Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich

Proszę o poradę.

Posaidam piec Osiek III moc 35kW sterownik Tech ST-37.

Posiadam dom o pow. ok 250 m2 + zbiornik na CWU 250L. Budynek ocieploy, okna plastik, 2 kondygnacje.

Piec spala ok. 50 kg węgla na dobę. Wydaje mi się że to dużo. Ustawienia pieca to:

- temp pieca: 45 st

- tem wody: 42 st

- histereza pieca: 6 st

- histereza wody: 2 st

- przerwa w podstrzymaniu: 35 min

- praca w podstrzymaniu 11 sek.

- siła nadmuch: 1 w skali 1-10

- temp. załączania pomp: 37 st.

Proszę o pomoc. Dziękuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

Proszę o poradę.

Posaidam piec Osiek III moc 35kW sterownik Tech ST-37.

Posiadam dom o pow. ok 250 m2 + zbiornik na CWU 250L. Budynek ocieploy, okna plastik, 2 kondygnacje.

Piec spala ok. 50 kg węgla na dobę. Wydaje mi się że to dużo. Ustawienia pieca to:

- temp pieca: 45 st

- tem wody: 42 st

- histereza pieca: 6 st

- histereza wody: 2 st

- przerwa w podstrzymaniu: 35 min

- praca w podstrzymaniu 11 sek.

- siła nadmuch: 1 w skali 1-10

- temp. załączania pomp: 37 st.

Proszę o pomoc. Dziękuje

 

Witam!

W moim kotle też jest sterownik ST37. Podawanie też nie jest sterowane jego czasem, ale przerwą pomiędzy kolejnymi podaniami.

Moje rady to:

-podnieść temp. kotła do 60-65 stopni

-zmniejszyć histerezę kotła do najmniejszej możliwej (u mnie 2 stop.)

-zwiększyć histerezę CWU do np. 5 stopni

Podniósłbym też temp. załączania pomp. Ja ma ustawioną tak jak temp. kotła.

 

Poza tym kocioł za dużej mocy. Nic nie piszesz o zaworach podnoszących temperaturę powrotu. Jeśli nie masz w instalacji takiego zaworu, to powinieneś pomyśleć o zainstalowaniu takiego. Szczególnie, że kocioł przewymiarowany, a na niskich temperaturach jego pracy nigdy nie uzyskasz optymalnego spalania opału i dodatkowo narażasz kocioł na szybszą korozję niskotemperaturową. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za odpowiedź.

Jest jeszcze jeden problem - gorący komin.

Teraz usstawienia wyglądają tak:

Temp. pieca 55 st

Histereza CO 5 st

Czas pracy 60 sek

Przerwa 15 min

Temp zał pomp 50 st

Martwi mnie ten gorący komin (o którym nie pisałem wcześniej)

Dlaczego tak jest, że piec bardzo szybko traci temperaturę, tzn. osiąga 55 st i spada poniżej zaadanej histerezy i znów przechodzi w tryb pracy. Żadko kiedy pracuje w trybie podtrzymania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może masz ustawiony za duży nadmuch wentylatora i ciepło wygania ci w komin. U mnie mam ustawiony nadmuch na 1 w skali 1-10.

Przy temperaturach jakie panują teraz kocioł powinien być w trybie praca i nie przechodzić w podtrzymanie. Chyba że ktoś ma dobrze ocieplony dom, a kocioł sporo przewymiarowany, to wtedy może będzie przechodził i w podtrzymanie. Wydaje mi się jednak, że optymalna praca kotła jest w trybie pracy, a nie w podtrzymaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo w trakcie podtrzymania temperatura spada i spada i kociol musie znow ja zlapac przez co duzo razy podaje wegiel druga sprawa to ze w czasie podtrzymania jest najwieksza produkcja sadzy.najlepiej zmierz sobie z zewgarkiem w reku ile ci kociol trzma w podtrzymaniu nastepnie po tym jak przechodzi w stan praca ile musi pracowac zeby zlapac zadana temperature.i bedziesz wiedzial miejwiecej czy lepiej ci sie oplaca palic caly czas czy przechodzic w stan podtrzymania.takie jest moje subiektywne zdanie(wazna kwestia jest w satnie podtrzymania jaka masz temperature powrotu bo jak masz tak np jak ja to jest zasialnie 55 stopni powrot 35 stopni to wiecej jak 10 min moj piec niewytrzymuje w podtrzymaniu przy obecnych temperaturach oczywiscie tj -16 stopni)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego nie powinien przechodzić w podtrzymanie ?Prosze o wyjaśnienie takiej teori.

