Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Honeywell Zawór 4D Pomocy


krzysiekNowy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam mam na imie Krzysztof. jestem tutaj nowy to jest moj pierwszy post, mam nadzieje ze mi pomozecie. problem dotyczy zawodu 4d, byl juz on zainstalowany jak kupilem domek. Nie moglem znalesc odpowiedzi na moj problem. Nie wiem jak mam go ustawic. Poprzedni wlasciciel powiedzial mi tylko ze na lato mam miec na nr 9 a w zimie na "prawie na 5". chcialbym sie dowiedziec nastepujacych rzeczy:

-jak mam go ustawiac bo mam jeszcze nr1, nr3 oraz nr 7 - i do czego one sluza??

-czy grzejniki maja byc wszystkie odkrecone na wyjsciu i wejsciu a potem mam regulowac ten zawór??

-czy jak juz sie dowiem TU jak go ustawiac to jaka mam miec ustawiona temp. (55? 60?)zeby w domu bylo 22 stopni i oszczednie "palic"?

krece nim i nie wiem jak go ustawic, razgrzeja wszystkie grzejniki, czasem nie tylko które. załaczam zdjecia kotłowni. a moze wiecie do czego prowadza moje rurki i z czego one wracaja. bo ja tylko wiem gdzie jest zasilanie baniaka z woda urzytkowa bo jest za sciana i tam ida tylko 2 rurki czyli zasilanie i powrót. bylo by fajnie wiedziec do czego one slużą i moze mi byto pomoglo w rozgryzieniu tego urzadzenia. wszedzie pisza ze trzeba macac rurki ale ja mam ich tak wiele ze nie wiem ktore dotykac. mam nadzieje ze napisalem wszystko co pomoze wam w okiełznaniu mojego problemu. bardzo dziekuje za pomoc. aha jeszcze jeszcze cos na zdjeciu nie ma pompy obiegowaj bo jest schowana za szawka. oraz mam pytanie czy odpowietrznik na fotce widoczny ma cieknac?? jak popuszcze czarna nakretke to leci woda to normalne??

post-39833-0-02779400-1329588174_thumb.jpg

post-39833-0-62998600-1329588185_thumb.jpg

post-39833-0-19510600-1329588221_thumb.jpg

post-39833-0-69061200-1329589109_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak zaznaczyłeś na zdjęciu jest ok.Od czego ta rurka trudno powiedzieć,musisz szukać dokąd idzie.Zrobiłem korektę popatrz czy nie jest tak.Tam gdzie napisałem "co to jest"podejrzewam że to dobijanie wody do układu sprawdź.Jeżeli powrót cwu jest tak jak zaznaczyłem to ok.

post-22550-0-99118600-1329635984_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Instalacja zrobiona kompletnie bez pomysłu, na żywioł, byleby rurki "jakoś" popodłączać. Dobrze to działało nigdy nie będzie.

Podstawowy błąd wyłuskał konopka. Teraz masz pompę na tzw. małym obiegu kotła. Bez pompy na zsilaniu twój zawór 4D głupieje i bardziej rozdziela niż miesza.

Jeżeli masz termostaty na grzejnikach, najrozsądniej będzie ustawić 4D w pozycji pełnego przepływu na grzejniki (u ciebie to chyba 1).

Po sezonie wołaj majstra i niech to zrobi jak należy.

 

Przebiegi rurarzu prawdopodobnie jak niżej. Na czerwono to chyba jakieś udziwniowne dopełnianie wody (zdublowane) albo masz jeszcze jakieś grzejniki w piwnicy. Raczej to pierwsze (obie rurki powinny być zimne), bo jeżeli są gorące to musisz pokazać gdzie one tam niżej wędrują. Gdyby to były rury grzewcze, to dziwnie wpięte. Jak widać zasilanie w obieg za 4D a powrót przed 4D.

 

post-18583-0-14027400-1329645619_thumb.jpg

 

 

Nic cieknąć nie powinno, jednak o nic martwić się nie musisz. Zakręć ten odpowietrznik na stałe i o nim zapomnij. Jest w miejscu, gdzie powietrza bym się nie spodziewał.

