Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Znalazełem coś takiego ;

i wpadłem na pomysł aby zbudować coś w tym stylu . Obecnie mam bojler coś koło 250l ogrzewany prądem Chciałbym podłączyć w szereg z nim drugi zasilany solarami. Plan jest taki jak na filmie . Budowa solara pudło z ; płyta osb na dno wełna mineralna i blacha 0,5 ocynk zamknięte szybą . Co do pudła to wymiar ; osb=125x250 cm co da jakieś 3m2 I mam pytanie jaka pojemność zbiornika powinna być dla 3m2 solara? oczywiste w przybliżeniu aby się w miare zgrywało?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Hm.. nie wiem jak ocynk się lubi z miedzią, żeby to nie korodowało...

Można te miejsca styku prysnąć farbą podkładową najpierw.

Poza tym takie wkładanie na rurki to będzie słaby styk.

Aby powiększyć sprawność to można tam w te dziury nalać silikonu - dzięki temu będzie się zawsze tak samo trzymać oraz lepiej oddawać ciepło z blachy do rurek.

Lepsza od płyty OSB byłaby sklejka wodoodporna, ale dużo droższa.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może lepiej zastosować zamiast miedzi i radiatorów z blachy 2 - 3 a nawet 4 x więcej rurek z al pex malować na czarno ? gdzieś kiedyś mi się migły jakieś czarne było by mniej roboty z radiatorami i taniej o wiele . Oczywiste że obowiązkowo zabezpieczenie przed zagotowaniem by było. Co do osb to można zabezpieczyć blachą z zewnatrz.W sumie ma to być tanio , experymentalnie , wspomagać istniejące cwu w sezonie maj wrzesień bo w tym okresie jest największe zapotrzebowanie . AL pex 16 mm 1,60 zł m a miedz ok 20zł można dać tych rur nawet 4x gęściej np w rozstawie co 2 cm bez radiatorówmoze być problem z gięciem , a może zastosować panele grzejnikowe ? Jestem otwarty na sugestie szczegolnie od osob które budowały coś takiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Zbudowałem takiego solarka jakieś 3 lata temu też na płycie OSB rura miedź 15 radiator z auminium,zasobnik 200l,osiągam w słoneczne dni ok.50 st.C.Wiem,że jeden taki panel jest za mało,mam w planie dorobić jeszcze jeden i będzie jeszcze lepiej. Jeśli zaczynasz robić to pomyśl o większej powierzchni-zadowolenie będzie większe.Mnie się ciężko zebrać do budowy drugiego.

pozdrawiam

janusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normalny silikon biały (przezroczystego nie widać dobrze ile nałożyłeś), taki, żeby ze 180C wytrzymywał - ja np stosowałem Den braven i jest ok.

Chodzi tu o to, że płaszczyzna styku bezpośredniego blachy i rurki jest bardzo mała (nie wiem czy przekracza 10%).Reszta to powietrze - jak dasz tam silikon, to powierzchnia styku wzrośnie (być może o kolejne 80%). Dodatkowy styk będzie co prawda przez silikon, ale silikon przewodzi ciepło 10 razy lepiej niż powietrze!

 

Można też zastosować silikon (pastę) przewodzący ciepło (takie powszechnie stosuje się w solarach heat-pipe), ale nie wiem jaki konkretnie. Zapewne przewodzenie byłoby jeszcze lepsze, ale nie wiadomo po jakim czasie te tańsze spłyną, no i cena zapewne większa... Zwykły silikon zgęstnieje i koniec.

 

O jaki zbiornik pytałeś? Przeponowy czy na wodę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Zbudowałem takiego solarka jakieś 3 lata temu też na płycie OSB rura miedź 15 radiator z auminium,zasobnik 200l,osiągam w słoneczne dni ok.50 st.C.Wiem,że jeden taki panel jest za mało,mam w planie dorobić jeszcze jeden i będzie jeszcze lepiej. Jeśli zaczynasz robić to pomyśl o większej powierzchni-zadowolenie będzie większe.Mnie się ciężko zebrać do budowy drugiego.

pozdrawiam

janusz

A jaki wymiar masz tego panela? I jaki rozstaw rurek?Albo podaj wymiary i ile mb rurki upchnołeś na tej powierzchni? I nie było problemu z przegrzaniem 100C? Jak wypali to 2 panel mozna dorobić w szereg bez problemu. ale 200l i 50C to już jest coś!!!!!to prawie 300l ok 28C bo trzeba zchłodzić do prysznica! tyle by mi stykło bo awaryjnie mam 250l 90C grzane prądem na nocnej taryfie i w awaryjnie na dziennej na bierząco
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

myśle o jakimś bojlerze

Na 3m2 to maksimum 100l.

