Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł Na Drewno Do Domu Energooszczędnego


LG81

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Szanownych forumowiczów i proszę o pomoc przy wyborze kotła małej mocy do spalania drewna.

Kocioł przeznaczony będzie do ogrzewania domu jednorodzinnego w standardzie energooszczędnym o stratach ciepła wg projektu na poziomie 9,8 kW (ocieplenie 22 cm styropianu grafitowego, czyli jest to około 27 cm zwykłego styro., wentylacja mechaniczna z rekuperatorem, okna ze szkleniem dwukomorowym, itp.). Budynek wykonany jest z materiałów o dużej masie ? tj. bloczki silikatowe, płyta i strop żelbetowe ? które mają możliwość akumulacji dużej ilości ciepła i późniejszego oddawania tego ciepła do pomieszczeń. Ze względu na dużą akumulację i dobre ocieplenie przewiduję, że będę używał kotła do przepalania a nie palenia ciągłego.

W projekcie był kocioł gazowy, ale nie mam dostępu do gazu sieciowego. Dlatego przyjąłem, że jako paliwo używać będę drewna w szczapach, ewentualnie brykietu drzewnego. Kocioł ma być z dolnym spalaniem, moc około 12 kW, z miarkownikiem ciągu i z doprowadzeniem powietrza wtórnego, głębokość komory załadowczej umożliwić musi palenie szczapami drewna o dł. ok. 30-32 cm. Cena do około 3500 zł. Jednocześnie wystarczy mi, jeżeli jednorazowy zasyp paliwa wystarczy na 3-4 h palenia.

Po kilku tygodniach poszukiwań i czytania tematów na tym forum, w kręgu mojego zainteresowania pozostało kilka niżej wymienionych kotłów i w tym momencie zwracam się z prośbą do forumowiczów o sugestie i rady który z nich będzie najodpowiedniejszy w moim, trochę nietypowym przypadku. Czy moc odpowiednia? Może ma ktoś możliwość pomierzenia komory Hefa 14 kW.

 

1. Hef 14 kW (moc dla węgla) ? spalanie dolne z przełączaną klapką do rozpalania, z miarkownikiem ciągu, doprowadzenie powietrza wtórnego, ale nie znalazłem informacji o wymiarach komory zasypowej (nawet dzwoniąc do producenta), chyba że opcja załadunku szczap w pozycji pionowej. Cena 3000 zł.

 

2. Biawar optimax 12 lub 15 kW (moc dla węgla) ? dolniak z klapką, powietrze wtórne, wymiary komory wystarczające - 341x250x334 (gł., szer., wys.), ale wyłącznie jako wersja z nadmuchem, choć z możliwością modulacji prędkości wentylatora i małym zużyciem mocy 37 + 4 W. 3600 zł.

 

3. Sokół SDG 16 kW (moc dla drewna), dolniak z klapką, miarkownik, wymiary komory wystarczające - 355x240x365 (gł., szer., wys.), ale brak powietrza wtórnego. Cena 2800.

 

4. Vienybe 16 kW (moc dla węgla), miarkownik, powietrze wtórne, wystarczająca komora zasypowa, no ale cena 5200 i to chyba jedyna wada tego kotła. Jest też wersja 10 kW, ale podobno ma trochę inną budowę.

 

5. Kocioł węglowy firmy Wróblewski, http://www.wroblewski-kotly.pl/ , powierzchnia grzewcza 1,2 m2 - wg producenta 10 kW, jest też 1,8 m2 - 15 kW, dolno-górne spalanie, brak powietrza wtórnego, miarkownik ciągu, wymiary paleniska - 320x300 (gł., szer.) ? jest możliwość wykonania kotła z komorą głębszą o kilka cm. Producent twierdzi, że spaliny będą uchodzić do kanałów pod 1 przegrodą, a 3-4 cm przestrzeń nad 1 przegrodą nie będzie zakłócać dolnego spalania i klapka jest nie potrzebna a z czasem nastąpiło by jej przepalenie. Cena 1900.

