Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pompa Ciepła + Kominek Z Płaszczem Wodnym W Układzie Zamkniętym


Daros

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Chciałbym w swoim domu zainstalować kominek z płaszczem wodnym w układzie zamkniętym. W związku z tym mam mały problem ponieważ nie do końca wiem jak to zrobić żeby wszystko dobrze działało. Przedstawię Wam może moją aktualną instalację którą posiadam w budynku, jak również to co chciałbym w niej zmienić.

Mój dom posiada instalację pompy ciepła z Viessmana która ogrzewa dwa poziomy tzn. parter 100m2 i piętro 100m2 + 50m2 pokoje nad garażem i wiatą. Cała instalacja wykonana jest jako instalacja zamknięta o ciśnieniu 2bary, niskotemperaturowa, co niestety powoduje problemy z ogrzaniem pokoi nad garażem i wiatą. Chciałbym wiec wykonać dodatkową instalację, która miała by zasilić niedogrzane pokoje, no i jeżeli byłoby to możliwe - nawet całą instalację piętra. Aktualna instalacja posiada tylko ogrzewanie podłogowe, jedynie w łazience zamontowano kaloryfer.

Chciałbym nad garażem i wiatą zainstalować dodatkowo kaloryfery, które miały by być zasilane bezpośrednio z płaszcza kominka, a jednocześnie dodatkowo podłączona podłogówka oczywiście zabezpieczona zaworem ograniczającym dostawaniu się do niej zbyt ciepłej wody. Całą instalację chciałbym odciąć na czas ogrzewania przez kominek od pompy ciepła, zaworami przy szafce rozdzielającej na piętrze. Zawory te podczas nieobecności w domu, po obniżeniu temperatury w kominku np. do 25oC - 30oC automatycznie otwierały by się, żeby można było nadal ogrzewać pompą ciepła. W związku z tym, że w kominkach z płaszczem wodnym w obiegu zamkniętym powinno być zabezpieczenie przed przegrzaniem tzn. podłączona zimna woda oraz odprowadzenie nadmiaru do kanalizacji, a ja niestety nie będę miał możliwości wykonania podłączenia takiej instalacji, więc wymyśliłem coś innego. Chciałbym żeby zawór otwierający zasilanie pompy ciepła w trakcie wygaśnięcia kominka, otwierał się jednocześnie przy zbyt wysokiej temperaturze np.ok. 60oC, co powodowało by zasilanie bufora 300l, znajdującego się w piwnicy i jednocześnie schładzanie instalacji w kominku, jednocześnie ciepło oddane do bufora, można by wykorzystać nadal do ogrzania domu, bez bezsensownego wypuszczania ciepłej wody do kanalizacji.

Cała instalacja musi pracować oczywiście w obiegu zamkniętym o ciśnieniu od 2-3 bary dla powierzchni ok. 150m2, przy nowo wymurowanym budynku z keramzytu i ociepleniem z 10cm styropianu, w związku z czym kominek musiałby posiadać takie same parametry.

Proszę o pomoc i opinię czy jest możliwość wykonania instalacji w taki sposób jaki opisałem powyżej oraz ewentualne propozycje rozwiązania tego problemu w inny sposób.

Mile widziane propozycje doboru kominka, chodzi o dobrą jakość oraz niezbyt wygórowaną cenę.

Instalacja wykonana jest w woj. śląskim w miejscowości położonej ok. 10km od Rybnika, więc jeśli ktoś chciałby złożyć dobrą ofertę na wykonanie takiej instalacji, również proszę o kontakt.

Z powodu niewielkiego budżetu, chciałbym uprzedzić że chodzi o sam dobór, lub jeśli będzie złożona dobra propozycja zakup i podłączenie takiej instalacji.

 

Z góry dziękuje za wszystkie odpowiedzi i pomoc.

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od początku Cię wyprostuję ,po to instalacja schładzająca jest podłączona do wodociągu aby działała kiedy do kominka nie dolywa prąd napędzający pompy itp .Jeśli idzie o bufor to na każdy kW mocy potrzeba 50-70 l wody ;20 kw kominek bufor 1000-1500 l. gdy chodzi o palenie w kominku to zalecana jest temperatura pracy nie mniej niż 60 C na powrocie .Ciśnienie pracy 3 bary determinuje do kominka z wymiennikiem wewnętrzym (gdyż zewnętrzny to większa strata) ,bo raczej nie widziałem kominka płaszczowego z takim rygorem pracy .wnioski są takie że nie widzę aby to było można zrobić tanim kosztem .poz Hermogenes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Hermogenes.

Aktualnie instalacja działa na ciśnieniu 2bar i max. było 2,3 jak się za długo dopuszczało wodę do instalacji. Z tego co się orientuje to są kominki o ciśnieniu roboczym 2,5 bar, więc taki spokojnie wystarczyłby do tej instalacji. Napisałem 2-3bar ale 3 bar, to była górna max. chwilowa granica dla tego układu tylko przy nieprawidłowym uzupełnieniu układu wodą. Co do braku prądu to można ubezpieczyć się specjalnym UPS-em do 1000KW który bezproblemowo zabezpieczy tą instalację nawet do 12h przy braku zasilania.