Ja bym liczył 25-30l na 1m2 solara.

Najlepszy jest zbiornik stojący (pionowy) z wężownicą.

Z przegrzewaniem nie ma problemu, bo solar taki oddaje dużo ciepła na zewnątrz przy wyższych temperaturach przepływającej wody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jak już to odrazu robić 2 sztuki 250x125 cm i zbiornik tak na 200-250l szykować . Jaki rozstaw rurek maxymalnie giąć to wyjdzie gdzieś około 15 cm? I jaka średnica jest korzystniej chyba cieńsze lepiej będzie z gięciem i pobieraniem ciepła czy grubsze?Ch ce dzielić panel na połowe jak na szkicu czy to dobry pomysł? czy ciągnąć jednym ciągiem bez dzielenia ? Wydaje mi się ze dzieląc na mniejsze panele bedzie lepiej odbierane ciepło czy się myle ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy 6m2 to bym więcej jak 200l nie dawał.

Wielkość zbiornika najlepiej dobrać do rzeczywistego zapotrzebowania na wodę (ile ciepłej wody jest zużywane dziennie max 1,5 dnia, lub ile osób z tego korzysta).

Potem dobrać solar i zrobić.

Trzeba użyć pex16, bo najpopularniejszy i najtańszy.

Około 15 cm będzie ok.

Ja bym nie dzielił 3m solara na pół, tylko ew. te 2 solary 3 metrowe połączył równolegle (czyli wg schematu, który narysowałeś).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozstaw rurek ok.100mm, płyta OSB 1250x2300 (odciąłem 200mm), początkowo miała stać w dłuższym bokiem do góry ale się wystraszyłem ,że będzie za dużo miejsca zabierać na podwóru,dlatego mam dwa meandry i pow.efektywna to jakieś 2,1m2,rurki wyszło ok.25mb,giołem giętarką do rur.Nie targałem tego na dach,solarek stoi sobie na ziemi.Mogę szybki przeczyścić z kurzu i dolać wody do naczynia. Jak wysiadła mi pierwsz pompka to woda gotowała się w solarku od razu.

Budowałem podobnie jak na filmiku-gięcie radiatora.

pozdrawiam

janusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak przyszło mi do głowy aby zwiększyć pow radiatora do rurki to do tej ,,gilotyny '' dospawać rurke 3/8 cala tak aby łoże radiatora wyszło półokrągłe wtedy by sie zwiększyła powierzchnia przylegania . Możliwe że 3/8 może być za dużo może jakiś drut np fi 14 dospawać by trzeba było doświadczalnie to przetrawić + SILIKON [pręzystość blachy]. Jeszcze jedno aby zwiększyć sprawność może zagęścić te rurki bardziej może drugi rząd dać?a propo pexa nie miałem go w ręku jak maxymalnie można go zgiąć o 180 stopni aby rurki wypadły jak naj bliżej ? czy da się na np 8 cm? Widziałem takie sprężyny do giecia pexa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy dobrej sprężynie ( z małym luzem na rurce) można wygiąć bez problemu promień 5cm czyli odstęp 10cm, można próbować mniej ale to ryzyko.

Na podłodze robiłem min 8cm ale bardzo uważałem i nie każda sprężyna podchodziła, najlepsza była prod Uponora, te z supermarketu miały za duży luz aby tak ciasno zwijać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy sterowanie tym ustrojstwem może być np takie; termostat [czujnik] w gornej części solara koncowy odcinek pexa ustawiony na np 35C połączony z pompką obiegową włącza pompe a może przez czasówke to jeszcze puścić? Jak to sterujecie? Oczywiste że do bojlera z wężownićą myśle że z zbiornika po hydroforze wsadzić wężownice . mam na oku ale 350l

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No trzeba przyznać, że masz dosyć gęsto, bo 1100m upchnięte w niewielkiej powierzchni...

