Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Brak Ochrony Powrotu-Modernizacja Kotłowni


Balzak

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie

 

Zwracam sie z do was o pomoc, chce zmodernizować kotłownie gdyż jak była montowana to hydraulik nie zrobił mi ochrony powortu, 2 sezony grzałem bez ochrony, natomiast na nadchodzący sezon chciałbym to zrobić gdyż chyba sa same plusy ochrony powrotu chyba ze jestem w błędzie to prosze o komentarze.

 

Na początek wrzucam obecny schemat instalacji jaką posiadam u siebie, która jest zasilana kotłem Defro Eko Duo Uni 19kw.

post-34154-0-09929600-1376828823_thumb.jpg

 

 

Czytając forum jest trochę o tej ochronie itp itd. Jedni chwalą rozwiązanie z zaworem 4d inni natomiast z krótkim obiegiem kotłowym. Dlatego chciałbym abyście sie wypowiedzieli co do mojego schematu co lepiej użyć. Chciałbym aby ingerencja w układ była jak najmniejsza, i wymyśliłem sobie ze chyba dodanie pompy kotłowej będzie najprostsze.

 

Poniżej wrzucam schemat po modernizacji tak jak ja to sobie wymyśliłem, prosze o opinie czy to bedzie funkcjonować i spełniać założoną rolę.

post-34154-0-22108400-1376829046_thumb.jpg

 

I teraz mam kilka pytań

 

1. Czy tak może być wpięty obieg kotłowy tzn. przed odejściem do CWU. czy może lepiej za odejściem.

2. Jakiej pompy uzyć do obiegu kotłowego- Czy zwykła cyrkulacyjna zda egzamin???

3. Na schemacie nie ma wrysowanego sterownika pompy kotłowej ale wiem ze trzeba go zainstalować, jaki polecacie???

 

Co do danych instalacji w ramach potrzeby bede je sukcesywnie wpisywał

 

Aha obecnie mam zawór 3d model MINIMIX G 1 1/2" firmy wita-hel.

 

Przyszłościowo też myślałem o automatycznym sterowaniu zaworem 3d ale nie wiem czy to ma sens,

 

Bede wdzięczny za wszelkie podpowiedzi i uwagi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiesić za jaja tego hydraulika co to stworzył. Najprościej będzie u Ciebie jak wstawisz wymiennik płytowy, Dzięki temu kocioł będzie pracować w układzie otwartym (bezpieczeństwo) i będzie miał ciepły powrót. Instalację CO zostawisz w układzie zamkniętym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiennik płytowy to dodatkowe koszty i dodatkowe problemy z regulacją układu.

 

Przede wszystkim ZB na 1,5 - max 2,0 bar, przy 3 barach to ten kocioł może polecieć a nie ZB puścić.

Obieg kotłowy - może być jak proponujesz tylko trzeba na obwodzie pompy zawór grzybkowy dławiący lub pompę z płynną regulacją wydatku.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak kolega tak twierdzi to pewnie wytrzyma, ;)

choć producent podaje max ciśnienie robocze 1,5bar.

Przy zmniejszeniu wartości otwarcia ZB, zajdzie pewnie konieczność powiększenia naczynia przeponowego np dodanie drugiego.

Zawór grzybkowy potrzebny jest przed pompą kotłową do regulacji przepływu w obwodzie pompy kotłowej, w przypadku np pompy Wilo Pico regulację wykonasz płynnie gałka na pompie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że kolega chce tam dać zawór 30 bar a nie 3 bar, jeśli taki znajdzie ;)

Ten zawór grzybkowy to raczej za pompą a nie przed.

 

Ogólnie to ta instalacja nie bardzo mi się podoba, jakieś dziwne podmieszanie a raczej rozdzielenie na podłogówkę i ta ilość pomp...

Ja bym to sterowanie widział raczej na zaworach z siłownikiem takich jak do podłogówek się daje, ale mało kto tak robi, wolą pompy mnożyć.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Autor to chyba w ogóle nie wie o czym pisze z tym ZB, popełnił czeski błąd pisząc 3MPa, założyłem że to 3,0 bar, choć faktycznie takiego ZB - na 3,0bar w handlu nie ma, chyba że regulowany nastawny.

A zawór grzybkowy to czy będzie przed czy za pompą spełni taką samą rolę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy nie zapominajmy o jednym. Kocioł obecnie pracuje w układzie zamkniętym a nie jest do tego przystosowany. Stąd moja propozycja z wymiennikiem bo jeżeli ma już być pompa kotłowa to może niechaj już tłoczy wodę do wymiennika dzięki czemu przy okazji zapewnimy bezpieczeństwo dla użytkownika. No chyba, że istnieje możliwość instalacji naczynia otwartego w najwyższym punkcie instalacji oraz poprowadzenia dwóch rur (1 cal) od kotła do tegoż naczynia wtedy bez wymiennika się obejdzie. Użytkownik pisze, że układ już działa 2 sezony, więc obstawiam, że na obecnym etapie montaż tych rur nie jest możliwy (wymiennik załatwi sprawę)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do ZB to faktycznie zle napisałem na schemacie.

 

Co do zaworu grzybkowego to on ma za zadanie ograniczać przepływ-tak???

 

A jaką pompę na obieg kotłowy polecacie??

 

Tez jeszcze myślałem o zaworze 4d, ale chyba na moich średnicach to kiepsko grawitacyjnie będzie chodził.

 

Wydaje mi sie ze jak bedzie powrót cieplejszy to kociołek bedzie stabilniej pracował,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejne , po instalacjach w ocynku, Yeti :P

- ciekawe czy komuś ta kawitacja przy takich przepływach zaszkodziła

Tak samo jak ocynk przeszkadza tak też i kawitacja.

Z ocynkiem zostało już wyjaśnione a kawitacja po prostu będzie zapowietrzać układ, też bardzo częste problemy użytkowników.

Tu przepływ nie jest istotny, znaczenie ma moc pompy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jeszcze jedno pytanie do ekspertów mi sie przypomniało.

 

Jakiś czas temu zauważyłem ze zaczeła mi działać grawitacja na obiegu C.O mimo trybu letniego kiedy pompa c.o jest wyłączona. dodam ze na parterze i piętrze mam rozdzielacze do grzejników. Możliwe jest to ze działa grawitacja?? Może nie we wszystkich grzejnikach ale najbardziej na piętrze działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Powiesić za jaja tego hydraulika co to stworzył. Najprościej będzie u Ciebie jak wstawisz wymiennik płytowy, Dzięki temu kocioł będzie pracować w układzie otwartym (bezpieczeństwo) i będzie miał ciepły powrót. Instalację CO zostawisz w układzie zamkniętym.

to co teraz zaproponowałeś to nadaje się do muzeum techniki ....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najlepiej zamontuj tą dodatkowa pompę i na powrocie termostat na 45st ,pompa na pierwszy bieg tak aby wygrzewała tylko wrazie potrzeby ,zawory bezwzględnie wymienić na 1,5 bar a nad kotlem zamontować przepływowy schładzacz lub jeśli masz jakiś wolny króciak w kotle (wejdź na stronę domer tam masz urządzenia do odprowadzania ciepła ) i to by było tyle ,i nie baw się w archainczne wymienniki bo to masakra jest i koszty eksploatacji rosną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na jakiej średnicy zrobić krótki obieg, i wpiąć go zaraz za wyjściem z kotła?? czy może za odejściem na CWU a przed zaworem 3d.

to już nie ma znaczenia możesz ważne żeby spiąć zasilanie z powrotem i do tego termostat na powrocie i tyle
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.