Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Problem Z Ogrzewaniem Podłogowym


maxmodox

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

niestety nie mam uprawnień żeby założyć własny temat więc jestem zmuszony do podłączenia się pod inny.. ;/

 

Mam problem z ogrzewaniem podłogowym, jakiś czas temu działało nawet aż za bardzo. Grzało bez opamiętania, że podłoga była gorąca nie do wytrzymania.

Postanowiłem w końcu podłączyć sterownik pokojowy, który jest podpięty pod pompę zamieszczoną na zdjęciu. Z tego co wywnioskowałem sterownik zamyka i otwiera zasilanie do pompy w zależności od tego czy temperatura osiągnęła wymagany poziom.

 

Jednak problem w tym, że podłoga praktycznie wcale się nie nagrzewa, a temperaturę podnosi mi tylko kominek. Od dwóch dni próbuje to testować bez dogrzewania kominkiem i moje obserwacje są następujące.

Po osiągnięciu temperatury ok 60 stopni na termometrze w skrzynce (zamieszczonej na zdjęciu) podłoga jest kompletnie zimna. Dopiero po zamknięciu zaworu oznaczonego nr. 3 zaczęło się coś nagrzewać (tak było wczoraj). Dziś żadna próba zamykania tego zaworu nie przynosi rezultatu, po jego zamknięciu temperatura na w/w termometrze spada do ok 45-50 stopni, jednak nie odczuwam żadnej poprawy w temperaturze na podłodze.

Dodam jeszcze, że zawór oznaczony nr. 1 jest maksymalnie otwarty.

 

Temperatura nastawiona na piecu to 60 stopni, opał to węgiel kamienny 'orzech'.

 

Proszę o pomoc w ustaleniu do czego służą poszczególne elementy oznaczone numerami na zdjęciu i jak powinny być ustawione aby prawidłowo wszystko funkcjonowało.

 

Dziękuję za pomoc.

 

ps. moderatora proszę o przeniesienie mojego postu do nowego tematu jeśli to konieczne.

szafka_podlogowe.pdf

Edytowane przez maxmodox
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sterownik to AURATON-1300 http://www.auraton.p...ir/auraton_1300

Nastawiony na 25 stopni, obecnie jest 23 i włączona informacja, że grzeje.

 

Urządzenie podłączone jest do przewodu zasilającego (żyła z fazą), która zamyka obwód zasilający pompę w momencie gdy temperatura jest niższa niż nastawiona na regulatorze. Gdy temperatura osiągnie ustawioną wartość regulator przerywa obwód i pompa przestaje działać.

 

Nie wiem jakie jeszcze informacje mogę o nim napisać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawory 2 i 3 otwórz i tak juz zostaw.

Sprawdź, że sterownik grzeje i że wtedy pompa chodzi (np. ją dotknij albo słuchem sprawdź albo inaczej, nawet może być oscyloskopem).

Zasilanie na kotle 60C

Ustaw zawór 1 tak, żeby termometr pokazywał 40-45C

 

Potem obadaj ręką (albo inaczej), że pętle powrotu (tam gdzie niebieski napis powrót) są też ciepłe ale trochę chłodniejsze niż zasilanie.

I tak ma być jak pompa chodzi.

 

Uwaga do sterownika:

Do podłogówki on się nie nadaje, ale na początek może być.

Za tydzień trzeba go do kosza wyrzucić a kupić odpowiedni.

W tej cenie, to Diana D10 będzie w sam raz, innych nie kupuj bez konsultacji bo znowu do kosza pójdą.

 

Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok zaworki poustawiane.

Wszystko działa jak należy, tylko szkoda że całością steruje tylko ten jeden sterownik. Okazuje się, że gdy w miejscu gdzie jest umieszczony osiągnę temp np 25C to w innych ledwo zaczyna się rozgrzewać.

Może kiedys zastanowię się nad jakimś rozdzieleniem pomieszczeń na strefy i zamontowaniu osobnych sterowników - wtedy do każdej strefy będzie chyba wymagana też dodatkowa pompa?

W każdym razie na ten moment wszystko działa i dziękuję za podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okazuje się, że gdy w miejscu gdzie jest umieszczony osiągnę temp np 25C to w innych ledwo zaczyna się rozgrzewać.

Może kiedys zastanowię się nad jakimś rozdzieleniem pomieszczeń na strefy i zamontowaniu osobnych sterowników - wtedy do każdej strefy będzie chyba wymagana też dodatkowa pompa?

W każdym razie na ten moment wszystko działa i dziękuję za podpowiedzi.

Widać, że ten rozdzielacz jest zrobiony najtańszym kosztem, jakby był lepszy, to by się dało wyregulować trochę.

Bez dodatkowych sterowników oraz pomp.

 

Chodzi o to, że pętli będącej w pomieszczeniu, które za szybko się nagrzewa trzeba trochę przykręcić przepływ.

