Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kamień W Rurach C.w.u. (Ocynk) - Czy Wymieniać I Jakie Materiały Zastosować?


WojtB

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

jak w temacie. Borykam się jak wielu użytkowników z kamieniem w rurach ciepłej i zimnej wody. Daje się to we znaki zwłaszcza w bateriach kulowych i filtrach siatkowych kranu.

Same rury wykonane są ze stali ocynkowanej i mają już po kilkadziesiąt lat. Nie przeciekają i nie pękają, natomiast z pewnością są zakamanienione (nie wiem, w jakim stopniu i na jakich odcinkach) i żaden Kamix nie pomaga. Ponieważ przymierzam się do remontu łazienek i kuchni rozważam też wymianę tych rur, nie wiem tylko, czy tak naprawdę rozwiąże to problem kamienia. Mam w związku z tym parę pytań:

 

1. Instalacje c.o. ze stali czarnej są bardzo żywotne i te sprzed wojny sprawnie jeszcze bezawaryjnie potrafią pracować. Jak jednak jest z żywotnością ocynków i jak długo rury takie powinny być użytkowane?

2. Jakie materiały (typy rur) powinno się zastosować? Najtaniej będzie mi wziąć gwintownicę, kształtki i zrobić instalację od podstaw w stali ocynkowanej. Pytanie tylko, czy za rok lub więcej znów nie zarosną kamieniem i cała wymiane okaże się zbędnym wydatkiem, bo problem nie zniknął. A może miedź lub alupex zastosować zamiast ocynku? Czy w tych materiałach kamień nie osadza się w takim stopniu jak w rurach ocynk?

3. Czy nie ma przeciwskazań, żeby instalację wody zimnej i ciepłej wymieniać etapami, jeśli jest trochę zakamieniona, czy trzeba koniecznie od razu całość? Niestety, nie ma możliwości w jednym czasie rozkuwać wszystkiego...

4. A może jest jakiś dobry środek na odkamienienie, który można zastosować bez konieczności wymiany rur? Jeśli tak, to jaki?

 

Będę wdzięczny za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no jesli rozwazasz remont łazienki czy kucjni to zawszezaczynasz id instalacji wszeklich dopiero tynki płytki i wogóle

co do materiału to śa 3 propozycje

-miedz pod warunkiem zachowania średnic i przepływów da to gwarancje przynajmniej na 20 lat ze bedziesz miał spokój np hutmen

-pex ale dobrej firmy ze złaczkami wcickanymi prasą (nie zaciskane ,nie skręcane ) np tece

-no i materiał odporny w tym zakresie temperatur praktycznie na wszytko to PP tylko zeby robić ta technologia to trzeba miec wprawe i dobry materiał np hakan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ocynk to bardzo dobry materiał chyba najlepszy tylko pod jednym warunkiem ze wskrzesisz towarzysza Gierka i bedzie to ocynk z jego czasów bo te dzisiejsze technologie sprawiają że przy twardej wodzie i chlorowanej to ocynk to moze z 10 lat i jedt sito

wiec jak znajdziesz gdzies rury i kształtki z tych dobrych czasów dla instalacji to polecam z zamkniętymi oczami ale gwarantuję że nie znajdziesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z czasów towarzysza Gierka (ciepła woda) i towarzysza Gomułki (zimna woda) mam obecne rury ocynkowane. Zdobyć nowych już pewnie nie dam rady...

 

Pytałem też o kamień, który powstaje w rurach. Spotkałem się z opinią, że w rurach ocynkowanych osadza się w dużo większym stopniu niż w miedzianych czy z tworzywa. Na ile jest to prawda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no ze wgledu na porowatość to w ocynku najszybciej kamień się osadzi choć niekoniecznie bo trzeba zauwazyć że rurociągi ocynkowane działają juz po 50 lat i woda nadal leci

miedz na pewno tego nie wytrzyma poniewaz nic na niej się nie osadza ale wypłukuje wręcz dlatego też przyjmuje że zywotnośc ok 20 lat co PP ze wględu że tworzywo pracuje we szystkich kierunkach(przy zmianach temperatury i ciśnienia osadzanie kamienia jest bardzo utrudnione przy pex jest podobnie przy czym predkośc wody w pex czy PP moze być nawet do 4m/s a przy takiej prędkości to się nic nie osadzi choć takich predkości czyli takiego zawęzania średnic sie nie zaleca

tak jak napisałem wcześniej proszę wybrac jedną z powyższch instalacji ale opartych na tych producentach pod innymi wytworami ja się nie podpisuje nawet w zakresie doradztwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytałem też o kamień, który powstaje w rurach. Spotkałem się z opinią, że w rurach ocynkowanych osadza się w dużo większym stopniu niż w miedzianych czy z tworzywa. Na ile jest to prawda?

