Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Vaillant 246, Jak Zapobiec Taktowaniu?


Mirosław121

Rekomendowane odpowiedzi

Dom ma pow ok 200m2, w tym garaż i pom gosp ( 40m2) których narazie nie grzeję. Dach dwuspadowy, dwa wykusze na dole , nad nimi jaskółki.

Ściany to pustak max 29 cm + 15 cm styropianu, dach skosy 20 cm wełny, + podłoga strychu 15 cm wełny. Ogrzewanie podłogowe na dole w kuchni , łazience oraz wiatrołapie, na górze łazienka , pralnia, reszta grzejniki.Teraz jest nasza 3 zima w domu.

W jednym pokoju nad garażem narazie nie mieszkamy dlatego głowice mam tam na 1, w reszcie pokoi na 3 lub 5. NIe grzeją podłógówki w wiatrołapie i górnej małej łazience bo nie jest jeszcze wykończona.

 

 

Vailant 246+ Calormatic 430 + zasobnik 150l, 2 rozdzielacze osobno na dó i górę . Do podłogówki w kotłowni mieszacz wody (honeywell), pompa (Willo) i osobny regulator Frisko ( tutaj tez moge nastawiać programy grzania, krzywe, temp komfortowe i ekonomiczne podobnie jak w Calormaticu) z czujniekiem temp zewnętrznej i czujnikiem temp zasilania( aby wyłączać pompę podłogówki gdy z kotła dochodzi za zimna woda).

 

Wydaje mi się że dobrałem krzywą do domu ok 0,55 , Utrzymuje nam wymaganą temp czyli ok 19. Ustawienia na Calormaticu to Auto, Korekta, temp zadana 19

Zmniejszyłem moc kotła do 9 kW czyli minimum , kociał utrzymuje tem ale..

 

czy to normalne alby kocioł przy temp zew ok - minus 5 włączał się ok 50 razy na dobę ? przy temp zasilania zadanej ok 35 st, Czy jest to taktowanie ? Chciałem temu zapobiec ale zmniejszenie mocy do 9 kW nic nie zmieniło.

Kocioł grzeje wodę do temp ok 4-5 st wyższej niż tem zasilania zadana , włącza się pompa na podłogówki,gdy przestaje grzać temp na czujniku VF1 stopniowo opada, przy wartości ok 30 st na czujniku VF1 wyłącza się pompa od podłogówki ( tak ustawiłem żeby nie wychładzało za bardzo wody w instalacji). Temp na podłogówki to ok 29 st

 

 

Czy powienienem coś z tym zrobić czy tak już powinno zostać.

Czy jest możliwośc aby przy takich temp zewnętrznych kocioł chodził dłużej i rzadziej się włączał/ wyłączał.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witaj w klubie kolego

 

mam tą samą bolączkę, również z kotlem Vaillanta ;) tzn. nie że firma jest zła, a poprostu spece "dobrały" za duże kotły do naszych domów.

 

mam pytanie: gdize masz umieszczony czujnik VF1? i gdzie regulujesz jego ustawienia?

 

mozesz zmienić tryb korekta na termostat ale moim zdaniem to tylko półśrodek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten sam problem i ta sama odpowiedź, chociaż problem bardziej złozony bo dochodzi brak komunikacji pomiędzy sterownikiem a zaworem mieszającym. Co zrobić? Przede wszystkim podzielić instalację na dwa obiegi grzewcze, zastosować divicon do podłogówki zalecany przez producenta i divicon na ogrzewanie grzejnikowe. Zastosować odpowiednie elementy sterowania (patrz zalecane schematy połaczeń na stronie producenta). I tyle a może aż tyle. Co Ci daje ustawienie krzywej grzania na 0.55 jak nie ma komunikacji pomiędzy sterownikami? To sztuka dla sztuki. Takie są niestety efekty budowy instalacji bez projektu i doboru urzadzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę sprawdzić gdzie mam czujnik VF1 i nie regulowałem nigdy jego ustawień, zczytuje tylko z calormatica temperature na czujniku. Spróbuje jeszcze zmienic na termostat lub spróbujue włączyć wszystkie podłogówki i grzejniki w domu bo teraz nie grzeje ok 40 m2. rozmawiałem z instalatorem i powiedział że 60 włączeń na dobę to nie jest źle , hmm... mi sie wydaje dużo. Napewno na funkcji termostat bedzie mniej włączeń.

