Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Schemat


darq1

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!!

 

 

W załączniku znajduje się schemat(sam go rysowałem jest prosty i ubogi więc proszę się nie śmiać)jeśli ktoś mógłby na niego spojrzeć i wyrazić swoją opinię czy to ma "ręce i nogi" byłbym wdzięczny.Kocioł z podajnikiem sterownik TEH T-480(czy on ma w funkcjach sterowanie takim zaworem trój-drogowym bez żadnych dodatkowych modułów typu st-61)??

post-30729-0-52505900-1364254020_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!!

 

 

W załączniku znajduje się schemat(sam go rysowałem jest prosty i ubogi więc proszę się nie śmiać)jeśli ktoś mógłby na niego spojrzeć i wyrazić swoją opinię czy to ma "ręce i nogi" byłbym wdzięczny.Kocioł z podajnikiem sterownik TEH T-480(czy on ma w funkcjach sterowanie takim zaworem trój-drogowym bez żadnych dodatkowych modułów typu st-61)??

Zwróć uwagę na prawidłowe podłączenie zaworu 3d w zależności co chcesz osiągnąć, chłodniejsze grzejniki czy cieplejszy powrót kotła i porównaj do swojego schematu.

 

Zawór 4dr byłby lepszy pod warunkiem "przyłożenia się" do prawidłowego obiegu kotłowego.

post-11913-0-98897800-1364311492_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robogaz ma rację. Poszukaj tylko troszeczkę a zaworów trzy i czterodrogowych jest cała masa. Musisz zdecydować się jeszcze czy ma być automatychny czy mechaniczny(znacznie tańszy ale ...) Ja nie mam żadnego zaworu i chyba jakbym dziś robił to bym wstawił chociaż mechaniczny - pozwoliłby mi choćby wypróbować spalanie jak tu większość sugeruje bo na większej temperaturze ma palić mniej i zupełnie nie dymić.

Odnośnie sterownika do kotła to zapytaj u producenta który polecają a na forum zorientuj się jak się sprawują u innych użytkowników np. taki steronik jak pytasz w różnych piecach lub inne sterowniki w wybranym przez Ciebie piecu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc tak schemat podłączenia kotła

 

post-30729-0-07628900-1364419732_thumb.jpg

 

 

Co do zaworu to 4D manual:

http://allegro.pl/za...3128928245.html

 

Przy kotle mam problem, bo różne są opinie, nie mogę zdecydować się czy wziąć 12kw czy 15kw. Mam dom 100m2 bojler 200l

 

http://allegro.pl/pi...3127015589.html

 

Brakuje zaworu zwrotnego przed samym zasilaniem zaworu czterodrogowego (na 4-ro drożnym jest symbol KV - zasilanie) . Musi tam być ze wzgledu na zasysanie przez pompę cwu wody z powrotu 4-ro drożnego. (Miałem ten sam błąd). Baypass możesz sobie darować - to jest bez sensu gdyż na czwórce przepływ ustawiony jest w okolicy minimum a za to ważne jest by za pompą byl termometr tarczowy. Jeszcze jedna ważna rzecz to na wyjście wody ciepłej z kotla załóż zawór bezpieczeństwa 3/4"-2,5 at bo przy całkowicie zamkniętym obwodzie na mieszaczu nastąpi zmiana układu na zamknięty pomimo że jest doprowadzenie do zbiornika przelewowego. (Jeżeli instalacja jest w miedzi to układ otwarty jest niewskazany) O zbiorniku przeponowym nie wspomnę. Przy braku piorytetu na cwu można zastosować przekaźnik relpolu i po sprawie. Jeden warunek że bojler bedzie się krótko nagrzewał by wyłączenie co nie było zbyt długie. Jeszcze jedno to radzę usunąć sprężyny z zaworów zwrotnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kessel o takie zmiany Ci chodziło??

 

post-30729-0-37768000-1364764003_thumb.jpg

 

Jeśli mógłbyś wyjaśnić o co chodzi??

 

"at bo przy całkowicie zamkniętym obwodzie na mieszaczu nastąpi zmiana układu na zamknięty pomimo że jest doprowadzenie do zbiornika przelewowego. (Jeżeli instalacja jest w miedzi to układ otwarty jest niewskazany) O zbiorniku przeponowym nie wspomnę. Przy braku piorytetu na cwu można zastosować przekaźnik relpolu i po sprawie. Jeden warunek że bojler bedzie się krótko nagrzewał by wyłączenie co nie było zbyt długie."