Im większa chropowatość tym szybciej i intensywniej odkłada się kamień. Do wody użytkowej miedź wyjdzie bardzo drogo, ponieważ nie należy za bardzo redukować średnic. Za małe średnice to duże prędkości przepływu i kształtki mogą się "wypłukiwać".

 

Skąd ta informacja o ocynkowanej stali, że 10 lat i sito, nie wiem. automatyk musiałby to doprecyzować. Zdecydowana większość przyłączy wodomierzowych posiada ocynk w zaleceniach. Ja też mam ocynk w instalacji, założony jakieś 10 lat temu i sita nie mam. Dużo może zależeć od wody. U mnie jest raczej twarda ale to wielkopolska. W innych rejonach może być gorzej.

 

Ocynku bym się nie bał ale PP też jest OK.

Edytowane przez kiminero
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Borykam się jak wielu użytkowników z kamieniem w rurach ciepłej i zimnej wody. Daje się to we znaki zwłaszcza w bateriach kulowych i filtrach siatkowych kranu.

Same rury wykonane są ze stali ocynkowanej i mają już po kilkadziesiąt lat. Nie przeciekają i nie pękają, natomiast z pewnością są zakamanienione (nie wiem, w jakim stopniu i na jakich odcinkach) i żaden Kamix nie pomaga. Ponieważ przymierzam się do remontu łazienek i kuchni rozważam też wymianę tych rur, nie wiem tylko, czy tak naprawdę rozwiąże to problem kamienia

Jeśli chodzi o kamień na filtrach, batariach itd., to wymiana rur nic nie da. Po prostu masz twardą wodę i czy doprowadzisz ją do kranu stalą, miedzią czy tworzywem, to na tych elementach i tak będzie się osadzał.

Musiałbyś pomyśleć o filtrowaniu wody.

Edytowane przez kiminero
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o kamień na filtrach, batariach itd., to wymiana rur nic nie da. Po prostu masz twardą wodę i czy doprowadzisz ją do kranu stalą, miedzią czy tworzywem, to na tych elementach i tak będzie się osadzał.

Musiałbyś pomyśleć o filtrowaniu wody.

 

Też się nad tym zastanawiałem. Z początku przyszedł mi do głowy nawet ryzykowny pomysł... pozostawienia instalacji takiej, jaka jest lub co najwyżej wymiana dławików w zaworach grzybkowych, no i dodanie filtra. Skoro centralne ogrzewanie na stali wytrzymuje tak długi czas, to i wodociągowa instalacja na starym ocynku powinna dać radę. Niemniej to chyba nie jest dobre porównanie, bo c.o. i c.w.u. pracują w różnych warunkach. Poza tym rury te są w większości w ścianach i każde pęknięcie (a ze starymi to prawdopodobne w każdym momencie), oznacza rozkuwanie.

 

Im większa chropowatość tym szybciej i intensywniej odkłada się kamień. Do wody użytkowej miedź wyjdzie bardzo drogo, ponieważ nie należy za bardzo redukować średnic. Za małe średnice to duże prędkości przepływu i kształtki mogą się "wypłukiwać".

 

miedz napewno tego nie wytrzyma poniewaz nic na niej się nieosadza ale wypłukuje wręcz dlatego też przyjmuje że zywotnośc ok 20 lat co PP ze wględu że twozywo pracuje we szytkich kierunkach(przy zmianach temperatury i ciśnienia osadzanie kamienia jest bardzo utrudnione przy pex jest podobnie przy czym predkośc wody w pex czy PP moze być nawet do 4m/s a przy takiej prędkości to się nic nie osadzi choć takich predkości czyli takiego zawęzania średnic sie niezaleca

 

Przyjrzałem się jeszcze przekrojom rur mojej starej instalacji wodnej - główne rury zimnej i ciepłej wody miały 3/4'', a gałązki idące do kranów - 1/2''. Po instalacji kotła dwufunkcyjnego hydraulicy zastąpili główną rurę stalową c.w.u. 3/4'' rurą miedzianą o średnicy odpowiadającej chyba przekrojowi 3/8''. Przepływ wody w zasadzie się nie pogorszył, ale z tego co piszecie może mieć to złe konsekwencje dla miedzi.

