Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Zębiec Kwk 16Kw - Rzeczywista Moc I Wybór Nowego Kotła


Grzesiek2

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Aktualnie posiadam kocioł Zębiec kwk 16kw. Dom 125m2, bojler 100l, grzejniki purmo, kotłownia w piwnicy, instalacja działa grawitacyjnie. Problem polega na tym że kocioł nie może osiągnąć temperatury większej niż 55 stopni przy pełnym załadunku czy to węglem czy koksem.

Stałopalność przy załadunku 20-25kg to ok 4 godziny, czopuch gorący że nie da się dotknąć.

 

Od 3 miesięcy pale od góry na miarkowniku ciągu i KPW. Stałopalnoścć dzięki temu wydłużyła się dwukrotnie przy temperaturze 40-50 stopni na piecu.

 

Parametry Zębca :

pojemność wodna 35l

waga 154 kg

powierzchnia grzewcza 1,1 m2

 

dla porównania

 

sas uwg 17 kw

pojemność wodna 55l

waga 260 kg

powierzchnia grzewcza 1,5m2

 

defro optima komfort 15 kw

pojemność wodna 60l

waga 277

powierzchnia grzewcza 1,8m2

 

Wiec mam takie pytanko jak się mają w tym przypadku wyżej wymienione parametry a w szczególności powierzchnia grzewcza gdzie w zębcu jest tylko 1,1m2 do deklarowanej mocy w kw?

 

Drugie pytanie dotyczy wyboru nowego kotła, zależy mi na tym aby był ekonomiczny i wybór padł na Sasa uwt 17kw tylko czy przy spalaniu węgla potrzebny jest mi nadmuch i ta cała elektronika?

Z góry dzięki za odpowiedzi i porady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25kg na 4 godziny, ile na sezon? Skąd wziąłeś te 1,1m2? Jesli jest taki mały, co wydaje się niemożliwe, przy deklarowanej przez producenta sprawności, to wypadałby się zaopatrzyć w zawirowacze, bo z pewnością dużo ciepła idzie w komin. Ogólnie piec masz za duży, jak na ten dom, więc zapewne niska sprawność. Zamów sobie piec u Przemka z forum - dolniaka, albo kup jakiegoś gotowca dakon dor, hef. Nie wiem czy masz ocieplony dom, ewentualnie wymienioną stolarkę, ale paląc stale maksylanie potrzebujesz 12kW. To, że kocioł nie potrafi osiągnąć wyższej temperatury spowodowane może być połączeniem nowoczesnych grzeników i instalacji grawitacyjnej, czyli rur o dużym przekroju.

Edytowane przez arthi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie posiadam kocioł Zębiec kwk 16kw. Dom 125m2, bojler 100l

 

Witam

Myślałem że to ja mam problem :

http://forum.info-og...lic-czym-palic/

 

Wygląda że kocioł ma za małą powierzchnię grzewczą w stosunku do deklarowanej mocy.

Mój kociołek ma prawie taką samą powierzchnię "całkowitą" (celowo mówię całkowitą, bo producenci

wliczają do powierzchni grzewczej wszelkie zakamarki kotła, nawet te które nie grzeją).

 

I przy tej podobnej powierzchni grzewczej ma zadeklarowaną moc :10kW węgiel, 8kW drewno.

No i te parametry też nijak się mają do rzeczywistych warunków użytkowania bo:

1.Nie sposób kupić idealne paliwo w/g testów producenta.

2.Kocioł traci moc nawet o 50% po kilku dniach na wskutek zarośnięcia, zabrudzenia sadzami, smołą, popiołem..... - kanałów dymnych itd.

 

Przygnieciony swoim doświadczeniem powiem że najlepiej zainwestuj w kocioł zgazowujący drewno.

 

Pozbędziesz się czarnych rąk, sadzy, popiołu (wysypiesz na trawnik albo grządki aby zdrowo rosło).

Jak się postarasz to dostaniesz jeszcze dopłatę z gminy do takiego kotła bo to jest eko.

No i najważniejsze: będziesz miał zawsze dwa razy taniej niż inne alternatywy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zębiec chyba jako jedyny producent nie podaje powierzchni grzewczej swoich kotłow. Dopiero po wizycie w ok 20 sklepch dowiedziałem się ze powierzchnia tego kotła to 1,1m2.

Ale sama waga i pojemność wodna wskazuje że te 16kw to są brednie wyssane z palca. Komin na dachu jest taki ciepły że w zimie rece można sobie grzać ;)

Edytowane przez Grzesiek2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekam że się odezwą "starzy" palacze, ale..., albo kup zwykły większy piec (dobry), albo jakiś inny ekologiczny. Ten po prostu masz za mały. Trochę niepokoi mnie tak duże zużycie paliwa. Ale może być tak że trafiasz na kiepski towar. Ja tak miałem, aż do dzisiaj.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, waga nie zachwyca, mój ma 18kw i chyba 230kg jak pamiętam. Nie wiem jak uzyskali deklarowana sprawnosci, biorac pod uwagę, że instrukcja mówi o rozpaleniu i zasypaniu żaru węglem....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale może być tak że trafiasz na kiepski towar. Ja tak miałem, aż do dzisiaj.....

