Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Problem z zaworem 4d - a może to normalne?


KKrzysiek

Rekomendowane odpowiedzi

kwinto 20 i 9,

 

Po prostu zapodaj kilka dokładnych fotek swojej instalacji i zrób prosty schemat instalacji i będziemy myśleć. Ale na moje oko to ten zawór zwrotny jest albo wogóle niepotrzebny, albo w złym miejscu(Zresztą sam sobie odpowiedziałeś na swoje dylematy w swoim poście numer 13). Analizujac różne schematy instalacji to nie widzałem jeszcze zwrotnego w tym miejscu. Ale moge się mylić i niech inni guru forum sie wypowiedzą.

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale uprzedzam, że to jest moje rozwiązanie i nie zgodne z polskimi normami, nie biorę za nic odpowiedzialności, oraz nie doradzam żeby nie było na mnie jak komuś kocioł przestawi ścianę i "wjedzie do salonu" i to nie żart bo w miejscowości obok mojej był taki przypadek, na szczęście nikt nie ucierpiał.

dzięki skorzystam, planowałem tylko jeden zawór i naczynie przeponowe - kocioł retorowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To u mnie jest tak przy zamkniętym zaworze 4d:

-zasilanie z kotła 65

-powrót do kotła 23

-obieg co 26-27

 

ale tak jak pisałem u mnie na powrocie do kotła jest zawór zwrotny i to chyba dlatego powrót jest całkowicie zimny:( A nie wiem czy właśnie tak powinno być

 

może masz odwrotnie zamontowany ten zawór zwrotny, albo podałaś dane przy rozpalaniu (albo zaraz po)

 

ps.

nikt mi nie pomoże, zaczynam tracić nerwy, że zachciało mi się porządnie (4d) zrobić instalację, a od 10 lat miałem starego kopciucha zembca, żadnych sterowników, wentylatorów i tylko jeden termometr. Nie przejmowałem się niczym. A teraz, zasilanie, powrót, powrót do kotła min. 55 st.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam podepnę się do tematu choć nie jestem fachowcem w dziedzinie grzewczej ani od zaworu 4 drożnego ale gdzieś w necie wyczytałem że zamontowanie zaworu 4 drożnego powinno być z tak zwanym bajpasem cieplnym czy hydraulicznym już dokładnie nie pamiętam ale pamiętam że zawór powinien być zamocowany co najmniej 120 cm nad powrotem wody grzewczej z grzejników a jak widzę u ciebie powrót z grzejników przyłączony do zaworu 4 drożnego jest prawie na równi z piecem i dopiero powrót do pieca z zaworu 4 drożnego wraca w dół do pieca. Nie wiem może tu jest błąd. Ja mam tak zrobione że powrót z grzejników idzie po podłodze i przy piecu leci do zaworu 4 drożnego na wysokości 120 cm i potem z zaworu z powrotem do pieca czyli wygląda to tak jak byś literę U odwrócił do góry nogami a na jej szczycie zamontował zawór 4 drożny. Zamontowałem tak i na piecu mam tyle co mam ok 57 stopni a za zaworem 4 drożnym mam tyle co mnie interesuje ma być 30 to jest 30 ma być 40 to jest 40 itd. A tak jeszcze co do temperatury powrotu to jak dobrze instalacja jest obliczona to powrót powinien być zimniejszy od zasilania o jakieś 20 stopni bo tak są wyliczane grzejniki. Byłem teraz patrzeć u siebie w kotłowni to jest tak zasilanie za 4 drożnym na grzejniki 42 stopnie powrót z grzejników, letni nie mam termometra na nim a powrót do pieca z zaworu 4 drożnego troszkę mnij ciepły niż zasilanie z pieca do zaworu 4 drożnego.Może tu jest błąd ale wypowiadam się jako nie fachowiec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

typowy zawór 4d mieszający w tym układzie powinien normalnie działać, chyba że jest to zawór przełączający lub tak ma skopaną budowę, że po skręceniu w inne ustawienie niż 5 wprowadza duże opory przepływu, bo nie znajduję innego wytłumaczenia dlaczego w tym układzie nie działa. Spróbuj odnaleźć producenta i model i pogrzeb w necie co to za "zwierze" ten zawór. Budowa zaworu 4d o jakim piszemy na forum jest prosta jak konstrukcja cepa i nie ma co w nim nie działać.