 

No i 2 kotły z górnym spalaniem, bez powietrza wtórnego, ale za to z dużymi komorami zasypowymi:

6. Zębiec Jowisz 14 kW, z miarkownikiem. Cena 3500

7. Defro KDR 12 kW, z miarkownikiem. Cena 2300.

Edytowane przez LG81
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie podałem powierzchni, a więc do ogrzania 135 m2 powierzchni użytkowej + 40 m2 części nieużytkowej gdzie temp. pomieszczeń ma być utrzymywana w przedziale 12-15 oC + zasobnik c.w.u. ok. 250 l.

Poz tym pomyliłem się - kocioł Zębca posiada oczywiście doprowadzenie powietrza wtórnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli tylko drewno to polecam jakiś kocioł zgazowujący + obowiązkowo bufor minimum 500 litrów, np. Orlanski Orlingo 200 lub Atmos. Ceny są dużo wyższe, niż założyłeś, ale do przepalania są lepsze niż zwykłe, a bufor dodatkowo oddaje ciepło przez kilka dni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

500 litrów bufora i oddawanie ciepła przez kilka dni to prawdopodobnie skrót myślowy kolegi bo w rzeczywistosci może być kilka czy max kilkanaście godzin. Chociaż sam pomysł jest lepszy niż to co proponuje autor wątku. Poza tym ma być wentylacja mech. rekuperacja i jako ogrzewanie....... węglowy śmieciuch w którym ma być palone drewnem (???). Budynek może i będzie energooszczędny ale taki sposób ogrzewania z energooszczędnością wiele wspólnego nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Autorowi wątku z pewnością chodzi o ograniczenie kosztów związanych z inwestycją, a oszczędności w paliwie same przyjdą. Może warto kupić w dobrej cenie kocioł na olej opałowy i palnik do peletu, wtedy nie musimy posiłkować się buforem. Jeśli ta opcja nie przejdzie to kociołek zgazowujący i bufor, ale chyba 1000 l lepszy i do tego grzałki w taniej taryfie w okresach przejściowych, tak dla wygody.

 

Pozrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam kocioł na olej + palnik na pellet, ale bez bufora nie radzę do tego podchodzić - min 500l i wtedy OK

Ale to nie jest oszczędnościowa opcja raczej wygodna i ekologiczna - można zostawić na 10-15 dni bez nadzoru.

Co do palenia drewnem to tylko z buforem - drewno "lubi" się rozbujać i jak brak odbioru ciepła to wszystko wylatuje kominem i dlatego bufor.

Co zostanie w buforze to twoje. ;)

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chciałem wypowiadać się tu jako pierwszy ale co rzuciło mi się w oczy to to że budynek niby pasywny z rekuperacją itp. a autor wątku chce sobie wstawić śmieciucha do kotłowni. Poza tym ten audyt na poziomie 9,8kW coś tu jednak nie do końca mi pasuje. Cena jaką zaproponował autor nie idzie w parze z wymaganiami, zrobienie kotła na drewno z mocą 12kw łatwe nie jest tu największym problemem jest odbiór ciepła (75-80*C) albowiem kocioł albo musi pracować na ful albo trzeba zrezygnować z płaszcza wodnego w komorze zasypowej , a takiego kotła na rynku nie znajdzie.

Podstawowa zasada jaką należy się kierować przy opalaniu drewnem to dobór kotła o 10% mniejszej mocy niż wynika z zapotrzebowania budynku albowiem ma się w nim palić a nie wędzić. I nie patrzeć na czopuch lecz na temp spalin na wylocie z komina która powinna oscylować okolicach 60*C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dyskusja na całego, a nie wiemy jeszcze kilku istotnych rzeczy: z czego jest zrobiony komin? Do peletu przydał by się wkład kominowy z kwasówki, a do przepalania drewnem i węglem niekoniecznie, oczywiście przy rozsądnym paleniu. Z innej strony: dom jest ocieplony i wykonany dość ciężko, że niby będzie akumulował ciepło, ale jaka jest instalacja CO? Jeśli cienkie rurki, nowoczesne kaloryfery i mała ilośc wody w obiegu, to się średnio nadaje do przepalania bez bufora, bo będzie bujanka z temperaturą powietrza. Kaloryfery będą momentalnie gorące, w środku sauna. Gdy wody w układzie jest dużo, a kaloryfery przewyniarowane to od bidy można się bawić w przepalanie. Sam coś takiego aktualnie trenuję, mam starą instalację z żeliwnymi grzejnikami, i już wiem, że do minimum wygody konieczny jest bufor.