 

Osiągnięcie stałej żądanej temperatury w pomieszczeniach wiąże się z dużo poważniejszą "automatyzacją" układu. Zwykłym 4D bez siłownika, bez regulatora pokojowego lub "pogodówki" tego nie osiągniesz. Wystarczy, że dziś mamy +5 a jutro -10 i musiałbyś zmieniać ustawienie 4D ręcznie (za każdym razem gdy warunki pogodowe się zmieniają, czasem też przy zmianie opału, zmianie warunków wietrznych itd.). Najprościej pozakładać termostaty na każdy grzejnik (najtaniej, najszybciej).

 

Zasada działania 4D poniżej. Prezentacja ze strony jednego z producentów kotłów.

http://www.defro.pl/serwis/materialy/zawor4drogowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no w koncu moge odpowiadac, cos mi sie zepsula przegladarka. wzorujac sie na na waszych opisach posprawdzalem te rury i opisalem je. opis na foto jest tez zdjecie pompy jesli mialo by to pomóc w czyms. powiedzcie mi dlaczego ja mam inne ustawiania niz na schemacie tym: http://www.luskar.pl...acja_zawor.html czy jak dam na nr 9 i wyciagne raczke i dam na 1 to bedzie wszystko dzialac tak jak na schemacie i bede mial jakies rozeznanie jak ten zawor dziala?? powiedzcie mi dlaczego schemat pokazuje 50/50 na nr 5 a ja musze dac na "prawie 5" bo na 5 to mam wiekszy powrot niz zasilanie grzejników. mowicie ze zle mam zrobiona instalacje to w takim razie co musze poprzerabiac.

chcialbym wiedziec tez jak to jest z tym grzejnikami czy maja byc cale otwarte na powrocie bo zdejmowalem je i zamykalem a pamietam ze niektore byly czesciowo zamkniete ale nie pamietam ktore to byly. interesuje mnie tez dlaczego mam miec zawor w pelni otwarty przeciez wtedy zimna woda do pieca wpada i zawor 4d jest bez użyteczny aha na grzejnkach mam w pokojach termostaty a na reszcie pomieszczen normalne zawory.

post-39833-0-45894800-1329652146_thumb.jpg

post-39833-0-81610300-1329653019_thumb.jpg

Edytowane przez krzysiekNowy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

doradźcie czy jak kupie taki termometr

http://allegro.pl/termometr-opaskowy-przylgowy-do-c-o-kurier-24h-i2147509478.html#tabsAnchor

to czy pomoże mi on w regulacji ?? jak tak to ile sztuk bym potrzebował i w których miejscach go umieścić ?

Edytowane przez krzysiekNowy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to że pompa na małym obiegu to jedno , powrót z grzejników dołu wpięty nie TU ,powinien razem z powrotem z piętra wchodzić w 4D a nie w mały obieg( post 8) i dlatego nie działa jak powinno tylko 4D na pełne otwarcie ,nie ma innej opcji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobrze ze jest to forum, chociaz jest z kim porozmawiac o problemach z C.O. mam jeszcze jedno pytanie dotyczace wyczystki pieca, nie mowiac ze ciezko wyczyscic "droge " z pieca do komina. w wyczystce jest tam taka blacha ktora mozna włożyć na dwa sposoby albo blirzej czopucha (zdjecie nr 1) albo blizej srodka pieca (fot. 2) dodam ze te otwory w piecu sa w roznych szerokosciach, ta blizej czopuchu jest węższa o jakies 5 cm. a ze schematu pieca ktory zanlazlem na internecie nic nie rozumiem. WY jesteście mądrzejsi i zapewne jeden rzut oka i wiece o co chodzi.

post-39833-0-51622700-1329657708_thumb.jpg

post-39833-0-16236700-1329658122_thumb.jpg

Edytowane przez krzysiekNowy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montaż drugiej pompy cię nie ominie.