 

Rzeczywiście sterownik frisko i calormatic nie są połączone ze sobą, ale wydaje mi sie ze mam dwa obiegi grzewcze: jeden to frisko + czujnik temp zewn + honeywell ( siłownik)+ wilo (pompa) a drugi to calormatic +piec i czujnik temp zewn.

 

Czy zastosowanie divicon zlikwiduje taktowanie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To sztuka dla sztuki. Takie są niestety efekty budowy instalacji bez projektu i doboru urzadzeń.

 

Dziwne ze ta przypadłość głównie dotyka kotły tego samego producenta.

takie postępowanie wynika po części z niedouczenia instalatorów i domorosłych "projektantów" a po części z chęci źle pojętych "oszczędności".

Ja raz próbowałem takie mieszanie urządzeń robić dla kotła i regulatora Wolfa i nic z tego dobrego nie wyszło.

 

Do kolegi Mirosława121 - jest pytanie czy dodanie osobnego sterownika z czujnikiem zew i mieszaczem składanym z el oddzielnych było aż tak opłacalne aby rezygnować z prawidłowego działania całości instalacji grzewczej?

 

Tak naprawdę to jeden sterownik powinien sterować całością układu, a jeżeli są dwa obwody mieszające powinno być sprzęgło.

Zamiast diviconu możesz podł ten siłownik z zaworem mieszającym i pompą - to to samo, tylko trzeba poustawiać czasy zadziałania i muszą być oryginalne czujniki.

 

pozdr.

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem z tymi kotłami jest taki że wszystkie te kotły mają za dużą moc minimalną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł gazowy może być przewymiarowany- ja np w domu w którym od 8 lat mieszkam mam Wolfa atmosferycznego 34kW - a dom ma do ogrzania ok 260m2 + piwnice czasem grzane.

Nigdy nie miałem problemu z jego pracą ani z nadmiernym zużyciem gazu, natomiast CWU mam prawie natychmiast - po 15min.

Zużycie gazu nie jest wielkie np za 01 i 02 2012 wyszło 810m3 wraz z kuchnią i CWU.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest wina kotła. Niestety jest tak że najpierw przychodzi instalator i ma wykonać instalację a potem dopiero mysli się o zakupie kotła co jest największym błędem jaki mozna zrobić. Nie chcę kolejny raz pisać o specyfice kotłów wiszących bo to i tak nie dociera do potencjalnych inwestorów. Każdy producent ma w ofercie zestaw osprzętu który trzeba stosować aby instalacja poprawnie działała (divicony sprzęgła, rozszerzenia sterowniki zdalne sterowania........). Nie chce się robić projektu to warto zwrócić się do pomocy tech. producenta doradzą konfigurację całego zestawu i to za darmo. Na stronach producentów są programiki gdzie wstępnie można zestaw skonfigurować, są schematy połączeń tylko że nikt nie chce ich oglądać. Taki zestaw jest trochę droższy ale napewno będzie działał i nic nie trzeba kombinować. Wybór należy do inwestora albo będzie dobrze choć trochę drożej albo będzie tanio i z problemami. Kolejny problem to dobór samego kotła tu też ciągle pokutuje przekonanie z zamierzchłych czasów że jak większy to będzie lepszy, to samo tyczy doboru grzejników czy podłogówki ( zapotrzebowanie pomieszczenia 1000W ale grzejnik montuje się o mocy 1800W bo moze być większy) . Ale każdy wydaje sam swoje pieniadze, czy wydaje dobrze to już jest oddzielny temat, wnioski każdy wyciąga sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do mak - nie napisałem że to jest wina kotła, tylko że kotły tego producenta mają za dużą moc minimalną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest kwestia producenta tylko doboru kotła do zapotrzebowania budynku. Programy produkcji są takie że każdy może dobrać kocioł o odpowiednim zakresie mocy. Ale żeby to zrobić trzeba trochę matematyki i policzyć zapotrzebowanie budynku na ciepło, a najlepiej wykonać projekt. Jak się tego nie robi i przy okazji daje "oczarować" sprzedawcy/ sprzedawczyni to jest duża szansa że kupimy źle albo nie to co jest nam potrzebne. "Mirosław 121" mógł kupić kocioł 126 o zakresie 6-12kW lub 186 o zakresie 7 -18 kW, ale nie kupił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie podobny metraż i parametry budynku ale większa powierzchnia aktywnie grzana

