Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Prośba O Poradę - Instalacja Co


pionek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam problem z poceniem się pieca CO Defro Confort Plus. Palę suchym opałem drewnem oraz węglem. Obecnie na zewnątrz jest dość ciepło ale wieczorem przepalam troszkę, w zimie pali się cały dzień mimo tego piec się poci. Ogólnie główny powód jest mi znany po prostu mam za niską temperaturę na piecu w jesieni 45 a w zimowe mrozy 50. Do rzeczy muszę podnieść temperaturę na piecu bo powrót jest zbyt zimny. Co lepiej zastosować?

Zawór 4D przy piecu a może lepiej zamontować przy wszystkich grzejnikach żeliwnych głowice z zaworami termostatycznymi o zwiększonym przepływni?

Czy przy zamontowaniu we wszystkich grzejnikach w domku (piętrowa PRL) zaworów termostatycznych oraz podniesieniu temperatury na piecu powrót będzie cieplejszy?

Obecnie układ pracuje w systemie otwartym, wspomagany jest pompką ale grawitacyjnie tez dobrze pracuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainstaluj zawory termostatyczne na każdym grzejniku. Aby skutecznie podnieść temperaturę powrotu zainstaluj małą pompkę np 25/40 w obiegu kotłowym czyli łącząc wyjście z kotła z jego powrotem. Pompa niechaj będzie sterowana przez termostat przylgowy załączający ją gdy temp powrotu spadnie poniżej 55 stopni. Rozpalaj w kotle do 60 stopni a zobaczysz jak ładnie zacznie się cały syfek w kotle wypalać. Zapomnij o 4D nie podniesiesz nim skutecznie temp. powrotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tymi zaworami termostatycznymi to bym się zgodził , ale nie na wszystkich grzejnikach. Co będzie jak się wszystkie pozamykają.Podnieś temperaturę na piecu. Tak na marginesie , jaką temp. zaleca producent tego kotła to jedno, a drugie zawór 4d czy nie jest wymagany do gwarancji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawory termostatyczne na grzejnikach to ciekawe rozwiązanie. Jedne pokoje mam przegrzane a inne niedogrzane. Będzie trzeba zostawić z dwa grzejniki bez termostatów tylko gdzie? Może łazienki albo korytarze? Producent do tego kotła zaleca minimalną temperaturę zasilania 55 C ale czy wtedy ta temperatura nie sprawi przegrzanie pomieszczeń w których nie założę zaworów termostatycznych?

Jeśli chodzi o zawór 4D to obawiam się ze będzie mi mocno dławił przepływ przy grawitacji mimo przyłącza i zastosowania zaworu 6/4 cala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozostaw grzejniki bez termostatów tam gdzie wyższa temperatura jest przydatna np łazienki. Można także zainstalować zawór nadmiarowo upustowy za kilka złociszy a wtedy termostaty mogą byc wszędzie i problem z przegrzaniem pomieszczeń nie wystąpi.

Jeżeli producent wymaga 4D jako podstawa gwarancyjna to nie winien pogardzić lepszym rozwiązaniem jakim jest pompa kotłowa. Gdyby jednak odmówił uwzględnienia gwarancji to pierwszy lepszy sąd przy pomocy rzeczoznawcy szybko takiego "producenta" do pionu postawi uświadamiając go, że jest w błędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainstaluj zawory termostatyczne na każdym grzejniku. Aby skutecznie podnieść temperaturę powrotu zainstaluj małą pompkę np 25/40 w obiegu kotłowym czyli łącząc wyjście z kotła z jego powrotem. Pompa niechaj będzie sterowana przez termostat przylgowy załączający ją gdy temp powrotu spadnie poniżej 55 stopni. Rozpalaj w kotle do 60 stopni a zobaczysz jak ładnie zacznie się cały syfek w kotle wypalać. Zapomnij o 4D nie podniesiesz nim skutecznie temp. powrotu.

 

Hmm termostat przylgowy i pompa. Już jedną pompę mam która pcha wodę na kaloryfery a teraz miała by dojść druga dodatkowy pobór prądu. A nie obędzie się bez drugiej pompy? Termostatyczne zawory pozakładam podniosę temperaturę na piecu i nadal będę miał zimny powrót? Z drugiej strony pytanie jak często i na jak długo druga pompa by się włączała bo w sumie od tego jej koszty eksplantacji zależą.

Edytowane przez pionek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa 25/40 na 1 biegu pobiera z tego co pamiętam około 20 W a będzie się włączać tylko wtedy kiedy powrót będzie poniżej ustawionej temperatury. W miarę ogrzewania pomieszczeń gdy termostaty się przymkną część wody powróci np przez zawór nadmiarowo upustowy bezpośrednio do powrotu kotła podnosząc jego temperaturę. Wtedy pompa kotłowa zapewne się wyłączy. Wniosek z tego prosty. Pompa kotłowa będzie się załączać tylko wtedy kiedy na instalacji CO będzie spory pobór energii cieplnej np podczas jej rozgrzewania lub dużego poboru ciepła przez ogrzewane pomieszczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to będę się brał za zawory termostatyczne jak najszybciej bo ochłodzenie idzie. Mam pytanie o gwint w zaworach DN20 na calowe to 3/4. Dokupię sobie narzynkę na wypadek gdybym musiał kawałek rury nagwintować tylko jaki tam jest gwint 3/4 ale G - walcowy, R - stożkowy, czy Whitwortha?