W moim kotle "przepalanie" mam ustawione na 30 minut. Wynikało to z tego faktu że w okresie jesiennym po osiągnięciu temp. zadanej kocioł przechodził w stan czuwania na tyle długi, że prawie dochodziło do wygaśnięcia żaru. Żeby więc nie wygasło, po 30 minutach załączał się wentylator, chwilę później podajnik i żar był na nowo rozniecany. Teraz przy znacznie większych poborach ciepła czas czuwania kotła jest na tyle krótki, że "przepalanie" nie jest załączane.

Jeśli chodzi o moją "teorię", to raczej nie jest to teoria, a moje obserwacje. Wynika z nich, że podczas przechodzenia w stan czuwania wyłącza się wentylator, spalanie więc przez kilka, a nawet kilkanaście minut przebiega z niedostatkiem powietrza. Płomień jest kopcący nie są spalane do końca wydobywające się z żaru gazy palne, powstaje dużo sadzy. Jeżeli to trwa kilka minut, to chyba lepiej niż gdyby stan taki trwał bardzo długo. Dlatego uważam, że lepiej ustawić małą histerezę i podawać tak paliwo by kocioł jak najkrócej pracował z niedoborem powietrza. Ot i cała moja "teoria".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo w trakcie podtrzymania temperatura spada i spada i kociol musie znow ja zlapac przez co duzo razy podaje wegiel druga sprawa to ze w czasie podtrzymania jest najwieksza produkcja sadzy.najlepiej zmierz sobie z zewgarkiem w reku ile ci kociol trzma w podtrzymaniu nastepnie po tym jak przechodzi w stan praca ile musi pracowac zeby zlapac zadana temperature.i bedziesz wiedzial miejwiecej czy lepiej ci sie oplaca palic caly czas czy przechodzic w stan podtrzymania.takie jest moje subiektywne zdanie(wazna kwestia jest w satnie podtrzymania jaka masz temperature powrotu bo jak masz tak np jak ja to jest zasialnie 55 stopni powrot 35 stopni to wiecej jak 10 min moj piec niewytrzymuje w podtrzymaniu przy obecnych temperaturach oczywiscie tj -16 stopni)

 

 

Ja już odpowiadam i tak u mnie piec zadana 72*C powrót 60-65*C

Podtrzymanie to jest ok 30-40min przy histerezie 3*C

Dojscie do zadanej 72*C ok 8 min.

Więc nie wiem skąd u ciebie taka teoria. W tej chwili -14*C

Reszty nie opisuje bo to nie ma wpływu na temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim kotle "przepalanie" mam ustawione na 30 minut. Wynikało to z tego faktu że w okresie jesiennym po osiągnięciu temp. zadanej kocioł przechodził w stan czuwania na tyle długi, że prawie dochodziło do wygaśnięcia żaru. Żeby więc nie wygasło, po 30 minutach załączał się wentylator, chwilę później podajnik i żar był na nowo rozniecany. Teraz przy znacznie większych poborach ciepła czas czuwania kotła jest na tyle krótki, że "przepalanie" nie jest załączane.

Jeśli chodzi o moją "teorię", to raczej nie jest to teoria, a moje obserwacje. Wynika z nich, że podczas przechodzenia w stan czuwania wyłącza się wentylator, spalanie więc przez kilka, a nawet kilkanaście minut przebiega z niedostatkiem powietrza. Płomień jest kopcący nie są spalane do końca wydobywające się z żaru gazy palne, powstaje dużo sadzy. Jeżeli to trwa kilka minut, to chyba lepiej niż gdyby stan taki trwał bardzo długo. Dlatego uważam, że lepiej ustawić małą histerezę i podawać tak paliwo by kocioł jak najkrócej pracował z niedoborem powietrza. Ot i cała moja "teoria".

 

 

Tak masz racje i jeżeli kocioł nie stoi dłużej niż 60 min to nie ma sensu robienia przedmuchu ani podawania dawki paliwa.Żar przy miale potrafi tlić sie kilka godzin pod warunkiem jeżeli ma zbyt mało powietrza czyli wszystko jest szczelne.

I tutaj przydaje się tzw.szybki start.

Cięzko mi jest powiedzieć jakie pametry i możliwości ma twój sterownik.Ja u siebie mam specjalnie porobione menu do przepalania i do podtrzymania.Nie mylić to są dwie różne nastawy.

Na chwile obecną wiem że na histereze kotła ma wpływ obiekt w którym to kocioł pracuje.

U jednego jest dobra 1*C udrugiego 3*C a jeszcze ktoś ma 10*C i jest dobrze.