Kocioł 18Kw i pasi

sąsiad ma tak jak ja i kocioł 24

zawsze płaci większe rachunki za gaz o około 10- 20%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba dam ogłoszenie wymienię 246 na 186 :(.

Zmieniłem ustawienia w Calormaticu na TERMOSTAT z korekty i widze że pracuje bardzo podobnie, też na godzinę włącza się i wyłącza a myślełem że przy tej funkcji będzie grzał do osiągnięcia zadanej temparatury, wyłączy się i bedzie czekał aż się obniży. Słyszałem że w funkcji termostat bierze pod uwagę jedynie temperaturę pokojową z Calormatica ale zmieniałem mu wartośc temperatury zewnętrznej za pomocą korekty i przy ustawieniu Termostat temp zas zadana zmieniała się podczas zmian temp zewnętrznej , dziwne czy tak ma być ? Rozmumiem że głównym problemem taktowania jest za mała powierzchnia grzania czyli powinienem odkręcić wszystkie grzejniki w domu i sprawdzić czy przestanie ? Wśród moich znajomych u każdego kocioł 246 taktuje, kolega ma większy dom o pow ok 230 m2. Albo domy są dobrze zaizolowane albo kocioł pwinien pracować na halach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie całkiem tak po prostu zmniejsz Temperaturę na kotle np na 60 stopni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz sterownik pogodowy i on zawsze będzie grzał według krzywych grzewczych jakie mu ustawisz. W opcji termostat musisz podnieś krzywą do takiej aby kocioł został wyłączony przez termostat a nie przez sterowanie kotła. Przecież to nie jest takie trudne. Kocioł jak się załączy ma chodzić nonstop do czasu aż pomieszczenie osiągnie temperaturę zadaną i sterownik wyłączy kocioł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom ma pow ok 200m2, w tym garaż i pom gosp ( 40m2) których narazie nie grzeję. Dach dwuspadowy, dwa wykusze na dole , nad nimi jaskółki.

Ściany to pustak max 29 cm + 15 cm styropianu, dach skosy 20 cm wełny, + podłoga strychu 15 cm wełny. Ogrzewanie podłogowe na dole w kuchni , łazience oraz wiatrołapie, na górze łazienka , pralnia, reszta grzejniki.Teraz jest nasza 3 zima w domu.

W jednym pokoju nad garażem narazie nie mieszkamy dlatego głowice mam tam na 1, w reszcie pokoi na 3 lub 5. NIe grzeją podłógówki w wiatrołapie i górnej małej łazience bo nie jest jeszcze wykończona.

 

 

Vailant 246+ Calormatic 430 + zasobnik 150l, 2 rozdzielacze osobno na dó i górę . Do podłogówki w kotłowni mieszacz wody (honeywell), pompa (Willo) i osobny regulator Frisko ( tutaj tez moge nastawiać programy grzania, krzywe, temp komfortowe i ekonomiczne podobnie jak w Calormaticu) z czujniekiem temp zewnętrznej i czujnikiem temp zasilania( aby wyłączać pompę podłogówki gdy z kotła dochodzi za zimna woda).

 

Wydaje mi się że dobrałem krzywą do domu ok 0,55 , Utrzymuje nam wymaganą temp czyli ok 19. Ustawienia na Calormaticu to Auto, Korekta, temp zadana 19

Zmniejszyłem moc kotła do 9 kW czyli minimum , kociał utrzymuje tem ale..

 

czy to normalne alby kocioł przy temp zew ok - minus 5 włączał się ok 50 razy na dobę ? przy temp zasilania zadanej ok 35 st, Czy jest to taktowanie ? Chciałem temu zapobiec ale zmniejszenie mocy do 9 kW nic nie zmieniło.