 

Ma ktoś pod ręką jakiś link do poglądowego schematu gdzie usytuowany jest w instalacji otwartej zawór nadmiarowo upustowy?

Edytowane przez pionek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za pompą CO instalujesz trójnik, w przelocie woda płynie do instalacji odbiorczej a na bocznym wyjściu podłączasz zawór nadmiarowo upustowy. Wyjście z tego zaworu łączysz także poprzez trójnik z powrotem z instalacji CO. Zainstaluj zawór 1" lub większy jeżeli różnica w cenie będzie niewielka. Instalując mały zawór zwiększysz prędkość przepływu a co za tym idzie zwiększy się hałas pracy układu a tego byś zapewne nie chciał :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby skutecznie podnieść temperaturę powrotu zainstaluj małą pompkę np 25/40 w obiegu kotłowym czyli łącząc wyjście z kotła z jego powrotem. Pompa niechaj będzie sterowana przez termostat przylgowy załączający ją gdy temp powrotu spadnie poniżej 55 stopni.

Sorry za moją namolność ale trapi mnie to rozwiązanie z termostatem przylgowym. Ustawie go na 55C i jeśli spadnie temp to załączy pompkę która będzie ciągle tłoczyć wodę nawet wtedy kiedy piec się wygasi i ogólnie temperatura wody w całym układzie obniży się do temp otoczenia. A to było by niepożądane aby przy wygaszonym piecu ciągle pompka tłoczyła.

Pisząc o termostatem przylgowym domniemanie iż chodzi o taki:

Gdy rzeczywista temperatura jest niższa, niż zadana, zwarte są styki C i 1.

Gdy rzeczywista temperatura jest wyższa, niż zadana, zwarte są styki C i 2.

Żeby na próżno pompa nie tłoczyła wody przy wygaszonym piecu chyba trzeba by zastosować dwa takie termostaty przylgowe. Jeden (na wyjściu) załączy zasilanie całego układu jeśli woda przekroczy 20C a drygi (na powrocie) zacznie załączać pompę aż do 55 C. Jeśli coś zagmatwałem to nich mnie ktoś sprostuje :)

 

1.jpg

 

2.png

Edytowane przez pionek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dobry pomysł tylko wskazówka dla innych aby w danych technicznych sterownika kotła sprawdzić jaka jest maksymalne dopuszczalne obciążenie wyjścia pompą obiegową. U mnie sterownik ST-28 ma 1 A a to daje coś koło 230 W wiec dwie pompy śmiało obsłuży.

Z drugiej strony w tym sterowniku mam funkcje C.W.U z którego nie korzystam a ta funkcja mogła by śmiało sterować dodatkową pompą co by wyeliminowało termostaty przylgowe całkowicie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może jeszcze jeden szczegół dopisze ze jestem w posiadaniu zaworu 4D mosiężnego ESBE 6/4". Wykorzystać go jakoś? czy lepiej schować do szafki, aby pokrył się ochronną warstwą kurzu?

Nie chce go na siłę stosować tylko dlatego ze go mam, wole zastosować rozwiązanie z którego będę zadowolony w użytkowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naszkicowałem sobie schemat podłączenia wraz modyfikacjami,proszę szanownych kolegów o sprawdzenie schematu oraz wszelkie podpowiedzi co można by zmienić, poprawić i co mam źle. Zwłaszcza w okolicy zaworu nadmiarowo-upustowego nie wiem czy nie przesadziłem z zaworami kulowymi i z tym filtrem.

Poniżej kilka fotek przedstawiających obecny stan oraz schemat modyfikacji w instalacji (na schemacie nie mam zaznaczonego naczynia wyrównawczego ale ono w realu jest). Aha a co z zaworem 4D (6/4") warto go wykorzystać czy schować do szafy?

 

K3-1.jpg

 

K2.jpg

 

K1.jpg

 

CO.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzedaj ten zawór, pompa kotłowa zapewni w 100 % odpowiednią temperaturę na powrocie kotła.

Zrób tak jak piszesz czujnik od zbiornika CWU zainstaluj na powrocie kotła i podłącz pompę kotłowa do wyjścia pompy CWU. W sterowniku ustaw grzanie "CWU" na 55 stopni i gwarantuję, że tyle będziesz miec na powrocie pod warunkiem, że temepratura wyjściowa z kotła będzie większa niż ta nastawa. Zlikwiduj zawór różnicowy i zawór na wyjściu z kotła - to jest niebezpieczne i nie zgodne z obowiazującym prawem oraz zdrowym rozsądkiem. Przenieś pompę CO na powrót zgodnie z poniższym rysunkiem. Będzie skutecznie i najważniejsze bezpiecznie.

post-2387-0-64048100-1350038384_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.