Edytowane przez gondoljerzy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli ktoś robi energooszczędną , drogą inwestycję dodatkowo z rekuperacją to powinien szukać kotła z pełną automatyką, nie za 2500zł a za 10000zł lub więcej.

Wadą tanich kotłów jest ich konstrukcja i brak możliwości sterowania.

W przypadku kotła na pellet można nim sterować tak jak kotłem na gaz- czy potrzeba ciepła, kocioł się załącza, nie potrzeba -stoi i czeka.

Po co do kotła na pellet wkład kwasoodporny ? Jakieś uzasadnienie, ja mam systemowy Leiera i spoko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Róznie się ludziom wiedzie, a przy budowie domu zawsze wychodzą nadplanowe koszty. Efekt jest taki, że szuka się oszczędności.

Może się przejęzyczyłem z tym wkładem, ale osobiście obawiał bym się połączenia cyklicznie pracującego palnika na pelet ze zwykłym, ciężkim kominem z pełnej cegły. Woda w kominie prawie pewna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Może się przejęzyczyłem z tym wkładem, ale osobiście obawiał bym się połączenia cyklicznie pracującego palnika na pelet ze zwykłym, ciężkim kominem z pełnej cegły. Woda w kominie prawie pewna.

 

I dlatego proponuję do kotła na pellet bufor- zmniejsza ilość załączeń kotła i powoduje dłuższą pracę , czyli wygrzewa komin.

A oszczędności nie należy szukać w kotle gdyż następnie te "oszczędności" są przekładane na dużo większe wydatki na opał, problemy z eksploatacją .

Pojawia się nowy temat na forum - "Co mam zrobić bo....."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się buduje budynek energooszczędny to powinien być energooszczędny do końca. A tu ściany stropy, okna, drzwi + wentylacja mech + rekuperacja jak dla budynku energooszczędnego czy pasywnego. A ogrzewanie jak z epoki późnego "Gierka" nie mające nic wspólnego z oszczędnością energii. Na bryłę budynku wydaje się pewnie ok 200000 zł a na kocioł od 1900 do 5200 zł . Widzi ktoś jakąś logikę w wywodach inwestora bo ja nie widzę zadnej. Tym bardziej że nic nie wspomina o podgrzewie cwu ani o samym CO, jakie ma być grzejnikowe czy podłogowe a może mieszane. Podzielam zdanie kolegów kocioł dedykowany do pelletu lub zgazowujacy + bufor jak już paliwem ma być drewno. Do tego oczywiście solarny podgrzew cwu. Inna możliwość to PC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nawiasem takie zmiany nie powinny czasem mieć pozwolenia kierownika budowy, architekta itp. osób i odpowienie wpisy w projekcie, bo potrzeba np. dodatkowej wentylacji kotłowni czy innej budowy komina.

Edytowane przez mlodzieniec
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się buduje budynek energooszczędny to powinien być energooszczędny do końca. A tu ściany stropy, okna, drzwi + wentylacja mech + rekuperacja jak dla budynku energooszczędnego czy pasywnego. A ogrzewanie jak z epoki późnego "Gierka" nie mające nic wspólnego z oszczędnością energii. Na bryłę budynku wydaje się pewnie ok 200000 zł a na kocioł od 1900 do 5200 zł . Widzi ktoś jakąś logikę w wywodach inwestora bo ja nie widzę zadnej. Tym bardziej że nic nie wspomina o podgrzewie cwu ani o samym CO, jakie ma być grzejnikowe czy podłogowe a może mieszane. Podzielam zdanie kolegów kocioł dedykowany do pelletu lub zgazowujacy + bufor jak już paliwem ma być drewno. Do tego oczywiście solarny podgrzew cwu. Inna możliwość to PC.