 

Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mogę zamieścić ofertę z allego to proszę:

http://www.allegro.pl/item449322748_zawor_..._najtaniej.html

dokładnie ten kupiłem od tej firmy

 

Wiem że jest prosty jak "budowa cepa" (w środku jest zwykła prostokątna blach o gr. około 4 mm która się obraca), ale jednak coś u mnie nie działa.

 

Już spróbowałem tylko na jednym grzejniku i dalej tak samo, 4 nie podaje nic, 5 trochę, 6 fuul

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich.

To mój pierwszy post więc proszę o wyrozumiałość. Nie jestem fachowcem ale czy powrót nie powinien mieć tej samej średnicy co zasilanie? Chyba tylko w takiej sytuacji przepływ na każdym wejściu i wyjściu jest taki sam i wtedy zawór równo miesza. W innym przypadku pompa zawsze będzie ciągła więcej skąd ma lżej (czyli w tej syt. o ile dobrze zauważyłem z zasilania z pieca). Tabliczka wygląda na dobrze zamontowaną.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, zawór OK. Przyszło mi jeszcze jedno do głowy - czy zawór różnicowy jest zamontowany w dobrą stronę - na zdjęciach nie widać strzałki (powinna być do góry)...

 

oczywiście, strzałka do góry, ale zaślepiłem go i nic nie dało

 

A ten króciec miedziany od trójnika z powrotu z poddasza i parteru do zaworu 4d to nie jest czasem 22mm z redukcją na 1" podczas gdy wyjścia są na nyplach 1"/27mm.

 

 

owszem jest, ale to już za zaworem, a zaraz redukcja na kisana 22 (powrót i zasilanie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym nieśmiało zauważyć że takie przewężenie działa jak kryza, a wody z grzejników musi wrócić tyle samo ile zostało w nie wpompowane. Wydaje mi się że przez cieńszą rurkę, pod tym samym ciśnieniem, przepłynie mniej cieczy w jednostce czasu niż przez grubszą. No ale mogę się mylić ;-)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, wymieniłem rurkę, nic nie pomogło, kupiłem i zamontowałem zawór 4d danfossa (bo akurat taki mieli w sklepie, 250 zł) i dalej jest do kitu, jak do soboty nic nie wymyślę to wywalam 4d i będzie chodziło najlepiej :(

Już mam dość ciągłego rozbierania i poprawiania.

 

Jak coś to mam ten wcześniejszy zawór do sprzedania (110 zł z przesyłką)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, wymieniłem rurkę, nic nie pomogło, kupiłem i zamontowałem zawór 4d danfossa (bo akurat taki mieli w sklepie, 250 zł) i dalej jest do kitu, jak do soboty nic nie wymyślę to wywalam 4d i będzie chodziło najlepiej :(

Już mam dość ciągłego rozbierania i poprawiania.

 

Nie jestem specjalistą, ale gdyby mnie się coś takiego przytrafiło, to podłączyłbym zawór np. do węża ogrodowego, aby na własne oczy przekopnać się czy i jak przepuszcza wodę. Jeśli zawór okazałby się ok to przyczyna musi leżeć wyłącznie w sprawach związanych z ciśnieniem - pompa, grawitacja, zawory, dławienie, kamień kotłowy w rurach, tego typu rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Zasadą działania zaworu 4D jest utrzymanie nastawionej temp.w obrębie pieca.W przypadku zasilenia grzejników na ustawioną temp.następuje zamykanie przepływu wody.W konsekwencji ciepło wyprodukowane przez kocioł jest przekierowane do powrotu kotła.Z pokazanego pomiaru widoczne są duże rozbieżności .Przyczyną także może być zasobnik ciepłej wody ,który montuje się do powrotu wody przed zawór 4D.Ma on krótszą drogę do koła z powrotu ,większa śr .rur co w konsekwencji

