrozumiałem.
O władaniu rury w peszel przyznam że pierwszy raz słyszę, musi chyba być jakiś specjalny ten peszel bo zwykłe są do temp max 60st.C
Ale nie chciałbym też przekombinować, bo zaczynam od łazienki, ale być może zainstaluje wszędzie podłogówki, i gdybym zastosował kiedyś piec gazowy to bym utrzymywał na zasilaniu mniejszą temperaturę i jak osłonię rurę to 45stopni na zasilaniu może być za mało aby uzyskać odpowiednią temperaturę w pomieszczeniu ?

Napewno w tym roku zastosuję podłogówkę w tej łazience, ale również na dole (piętro niżej) w łazience i w kuchni.

W pokojach będę robił wylewki w następnym roku, i tak sobie myślę że jak się sprawdzi w tych 3 pomieszczeniach to można dać i w pokojach ?
Wtedy grzejniki pozamykam i będę grzał same podłogi.

Tylko w pokoju chciałbym panele, czy będzie duża strata cieplna ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli chcesz z zasilania i grzejnik mieć dekoracyjnie to rtl i po robocie na ogół podłacza sie podłogówkę pod powrot drabinki ale ty podłącz tak jak planowałeś

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
Witam po przerwie.
 
Trochę ta podłogówka mi niezbyt działa, tzn. jak ją sprawdzałem "na sucho" jeszcze bez betonu, to bardzo powoli się nagrzewa, na początku pętli jest gorąco, 70st.C a nim dojdzie do zaworu RTL to z pół godziny minie, i takie wstępne spostrzeżenia mam że jak ma działać ten RTL jak zanim dojdzie do niego ciepła woda to zdąży ostygnąć ??
 
Teraz mam już zalane betonem i ułożone płytki, po jakim czasie od wylania betonu i ułożenia płytek mogę puścić ogrzewanie ?
Ale z tym tempem ogrzewania to coś mi nie pasuje, pętla ma 20 metrów, a co będzie w dwóch pozostałych pomieszczeniach gdzie mam dać pętle po 70 metrów ? Tam  w ogóle nie nagrzeje powrotu ?
 
A może to wina naczynia, może jest za nisko i pompa pcha do niego zamiast w podłogówkę ?
Jak woda idzie przez grzejnik i przymykam zawór na zasilaniu słychać szum, a na podłogówce gdy robię podobnie to nic nie słychać, tak jakby woda tam nie szła, albo idzie bardzo powoli, muszę puścić obieg na samą podłogówkę i sprawdzić czy nie podnosi się poziom wody w zbiorniku wyrównawczym.

PS. dwa pozostałe pomieszczenia te po 70m pex, zrobię z powrotu grzejnika, w kuchni z 8 żeberek a w drugiej łazience z 6 żeberek ferroli pol.5
W kilku miejscach muszę dać rurę stalową do grzejnika w tynk lepiej dać czarną czy ocynk 1/2cala ?
ocynk czytałem że zatyka instalację jak odpada, a teraz ciężko o rurę z dobrym ocynkiem, szczególnie na składach, w niektórych to przelotu nie widać tak się sypie, co będzie więc lepsze?
Do naczynia wyrównawczego hydraulik kazał kupić ocynk to i takie zostały zamontowane.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a co  ty podłogówkę w pętlach po 70m zrobiłeś na rtl ???? przecież to jest jakieś nieporozumienie ,tylko i wyłącznie pompa i mieszacz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no nie zrobisz sprawnej podłogówki na rtl bo albo będzie sie na początku przegrzewać przy wysokich temperaturach albo niedodgrzeje ,rtl to sie stosuje jak piszesz na kibel albo łazienkę a nie na takie pętle no za wyjątkiem gdzie instalacja jest zasilana na temp około 40st to wtedy jest szansa że to zadziała i wyzsza temp zasilania tym gorzej to działa i żaden kvs nie pomoże a druga sprawa duży kvs to znowu problem z regulacja grzejników bo w koncu wszytko na jednej pompie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam właśnie problem z wysterowaniem 20m pętli.
Co ciekawe jak puszczę samą podłogówkę to na 2 biegu jak chodzi pompa to zaczyna mi wylewać wodę z naczynia wyrównawczego.
Czyli co ? Za nisko naczynie wyrównawcze ?
Jest 1m ponad grzejniki i zasilanie podłogówki które jest na poziomie zasilania grzejników.