 

Ja widzę logikę albowiem jeżeli dom jest na kredyt to zapewne zaciągnięty przed kryzysem gosp. teraz kredyt zdrożał, materiały również a wypłaty nie koniecznie poszły w górę (jak ktoś miał szczęście to ma na stałym poziomie) dlatego też radykalne zmiany w podejściu do inwestycji aby tylko móc zamieszkać i odciążyć budżet domowy. To samo ja przerabiałem i teraz nadal mieszkam w niewykończonym budynku :( Także panowie nie szczekajmy tylko poszukajmy sensownego rozwiązania. Wiadomą rzeczą jest że na rynku dla drewna nic ciekawego nie znajdzie ale jak ktoś dobrze poszuka... może jakiś majster by coś wymajstrował dla kol. LG81 i nawet w cenie by się zmieścił ;) (znowu autoreklama :D )

 

Palenia w zwykłym kopciuchu drewnem odradzam bo całe oszczędności jakie daje izolacja budynku szlak trafi albowiem co z tego ze budynek oszczędny skoro kocioł już nie bardzo. DOBRY kocioł na pelet to fajna sprawa lecz niestety musi kosztować, co prawda jest czysto ekologicznie ale czy ekonomicznie? wiadomo komfort kosztuje ale dobry kocioł zasypowy zawsze będzie bił na głowę te wszystkie wynalazki albowiem ma jedną zaletę - nie wymaga dostarczania energii do jego prawidłowego działania a przy dobrze dobranym kotle zasyp wystarcza na dobę a obsługa jego to łącznie do 30-40min.

pracy w ciągu doby. Kolega pisze tu ze audyt ma na 9,8 kW ale czy ktokolwiek uwzględnia przy doborze kotła i instalacji ciepło wytwarzane przez urządzenia w domu, kuchenki, lodówki itp oraz przez samych domowników (każdy z nas ma powierzchnie dobrego grzejnika i emitujemy też ciepło) co w przypadku rekuperacji może sprawić że dla tego domu wystarczy 5-6kW a nie 12-16kW jak zakłada autor wątku

 

Pozdrawiam i zostawiam temat do przemyśleń

Przemo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może kominek z płaszczem wodnym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aż się wzdrygąłem na samą myśl o "budżetowym" kominku z płaszczem wodnym. To dopiero zaraza. I ryzyko, że wraz wentylacją mechaniczną może stworzyć zagrożenie dla domowników (zresztą tak jak każdy kocioł na paliwo stałe).

 

Dla mnie również dziwne jest zapotrzebowanie na moc na poziomie 10 kW dla 135m2 w domu energooszczędnym.

 

A może więc klimatyzator z funkcją grzania i ze dwie farelki na mroźne dni? Może dałoby się go pożenić z wentylacją mechaniczną?

Edytowane przez HP79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ewentualnie ogrzewanie podłogowe akumulacyjne, co prawda koszt instalacji spory ale żadnych dymów i komfort obsługi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie również dziwne jest zapotrzebowanie na moc na poziomie 10 kW dla 135m2 w domu energooszczędnym.

Koledzy coś napisali, ale i tak powtórzę, na pierwszy rzut oka, ktoś się zdrowo pierd*&(.

 

LG81 sprawdź co i jak było liczone, do czego odnosi się te 9,8kW, przeciez to niemożliwe przy taki ociepleniu, rekurperacji. Zapotrzebowanie na m2 policzone jak dla domu sprzed 10 lat.

 

Hef do drewna, zapomnij, mam i wiem. Właściwie żaden z podanych nie nadaje się do drewna, może vienybe, ale przy takiej powierzchni to bez bufora ani rusz. Jeśli bufor to koniecznie polecam wątek muratora, konkretnie i na temat bez mitomani. Ogólnie domek jak znalazł, żeby postawić 1000L zbiornik, święty spkój nawet na 24-48 godzin, przy większej pojemności. Tak jak napisali wyżej, drewno nalezy palić ostro, albo będzie tragedia, a ostro przy tych kotłach i twoim domu nie sposób bez bufora.

 

 

Po kilku tygodniach poszukiwań i czytania tematów na tym forum...

