Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Nowy Na Forum Prosi O Pomoc


Fiszbinowiec

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich serdecznie.

Jest to mój pierwszy post na forum, do tej chwili przyglądałem się dyskusjom.

 

Mam problem z instalacją CO w części już wykonaną (rozdzielacze i rury pex do grzejników też już zainstalowanych, otwarte naczynie wzbiorcze z rurą bezpieczeństwa).

 

Za dwa dni hydraulik ma wrócić aby wykonać kotłownię.

Nie kontrolowałem jego dotychczasowej pracy i to był błąd.

 

Naczynie wzbiorcze umieścił poprawnie ponad 2 m nad najwyższym grzejnikiem nad poddaszem mieszkalnym , jednak rurę bezpieczeństwawykonał z Pex o średnicy wewn. 17mm. z dwoma kolanami 90st. (+pewnie jeszcze jakieś kolana obok kotła się pojawią).

 

Czytając Wasze komentarze przestraszyłem się nie na żarty odnośnie takiego przekroju i materiału na tą rurę.

Ponieważ nad kotłownią, która stanowi dobudówkę do domu jest niższe poddasze, pomyślałem o przeniesieniu tam naczynia wzbiorczego i umieszczeniu go bezpośrednio nad kotłem. Różnica wys. między górą najwyższego grzejnika na poddaszu użytkowym a osią naczynia wzbiorczego na poddaszu nad kotłownią

będzie wynosić ok 40cm - 50cm.

 

Załączam schemat jaki wykonałem po nabyciu wiedzy na tym forum.

Bardzo proszę o pomoc i radę, czy takie rozwiązanie będzie sprawnie działało.

 

Kilka informacji dotyczących planowanej istalacji:

Powierzchnia domu 120m2 dobrze ocieplony, wentyalcja grawitacyjna

Kocioł: Defro optima komfort std 15kW z miarkownikiem

Grzejniki: parter: 5 grzejników po ok 8 żeberek + 10m2 podłogówki

poddasze: 5 grzejników po 7 żeberek (wszystkie aluminiowe).

Zasobnik: 140l dwupłaszczowy.

za zasobnikiem zawór termostatyczny na gorącej wodzie użytkowej - ale to chyba bez znaczenia.

 

 

Pozdrawiam wszystkich,

 

Marcin

post-52023-0-40875400-1372081660_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam czemu ma służyć ten zawór różnicowy na powrocie ?

brak filtra przed pompą c.w.u ,

zabezpieczenia zasobnika ( Z.B. naczynia przeponowego , jak również Z.Z.) chyba że jest ale nie zaznaczone .

i najważniejsze trzeba pamiętać o zachowaniu odpowiedniej średnicy rur na wyjściu i powrocie z kotała , a o prawidłowym podłączeniu naczynia nie wspominam bo z pewnością już wiesz że min. to 1 cal .lub miedź fi 28 .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za pomoc.

 

Te zawory różnicowe w schemacie zastosowałem w oparciu o instrukcję z Defro (w załączniku).

 

Tam one występują - ale już wiem, że nie warto się tym sugerować.

 

Naczynie wzbiorcze jest otwarte - na rys już poprawiłem i załączam...

 

O zaworze bezp powiem hydraulikowi.

 

Zastanawiam się czy nie zrobić obejścia grawitacyjnego do zasobnika cwu

- chciałbym najbardziej jak to jest możliwe zabezpiaczyć się przed brakiem energii.

Czy wg Was w tym układzie (fotka kotłowni i naniesiona przyszła lokalizacja kotła i bojlera jest autentyczna) nastąpi grawitacyjny ruch wody?

 

Jeszcze raz dzięki za odzew.

Pozdrawiam.

post-52023-0-99850700-1372106424_thumb.jpg

post-52023-0-46527100-1372108403_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może i te zawory różnicowe mają jakiś sens, ale dałbym przy każdym zawór odcinający.

Jak masz rozdzielacze, to grawitacja i tak marna będzie.

Na bojler możesz też dać różnicówkę, z tym, że jeśli się wyłączy pompa to będzie on nadal ogrzewany a nie zawsze tak chcemy.

Tu też możesz dać koło niej zawór odcinający.

Jak braknie prądu, to zaworki pootwierasz i coś tam grawitacja pociągnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie na grawitacyjne zasilanie grzejników nie liczę, jednak bojler dobrze by było móc w ten sposób ładować.

Dałem zgodnie z Waszymi sugestiami zawory zwrotne - szczerze nadal nie wiem, który będzie lepszy:klapkowy czy sprężynowy.