Pozostałe dwie podłogówki, jeszcze nie robiłem, narazie robię podsypkę i drenaż wewnętrzny,  za jaki miesiąc może położę pex-y.
Mam dwa pomieszczenia po 14m^2, myślę dać po 70m rurki. Ale to wstępnie.

Mam jeszcze jeden problem, mianowicie jeśli chodzi o szum, gdy puszczę wodę w kranie czy prysznicu to niemiłosiernie szumi, wszędzie w całym domu, w grzejnikach też. Szum generują baterie, te nowe nie na kurki tylko te przesuwane ciepło zimno.
Została mi jedna bateria klasyczna na kurki z gumami to ta nie szumi.

Rury mam stalowe, mam pytanie czy ten szum z baterii przenoszą te rury czy woda ?
Bo jak rury to może by pomogło zastosowanie kawałka np pół metra rury plastikowej zgrzewanej ?
No ale do baterii czy prysznica mam podłączenia za pomocą wężyków elastycznych, a jak widać a raczej słychać to nic to nie daje, bo szum jest tak duży że raczej mocniejszy już być nie może, czy zatem danie odcinka 0,5m rury plastikowej by coś dało czy nic ?

W łazience jak już szumi to niech szumi tylko przenosi mi na grzejniki i spać się nie da gdy ktoś się kompie.
Przenosi pewnie przez bojler na c.o. ten szum.
Wężyk jest powlekany metalem może przez to przenosi ten szum, może typowy plastik PP jak się nie mylę rozwiąże problem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do przelewania to jest żle podłączony zbiornik przelewowy ,co do szumu to jakie rury są zastosowane ? i jakiej marki krany

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rury stalowe ocynkowane 3/4 cala od bojlera, potem rozejścia na 1/2 cala. Producent nieznany.
Najgorsze jest to że szum jest przenoszony na grzejniki, i jak się w nocy ktoś kompie to wszystkich obudzi.

Zawór RTL Hertz 9201
Set value range 25-60st.C

Narazie mam jeden taki zawór na górze w łazience, a na dół jeszcze nie kupowałem, jeszcze pexa nie mam kupionego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybrałem ziemię 30CM w dwóch pomieszczeniach, dom podpiwniczony, i okazuje się że po usunięciu starej wylewki 2CM, i wybraniu ok 22-25CM ziemi.
Skończył się fundament. Nie ma ławy, a ziemia pod fundamentem jest nasiąknięta.

Chciałem dać podsypkę 5-10CM, styropian 10CM, wylewkę 6-7CM
Tylko trochę tym fundamentem się zaniepokoiłem, stare drenaże przestały działać był wewnętrzny i zewnętrzny - kończył się fundament i zaczynała się drena. Wewnętrzny już dałem, ale woda przecieka od zewnątrz i podmywa od kilkunastu lat fundament, budynek z lat 70tych.

W piwnicach m.in w kuchni, była ziemia wysokość do sufitu 180CM, chcieliśmy dać podsypkę styropian i beton, ale przy wybieraniu ziemii okazało się że ściany nośne są tylko 15CM poniżej gruntu, a żeby dać podsypkę, styropian i obniżyć z 10CM aby głową nie jeździć po suficie trzeba było wybrać 30CM ziemii minimum.

Będę miał w domu wylewkę poniżej fundamentu, żeby tylko fundament nie zaczął siadać jak odkopie z zewnątrz.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fundament jest z betonu, ławy jako takiej nie ma w ogóle, kończy się beton i zaczyna podmokła ziemia - glina.

 

Wszystko by było ok, tylko trochę wysoko się kończy 25CM poniżej podłogi i glina pod nim jest przesiąknięta z powodu braku izolacji z zewnątrz i nieczynnej dreny.

 

A wracając do tematu, miałbym pytanie.

Chciałbym porobić trochę plastikiem teraz dla odmiany.

Chcę kupić zgrzewarkę, czy taka BASS POLSKA 1100W będzie dobra za 100zł ?

Prosiłbym też o pomoc jak jej używać, zamówię ją na dniach, na jaką temperaturę ustawiać i ile sekund nagrzewać rurę i złączkę ?

Co się stanie jak przytrzymam za długo albo za krótko ?

 

Jakie rurki kupować do centralnego a jakie do wody użytkowej, to są te same ?

Wystarczy mi tylko zgrzewarka, rurki i złączki czy będę jeszcze coś potrzebował ?

 

Widzę są rurki np. stabi, stabilizowane włóknem szklanym, albo powlekane aluminium, ale jak są powleczone to jak je zgrzeję ?