 

 

Instalacje mam wykonaną z miedzi ale to na rozgałęzieniu do grzejników z kotła wychodzi rura stalowa 1"(poczęści idzie na grzejniki(za pompką zamienia się w miedż), ale za to cała istalacja ze stali jest na bojler).

post-30729-0-98112200-1364763155_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj instalator to proponuje :blink: tylko może ogrodnik :P a nie instalator.

wyraźnie jest napisane Kwestie montażu zbiornika wyrównawczego reguluje PN – 91 / B – 02413 i

Zaleca się, aby naczynie było umieszczone nad kotłem lub wymiennikiem przy pionowym prowadzeniem rur bezpieczeństwa.

Na rurach bezpieczeństwa, wzbiorczej, przelewowej oraz odpowietrzającej nie wolno montować armatury umożliwiającej częściowe lub całkowite zamknięcie przepływu, a także urządzeń oraz armatury zmniejszającej pole przekroju wewnętrznego rur

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i prawie tak jak u mnie z tym że nie mam zbiornika przelewowego - wyrównawczego. Układ otwarty na miedzi powoduje zasysanie tlenu i azotu do wody gdzie z kolei azot reaguje z miedzią i ją wypłukuje a tlen powoduje zaszlamienie instalacji. U mnie po roku eksploatacji dolali do instalacji inhibitor i tak hula to sobie już 13 wiosen. Dolewam na rok 3-5 l wody. Kocioł nie ma rusztu awaryjnego dlatego pozwoliłem sobie na zamknięcie układu wbrew przepisom i dyrektywom unijnym. Pompka na 1, ciśnienie w okolicy 1,7 at i tak sobie cały rok hula. Mam jeszcze jedno rozwiązanie w moim kotle a mianowicie zasilania bojlera i co wychodzą z odrębnych ujęć - kocioł ma 2 wypusty a powrót podłączony jest w jedno ujęcie. Na wlocie nie ma zimnej wody i przez to nie odpada korozja z blachy. 13 sezonów a wymiennik wewnątrz nie naruszony. Używam mieszacza 4-ro drogowego a instalacja jest z miedzi i dlatego też przed montażem posłuchałem innych co w tym temacie mają do powiedzenia. I tak oprócz palnika to nic złego się nie dzieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!!

 

Zbliża się termin przeróbki instalacji a ja nadal nie wiem jak ma wyglądać schemat podłączenia. Kolega Kassel troszkę namieszał mi w głowie może pomożecie rozwiązać mi ten problem??

 

.... mieszamy dalej .....!?

 

post-24904-0-12263900-1365025884_thumb.jpg

Mieszacz 4D i pompa cwu

post-24904-0-11584400-1365025959_thumb.jpg

... na kolektorze ...

post-24904-0-26639700-1365026052_thumb.jpg

podłogówka i grzejnikipost-24904-0-30712000-1365026115_thumb.jpg

kotłownia...

post-24904-0-59000700-1365026200_thumb.jpg

kolektor - rozdzielacz.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.... mieszamy dalej .....!?

 

post-24904-0-12263900-1365025884_thumb.jpg

Mieszacz 4D i pompa cwu

post-24904-0-11584400-1365025959_thumb.jpg

... na kolektorze ...

post-24904-0-26639700-1365026052_thumb.jpg

podłogówka i grzejnikipost-24904-0-30712000-1365026115_thumb.jpg

kotłownia...

post-24904-0-59000700-1365026200_thumb.jpg

kolektor - rozdzielacz.

 

Pozdrawiam

 

Kolega prosi o prosty schemat i nie wiem czy chcesz się pochwalić co posiadasz w kotłowni czy też chcesz faktycznie namieszać mu w głowie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega prosi o prosty schemat i nie wiem czy chcesz się pochwalić co posiadasz w kotłowni czy też chcesz faktycznie namieszać mu w głowie :)

.post-42176-0-68166100-1365067533_thumb.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jeśli mógłbyś wyjaśnić o co chodzi??