przekłada się na żle rozłożone opory hydrauliczne.Rada wyregulować opory hydrauliczne.W opisie nie ma nic o zasobniku ciepłej wody i podłączeniu jego .W innym przypadku wymienić zawór 4D,problem powinien zniknąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Nie rezygnuj pod żadnym pozorem z 4d. Moim zdaniem jeśli wszystko zostało sprawdzone należy może przyjrzeć się szczególniej samej technice CO ( zamknięta). Jeśli istnieje taka możliwość spróbuj rozprężyć CO do powstania ciśnienia naturalnego ( tzw. otwarty układ). Myśląc o Twoim problemie uświadomiłem sobie że zbyt swawolnie operujesz numeryką nastaw. U mnie różnica na skali 1 daje różnice w na CO w granicach 8 może 12 stopni. ( dużo). Spróbuj jeszcze doświadczenie: Pompa 3 bieg. Kocioł ustaw na 80 stopni. A następnie co 5 minut przestawiaj zawór 4d OD MIN DO MAX z maluśkimi skokami. Może układ ma taką specyfikę że bardzo silnie jest związany z ustawieniem 4d ( opory, wydajność pompy, odbiór ciepła... ). Moim zdaniem należy delikatnie korygować nastawę. Z dokładnością powiedzmy do 2 mm. Przy małych średnicach na CO i aparaturze koło kotła to istotne. Zawór jest moim zdaniem w porządku i nie należało go wymieniać bo niczemu to nie posłuży. Wszelkie korekty nastaw powinno przeprowadzać się po minimum 3 godzinach palenia. Gdy nie tylko nagrzeje się woda ale cała instalacja CO ( rury, kocioł, kaloryfery, "ściany" ). Zobacz proforma kierunek tłoczenia pompy i podaj jej parametry.

 

Pozdrawiam

 

PS: Zbaraniałem ( nigdy nie widziałem takich cudów).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam rozwiązałem swój problem - wywaliłem ten zawór i jest ok. tzn. zasilanie 66, powrót 57 a na centralnym tzw. duży obieg 26 stopni. Przy otwarciu zaworu przez siłownik gdzieś w okolicach "6" na dużym obiegu jest 35-38, powrót praktycznie bez zmian. Jest tak jak kolega pisze do pewnego ustawienia nie dzieje się nic,a potem przyrost temperatury jest lawinowy. ja myślę że Twój zawór działa całkiem prawidłowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Nie rezygnuj pod żadnym pozorem z 4d. Moim zdaniem jeśli wszystko zostało sprawdzone należy może przyjrzeć się szczególniej samej technice CO ( zamknięta). Jeśli istnieje taka możliwość spróbuj rozprężyć CO do powstania ciśnienia naturalnego ( tzw. otwarty układ). Myśląc o Twoim problemie uświadomiłem sobie że zbyt swawolnie operujesz numeryką nastaw. U mnie różnica na skali 1 daje różnice w na CO w granicach 8 może 12 stopni. ( dużo). Spróbuj jeszcze doświadczenie: Pompa 3 bieg. Kocioł ustaw na 80 stopni. A następnie co 5 minut przestawiaj zawór 4d OD MIN DO MAX z maluśkimi skokami. Może układ ma taką specyfikę że bardzo silnie jest związany z ustawieniem 4d ( opory, wydajność pompy, odbiór ciepła... ). Moim zdaniem należy delikatnie korygować nastawę. Z dokładnością powiedzmy do 2 mm. Przy małych średnicach na CO i aparaturze koło kotła to istotne. Zawór jest moim zdaniem w porządku i nie należało go wymieniać bo niczemu to nie posłuży. Wszelkie korekty nastaw powinno przeprowadzać się po minimum 3 godzinach palenia. Gdy nie tylko nagrzeje się woda ale cała instalacja CO ( rury, kocioł, kaloryfery, "ściany" ). Zobacz proforma kierunek tłoczenia pompy i podaj jej parametry.