Które są lepsze, albo którymi lepiej się robi ? Firma raczej Stabi czy jakaś inna ? Do zimnej i ciepłej wody są te same rury ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm...

Od początku. Rury PP występują w dwóch rodzajach: zwykła, generalnie do wody zimnej oraz stabilizowana, do wody ciepłej i ogrzewania. Ta rura stabilizowana (nazywana stabi) jest trójwarstwowa: PP/aluminium/PP lub PP/włókno szklane/PP. Wkładka jest po to, by pod wpływem temperatury rura nie rozszerzała się wzdłużnie za bardzo. Wpuszczenie wody gorącej do rury zwykłej spowodowałoby jej znaczne wydłużenie, co prowadzi do niepożądanych naprężeń na połączeniach i efektu "obwieszania się" rury. W przypadku rur stabilizowanych aluminium lub włóknem jest ten efekt ograniczany i rura jest dużo bardziej... stabilna.

 

Rury stabi z wkładką aluminiową wymagają przygotowania przed zgrzaniem, tzn. używając specjalnego skrobaka trzeba zedrzeć to aluminium z rury na długości zgrzewania. Generalnie prosta czynność ale bez skrobaka niemożliwa. Inaczej jest z włóknem. Tutaj niczego nie skrobiesz i rury zgrzewasz tak jak te zwykłe.

 

Co do długości grzania, to w komplecie ze zgrzewarką dostaniesz instrukcję, która poda czasy nagrzewania dla konkretnego modelu zgrzewarki. Przesadzenie z grzaniem "upłynni" rurę ponad miarę i albo ją zupełnie odkształci przy wkładaniu, albo doprowadzi do zalania średnicy wewnętrznej wytopionym PP. Niedogrzana rura to trudność z jej wciśnięciem do kształtki i niepewność połączenia. Przed pracą radzę poćwiczyć zgrzewanie na trójnikach, ponieważ będziesz widział jakiej jakości połączenia robisz. Kształtki są bardzo tanie i takich prób wykonaj dużo na róznych czasach grzania, to szybko załapiesz w czym rzecz.

Ważne poza czasem nagrzewania jest długość na jakiej to robimy. Wciskanie rury za głęboko powoduje nadmierne roztopienie końcówki co kończy się jej zalewaniem do środka.

 

Poza zgrzewarką potrzebujesz nożyce do cięcia rur i ewentualnie skrobaki do rur stabilizowanych aluminium.

 

Rur PP nie wolno betonować w bruzdach bez otulin i na sztywno. Rury te mocno "pracują" przy zmianach temp i trzeba im to umożliwić. Najlepiej używać ołówka do zaznaczania długości grzania, orientacji kształtki względem osi rury itd. Masz kilka sekund na wciśnięcie rury do kształtki i lepiej zrobić to od razu w prawidłowej orientacji. Nie da rady obrócić np. kolanka o 90 stopni w osi, a musisz pamiętać jeszcze o ustawieniu go prostopadle do osi. Połączenia są trwałe i nierozłączne.

 

Pozdrawiam i dobrej zabawy życzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź.

Czyli najprościej będzie celowo nie dogrzać i celowo przegrzać rurkę aby widzieć jak się zachowują :)

Odnośnie temperatury to na ilę stopni się zazwyczaj nastawia ? Lepiej nagrzewać mniejszą temperaturą i dłużej czy w większej temperaturze i krócej ? Tak orientacyjnie pytam.

Na allegro są zgrzewarki BASS Poska co ma 1100W i Eurotec 2500W -  która więc będzie lepsza, albo inaczej którą będzie się lepiej pracować ? Biorąc pod uwagę te waty.
Nie wiem którą kupić ?
Z BASS POLSKA mam polerkę do auta i spisuje się dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja podejrzewam, że będziesz miał ciągłe problemy z tą Twoją hydrauliką niestety.

Bez obrazy, ale to wygląda jak w tej bajce o sąsiadach. Sorry ale taka prawda.

Robisz żeby tylko zrobić, a czy to będzie działało to już się nie martwisz przed wykonaniem.

Tak na zdrowy rozsądek przy takim podłączeniu grzejnika i podłogówki nie sądzę, żeby to działało już nie mówiąc gdy podłączysz pozostałe planowane obiegi podłogówki. Naszarpiesz się tylko i wydasz sporo pieniędzy na poprawki.

Szumy w instalacji potwierdzają tylko moje przypuszczenia. Masz źle zrobioną instalację. Nie zmieni nic wymiana części rur na PP a nawet może pogorszyć sytuację :)

Przydałby Ci się ktoś kto by Ci pomógł.

sorry za błędy ale jest już późno

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze nic, gorzej jak podkopie fundament i ściana siądzie.