To jeszcze z kilka tygodni lektury skoro taki wynik wyszedł. Ogolnie widać, że chcesz zaoszczędzić, ale nie idź w tym kierunku. Masz świetne ocieplony dom, zakładam, że dach równie dobrze co ściany, a garażu nie masz w bryle domu. Drewno wydaje się być dobrym pomysłem, nie daj sobie wcisnąć pelletu. Edytowane przez arthi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Łoooj Panowie widzę, że w moich założeniach wszystko stanęło na głowie... może nie potrzebnie też wybrałem wersję energooszczędną ... budując w naszej polskiej normie byłoby z kotłem o wiele łatwiej. No ale nic spróbuję wyjaśnić niektóre wątki i odnieść się do waszych uwag. To może po kolei:

 

Kocioł zgazowujący - jakiś czas temu gdy natknąłem się na tę opcję pomyślałem, że to strzał w 10-tkę. Koszt spory, ale inwestycja na lata. Potem okazało się, że jeszcze niezbędny będzie będzie m.in. spory bufor. Wcześniej podczas adaptacji projektu kotłownia została przeniesiona z części mieszkalnej (kocioł gaz) i wydzielona w części garażowej - i teraz brakuje w tym pomieszczeniu miejsca na na dodatkowy zbiornik, ponieważ pomieszczenie jest wąskie i przechodnie (są dwoje drzwi) i przy tym układzie to nie bardzo się to mieści.

 

Co do strat ciepła - to w projekcie jest załącznik z wyliczeniami dla doboru grzejników i podano m.in. łączną dekl. stratę pom. Q = 9962 W i stąd podałem te straty. Powierzchnie ogrzewane wg projektu to parter i poddasza -135 m2 oraz strych nad garażem 23 m2 - razem 158 m2. Powierzchnia użytkowa nie uwzględni pow. straconej na antresole poddasza - jakieś 12 m2. Jak zostały uwzględnione 39 m2 dwóch stanowisk garażu przylegającego do części mieszkalnej nie wiem, ale ciepło z pomieszczeń ogrzewanych na pewno przenikało by do garażu, tym bardziej przez "zimny" silikat. I tak się mogło uzbierać 200 do 210 m2. Po za tym w projekcie szklenie było standardowe jednokomorowe z U=1,0, no i było 20 cm styro, ale musiałem dołożyć 2 cm żeby zrobić uskok z kapinosem pomiędzy cokołem ściany fundamentu a elewacją.

Budynkowi do pasywnego, jeszcze trochę brakuje - pasywny to zapotrzebowanie wg ISO na poziomie poniżej 15 kWh/m2/rok a u mnie to 30,9.

 

Kocioł Wróblewski (niby10 kW) - odnośnie tego największego śmieciucha w moim desperackim zestawieniu to zaproponował mi go znajomy, doświadczony instalator c.o. po tym jak przekonałem go (choć nie wiem czy do końca), że mój budynek ma mniejsze zapotrzebowanie na ciepło niż jego 25 kW z zapasem i zasugerował konfrontację z innymi kotłami.

 

Instalacja wykonana jest z rur PP sztabi i alu-pex, grzejniki aluminiowe + podłogówka w toalecie, łazience i wiatrołapie i 2 grzejniki płytowe + głowice termostatyczne. Komin systemowy Schiedel Rondo plus - miał być uniwersalny, do wszystkich paliw a czy będzie? Fi 180mm, wysokość 7m od przyłącza.

 

Co do kosztów to rzeczywiście inwestycja na kredyt, przed rozpoczęciem budowy opracowałem kosztorys, przyjąłem 90 % wkładu pracy własnej i rodziny, staram się trzymać kosztorysu, jest na styk, problemów z kotłem nie przewidziałem... a od teściowej chciałbym się już wyzwolić...

Tymczasem rozglądam się w kotłach na pelet.

Edytowane przez LG81
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..

Tymczasem rozglądam się w kotłach na pelet.

 

Witam

Ja palę od roku pelletem, kocioł olejowo - gazowy CNK Wolf+ palnik Wiking Bio, w moim przypadku bardzo pomocny okazał się bufor, może być nie duży np 500l , wydłuża on czas palenia kotła ale jednocześnie wydłuża przerwy pomiędzy cyklami pracy.

Dla Ciebie może byc dobry Smart Lazar,

Pellet jest dobrym i wydajnym paliwem, choć drogim.

W większości kotłow dedykowanych tylko do pelletu nie można palić byle czym, powinien być pellet markowy, a ten jest raczej drogi. :(

 

Komin fi180 jest OK

Pozdr.

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.