Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pomoc Na Temat Instalacji W Kotłowni


Plk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

W zeszłym roku kupiłem dom w stanie deweloperskim także cała instalacja CO już była zrobiona.

Przegrzałem całą zeszłą zimę i było OK tyle że w tym roku chciałbym wiedzieć co jest grane w kotłowni.

Generalnie nie rozumiem parę rzeczy i też dlatego proszę o pomoc.

Jak widać na zdjęciu przy pompie CO jest jakby pętla i nie wiem dokładnie do czego ta pętla jest potrzebna, do czego są te dwa zawory, co by się stało jakbym je zamknął? Właściciel na to pytanie mi nie odpowiedział i tylko powiedział żebym czasami tego nie ruszał :-)

 

Kolejna sprawa to brak zaworu trójdrożnego. Czytałem gdzieś na forum że jeśli są termostaty to nie jest potrzebny taki zawór. Z drugiej strony po co po rurach ma lecieć gorąca woda z pieca jak mogła by sobie wracać i mieszać to co wraca z instalacji co by mi piec za szybko nie stygł ?

Czy w tym miejscu jak na zdjęciu opłaca się instalować taki zawór?

 

Trzecia sprawa to wylot cyrkulacji na górze z boilera, jest tam pompa która nie jest podłączona, były właściciel powiedział że to bodajże po to aby woda z kranu od razu była ciepła (obecnie muszę czekać aż z litr spłynie i wtedy mam ciepłą wodę). Nie mam też czujnika teperatury w boilerze. Przy tej instalacji mogę podłączyć czujnik do sterownika tylko jakim cudem sterownik może utrzymać temperaturę w boilerze jeśli ten górny zawór jest po prostu otwarty? Wtedy cała ciepła woda idzie do boilera tak czy siak czyż nie?

 

Ostatnia sprawa to ten zbiornik niebieski, za Chiny nie wiem po co jest :-) zbiornik (wyrównawczy bo chyba tak się nazywa jest na piętrze).

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi, wiem że nie napisałem tego fachowym językiem.

 

ps. mam też pytania co do ogrzewania podłogowego ale to już chyba w innym wątku :-)

 

post-44460-0-19574800-1351156445_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pętla ta to takie zabezpieczenie w razie jak by nie było prądu lub jak by sie zepsuła pompa ciepło pójdzie grawitacyjnie przez zawór róznicowy jeśli oczywiście jest w domu grawitacja zrobiona. zawór 3d jak najbardziej by tam pasował . jesli chodzi o cyrkulacje to można sobie ja podłączyć z jakaś czasówką by pompka cały czas nie chodziła bo bedzie wychładzać wode w zbiorniku . a to ostatnie to naczynie przeponowe służy do regulacji ciśnienia w podgrzewaczu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Pętla z pompą i kulowym zaworem różnicowym stanowi napęd instalacji, wymusza obieg wody w istalacji. Przy pracy pompy zawór różnicowy (to ta "buła" w pionie pomiędzy trójnikami) jest zamknięty, działa jak zawór zwrotny. W przypadku braku prądu lub wyłączenia pompy zawór otwiera się i pozwala na grawitacyjny obieg wody grzewczej. Zawory kulowe (te w poziomie) przed i za pompą służą do odcinania pompy np w celu wyczyszczenia filtra przed pompą lub jakichś operacji serwisowych z pompą bez konieczności spuszczania wody z całej instalacji.

2. Wg DTR kotłów Kotrem, z tego co widzę jest to chyba KWMP2, producent wymaga stosowania zaworów 3 lub 4 drożnych w celu ochrony powrotu kotła. Tutaj go nie widzę. Jeśli w rachubę wchodzi tylko ochrona powrotu kotła to zawór 3D najlepiej termostatyczny zamontowany na rurze powrotnej do kotła z "zaciąganiem gorącej wody" wpiętym najlepiej za trójnikiem nad zaworem różnicowym. Jeśli do tego miałaby dojść jeszcze regulacja parametrów zasilania instalacji to 4D. Z tego co piszesz wnioskuję, że przy grzejnikach masz termostaty, w tym przypadku wystarczy 3D.

3. Cyrkulację cwu robi się po to aby skrócić czas oczekiwania na cw po odkręceniu kranu. Pompę cyrkulacyjną wysterowuje się najczęściej termostatem przylgowym, programatorem czasowym, załącza na stałe w zależności od rodzaju, przeznaczenia i sposobu użytkowania budynku. W domkach najczęściej termostat, czasówka lub ich połączenie, w budynkach wielorodzinnych cyrkulacja najczęściej pracuje 24/7/365. W zależności od odległości punktu poboru wody od "zacyrkulowanej" instalacji, sposobu jej zaizolowania, a w przypadku rozległych instalacji również wyregulowania, czas oczekiwania może być różny. Największy komfort będziemy mieli gdy cyrkulacją obejmiemy wszystkie punkty. Włączać pompę czy nie zależy od Ciebie.