W twoich warunkach średnicowania ochrona powrotu kotła musi być wymuszona pompą. Szkopuł w tym, że w małym obiegu jest boiler (prawidłowo) i jedyne co można zrobić bez montażu trzeciej pompy, to obieg CWU uruchomić na pompie, w sposób ciągły. Teraz wodę w boilerze też grzejesz na okrągło.

Druga pompa jest obowiązkowo do domontowania w obiegu grzejnikowym za 4D.

 

Pompę masz w złym miejscu zamontowaną i dlatego ktoś wcześniej przeprowadzał regulację przepływów na poszczególnych grzejnkach aby sytuację "ratować". Dlatego otwarcie wszystkich na max może oznaczać niedogrzewanie niektórych z nich.

Taka regulacja u ciebie to raczej półśrodek na krótką metę. Musisz przerobić układ. Pytanie czy sam jesteś w stanie to wykonać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no właśnie sam tego napewno nie zrobie. dlatego byloby dobrze wiedziec co i jak mam zlecic (najlepiej na jakies fotce narysowac co przerobic aby dorze hulalo) do wykonania jakiemus fachowcowi. teraz grzeje wode a w lecie to tylko mam zamiar zalaczyc grzanie wody a odlaczyc grzejniki (u mnie pozycja nr 9)a dwie pompy to w przypadku braku pradu akumulator dlugo nie popracuje ,a nie ma innych mozliwosci ??

Edytowane przez krzysiekNowy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz określić czego od instalacji oczekujesz. Co chciałbyś regulować, czy priorytetem jest ochrona powrotu kotła, czy temp CWU ma być regulowana itd.

Od razu zaznaczam, że każda możliwość nadzoru nad danym parametrem układu, to zazwyczaj kolejna pompa lub inne urządzenie do tego niezbędne. Jedna pompa to bardzo skromne wyposażenie a w połączeniu z 4D, wymaga dużych średnic małego obiegu i samego zaworu 4D oraz obiegu boilera, aby mogły one pracować grawitacyjnie (taki układ masz na schemacie, który sam zamieściłeś). Wymiana rur i 4D na odpowiednie średnice u ciebie będzie droższe niż druga pompa.

 

W razie braku prądu wystarczy zapewnić działanie pompy grzejnikowej.

 

Rysowanie schematów bez znajomości oczekiwań użytkownika, to strata czasu.

Edytowane przez kiminero
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chcialbym zeby bylo cieplo w calym domu bo do tej pory tojak mam na inny numer niz 1 to grzejniki nie wszystki mi grzeja. a u mnie grawitacja teraz nie bedzie działac?

cytat: W razie braku prądu wystarczy zapewnić działanie pompy grzejnikowej. czyli tej co jest teraz ??

W razie braku prądu wystarczy zapewnić działanie pompy grzejnikowej.W razie braku prądu wystarczy zapewnić działanie pompy grzejnikowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gdybym dodal druga pompe to wszystko dzialalo by juz poprawnie ? to miala by ona byc dla cwu czy tam gdzie sugerowal konopka ? cos takiego jak na foto ??

W razie braku prądu wystarczy zapewnić działanie pompy grzejnikowej.W razie braku prądu wystarczy zapewnić działanie pompy grzejnikowej.

post-39833-0-06903900-1329667756_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak jak rozrysował i opisał kol. kiminero.Termometr napewno ci pomoże,choć to półśrodek.Najlepszym wyjściem jest siłownik + sterownik /najlepiej pogodowy/Już samo dołożenie pompy polepszy sytuację.Miesiąc temu montowałem u znajomego właśnie sterownik do zaworu 4D,pompa była na powrocie,sterownik głupiał,kręcił zaworem w jedną i drugą stronę.Dołożenie pompy za zaworem rozwiązało problem,działa jak powinien.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie nie grzeja grawitacyjnie. a jak podlacze druga pompe to bedzie grawitacyjnie grzalo? jeszcze jedno pytanie druga pompe mam miec bez zaworu roznicowego (to to cos z kulka w srodku?)czyli takie obejscie jak na foto zbedne? starczy ze wepnie sie pompe? jak juz bede mial to zrobione to jak to wtedy bedzie hulalo? jakie beda efekty? a czy mozecie sie wypowiedziec na moja wypowiedz nr 6 oraz nr 9 dotyczace wyczystki i raczki zaworu 4d.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie dawaj pompy na zasilenie z różnicowym zaworem bo to nic nie da rura na zasilaniu cienka a zawór różnicowy na powrocie totalna bzdura pompa nie działa to przez zawór tyle wody przejdzie co przez samą pompę Rada zabezpiecz kocioł rurą w znośną a zarazem bezpieczeństwa od kotła odpowiednią fi 28 a bojler zmień rury na fi 28 b będziesz miał następne zabezpieczenie kotła bo będzie ci grzało cyrkulacyj nie sprawdzone i to nie raz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto ma rację? Wszyscy! Żadna z rad nie wyklucza innej i wszystkie są dobre. Pytanie jak bardzo chcesz układ przerabiać.