Przy okazji zapytam czy to coś daje - grzejąc cały czas to chyba wystarczy nie przekraczać 30C...?

 

Witam

U mnie 1100m jest upchnięte na ok 160m2 czyli jest całkiem przyzwoita średnia, ale w łazienkach - po odjęciu powierzchni na wanny i brodziki trzeba było trochę pokombinować bo dla najmniejszej łazienki wyszło 22m / 1m2, średnia odległość to niecałe 5cm pomiędzy rurami i nawet działa, temp obliczeniowa wody jest ok 33C, ale wystarcza mniej.

Robiłem na rurach Uponor MCL16x2 + oryginalna sprężyna Uponora wykonana nie z okrągłego tylko kwadratowego drutu.

Sprężyna ta miała luz 1mm, sprężyny uniwersalne mają luz 3-4mm co jest za dużo do tak małych przegięć i rura pęka.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze takie pytanie o ustawienie [kąty] solara . Mianowicie czy jest sens ustawienia jednego lekko na wschod a drugiego lekko na zachod a to dlatego aby ograniczyć grzanie w samo południe zmniejszyć możliwość zagotowania a równocześnie zwiększyć grzanie np o godz 11 00 z tego na wsch i o13 00 na zach co by promienie były lepiej wychwytywane ? i jeszcze pion Jaki kąt w pionie aby zwiekszyć grzanie w powiedzmy czerwcu i wrześniu a zmniejszyć w np przełomie lipca i sierpnia? Czy jest taki sens czy nie ? A może zrobić z możliwością zmiany kąta poprzez przestawienie pochylenia o jakiś tam kąt ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woda się gotować nie będzie dopóki działa pompa - tylko wyłączenie pompy może być niebezpieczne - najlepiej podpiąć do jakigoś ups-a.

Z tym solarem to się nastawiaj na maksymalny uzysk, bo tego zawsze będzie mało...

Czyli najlepiej na południe.

 

Kąt pionowy, to najlepiej jakby był ustawialny - wystarczyłyby nawet 2 położenia - na lato i jesień.

Jak nie, to 45-50 stopni od poziomu bym ustawił (takie trochę jesienne ustawienie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woda się gotować nie będzie dopóki działa pompa - tylko wyłączenie pompy może być niebezpieczne - najlepiej podpiąć do jakigoś ups-a.

Z tym solarem to się nastawiaj na maksymalny uzysk, bo tego zawsze będzie mało...

Czyli najlepiej na południe.

 

Kąt pionowy, to najlepiej jakby był ustawialny - wystarczyłyby nawet 2 położenia - na lato i jesień.

Jak nie, to 45-50 stopni od poziomu bym ustawił (takie trochę jesienne ustawienie).

Właśnie o czymś takim myśle 2 położenia lato powiedzmy 30 jesien -wiosna 50
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie południe jest o 13 ;)

 

Odnośnie tego solara, to mam jeszcze wątpliwości co do tej wełny, czy nie będzie zamakać.

Wodoodporny to robi się tak, że rury daje się bezpośrednio na sklejkę wodoodporną, blaszki na rury nakłada się odwrotnie (tak, żeby zakrywały rurę).

Pod rury daje się centralnie dodatkowe paski blachy alu o szerokości takiej, żeby się prawie łączyły. Po nałożeniu wyprofilowanych blach górnych (silikon w środku), przypina się to zszywkami nierdzewnymi do tej sklejki.

Od spodu sklejki przykleja się na piance płyty PIR 4 lub 5 centymetrowej grubości.

Wtedy jest all-weather-condition.

Ale to więcej kosztuje, ciężko zdobyć zszywki nierdzewne w Polsce i płyty PIR też nie leżą po supermarketach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tą 13 w południe to racje masz u mnie też. Myślisz o poceniu się to może zapodać styropian pod blache na dole jakaś rynienka i odpływ na zewnątrz podobnie jak w oknach jest zrobić takie odwadniacze na wyrost A właśnie mi się przypomniało mam płyte warstwową 60 mm to był by bardzo dobry materiał na podkład pod rurki tyleze solar zamiast 10 cm by trzebabyło zrobić 15 cm gruby ale myśle że warstwowa jest git mam tego sporo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.