Pozdrawiam Daros

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Przedstawiam dwa schematy połączenia kotła a nie kominka na drewno + pompa ciepła ze strony Wolfa, zauważ że ma bardzo rozbudowaną automatyką , może Viesman też posiada takie możliwośći.

Pojemność bufora - min 50l/kW mocy kominka lub kotła do zgazowania drewna.

Co do kominka to tak jak pisał kolega wyżej ciężko będzie coś takiego znaleźć o mocy naprawdę 20kW i ciśnieniu pracy 2-3bar.

Pozdr.

post-18578-0-57167700-1352650855_thumb.jpg

post-18578-0-46793800-1352650885_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Powiem krótko. Jakbym w pokoju postawił piec na drewno to pewne jak w banku, że mam walizki spakowane i zakaz wstępu do domu. Panowie, przecież oczywiste jest to, że to też musi jakoś wyglądać, a jeżeli mam stawiać zwykły piec to wolę już wymurować komin systemowy i z garażu zasilić całą instalację bez pompy ciepła.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrozumiałe że ups zabezpieczy sam mam 600 W ,ale niestety przepisy jasno stwierdzają ma być taka instalacja schładzająca i co ztego że się nie włączy zakładamy przez 5 lat ,aż tu nagle trach prądu brak a przetwornicę włśnie szlak trafił ,i co żałujesz trochę wody wylanej do ścieku i pare kawałków drewna ,przestań sępić zaden szanujący wolność instalator tego Tobie nie wykona.A jeśli sam to sobie jakoś uszyjesz Twoja wola Daros.elektryczności życzę poz Hermogenes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może szlak trafić wszystko. Tak samo Twoje zawory mając instalację prawidłowo zrobioną też się nie otworzą i będzie klapa! Tylko dla mnie będzie problem taki, aby podłączyć wodę i odprowadzić ją gdzieś musiałbym zniszczyć całe wykończenie, łazienkę itp. Tu nie chodzi o oszczędzanie i marnowanie ciepłej wody, tylko o to iż wykonanie tego będzie bardziej kosztowne jak wymurowanie komina i postawienie dobrego pieca w garażu. Budynek jest już wykończony i użytkowany przez 3 lata. Te dwa pokoje są przeznaczone dla dziecka i na razie nie są ogrzewane. Próby zeszłoroczne włączenia w obieg instalacji tylko nad garażem(cieplejszy pokój niż ten nad wiatą) pokazały mi, iż ten pokój przy mrozie -5oC można nagrzać do 18oC, więc jest to trochę mało.

Dzięki za dobre rady, ale na razie niestety opcja pieca w garażu dla mnie jest bardziej praktyczna i realna gdyż mniej zniszczę a zyskam długotrwałe i bardziej bezproblemowe ogrzewanie.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jestem jak na razie w głębokiej ciemnej d...e, ale jeszcze mam trochę czasu na wymyślenie jak to zrobić bez dodatkowego remontu w domu i może znajdzie się ktoś kto mi coś dobrego doradzi.

Co do instalacji przedstawionej przez Pana Sambor, to troszkę ciężko mi stwierdzić gdzie co jest bez dodatkowego opisu. No, ale i tak bardzo dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam Daros :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naniosłem trochę opisów na schemacie - proponuję rozeznać jakie są możliwości automatyki Viessmana ew dobrać coś na niezależnym rynku sterowników - najważniejsze to kominek + bufor i jego lokalizacja.

Może się fakt okazać że taniej będzie komin i mały kociołek np na pellet dopuszczony do pracy w układzie zamkniętym.

Pozdr.

post-18578-0-45132300-1352670659_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i właśnie też tak uważam. Niestety, ale większa ingerencja w pompę ciepła nie za bardzo wchodzi w grę, ponieważ instalacja sprawuje się bardzo dobrze w momencie gdy nie są podłączane pokoje nad garażem i wiatą. Całkowity zeszłoroczny koszt ogrzewania całego domu bez ogrzewania tych 2 pokoi wyniósł ok. 2700zł (październik2011r-czerwiec2012r). Przy czym zagrzewana jest również ciepła woda użytkowa wspomagana solariami. Podsumowując wszystko - chodzi o dogrzanie w taki sposób 2 pokoi nad garażem i wiatą i nie ingerując zbytnio w aktualną instalację, lub zasilić całkowicie osobno całą instalację na piętrzę instalując w garażu piec.

W pierwszej kolejności wolałbym zrobić kominek, no ale jak będę zmuszony do wykonania tej 2 opcji, to trudno się mówi - z garażu zrobię kotłownię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daj sobie spokój z tym kominkiem. Kup do tych pokoi fajne grzejniki elektryczne lub promienniki z termostatami, które załączą się dopiero gdy pompa ciepła nie da rady dogrzać pomieszczenia do rozsądnej temperatury. Koszty które poniesiesz na zakup kominka, instalacji i później drewna wystarczą na dogrzanie tych pokoi przez parę ładnych lat a o kłopocie i własnym czasie nie wspomnę.Nie bardzo widzę to, żebyś mając ciepło w prawie całym domu chciał codziennie rozpalać w kominku, żeby dogrzewać te dwa pokoje, prędzej dzieciaki przeniesiesz do salonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj SONY23.