Odnośnie przeróbek to robię wszystko sam ze względów finansowych.

Właśnie wziąłem pożyczkę i czekam na pieniądze 2400zł - kupię piasek, żwirek, cement, wapno, pexa pp i zgrzewarkę :)

 

Mam taką naturę że lubię eksperymentować, robić po swojemu, oczywiście według pewnych zasad, prawideł które staram się doszukać w internecie, jak nie znajdę na czas to zrobię tak jak umiem, i to niestety nie zawsze działa tak jakbym chciał.

 

Odnośnie szumów, właśnie na próbę założyłem starą klasyczną baterię w łazience i nie szumi, tzn. trochę słychać wodę ale jak najbardziej byłoby to do przyjęcia, i nie przeszkadza, no ale w kabinie prysznicowej nie da rady takiej baterii zamocować bo jest ta fabryczna zintegrowana z kabiną, a ta niestety generuje mocny szum, podobnie jak wszystkie te co mam kupione.

 

Wiadomo ta bateria będzie szumieć tak czy siak, ale chciałbym aby trochę ten szum zniwelować aby tak nie przenosił się po wszystkich stalowych rurach w domu.

 

Chcę wymienić główne zasilanie na PP, mam teraz rurę 3/4 stalową, jaki rozmiar PP dać 25mm ??

Bo później w ścianę wchodzi już 1/2 ale tego nie ruszę bo są płytki ułożone już.

Ale do tego miejsca mogę zmienić wszystko na PP tj. około 8 metrów.

Czy to nic nie pomoże, tak czy inaczej planuję to zrobić z tego też powodu że w tych rurach stalowych pomimo izolacji bardzo szybko stygnie woda.

I w efekcie trzeba spuścić 20l żeby doczekać się na ciepłą.

Tylko nie wiem jaką średnicę tych rur kupić, do rozejścia 25mm później 20mm do wanny, pralki, itp. ?? (druga łazienka i druga kuchnia)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgrzewarkę kup 2500 W. Nie będziesz miał problemu z PP 32.

 

Co do rozmiarów, to główne zasilanie od wodomierza zrób 32. Ta rura sumuje wszystkie przepływy, a im wolniejszy będzie, tym ciszej. Rury stalowe są niestety "głośne", co jest wynikiem ich chropowatości i skłonności do osadzania zgrubień rdzy, ocynku i kamienia. Baterie za 5 zł. wiadomo.

Jeśli zasilanie główne to teraz 3/4" i zredukowane jest na 1/2", to szumy i tak będą. Jak nie masz zamiaru ruszać tej 1/2", to wystarczy PP25, ale nie wiem o jakim odcinku mówimy i czy w tym wypadku ma to sens.

 

Pod przybory o dużych poborach (wanna, brodzik, zlew) połóż PP 20. Pod WC i umywalki wystarczy PP 16, ale różnica cenowa żadna i polecam też PP 20. Będzie mniejsze ryzyko "zalania" prześwitu w czasie zgrzewania.

Rozmiar 20 jest graniczny, czyli jak "spotkają" się dwie takie rury, to wychodzić mają z rozmiaru "oczko" większego, czyli 25. To stopniowanie należy robić z głową, bo wiadomo, że jak korzystasz w łazience z WC, to raczej nikt w tym czasie kąpieli nie bierze i podnoszenie średnicy rury zasilającej te dwa punkty nie ma sensu (wg mnie).

 

Można te wszystkie rozmiary policzyć "projektowo", ale zdrowy rozsądek też wystarczy.

 

Drugą łazienkę możesz wyposażyć w układ cyrkulacji, jeśli jest daleko od źródła CWU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź.

Teraz mam zrobione ciepła i zimna 3/4 do pierwszego rozgałęzienia - na kuchnie i łazienkę gdzie wychodzi już po 1/2 cala. Tak jest błędnie ?

Najwięcej szumi kabina, dałem za nią 1200zł nie wiem jaka tam jest bateria, ale spodziewałem się w miarę dobrej jak na tę cenę, ale różnice to bywa. Dojście do kabiny zaczyna się od 3/4 i zejście na 1/2 na rozgałęzieniu kuchnia-łazienka - wszystko w stali, do kabiny na wężach elastycznych 1/2.

Najwięcej szumi jak baterię ustawię na połowę, to jest taki szum trzask nie wiadomo jak to nazwać.