Kocioł grzeje wodę do temp ok 4-5 st wyższej niż tem zasilania zadana , włącza się pompa na podłogówki,gdy przestaje grzać temp na czujniku VF1 stopniowo opada, przy wartości ok 30 st na czujniku VF1 wyłącza się pompa od podłogówki ( tak ustawiłem żeby nie wychładzało za bardzo wody w instalacji). Temp na podłogówki to ok 29 st

 

 

Czy powienienem coś z tym zrobić czy tak już powinno zostać.

Czy jest możliwośc aby przy takich temp zewnętrznych kocioł chodził dłużej i rzadziej się włączał/ wyłączał.

 

pozdrawiam

a masz pełną pogodówke i wpływ pomieszczenia oraz koretke temperstury wewnetrznej ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sorki nie doczytałem że jest pogodówka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a masz pełną pogodówke i wpływ pomieszczenia oraz koretke temperstury wewnetrznej ?

 

Nie wiem czy o to chodzi ale w pomieszczeniach gdzie jest podłogówka mam doprowadzone kable z kotłowni tak aby ewentualnie kiedyś podłączyć regulatory do sterowania np firmy auraton. Jeżeli chodzi o pogodówkę to mam Calormatic 430 z czujnikiem temp zewn od str północnej. Jeżeli chodzi o korekte temp wew wyswietlaną na to skorygowałem wyświetlaną temp z dwoma wyskalowanymi temrmometrami rtęciowymi. Na wszystkich kaloryferach mam głowice termostatyczne + ew kabelki w pom gdzie jest podłogówka.

 

Gresik : czyli wynika z tego że kocioł powinien pracować na wiele wyższej temp zadanej zasilania , u mnie jest krzywa 0,55, przy temp zew 0 st i zadanej 20 st C, ma temp zas zadaną 37 st. Grzeje do niej , potem przewyższa o ok 4-5 stopni i się wyłącza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musi być wiele wyższa. Podnieś krzywą o jeden poziom i patrz czy kocioł się sam wyłączy czy wyłączy go sterownik. Jak się sam wyłączy to znów podnieś o jeden krok krzywą i obserwuj.

Wracając do twojego pierwszego postu to moim zdaniem źle ustawiłeś pompę od podłogówki. Dlaczego ona włącza się dopiero po wyłączeniu się kotła? Przecież powinieneś mieć zawory zwrotne za pompami i nie powinno ci wychładzać instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Może niejasno opisałem ale pompa do podłogówki włącza się przy określonej temp wody wq instalacji i sobie chodzi a kocioł grzeje, nastepnie kocioł się wyłącza pompa od podłogówki dalej chodzi i jesli spadnie temp wody w instalacji poniżej 29 st wtedy czujnik wyłącza pompe do podłogówki.

Bede próbował podnosic krzywą tylko czy np zwiększenie jej z 0,55 do 08 a tym samym zwiększenie temp zasilania nie spowoduje dużego wzrostu rachunków ? chociaz w domu bede miał tą sama temperature .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzowniłem kilka dni temu do mojego instalatora , powiedział że ok 50 włączeń na dobę to nie jest żle , natomiast opinia przeczytana przezmnie na innym forum to że 50 włączeń to fatalnie , i bądź tu mądry ...

Teraz ustawienia jak poprzednio nie zmieniałem krzywej ale wydaje mi sie że to jednak duża temp zasilania wyłącza kocioł a calormatic czyli termostat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ilość włączeń zależy od objętości wody w układzie i od izolacji cieplnej całego budynku.

Krzywa powinna być taka aby nie przekroczyć temp max wody do podłogówki

Tu jeszcze jest istotne ile czasu palnik pracuje a ile nie ( proporcja pracy i przestoju).

 

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz tu była dyskusja z której nic nie wynikło - obie strony miały argumenty , ale..... http://forum.muratordom.pl/showthread.php?68907-kocio%C5%82-gazowy-czas-pracy-(lepiej-d%C5%82u%C5%BCej-czy-kr%C3%B3cej-)

 

Pozdr.

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.