Powiem szczerze, że to nie jest wcale głupi pomysł z tymi grzejnikami, bo

jak to sobie wszystko podliczę to może mnie to szarpnąć w okolicach 10-15 tys zł. Jeszcze szczerze mówiąc mam jeden błąd popełniony w tych pokojach tzn. wykończenie podłogi panelami, niby przystosowanymi do ogrzewania podłogowego, ale wiem że jak je ściągnę i położę płytki to z 2-3*C będzie więcej.

Co Wy o tym myślicie?

Gdzieś coś jeszcze słyszałem o tym, że bezpośrednio do wężownicy przy szafce montował ktoś grzałkę przepływową, którą dogrzewała chłodniejsze pomieszczenia, ale szczerze powiedziawszy sam nie wiem jakby to miało wyglądać.

Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat 16 tysięcy kosztowało jednego gościa z mojej okolicy przeniesienie kominka z płaszczem z salonu do pomieszczenia gospodarczego poza domem po tym jak spalił około 30 metrów przestrzennych twardego drewna w sezonie. Nadal będzie spalał te 30 metrów zamiast 20, tyle że teraz będzie biegał do garażu... :D Nie można wierzyć bezkrytycznie we wszystko co piszą producenci takich wynalazków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie jest jeszcze jedna sprawa. Czy jest to możliwe, żeby ta instalacja nad garażem i wiatą była aż tak zapowietrzona, że nie idzie tego dogrzać. Przepływ niby jest, ale tak sobie myślę, że z szafki rozdzielającej z piętra rurki poprowadzone są w dół do tych pokoi a powrót musi znowu wyciskać w górę wodę do rozdzielki i może tu ma ta instalacja z tym jakiś problem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może masz złą izolację termiczną w tych pokojach od spodu i grzejesz dodatkowo wiatę i garaż tą podłogówką .poz Hermogenes

co do wciskania wody do góry to powietrze ma łatwiej wylecieć w takim układzie do szafki a tam jakiś odpowietrznik pewnie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hermogenes - jeśli chodzi o Ocieplenie, to raczej jest ok. Od zewnątrz- ok.15cmm styropianu. a od środka ok. 10 cmm + folia odbijająca ciepło do gór.

Sambor - przepływ jest na maxa i dalej klapa.

Mam jeszcze jedno pytanko, może trochę głupie, ale czy jest jakaś różnica, że jak się pomylił instalator i podłączył źle obiegi-rurki tzn zasilanie z powrotem, to ogrzewanie podłogowe też może źle działać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym tu nic nie dokładał, tylko przyjrzał się sterowaniu tego całego misternego układu.

Najprościej to zrobić dodatkową strefę grzania (te zimne pokoje) i osobno tym sterować.

Jak jest podłogówka normalnie w tych pokojach zrobiona, to musi zadziałać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sambor - przepływ jest na maxa i dalej klapa.

To nie wystarczy odkręcić te obiegi na maxa.

Trzeba odpowiednio przykręcić obwody zbyt gorące, tak, żeby uzyskać potrzebną moc w poszczególnych pomieszczeniach.

 

A tak w ogóle to zawsze będzie taki efekt w pomieszczeniach, które nie są ogrzewane przez dłuższy czas a w tym czasie w innych się grzeje.

Musiałbyś z tydzień pogrzać w całym domu a dopiero potem sprawdzać.

 

Jak to wszystko jest sterowane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym w swoim domu zainstalować kominek z płaszczem wodnym w układzie zamkniętym. W związku z tym mam mały problem ponieważ nie do końca wiem jak to zrobić żeby wszystko dobrze działało. Przedstawię Wam może moją aktualną instalację którą posiadam w budynku, jak również to co chciałbym w niej zmienić.

Mój dom posiada instalację pompy ciepła z Viessmana która ogrzewa dwa poziomy tzn. parter 100m2 i piętro 100m2 + 50m2 pokoje nad garażem i wiatą.

Serio chciałeś włożyć garnek smolisty do takiej instalacji?

Myślałem, że kominków z płaszczem wodnym się już nie sprzedaje.

Dobrze, że tu trafiłeś, bo walizki mogłyby być w użyciu...

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do przepływu na maxa to zrób jak radzi Vernal j jak sięzacznie ruszać , to możesz pomyśleć o regulacji ew wymianie pompy na mocniejszą - mają takie same rozmiary , więc tyko wymiana sztuki za sztukę.

 

Vernal co do smoły w kominku to bez płaszcza wodnego też można ładną smołę produkować - wszystko zależy od umiejętności palacza i samego układu kominka.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.