Zostanę chyba przy klapkowych - dla pewności, że cwu nie będzie się wychładzać po wygaszeniu kotła i dla wygody obsługi dam dwa zawory kulowe - jeden na grawitację a drugi na nitkę z pompą cwu. Otwierać się będzie je na zmianę lub obydwa zamykać po nagrzaniu wody.

 

Dodatkowo dam jeden grzejnik "awaryjny" w kotłowni poza rozdzielaczami - jak by zabrakło prądu podziała przez chwilę jako chłodnica razem z grawitacyjnym obiegiem bojlera - chyba :)

 

Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie zawóru bezpieczeństwa i odpowietrznika automatycznego.

Zawór bezp. można podobno montować zarówno na zasilaniu jak i na powrocie wody do kotła.

Czy zaproponowane przez mnie lokalizacje tych urządzeń na schemacie, któy sporządziłem do rozmowy z hydraulikiem są poprawne?

 

Dzięuję bardzo za pomoc,

 

pozdrawiam...

post-52023-0-54154500-1372177635_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam nie ma potrzeby zakręcania zaworów na zasilaniu do c.w.u , co będzie jeśli woda w zasobniku spadnie poniżej zadanej i sterownik ponownie załączy pompę będzie mielić bez sensu . chyba że ma służyć jako zabezpieczenie podczas np. wymiany pompy lub innych prac , zadaniem tego aby woda z zasobnika się nie wychładzała jest Z.Z.

za pompami zawory spręzynkowe a na obejściu c.w.u klapowy i będzie ok.

odpowietrznik wstawił bym za pompą , pomyślał bym o zasuwie za Z.Z. w zamian za ten zawór kulowy , i o dobraniu odpowiedniej średnicy rur , na obiegu kotłowym jak i przy zasilaniu do c.w.u .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

dziękuję za podpowiedzi i sugestie - także za włożony trud w przygotowanie schematu.

Digitrax: prawdę mówiąc nie bardzo rozumiem do czego służy ten trzeci, pionowy zespół urządzeń z pompą przy kotle.

Mógłbyś w dwóch zdaniach napisać czemu on służy?

 

darecki2308: czy ostatecznie Zamontowałeś Euroster 11Z? Też mam zamiar kupić ten regulator.

Jeżeli jednak dojdzie trzecia pompa - wolałbym jej uniknąć - trochę zmienia to moje plany.

 

Pozdrawiam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

dziękuję za podpowiedzi i sugestie - także za włożony trud w przygotowanie schematu.

Digitrax: prawdę mówiąc nie bardzo rozumiem do czego służy ten trzeci, pionowy zespół urządzeń z pompą przy kotle.

Mógłbyś w dwóch zdaniach napisać czemu on służy?

 

darecki2308: czy ostatecznie Zamontowałeś Euroster 11Z? Też mam zamiar kupić ten regulator.

Jeżeli jednak dojdzie trzecia pompa - wolałbym jej uniknąć - trochę zmienia to moje plany.

 

Pozdrawiam...

Witam trzecia poma o której kolega wspomniał słóży do utrzymania odpowiednio dogrzanego powrotu kotła . i w twoim wypadku przy roździelaczach wydaje się trafnym rozwiązaniem.

a co do sterownika to nie postadam tego typu ,co nie znaczy że jest zły .

mam sterownik firmy tech. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem zwolennikiem jak najprostrzych rozwiązań, więc schemat instalacji zaproponowany przez Digitrax podoba mi się, jednak mam wielką ochotę nie montować tej trzeciej pompy. Czy ten układ będzie działał wtedy poprawnie?

Zastosowany jest zawór 3dr i on powinien załatwić sprawę zabezpieczenie kotła przed zimną wodą powrotu?

 

I oczywiście z grawitacji ładowania cwu nici?

 

Jutro rano przychodzą hydraulicy i z tego powodu tak Was męczę :)

Szykuję się na bój - mam już tynki, w kotłowni płytki więc o kuciu nie ma mowy - ale rury bezp fi17mm z tworzywa zostawić nie mogą.

 

Pozdrawaim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór 3D umożliwia regulację temperatury obiegu CO.

Nie zapewnia on utrzymania wysokiej temperatury powrotu kotła.

Służy do tego właśnie ta trzecia pompa tzw obiegu kotłowego, która włącza się tylko wtedy kiedy temperatura powrotu spadnie np poniżej 55 stopni.

Sterowana ona jest przy pomocy zwykłego bimetalowego termostatu umieszczonego na powrocie kotła. Wystarczy, że to będzie najtańsza "40".