 

Plan minimum naszkicowałem ci wyżej. Dodatkowa pompa jest NIEZBĘDNA. Dzięki niej zapanujesz nad przepływami na 4D i wysterujesz taką temperaturę na grzejniki, jaką będziesz chciał a przepływ przez grzejniki będzie stały i żaden ci grzać nie przestanie.. Potrzebny będzie oczywiście termometr za pompą, aby widzieć jak ta temperatura się zmienia w różnych ustawieniach 4D. Termometr najlepiej zanurzeniowy, czyli "wkręcany" w trójnik za pompą.

 

Zawór różnicowy na przyszłej pompie grzejnikowej jest niepotrzebny. Grzejniki bez udziału pompy nigdy ci nie zagrzeją, bo tak już masz zbudowaną instalację. Parter jest "za nisko" w stosunku do kotła a całość rurarzu ma za małe średnice. Ewentualnie można pokusić się o zrobienie grawitacyjnego obiegu boilera, ale jak wcześniej pisałem, zależy jak bardzo masz ochotę (i fundusze) na przerabianie układu. Wiązałoby się to z wymianą rur na większe. Wyżej ktoś o tym pisał.

 

Na twoim miejscu zacząłbym od wstawienia pompy grzejnikowej. Jest to minimala ingerencja w układ, a efekty będą duże. Przerobić musisz tylko wpięcie rur grzewczych parteru, bo teraz są źle poprowadzone (powrót omija 4D). Wszystko masz na "malunku" wyżej. Generalnie potrzeba ci na dziś pompy, filtra, dwóch zaworów, termometru i paru kształtek. Do tego myślący majster i w jedno popołudnie będzie po problemie.

 

Później możesz zastanowić się nad dalszą "modernizacją" układu. Dostępnych opcji jest badzo dużo, a każda to kolejne koszty. W tej chwili masz za małe średnice rur przy kotle i za mały 4D aby rezygnować z pompy kotłowej, dlatego muszą być dwie pompy. Ewentualnie możesz później domontować sobie siłownik 4D i sterowanie do niego, zwykłe lub pogodowe.

Zaletą siłownika i sterowania pogodowego jest stały, automatyczny nadzór nad wychyleniem zaworu 4D w taki sposób, aby w domu panowała stała temperatura, niezależnie od temperatur zewnętrznych. Daje to też realne oszczędności w spalaniu.

 

Poszukaj sprawdzonego hydraulika i razem ustalicie jak daleko przerobić układ i jakie będą tego koszty. Szkic powyżej to absolutne minimum, ale też pewność prawidłowego działania.

 

Na temat wyczystki tego kotła się nie wypowiadam, bo nie znam tej konstrukcji kotła. Dziwne jest, że producent nie wymusił "właściwego" montażu klapy poprzez jej ukształtowanie lub jakiś znacznik. Teraz to szukaj instrukcji lub wykonaj telefon do producenta. Namiary powinny być na tabliczce informacyjnej kotła. Ewentualnie może ktoś tutaj się wypowie.

 

P.S.