4. Niebieski zbiornik w połączeniu z zaworem bezpieczeństwa zamontowane przez podgrzewaczem pojemnościowym pełnią rolę ochrony przed zmianą objętości wody i wzrostem jej ciśnienia w skutek jej podgrzewania w podgrzewaczu, zawór bezpieczeństwa chroni również podgrzewacz przed wzrostem ciśnienia od strony zasilenia w zw.

Tyle wyjaśnień, mam nadzieję, że pomogłem. Teraz kilka uwag.

1. Widzę nad kotłem zawór bezp. - OK, tego wymaga producent w DTR, ale czy instalacja jest w układzie otwartym? Tego tego też wymaga producent, a przede wszystkim bezpieczeństwo mieszkańców.

2. Nie widzę tutaj żadnej możliwości sterowania temperaturą cwu w podgrzewaczu. Jedna pompa (ta nad kotłem) napędza instalację c.o. i wężownicę w podgrzewaczu jednocześnie. Tutaj w pewnych sytuacjach może dojść do podgrzania wody do wysokiej temperatury co w połączeniu z brakiem termostatycznego zaworu mieszającego na wyjściu z podgrz. może skutkować poparzeniem. W tym przypadku należałoby trochę przerobić orurowanie na wyjściu z kotła, dać drugą pompę na pdgrzewacz, trochę armatury, czujnik temperatury podgrzewacza i podpiąć to do sterownika kotła jeśli ma taką możliwość, ewentualnie jeszcze TZM.

Tyle widzę na pierwszy "rzut oka". Jakby cuś pisz. Pzdr.

A, i jeszcze jedno, jakoś tak dziwnie wysoko w podgrzewacz wpięta jest ta cyrkulacja. Ciężko ocenić dokładniej bo nie widać gdzie jest wyjście cw z podgrzewacza.

Edytowane przez gregorm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- ta pętla to układ obejścia pompy który zabezpiecza kocioł przed nagłym wzrostem ciśnienia gorącej wody w przypadku zaniku zasilania, ta zielona kulka to zawór różnicowy, który w trakcie normalnej pracy pompy jest zamknięty. W przypadku braku zasilania pompy zawór różnicowy otwiera się co powoduje ujście gorącej wody z pieca, która normalnie przepływa przez pracującą pompę. W tym zaworze jest gumowa kulka, która pod wpływem rosnącego ciśnienia przepuszcza wodę na instalację (gdy pompa nie pracuje)

- te dwa zawory to zawory odcinające, zamykasz i nie ma przepływu

- co do zaworu trójdrogowego to różnie to bywa zdania podzielone (ja u siebie mam),

- jak podłączysz pompkę cyrkulacyjną c.w.u. to masz rację od razu będzie lecieć ciepła woda z kranu (zakładam że jest wykonana instalacja cyrkulacyjna),

- ten niebieski zbiornik to naczynie wzbiorcze (przeponowe) przejmuje wzrost ciśnienia w podgrzewaczu wody, po jego zdemontowaniu najprawdopodobniej będzie kapać z zaworu bezpieczeństwa (na piętrze masz naczynie wzbiorcze otwarte na c.o.)

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Bardzo dziękuję za odpowiedzi, moja wiedza jest coraz większa i bardzo mnie to cieszy :-)

Odpowiadając na pytanie tak jest to układ otwarty także spoko.

Co do CW powiem szczerze to myślałem że tam na samej górze gdzie jest cyrkulacja to stamtąd wychodzi woda bo tym niżej to wchodzi a reszta to powrót do kotła.

Tak w ogóle z tą cyrkulacją to nie wiem za bardzo czy instalacja jest zrobiona, czy można to jakoś sprawdzić ? Nie wiem czy jest mi to tak bardzo potrzebne :-)

 

Plany na wiosnę to zrobienie mieszacza aby był powrót do kotła dzięki temu będę mógł kontrolować temperaturę powrotu.

Będę też chyba musiał dodać kolejny zawór 3d do bojlera no bo faktycznie po co mam mieć tak gorącą wodę użytkową.