Na pewno te dźwięki generuje kabina, nie wiem czy mieszacz czy bateria, czy co tam jeszcze ale montując na próbę przed kabina zwykłą baterię szumów nie ma.

 

Tylko teraz te szumy czy tam trzaski przenosi mi na grzejniki i to jest podstawowy problem.

Nie zamotuje przecież w kabinie zwykłej baterii bo się nie da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rurki może kupię w następnym tygodniu, a tak trochę zmieniając temat.

Będę chciał zamontować pompę do pieca centralnego ogrzewania, kupię pewnie na allegro za 100zł, nie wiem jeszcze, bo są dwie do wyboru w tej cenie: OMIS i IBO, którą wybrać ? Pewnie są podobne ?

Po wypłacie tj. po 10tym którąś zamówię i będę montował.
Tylko teraz tak, muszę mieć sterownik do pompy czy nie ?
Sterownika nie potrzebuje bo za drogi, wystarczy że do pompy podłączę zasilanie i ma chodzić ?
Będę ją chciał zamontować w poziomie, nie powinno przeszkadzać ?

Chcę dać tę pompę bo mam to teraz na grawitacji a że grzejniki są nisko to mi ciągle gotuje wodę, a raczej glikol.
Trzeba trzymać na piecu 90st.C to po pół godziny powroty są ciepłe, mają z 50st.C
Tylko jak nie dam żadnych zaworów opadowych to bez prądu, lub w przypadku awarii pompy w ogóle mi już nie będzie grzało ?
Nie wiem, przez pompę coś przejdzie wody grawitacyjnie jak nie będzie pracować ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Zgrzewarkę kupiłem BASS POLSKA 1500W, są dwie grzałki po 800W

Przerobiłem to centralne w garażu, pompa na II biegu trochę szarpnie chyba wodę z naczynia i zapowietrza układ, ale na I biegu jest wystarczająco. Zresztą dam zdjęcia później...

Natomiast mam taki dylemat z podłogówką, tą co zamierzam montować w domu.
Mianowicie.
Na parterze czy jak kto woli w podziemiach chciałem do dwóch pomieszczeń po 16m2 dać po 70m PEX 16tki
Był wczoraj hydraulik i powiedział że max 35m dla jednej pętli bo nie pchnie mi wody.

No i wybiło mnie to trochę z działania, 35m to przecież za mało na 16m2 ?

Robić dwie pętle po 35m to trochę kłopotliwe z pod jednego grzejnika.

Czy faktycznie na rurkach fi 16 mogę mieć pętle tylko 35 m ?

Dać 70m a jak nie będzie działać w ogóle to bez sensu, dać 35m rurek co 50cm to też chyba bez sensu ?

W łazience na górze mam co 15cm, a na środku w jednym miejscu mam odstęp 25cm i to miejsce wolne jest zimne.
Ale jak na piecu 80st.C to na podłodze boso nie stanie :D

Kurcze w łazience jak puściłem na wszystkie grzejniki to przy temp. zasilania 55st.C powrót miał jakieś 35st.C pętla 25m
Z tym tylko że wszystkie grzejniki miałem puszczone na full zawory kulowe otwarte na całe przy grzejnikach, i pompa na I biegu.
Podłoga po 5godz w miarę równomiernie ciepła.

Tylko jak z tym dołem ?
Zasilanie będzie z powrotu grzejnika aluminiowego, zasilanie będzie brane nie bezpośrednio od pieca tylko z pionu wspólnego:
Podłogówka w łazience (70m) była by zasilana ze wspólnego źródła z 2 pomieszczeniami na górze tj. kuchnia 12 żeberek i łazienka 6żeberek + podłogówka, wzięte z rury stalowej 3/4cala.

Zaś podłogówka w drugiej kuchni (70m) na dole dzieliła by zasilanie z pokojem na górze 20 żeberek, i korytarzem 8 żeberek.

Czy zatem jedna pompa załóżmy żeby chodziła ciągle na II biegu, da rady obsłużyć te wszystkie podłogówki na dole i na górze, grzejniki stalowe i aluminiowe oraz bojler ? Czy hydraulik ma racje że max 35m ? 

Co jeśli dam 70m, w ogóle nie pchnie wody? Będzie cała podłoga zimna czy pół ciepłe pół zimne ?
Czy może będzie ok ?

Z góry dziękuję za pomoc w tej kwestii, bo mam już wszystko gotowe, w tym tygodniu odkopujemy fundament z zewnątrz, a w nastęnym bym już układał sobie rurki.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.