Następna sprawa to szerokie sterowanie całym centralnym czyli inaczej ELEKTRONIKA i do tego musimy sie przyzwyczaić.

A właśnie aby wyeliminować nadmierne dymienie w czasie przejścia w postój i ruszania do pracy znowu potrzebna jest elektronika itd. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam. Posiadam dokładnie taki sam model i sterownik. Po uno: nie wiem jak inne "starsze" wersje oprogramowania tego sterownika ale najnowsza (którą zresztą posiadam...) ma dość poważny błąd a mianowice niezależnie od ustawień jeśli mamy włączoną pompę CWU na sterowniku (w moim przypadku to jest ładująca na zasobnik) to po przekroczenu przez piec 62 stopni z automatu sterownik włącza pompę niezaleznie czy woda w bojlerze ma mniej czy wiecej od zadanej (dla przykladu majac ustawiona na bojlerze temp.45 stopni i piec - C.O. osiagnie 62 stopnie ową "zimna 45-stopniowa" wode zrzuca na piec przez co szybko wytraca temperaturę... Czekam na TECHa aż poprawią tego buga ale predzej doczekam sie starosci :P

 

 

Inna kwestia to fakt ze rowniez mimo roznorodnych nastaw na sterowniku i regulacji przyslony piec szybko wytraca temperature mimo iz potrafi "podbic" o kilka ladnych stopni powyzej zadanej... zauwazylem tez ze mimo zwiekszenia podawania opalu ciegnem wielkosc zaru jest o wiele mniejsza niz np w kotłach retortowych... albo ogolnie tlokowce tak maja albo to kwestia konstrukcji tego producenta... Hmmm moze TTTM :-) a jak autorowi udało się dojść do jakiegoś kompromisu?

Edytowane przez ukaszek2nd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wklej fote tego pieca i przekroju ze srodka, tez mam tlokowca "osiek" - moze taki sam,  i powiem ze jest to wielka porażka ten piec, całe cieplo wali kominem. 

U mnie nadmuch jest na 1, ledwo sie pali, a na pietrze komin jest goracy ( przez sciane). 

Piec dochodzi do zadanej ok 15-18minut i trzyma moze tyle samo, obnizanie temp w domu na grzejnikach nic nie daje, calyczas idzie tyle samo opału, czym bym nie palil. 

 

Podawnie u mnie 59sek, czyli jedna sekcja tloka ( tlok ustawiony na podawanie jak największej dawki)

przerwa 40sek

nadmuch 3

 

Pale czechem, srednio 25kg-35kg na dobe, dom 160m2 + cwu 140L

Edytowane przez Kozak71
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to zapewne mamy ten sam model http://kotly-plonka.pl/oferta/kotly-grzewcze/osiek-3-standard/ bo identycznie jak ty mam problem z gorącym kominem... kurna ile ciepła ucieka z tego pieca to nieporozumienie... ja średnio palę ok 40-50 kg miału różnej maści... U mnie dochodzi ok 5 minut ale rownie szybko wytraca ta temperature... Histereza na 3 bo przy mniejszej to nie zdarzy sie "rozhulac" i ledwo co dobije do zadanej i zaczyna spadac... :/ Jedna WIELKA PORAŻKA - no coz ale to nie ja wybierałem ten kocioł tylko tesciowie :/ najwyrazniej nic sie nie zrobi by palil mniej... no tylko ze ja mam ze 300m2, kiepskie okna, nieocieplone sciany itp... to i tak nie powinienem strasznie narzekac... Ale chcialo by sie palic te 30 kg :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Witam Zakupiłem piec Osiek IV ELIPSE 30kW też mam problem z gorącym kominem . Po zmniejszeniu podmuchu -niedopał Po zwiększeniu gorący komin. Użytkuje pierwszy sezon i próbuje różnych kombinacji.Martwi mnie jeszcze duży dopływ powietrza wtórnego pomiędzy szufladą /Brak możliwości regulacji  budowa kotła /co skutkuje szybkim wypaleniem węgla i stratą kominową

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Hej. Widzę że nawet w nowym modelu Płonce nie udało się rozwiązać problemu gorącego komina a szkoda... Ogólnie po 6 latach użytkowania Osieka III z ST-37 mogę stwierdzić tyle, że oprócz bezawaryjności ten kocioł nie ma żadnych zalet... Olbrzymie straty ciepła - gorący komin, niezależnie od ustawień nadmuchu!!! Źle rozwiązany technicznie wymiennik - poprawka w IV Elipse widzę, że *** dała... Ogólnie gdyby była taka możliwość to *** im ten piec przed drzwi i żądał zwrotu gotówki za ten szajs!!! (niestety/na szczęście nie ja wybierałem ten kocioł tylko teść ze szwagrem... ale ja niestety musze w nim palić i co gorsza kupować opał...)
 