 

Pozdrawiam

 

PS: Zbaraniałem ( nigdy nie widziałem takich cudów).

Pytanie do Tomka ponieważ potrzebuję pilnej odpowiedzi , mam starą instalację , mam już tak jak na rysunku a potrzebuję dołożyć CWU , czy jest sens przekładać zawór mieszający bliżej pompy?post-3430-1223814031_thumb.jpgpost-3430-1223814069_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

W przypadku zbyt dużych zakłóceń nie jest to praca dobrze sprawnej instalacji.Sprawdż zgodność mocy kotła z doborem zaworu 4D.Nie należy się sugerować przekrojem 1 cal na zaworze do przekroju rury,tylko zgodność mocy kotła i zaworu 4D.

Drugi przypadek to sterownik- może zakłócać ze względu na uszkodzenie.W zaworach 4D występuje nieszczelność ok.2-3

proc. i możebyć lekkie odstępstwo od nastawionej temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Ja jeśli ktoś pyta czy układ z 4d można wykonać z jedną pompą mówię że można ale nie zawsze i zalecam wykonanie ewentualnego miejsca gdzie zamontujemy pompę w przypadku komplikacji. Armatura wokół kotła czyli odejście od kotła do 4d, pompa, filtry, zawory itd. itp. powinny być bezpośrednio przy kotle na samych śrubunkach. Rury dopiero za całym „bajzlem” Układ CWU na pewno równolegle przed 4d i na początek bez pompy. Jeśli będzie dobrze wszystko dobrane to musi chodzić. Średnice – opory... Zobacz moje posty są fotki kilku projektów CO i CWU. Pozdrawiam

post-758-1223838487_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Ja jeśli ktoś pyta czy układ z 4d można wykonać z jedną pompą mówię że można ale nie zawsze i zalecam wykonanie ewentualnego miejsca gdzie zamontujemy pompę w przypadku komplikacji. Armatura wokół kotła czyli odejście od kotła do 4d, pompa, filtry, zawory itd. itp. powinny być bezpośrednio przy kotle na samych śrubunkach. Rury dopiero za całym „bajzlem” Układ CWU na pewno równolegle przed 4d i na początek bez pompy. Jeśli będzie dobrze wszystko dobrane to musi chodzić. Średnice – opory... Zobacz moje posty są fotki kilku projektów CO i CWU. Pozdrawiam

Ja akurat chę dołożyć drugą pompę do CWU, bardziej chodzi mi o to czy mogę przenieść zawór 4d tak jak na moim schemacie wyżej -tym bardziej rozbudowanym, zaraz przy pompie CO tak aby zapewnić pełny przepływ grawitacyjny w razie czego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, już też nie mam problemu, dzięku wszystkim za sugestie i wyjaśnienia.

Rozwiązanie:

 

Rozebrałem wszystko i się okazało że rura powrotna z 4d do kotła źle była wykonana w fabryce, (w środku nie dokładny odlew, czy jak to tam się nazywa), przewężenie było do śr. 1 cm. Jakoś nie pomyślałem żeby za każdym razem zaglądać do środka rurki, to był mój 1. raz z miedzią.

 

Sukces, teraz już wiem jak naprawdę (nie tylko w teorii) działa zawór 4d, naprawdę rewelacja w sterowaniu temp na grzejniki, a już nie wspominając o ochronie kotła.

 

Jeszcze raz wszystki dziękuję za zainteresowanie i odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Pompa jest ok, chodzi na 2 (jest wystarczająco), próbowałem na różnych nastawach

zawór różnicowy też dobry, na próbę odłączyłem go,

zostało mi jeszcze wymiana zaworu 4d na firmowy ESB (ma trochę inną konstrukcję w środku), tylko czy to pomoże?

Ja bym zaworu nie wymieniał.Uważam, że to wina filtra przed pompą/jeśli masz taki zamontowany/.Wystarczy przeczyścić dokładnie filtr i pompa będzie działać właściwie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.