Zamknij ten czerwony zaworek na zasilaniu tej pętli (albo obu pętli jeśli salon) do połowy.

Wtedy pomieszczenia będą się równomiernie nagrzewać.

 

Oczywiście pomijam to, że taki zawór nie nadaje się do takiej regulacji (przestanie się domykać gdybyś chciał go kiedyś zamknąć).

Ale rozdzielacz ten jest i tak najtańszy na rynku, zawór zawsze można wymienić i niewiele tu można stracić [na pewno nie będzie gorzej niż jest teraz].

A jak zacznie działać lepiej, to warto.

 

Jak będzie lepiej to jeszcze tylko wymiana tego sterownika i powinno być git.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi zaworami to już próbowałem (zanim zamontowałem sterownik), ale jak wspominasz nie za bardzo nadają się do takiej regulacji.

Przeczekam do lata i wymienię te 2 zaworki do salonu - tam właśnie mam sterownik, i jeszcze jeden z ostatnich, w którym jest ta szafka (tutaj to dopiero podłoga potrafi być gorąca).

Myślałem też o przeniesieniu sterownika do chłodniejszego pomieszczenia, ale to też nie zadziała bo pozostałe nagrzeją się nie do wytrzymania.

 

Proszę jeszcze tylko o objaśnienie do czego słuzy:

- rura z zaworkiem nr3 - nie bardzo mogę dojść do czego ona służy (odprowadzenie nadmiaru ciepłej wody z układu?).

- te czarne pokrętła nr 5 (probowałem nimi pokręcić, ale nic się nie działo)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze zdjęcia wynika że rura z zaworem nr 3 to powrót do kotła, nr.2 to zasilanie układu.

Pokrętła 5 to zaworki ręcznego zamykania odpowietrzników -, teoretycznie powinny być odkręcone aby powietrze mogło wychodzić z instalacji, po dokładnym odpowietrzeniu można te kapturki zakręcić , i raz na 2-3 msc odkręcać w celu ewentualnego wypuszczenia powietrza, które odpowietrznik wyłapuje.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A na ile masz ustawiony zawór 3d, nr1 na zdjęciu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za objaśnienia.

W międzyczasie dowiedziałem się, że ta instalacja jest dość "biedna". Najlepiej byłoby gdyby każda pętla miała własny czujnik temperatury i jakiś silniczek, automtycznie/niezależnie sterujący dopływem ciepłej wody do danego miejsca. Na to już raczej za późno więc na razie daję radę recznym ustawianiem poszczególnych zaworów zasilających.

 

A na ile masz ustawiony zawór 3d, nr1 na zdjęciu?

Tutaj mam ustawione tak, aby przy rozgrzanym piecu wskazywało ok 45C.

W tym miejscu też się dowiedziałem, że temperatura podłogi nie powinna przekraczać 28C, więc chyba będą musiał jeszcze obnizyć - gdy tylko zmierzę temp. w poszczególnych miejscach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każda pętla powinna mieć swój przepływomierz na jednej belce a na drugiej zawór odcinający z możliwością zamontowania siłownika zamykającego pętlę, siłownikiem powinien sterować termostat z pomieszczenia które obsługuje dana pętla.

Należy zmienić belki na belki przeznaczone do ogrzewania podłogowego , te obecne są od grzejników.

Co do temp podłogi to mylisz ją z temp wody grzewczej - to dwie różne temp:

 

Norma PN-EN 1264 de?niuje maksymalne temperatury podłogi grzejnej:

? strefa stałego przebywania ludzi Tmax ? 29?C / 100W/m²

? strefa brzegowa(1 m od pionowych przegród zewn budynku) Tmax ? 35?C / 165W/m²

? łazienki (T=24°C) ?Tmax ? 33?C / 100W/m²

 

Te temp max są podawane dla temp wewn 20C i temp zewn -20C dla temp zewnętrznych przyjmuje się odpowiednio niższe temp.

Temp wody na zasilaniu nie powinna przekraczać 40-45C .

 

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każda pętla powinna mieć swój przepływomierz na jednej belce a na drugiej zawór odcinający z możliwością zamontowania siłownika zamykającego pętlę, siłownikiem powinien sterować termostat z pomieszczenia które obsługuje dana pętla.

Należy zmienić belki na belki przeznaczone do ogrzewania podłogowego , te obecne są od grzejników.

Co do temp podłogi to mylisz ją z temp wody grzewczej - to dwie różne temp:

 

Norma PN-EN 1264 de?niuje maksymalne temperatury podłogi grzejnej:

? strefa stałego przebywania ludzi Tmax ? 29?C / 100W/m²

? strefa brzegowa(1 m od pionowych przegród zewn budynku) Tmax ? 35?C / 165W/m²

? łazienki (T=24°C) ?Tmax ? 33?C / 100W/m²

 

Te temp max są podawane dla temp wewn 20C i temp zewn -20C dla temp zewnętrznych przyjmuje się odpowiednio niższe temp.