Zawór 4D nie zawsze tak jakbyśmy tego chcieli zapewni wysoką temperaturę na powrocie kotła. Podam swój przykład: posiadam zawór 4D 6/4" obieg kotłowy najkrótszy jak się da z rur także 6/4". Kocioł o mocy 28 kW. Temperatura na kotle 65 stopni, temperatura CO 40 stopni a na powrocie kotła 45 stopni. Jedynie pompa obiegu kotłowego zapewni wysoka temperaturę powrotu kotła na poziomie około -5-10 stopni mniej niż temperatura wyjścia z kotła. Wystarczy, więc na kotle utrzymywać 65-70 stopni a powrót będzie mieć 55-60 stopni. Żaden zawór 4D idealnie podłączony tego nie zagwarantuje !

 

W miarę wolnych mocy przerobowych wywalę u siebie zawór 4D i wstawię 3D + pompa kotłowa :) Klient nasz Pan, więc wpierw robi się tam gdzie są pieniądze na życie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakbyś chciał pomóc instalatorowi, trochę go poduczyć jego fachu, wyedukować, podnieść jego kwalifikacje, to zadaj mu pytanie po co te filtry skośne są takie skośne.

Tylko nie wiem czy warto takiemu ułatwiać życie, sam zadecyduj.

Tu będą trochę roboty miały, bo filtry te lubią ocynk.

Dla kol. Kiminero przykład, w którym pomimo ocynku i miedzi przy temp. powyżej 60C filtry raczej zatykać się nie będą.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Digitrax

Po wprowadzeniu się do domu podzielę się z Wami wrażeniami z eksploatacji tej instalacji.

Przybędzie na forum nowy temat z cyklu: "pomocy mam 4D i cieknie mi smoła z kotła" ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakbyś chciał pomóc instalatorowi, trochę go poduczyć jego fachu, wyedukować, podnieść jego kwalifikacje, to zadaj mu pytanie po co te filtry skośne są takie skośne.

Tylko nie wiem czy warto takiemu ułatwiać życie, sam zadecyduj.

Tu będą trochę roboty miały, bo filtry te lubią ocynk.

Dla kol. Kiminero przykład, w którym pomimo ocynku i miedzi przy temp. powyżej 60C filtry raczej zatykać się nie będą.

 

Pozdrawiam.

:angry: <_< :mellow: ^_^ :) :P :D :lol: ;)

Przynajmniej ruch w mrowisku jest!

 

Czyli filtry zatykały się nie będą, a przecież filtry są od tego aby się zatykały... Każdy instalator niech sobie do łba wbije, że filtr należy umieszczać w miejscu gwarantującym jego częstą potrzebę czyszczenia. Jeśli tego nie zrobicie, to wkrótce fakt nieusuwania złogów cynku doprowadzi do zaczopowania wszystkiego co przed rzeczonym filtrem się znajduje, łącznie z kotłem prawdopodobnie...

 

O.K. Dosyć żartów. Coś o filtrach pisałem w innym temacie. Tutaj napiszę tak: skoro nie ma szans aby pokazane filtry zatrzymały cokolwiek, to co stanie się z tym całym syfem? Jak realnie wpłynie to na funkcjonowanie ogrzewania?

 

Zamist straszyć kolegę, proponuję przegrzać kocioł do 70-80. Cały ocynk "zlezie" i gdzieś tam się odłoży. Po warstwie "ochronnej" na kształtkach śladu nie będzie, a kolega zostanie z droższym "zamiennikiem" kształtek czarnych.

 

Wielokrotnie pisałem, że ocynk ludziom odradzam, chociaż post factum tragedii z tego nie robię. Patrzę na życie praktycznie i nie każde odstępstwo od normy ceremonialnie piętnuję.

 

 

Jak mam się czepić, to tej rury przelewowej. Średnica podejrzana. Dziwne też wymyślone odpowietrzanie tego dwupłaszcza.

 

P.S.

Digitrax 4D nie lubi z definicji i takie jego prawo. Powinien jednak dodać, że lepszym rozwiązaniem jest pompa kotłowa, ale nie powinienem się za niego wypowiadać. Byćmoże ma inne uwagi do niego. Jedni nie umieją 4D ustawić, inni szczędzą na siłowniku, kolejni chcą na siłe łączyć nowe ze starym, a są i tacy, którzy posiadaja pompę kotłową i ją wyłączaja dla "oszczędności". Zdrowego rozsądku klientom nie sprzedamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.