 

W mojej okolicy jest tylko kiepski towar ale nawet jak pale dobrym towarem z "dalszej okolicy" to też rewelacji nie ma :(

 

Panowie powiedzcie czy jak kupie 12kw to styknie? Dodam że dach mam ocieplony 30cm wełna, strop na górze 30cm, ściany cegła max+5cm styro+suporeks - jakies 50cm,

z oknami troszeczke gorzej bo drewniane i swoje lata mają.

 

Czyli ten Sas 17 kw to zdecydowanie za dużo? a 14 kw?

Edytowane przez Grzesiek2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dawniej z tego co wiem, podawało się moc kotła w metrach (m2 powierzchni grzewczej), jeden gość, z serwisu Zębca, który przyjechał serwisować mojego zębca Swc 1120 KW, starszy gość swoją drogą, twierdził, że jest taki przelicznik który w przybliżeniu podaje, że 1 m2 powierzchni grzewczej to 10 kW, nie wiem czy to prawda, ale idąc tym tokiem myślenia twój kocioł z powierchnią 1,1m2 powinien mieć 11 kW, czyli teoretycznie moc jest dobrana w odpowiedni sposób 11 Kw do 125m2 to w sam raz. Nie bardzo wiem, co może być przyczyną nie dochodzenia do zadanej temperatury, poszukałbym jeszcze tej przyczyny dokładnie zanim kupiłbym następny kocioł

Pozdrawiam

Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie zwróćcie uwagę na parametry jakie podaje producent. kocioł 16kW na mocy nominalnej zużywa ok. 3kg/h węgla 25MJ przy 80% sprawności i teraz mała konfrontacja KWK ma pojemność zasypu 21kg (tak podają) i wystarcza to na 4,5h czyli 21/4,5= 4,66kg/h to pytam gdzie te 82% sprawności?

Jeżeli chodzi o wagę to jest ona mało istotna ale budowa tego kotła jest prosta jak budowa cepa.

 

Do mieszkania jakie opisujesz wystarczy ok 8kW DS lub 12 -14kW GS ale jak kupujesz śmieciucha to zwróć uwagę na drogę spalin i przekrój kanałów. A jak chcesz Ds to do usług ;)

a tak na poważnie to Dolniak ma być Dolniakiem a nie kotłem z jakimiś szczelinami do przewietrzania komory załadowczej, kanały nie mogą być zbyt obszerne i powinny być jakoś sensownie przeliczone a nie byle były.

Przy GS patrz na drogę spalin aby była w miarę długa ale też bez przesadyzmu. Lepszy jest krótszy wymiennik ale bardziej płaski aniżeli długi 3-4 ciągowy z dymnicami jak spiżarnia.

 

Przede wszystkim sporządź proste OZC zamiast strzelać na oko, a jak masz z tym problemy to ew. mogę pomóc.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupujący kotły Zębca, a szczególnie górnego spalania serii SWK i KWK powinni sobie zdawać sprawę z tego, że nie są to kotły przeznaczone dla osób liczących każdą kalorię i kilogram węgla. Są to bardzo solidne wyroby mające kilkudziesięcioletni rodowód, proste w obsłudze i łykające każde paliwo. Kolego Grzesiek2, to co piszesz o tym, że nie możesz osiągnąć temperatury większej niż 55 stopni i winisz za to kocioł, jest dla mnie nieco dziwne. KWK jest kotłem sprawniejszym od SWK. Przy tej mocy i powierzchni do ogrzania, oraz sprawnym kominie ten kocioł powinien wystartować razem z Twoją kotłownią nawet na węglu brunatnym.

Arthi, te kotły idealnie pracują na instalacji grawitacyjnej. Gdy powstawały ich konstrukcje, to właśnie grawitacja była dominującym typem instalacji, a to że jest za duży nie ma żadnego związku z tym, że nie można osiągnąć wyższej temperatury.

Edytowane przez lysy1l
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze istotny szczegół o którym nikt nie wspomina. Ilość wody w instalacji c.o. Układ grawitacyjny, więc z pewnością b.duże przekroje rur. Nie wiemy, czy instalacja jest poprawnie zaizolowana. Czy kocioł i komin regularnie czyszczony. Budynek raczej średnio ocieplony, szczelność okien zapewne pozostawia wiele do życzenia, może drzwi wejściowe również są niezbyt szczelne. Jak wygląda wentylacja budynku. Wszystkie te składniki mogą mieć wpływ na spalanie. Kolega Grzesiek2 tak pobieżnie opisał budynek i instalację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze istotny szczegół o którym nikt nie wspomina. Ilość wody w instalacji c.o. Układ grawitacyjny, więc z pewnością b.duże przekroje rur. Nie wiemy, czy instalacja jest poprawnie zaizolowana. Czy kocioł i komin regularnie czyszczony. Budynek raczej średnio ocieplony, szczelność okien zapewne pozostawia wiele do życzenia, może drzwi wejściowe również są niezbyt szczelne. Jak wygląda wentylacja budynku. Wszystkie te składniki mogą mieć wpływ na spalanie. Kolega Grzesiek2 tak pobieżnie opisał budynek i instalację.