 

"Jeszcze jedna ważna rzecz to na wyjście wody ciepłej z kotla załóż zawór bezpieczeństwa 3/4"-2,5 at bo przy całkowicie zamkniętym obwodzie na mieszaczu nastąpi zmiana układu na zamknięty pomimo że jest doprowadzenie do zbiornika przelewowego."

 

 

Idąc tym tropem, należałoby ZB zakładać na każdy grzejnik, ponieważ istnieje możliwość zamknięcia zaworu zasilającego i powrotnego, co pozostawia grzejnik w układzie "zamkniętym".

 

Wszelkie zabezpieczenia układu CO dotyczą tak naprawdę tej części, która jest źródłem energii (w tym przypadku kotła). To on ma być zabezpieczony przed wzrostem ciśnienia w układzie, gdyż tylko on może do tego doprowadzić. Nawet całkowite odcięcie układu grzejnikowego zaworami jest całkowicie bezpieczne i niczym nie grozi. Skutkiem będzie brak odbioru energii przez układ i wzrost temp na kotle wynikający z efektu bezwładności cieplnej. Jeśli energii tej wystaczy do zagotowania wody, to zadaniem poprawnie zamontowanego naczynia otwartego (jak na schemacie) jest odprowadzić parę i rozładować ciśnienie. Montaż ZB 2,5 jest bezcelowy. Zalecam jednocześnie założyć ZB 1,5 bara ale z innych powodów. Po pierwsze większość kotłów stalowych ma tak określoną granicę max ciśnienia pracy, a po drugie ZB w układzie otwartym ma za zadanie chronić instalację (głównie kocioł) przed zgubnymi skutkami zamarznięcia naczynia lub rury bezpieczeństwa. Jeśli do tego nie dojdzie, to również ten ZB 1,5 nigdy nie zadziała przy przepisowo wpiętym naczyniu otwartym.

 

Na dołączonych zdjęciach (w celu niewiadomo jakim), widzę raczej kilka kotłowni, a nie jedną. Tak więc są to propozycje różnych rozwiązań, a raczej realizacji tago samego instalatora (firmy). Autorowi tematu to nie pomoże.

 

Co do zaworu ZZ przed 4D, to jego zasadność jest zależna od konkretnego wykonania i decyzji o użytkowaniu lub też nieużytkowaniu priorytetu CWU. Sytuacja odwrócenia obiegu możliwa jest wyłącznie przy priorytecie (wyłączeniu pomp CO na czas podgrzewu boilera). Osobiście nigdy tego zaworu nie montuję i kieruję się jedną zasadą. Mianowicie jeśli robimy rozdział obiegów na CO i CWU, to robimy to tuż przy kotle. Wyjście z kotła trójnik, powrót kotła trójnik. Wówczas różnice ciśnień generowane w kotle nigdy nie pozwolą na "dowolne" kierunki podsysania.

W rozpatrywanym schemacie jest wręcz zakaz montażu ZZ przed 4D, ponieważ obieg kotłowy ma w domyśle pracować grawitacyjnie i nie wolno tej grawitacji niczym ograniczać. Sam 4D i jego strona kotłowa muszą być solidych rozmiarów (min 40) aby grawitacja taka zaistniała. Kolejnym często pomijanym warunkiem sprawnej grawitacji małego obiegu jest utrzymywanie wysokiej temperatury na kotle (min 65-70). Jeśli na kotle będzie 50 a na grzejniki zmieszamy 45, to ochrony powrotu nie będzie lub będzie niewystarczająca.

Alternatywą 100% jest zastosowanie osobnej pompy ochrony powrotu kotła. Wówczas 4D zamieniamy na 3D i nim regululemy temp na grzejniki.

 

Wszystki schematy "producenckie" są poglądowe i nie biorą pod uwagę warunków indywidualnych zabudowy. Ostatecznie za prawidłowość działania układu odpowiada projektant lub instalator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie mieszajac mi w głowie chwali się co tam posiada w kotłowni :-)

To są zdjęcia z innych kotlowni wykonanych przez jedną firmę. Zdjęcia są z różnych lat - od 10 do 5 wstecz. W/g tego co mi podano to kotły montowane w tych instalacjach pracują do dnia dzisiejszego. Niektóre kotły mają już ponad 10 sezonów grzania za sobą. Zdjęcia wystawiłem by pokazać różne rozwiązania stosowane do kotłów podajnikowych bezrusztowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.