Podłączenie naczynia tak małą średnicą jest potencjalnie niebezpieczne! Jeśli wymiana rurarzu naczyniana na przepisowy, to zbyt duża "demolka" wnętrz, to absolutnie niezbędny jest zawór bezpieczeństwa 1,5 bara, zamontowany na kotle lub na głównym zasilaniu powyżej kotła (może być na odejściu do naczynia np.). To jest bardzo ważne! Ważniejsze od tej drugiej pompy! Wydasz 25 zł a zyskasz spokój o bezpieczeństwo rodziny.

Edytowane przez kiminero
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fajnie sie pan wypowiedzial. dziekuje bardzo po sezonie wezme sie do roboty bo musze wode spusciu i tak zrobie jak pan napisal. kupie pompe zawory i filtr. zawor bezpieczenstwa na dojsciu do naczynia wyrownawczego. (nadole pieca na powrocie mam jakis zawor bezpieczenstwa to dobrze ?) oraz termometry mysli pan ze jak dam 3 szt. np na kaloryfer, drugi na powrut z nich a trzeci na zasobnik cwu to bedzi dobrze? mam jeszcze pytanie np jak juz bede mial druga pompe i na chwile odlacze to bedzie przez niego woda szla pchana z tego na powrocie oraz odwrotnie gdy odlacze ten ktory teraz jest? a do tej nowej pompy jak pan nazwal grzejnikowego to trzeba tez sterownik czy wystarczy rozciac przewody z pierwszego i polaczyc kabelki? kolejne pytanie sie nasunelo bo w leroy merlin czy castoramie sa takie zestwy pompa z zaworami i zaworem z kulka to bedzie zle jak to kupie i zamontuje (koszt 150zl)gdyz pisze pan ze zawor z kulka nie potrzebny jest. dziekuje za wypowiedz na w/w pytania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a gdybym cale te obejscie z pompa i zaworem ktore mam na powrocie zdemontowal i dal za zaworem 4d tam gdzie ma sie znalesc ta druga pompa? zmieni to cos? jeszcze chodzi mi po glowie co by bylo gdybym zamontowal zawor na zasilaniu i powrocie grzejnikow na parterze czy po zamknieciu ich i odlaczeniu pradu bedzie woda szla na pietro grawitacyjnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór bezpieczeństwa jak jest 1,5 bara, to OK. Ostatecznie na powrocie też zadziała.

 

Termometr powinien być za pompą grzejnikową (do pomiaru stopnia zmieszania) i za pompą kotłową (do pomiaru temperatury powrotu kotła). Ten za pompą kotłową może być przylgowy żeby instalacji nie rozcinać. Pomiar temperatury powrotu grzejników ewentualnie poglądowo. Do wysterowania 4D niepotrzebny.

Na CWU termometr raczej zbędny. Tutaj woda zawsze będzie miała temperaturę kotła.

 

Obie pompy powinny pracować równolegle (razem), inaczej ustawienia 4D biorą w łeb i wracasz do stanu obecnego, czyli kicha. Sposób podłaczenia może być jak opisujesz, o ile nie przekroczysz dopuszczalnego obciążenia wyjścia z regulatora (mało prawdopodobne).

 

Jeżeli zestaw pompy z obejściem wyjdzie taniej, to można i tak. Po prostu wykorzystaj z niego tylko pompę z zaworami a różnicowy z obejściem pomiń.

 

Przełożenie pompy "do góry" nie wchodzi w grę. Masz za małe średnice obiegu kotłowego i CWU aby poradziły sobie grawitacyjnie. Pozbawisz się też ochrony powrotu kotła przed zbyt niską temperaturą a boiler nie zagrzeje.

 

Uparłeś się na tą grawitację grzejników!? Czy teraz, jak odłączysz prąd, to grzejniki na piętrze ci grzeją? Tylko nie przez 15 min, ale powiedzmy po 2-3 godzinach? Na tych średnicach i tak samo małej średnicy zaworu 4D to mało realne a napewno mizernie wydajne. Montowanie zaworów na parter niczego nie wnosi. Chcesz to montuj cały zestaw z ZR i obejściem. Będziesz miał "gadżet" na rurce i świadomość, że "zrobiłeś wszystko co w twojej mocy".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.