 

Dom ma 12 lat. Rury w piwnicy i kotłowni zaizolowane otuliną o ściance 2cm. Okna mają 12 lat - jakieś strasznie nieszczelne to nie są. Drzwi wejsciowe 5cm mają ok. 2lata. Komin czysty jak łza ;)

 

Rury w piwnicy mają 1cal, w pionach 3/4, do grzejników dochodzą 1/2 więc wody nie jest dużo.

Oczywiście mam pompkę ale po włączeniu jej temperatura na kotle spada o 10 stopni

 

'

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W linku, który podałem kocioł ma problemy dopiero przy minus dwudziestu stopniach i to na słabym węglu jakim jest Piast. Podejrzewam, że zastosowanie kaloryczniejszego opału spowodowałoby to, ze nawet przy tak niskich temperaturach kocioł wyrabiałby bez problemów. Twoje problemy, to raczej nie wina kotła. U mnie pracuje na 230 metrach nieocieplonej powierzchni SWK 28kW, do tego bojler 140 l, więc proporcjonalnie mamy podobną moc przypadającą na metr kwadratowy. Instalacja grawitacyjna zaczynająca się od dwóch cali, grzejniki starego typu. Paląc od góry nie mam przy dobrym opale absolutnie żadnych problemów z uzyskaniem zadanej temperatury nawet przy mrozach. W domu jest i ma być bardzo ciepło - trzy kobiety ;). Prawdą jest, że kolosalne znaczenie ma rodzaj opału. Od pewnego czasu, żeby nie męczyć kotła palę słabszym węglem płomiennym kupionym na okresy przejściowe i od razu widzę różnicę w dochodzeniu do zadanej temperatury, nawet przy obecnych temperaturach i wydaje mi się, że przy dużych mrozach byłby za słaby.

W przyszłym sezonie będzie dodany jeszcze jeden duży grzejnik. Osobiście uważam, że spokojnie wystarczyłby mi górniak o mocy 24-25kW, albo jakiś dolniak w granicach 18kW do ciągłego palenia.

Edytowane przez lysy1l
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatura spada bo pompa poprawia cyrkulację i z pewnością lepiej dogrzewa budynek. Z własnego doświadczenia powiem Ci, że pomimo niższej temperatury kotła w przypadku obiegu wymuszonego w domu jest cieplej. Grzejniki panelowe i grawitacja to niedogrzany dól grzejnika. Sprawdź sam.

Ten kocioł ma zasilanie i powrót 2", wiec pewnie zredukowane za kotłem do 1".Jeszcze dogrzewasz c.w.u. czego wcześniej nie zauważyłem. Wszystko to razem wzięte powoduje znaczne zapotrzebowanie na energię. Jaką masz technikę palenia przepustnica otwarta, czy częściowo przymknięta. No tak napisałeś czopuch bardzo gorący czyli otwarty na maksa. To nie jest popularne i nie jest polecane, ale częściowe przymknięcie czopucha podniesie temperaturę kotła i wydłuży czas spalania. Praktykuję to od lat i wiem co mówię. Jaki przekrój komina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25kg na 4 godziny, ile na sezon? Skąd wziąłeś te 1,1m2? Jesli jest taki mały, co wydaje się niemożliwe, przy deklarowanej przez producenta sprawności, to wypadałby się zaopatrzyć w zawirowacze, bo z pewnością dużo ciepła idzie w komin. Ogólnie piec masz za duży, jak na ten dom, więc zapewne niska sprawność. Zamów sobie piec u Przemka z forum - dolniaka, albo kup jakiegoś gotowca dakon dor, hef. Nie wiem czy masz ocieplony dom, ewentualnie wymienioną stolarkę, ale paląc stale maksylanie potrzebujesz 12kW. To, że kocioł nie potrafi osiągnąć wyższej temperatury spowodowane może być połączeniem nowoczesnych grzeników i instalacji grawitacyjnej, czyli rur o dużym przekroju.

 

Kocioł Zębiec KWK ma zawirowywacz w standardzie, bynajmniej jeśli ich ktoś nie wyjął po drodze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile masz tych grzejników, jakiej mocy? Włączenie pompki i spadek temperatury o kolejne 10 stopni to sygnał, że jest duży odbiór ciepła z instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.