 

Muszę zatem też zmienić sterownik bo ten jest stary i nie można nim kontrolować zaworów 3d. Nie wiem co wybrać ale to już inny temat, chyba że ktoś może podpowiedzieć :-)

 

Faktycznie na wiosnę będę musiał pozmieniać parę rzeczy, mam nadzieje że tą zimę jeszcze przetrwam z takim układem :-)

 

Serdecznie pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego zamontuj pompę do Co osobną i cwu też osoba żeby była wtedy podłącz 2 do sterownika i myślę że będzie dobrze :) czyli te pompę którą teraz masz przerzuć na pierwszą nitkę równoległa do kotła, a drugą zamotuj na drugiej nitce. Jeśli cwu ma być priorytetem to lepiej aby z głównej rury zasilającej był pierwszy a nie drugi.

Jeśli to układ otwarty to gdzie Ty masz to naczynie wzbiorcze bo tu nie widać.. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisze grafipl, wstawić drugą pompę, czujnik temp. w podgrzewaczu. Pompy i czujnik podpłączyć do sterownika kotła (jeśli ma oczywiście możliwość obsługi takiej konfiguracji). Będzie najprościej.

@PIk, jak możesz to zrób zdjęcie cełego podgrzewacza ze wszystkimi wyjściami i wejściami, powinno się wyjaśnić co z tą cyrkulacją. Z tym nowym sterownikiem to się jeszcze wstrzymaj. Przemyśl najpierw co chcesz osiągnąć przez zamotowanie zaworu 3D. Jeśli sama tylko ochrona powrotu kotła to można się obejść bez nowego sterownika, wystarczy Termostatyczny Zawór Mieszający. Przy bojlerze nie ma konieczności stosowania zaworu 3D "na siłę". Ten, o którym pisałem wcześniej to też TZM montowany na wyjściu cw z podgrzewacza. Działa to tak, że w baniaku możesz mieć wodę nagrzaną i do 60 st C, w chwili poboru cwu, TZM tak ją zmiesza z zimną, że w instalację pójdzie tyle ile nastawisz na TZM (np 45 st C). Można w ten sposób zwiększyć, nazwijmy to, pozorną pojemność podgrzewacza, bądź chronić użytkowników instalacji przed poparzeniem. TZM też nie wymaga żadnego zewnętrznego zasilania lub sterowania. Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hey,

@grafipl powiem szczerze nie do końca zrozumiałem jak by to miało wyglądać, co i na której nitce :)

W takim układzie jakim mam rozumiem że będzie mi grzało wodę jeśli zabraknie prądu, jakbym dodał kolejną pompę do cwu to czy musiałbym zrobić kolejną pętle jak tutaj mam cdo c.o ? Bo rozumiem że jak pompa jest wyłączona to działa jak zamknięty zawór tak ?

Naczynie wzbiorcze jest w pralni na piętrze :-)

@gregorm Zdjęcia poniżej, na samej górze cyrkulacja, pod spodem wchodzi wrzątek z pieca, czujnika temperatury jeszcze nie mam, no a na dole jest powrót. Dodałem też zdjęcie tego co jest pod bojlerem.

Co do sterowniki to się wstrzymam oczywiście. Generalnie chodzi mi o dwie rzeczy:

Po pierwsze nie wiem jaka jest temperatura powrotu, nie mam mieszacza a producent kotła tego wymaga także wypadało by mieć. Po drugie nie widzę sensu wysyłać całej ogrzanej wody z pieca prostu do kaloryferów, wystarczy tylko część dzięki czemu będę miał cieplejszą temperaturę powrotu także wolniej będzie mi się studził piec, dobrze myślę?

Druga sprawa to fakt że jak grzeje cwu kotłem to mam strasznie gorącą to wodę, no ale faktycznie jeśli dam pompę która będzie się włączać tylko wtedy kiedy sterownik tak rozkaże (żeby utrzymać temperaturę cwu) t o bajka, w takim wypadku rozumiem że żaden zawór (mieszacz) nie jest podłączany do sterownika i w takim układzie potrzebuję jednego TZM, i jednej dodatkowej pompy + czujnik temp c.w.u i jest gitara ?

Czytałem też że jest pompa mieszacza która jest podłączana do sterownika i myślałem że takie coś muszę właśnie kupować.

 

W moim kotle i sterowniku teraz (Kotrem KWMP2 + Rapid3u) nie ma odczytu temperatury powrotu, czy do tego też muszę kupić jakiś osobny czujnik czy po prostu mój sterownik tego nie obsługuje?

post-44460-0-45510600-1351533445_thumb.jpg

post-44460-0-01342000-1351533460_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.