Temp wody na zasilaniu nie powinna przekraczać 40-45C .

 

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Czy jeżeli na rozdzielaczu zamontowany jest TZM i ustawimy go tak aby na zasilaniu była temperatura 35oC to czy warto montować jeszcze na każdą pętle siłownik z dodatkowo zamontowanym regulatorem w pomieszczeniu? Chodzi mi tu głównie czy koszt siłownika i czujnika pokojowego jest adekwatny do uzyskanego efektu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma takiej sytuacji, że bez względu na warunki zewnętrzne można na okrągło podawać w podłogę wodę o stałej temp. Albo w końcu przegrzejesz pomieszczenia, albo będzie za chłodno w mroźne dni. Częściowo problem rozwiązuje samoregulacja tego rodzaju ogrzewania, ale nie jest ona wystarczająca. Taki czy inny rodzaj sterowania jest wskazany i warto się nad nim zastanowić. Masz do wyboru sterowanie stałotemperaturowe z wyłączaniem pompy lub zamykaniem poszczególnych pętli lub zmiennotemperaturowe, gdzie przepływ jest stały a siłownik 3D dobiera temperaturę wody wg pogodówki. Pewnie są też metody pośrednie łączące oba rodzaje sterowania.

Ile zaoszczędzisz trudno powiedzieć. Równie istotny jest komfort cieplny i stopień udziału podłogówki w ogrzewaniu domu. Jak ci dobrze tak jak teraz, to obowiązku nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Czy jeżeli na rozdzielaczu zamontowany jest TZM i ustawimy go tak aby na zasilaniu była temperatura 35oC to czy warto montować jeszcze na każdą pętle siłownik z dodatkowo zamontowanym regulatorem w pomieszczeniu? Chodzi mi tu głównie czy koszt siłownika i czujnika pokojowego jest adekwatny do uzyskanego efektu.

 

Co do zasadności montażu siłownika i regulatora temp pokojowej to sam siłownik ok 70-100zł/ pętlę a najprostszy termostat pokojowy - 50-70zł/szt,

Z tym że termostat pokojowy może sterować kilkoma siłownikami np w pokojach obok siebie lub o podobnym przeznaczeniu.

Robiłem taki układ jako dodatek do pogodowej regulacji - 7 pomieszczeń każdy z termostatem , 14 siłowników w sumie niezły bajer na 140m2, ale nic więcej.

Sam mam podobną powierzchnię ale układem steruje 1 termostat który załącza i wyłącza pompę + pogodowa regulacja temp wody zasilającej.

 

Wybór powinien należeć do użytkownika .

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Czy jeżeli na rozdzielaczu zamontowany jest TZM i ustawimy go tak aby na zasilaniu była temperatura 35oC to czy warto montować jeszcze na każdą pętle siłownik z dodatkowo zamontowanym regulatorem w pomieszczeniu? Chodzi mi tu głównie czy koszt siłownika i czujnika pokojowego jest adekwatny do uzyskanego efektu.

To zależy głównie od różnorodności ogrzewanego budynku.

Przykładowo mam duże okna na południe, więc słońce jak jest to pięknie dogrzewa pomieszczenia z tej strony.

Podzieliłem więc mieszkanie na 2 strefy: południowa (2 pokoje z oknami na południe) i północna (cała reszta bandżaju łącznie z łazienka i kuchnią).

Pętli mam 15 a czujniki 2 (1 na strefę).

 

Działa to bajecznie, bo gdy słońce świeci, to strefa południowa nie zużywa ciepła a północna tak.

Temperatura w całym domu mniej więcej równa.

Jest i oszczędnie i przyjemnie, no i tylko 2 sterowniki pokojowe.

Teoretycznie siłowników 15 ale zrobiłem tak, że są też tylko 2 ;)

 

W tym przypadku zdecydowanie się opłaca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładajc, że mamy w budynku 5 obwodów ogrzewania podlogowego (średnia długość obwodu 20m- kuchnia, korytarz, 2xłazienka, wiatrołap) na rozdzielaczu (na powrotnej belce) zamontowałbym na każdą pętle zawór RTL, który mniej więcej kosztuje 150zł. z punktu widzenia ekonomicznego i technicznego miałoby to sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma to żadnego sensu.

Ze względu na użycie RTL - one się do sterowania podłogówkami nie nadają, co najwyżej do zabezpieczenia przed popękaniem.

 

W Twoim przypadku można zastosować wspólne sterowanie 1 sterownikiem pokojowym Diana D10 lub Tybox.

Umieścić go należy w korytarzu lub w kuchni.

Sterownik ten będzie otwierał lub zamykał przepływ przez wszystkie pętle.

Jaką ustawisz na nim temperaturę takiej będzie pilnował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.