 

Czy moglibyście jeszcze podpowiedzieć jakie przekroje prawidłowe powinno się zastosować (Cu, AluPex, PP) w miejsce starych ocynków 3/4'' i 1/2''?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do średnic to

CU - głowne 22 podejscia 18 ,podejscia pod kibelek czy umywalkę moze być 15 ,ale wanna zlewozmywak prysznic 18

PP to 25 głowne i 20 na podejscia wszedzie ,15 nie stosujemy bo jest iperdliwa i ciezko to skutecznie pozgrzewać

PEX to podejscia w tym systemie co pisałem, gdyz złączki nie zaezają przekroju znacząco to głowne 25 , pod krany wanna ,prysznic ,zlewozmywak 18

a mniejsze to 16 wystarczy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tytułem ciekawostki jeszcze - jako że była mowa o nieosadzaniu się kamienia w rurach z tworzyw sztucznych:

 

"W przeszłości w instalacjach ciepłej wody (c.w.u.) były stosowane żelazne lub ocynkowane rury, w których wytrącony wapień osadzał się równomiernie na całej powierzchni ścian instalacji, co powodowało stopniowe zarastanie i zmniejszanie się przekroju przewodów. W ostatnich latach dochodzi do masowego stosowania rur z polypropylenu (plastik, PCV), które wg producentów i firm instalacyjnych "nie zarastają". To twierdzenie nie jest do końca prawdziwe. W wodzie z dużą zawartością wapnia nadal tworzą się osady. Osady te, z powodu ruchu rur, pod wpływem zmian temperatury lub zmiany ciśnienia wody (godziny szczytu) są zrywane i "podróżują" instalacjami. W formie łusek i plastrów sukcesywnie zapychają kolanka, zwężenia lub złącza plastikowych instalacji. W tym momencie zaczyna się bardzo kosztowna i droga operacja szukania i naprawiania problematycznych miejsc. Problem ten może w zależności od składu wody wystąpić już nawet po kilku miesiącach."

 

http://www.euroclean...a-z-ciepla-woda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

co do średnic to

CU - głowne 22 podejscia 18 ,podejscia pod kibelek czy umywalkę moze być 15 ,ale wanna zlewozmywak prysznic 18

 

Witam ponownie i odświeżam temat.

 

Z różnych względów najprawdopodobniej będę musiał wybrać wariant rur miedzianych, zwłaszcza że niektóre odcinki w instalacji są w ten sposób wykonane. Zgodnie z zaleceniem automatyka będę stosował w zależności od potrzeb rury Cu 15, 18 i 22. Poniżej zamieszczam roboczy schemat. Prosiłbym Was o opinię. Chodzi zwłaszcza o przekroje rur do rozgałęzienia przy wannie na umywalkę oraz podłączenie szeregowe pralki i zmywarki (zmywarka rzadko używana, pralka częściej). Niestety taki a nie inny układ łazienki, kuchni i przedsionka nie za bardzo pozwala poprowadzić je inaczej.

 

Druga sprawa to sposób montażu rur w podłodze - czy przed zalaniem betonem należy je włożyć w rurki z tworzywa czy wystarczy otulina (jaka grubość?) lub pianka?

 

Z innej beczki jeszcze pytanie: czy dobrym pomysłem jest zastosowanie kanalizacyjnej rury odpływowej fi50 zarówno w przypadku wanny, zlewozmywaka, jak i umywalki czy może w tym ostatnim przypadku można zastosować cieńszą rurę?

 

Będę wdzięczny za podpowiedzi. Pozdrawiam

post-25107-0-70450300-1339657495_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Izolacja w piance jak najbardziej , ale pianka musi być na całej pow rury , łącznie z kolankami.

Rozgałęzienie w posadzce jest ryzykowne - może ciec na połączeniach.

Generalnie w posadzkę proponuję odcinki rur PEX, bez łączeń w posadzce.

 

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdaję sobie z tego sprawę, ale ciężko jest zrobić to bez łączeń w podłodze, bo pomieszczenia znajdują się na piętrze. Gdyby to był parter, dałoby się większość odcinków rur prowadzić na suficie w piwnicy. Z tej przyczyny łączenia muszą być jednak w podłodze - w ocynku też tak wcześniej było. Nawet zawór odcinający pion był, niestety, w łazience parterowej. Gdyby ktoś się uparł, to może by i na parterze na ścianie porobił rozgałęzienia, ale niestety jest tam za mało miejsca, żeby do każdego punktu doprowadzić rurkę na piętro oddzielnie. Pozostaje więc podłoga, ewentualnie część rozgałęzień można ukryć pod wanną, a odcinek od pralki do zmywarki poprowadzić nad podłogą.

 

Zastanawiam się jeszcze, czy Cu15 będzie do pralki i zmywarki wystarczający?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa zakończona - instalacja wodna wymieniona. Miedź Hutman 18 mm, w niektórych miejscach 15 mm (wc) i 22 mm (pion). Wielkie dzięki za porady, zwłaszcza dla Automatyka i Sambora.

 

Tak przy okazji, to która rura miedziana stanowi odpowiednik stalowej 1/2'' - Cu 15 czy Cu 18?

 

Tytułem ciekawostki - po ponad 40 latach pracy kamień na ściankach rur ocynkowanych - ok. 2 mm grubości. Mimo wszystko nie aż tak źle chyba... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.