Także szczerze, aż do bólu, GORĄCO NIE POLECAM produktów marki Kotły Płonka i tyle z mojej strony!!!

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie używać wulgaryzmów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CZEŚĆ KOLEGO  może podaj konkrety pracy kotła ustawienia podajnika temperaturę spalin ciąg komina non in kaloryczność opału nie wiem czy zauważyłeś że płonka ma zaniżone parametry powierzchni ogrzewalnej czy wiesz z czego to wynika dla tych samych mocy pieca moi dwaj znajomi pracują na tych piecach i na rurze wylotowej suszą patyki mierzyłem temperaturę wylotową na kominie i w obydwu przypadkach oscyluje na poziomie 120 st jedyny mankament to uszczelnienie tłoka w okolicy czyszczaka zaciąga tam powietrze  wtórne i przez to studzi piec drugi problem zależnie od parametrów paliwa częste czyszczenie wnętrza części wymiennika sterownik ma możliwość rożnego czasu podawania paliwa do czterech cykli w posuwie co przekłada się na ilość paliwa i jego dokładność dopalenia no i co za tym idzie wykorzystania chętnie wymienię się informacją jak to wygląda u ciebie producent zapewnia że sprawność wynosi 91%

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

 chętnie wymienię się...

 

 Najchętniej to wymieniłbym się piecem na innego producenta :) a te 91% sprawności to teoretycznie ma ten nowy model Elipse a ja mam Osiek III, który podane ma 80,7 - 84,2 %... co do "przewymiarowania" mocy kotła to wiem, że Płonka tak robi... przy okazji czy ot nie oszukiwanie klienta??? Uszczelnienie wyczystki podajnika zrobiłem - trochę partyzantka ale zawsze... W moim modelu pieca i sterownika nie ma czegoś takiego jak czasy podawania... u mnie tłok chodzi w kółko jedynie można ustawić ile opału ma podać (mniej czy więcej) poprzez większe lub mniejsze wysunięcie szuflady tłoka... ot takie archaiczne rozwiązanie...

     
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

oj zabawię się w archeologa i odkopię temat bo i problem mam z piecem od Płonki.

 

Poniżej info dotyczące instalacji

 

Piec Elipse IV 30kW ze sterownikiem Tech 37RS

instalacja cu, zawór 4drogowy, sterownik siłownik zaworu

grzejniki stalowe płytowe - nowe -tak jak cała instalacja

dwie pompy Grundfoss jedna 40 na bojler, druga 60 na instalację - pompy zabezpieczone zaworami zwrotnymi

tzw Bojler 140l ( na chwilę obecną wyłączony z użytku do czasu rozwiązania problemu)

instalacja zaizolowana

Dom - klocek nieocieplony 184m2, szczegóły poniżej
http://cieplowlasciwie.pl/wynik/3exh

 

opał - ekogroszek z Piasta

ustawienie sterownika

temp zadana 56'

temp na wyjściu na grzejniki 42'

czas przerwy 2:10 min

nadmuch 40%

przedmuch co 15 minut przez 30s

histeryza c.o. 1'

czas pracy 4s (czas pracy tłoka w trakcie podawania opału, opcja w menu serwisowym)

temperatura w domu 23'

temperatura spalin ok 110'

 

popiół sypki, bez kalafiorów oraz niedopałków

 

zużycie przy obecnych plusowych temperaturach to od 30kg- 35kg -wydaje mi się dużo, znacznie dużo...

 

coś zmieniać?

zauważyłem że jak skróciłem czas przerwy do 2:05 to spalanie wyszło 30kg, po przestawieniu na 2:10 wyszło już 35kg - dziś idzie na 1:50min i jutro się okaże ile zeżarł

 

co zmieniać za wyjątkiem pieca aby żarł mniej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aktualizacja tematu

wprowadzono drobne korekty

 

zadana c.o. 60

czas przerwy w podawaniu 1:50

nadmuch 50%

czas pracy tłoka 2s

 

reszta parametrów bez zmian

 

popiół - mógłby być lepszy - drobny niedopał...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz niskie spalanie około 6 kW z taka średnią mocą pracuje kocioł  ,kalkulator wyliczył więcej  :D

W przeciętny dzień zimy
  • ~43kg węgla kamiennego
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli nie ma co liczyć na mniej ?...na lato rusza ocieplenie ścian to następny sezon powinien przynieść korzyści

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

zużycie przy obecnych plusowych temperaturach to od 30kg- 35kg -wydaje mi się dużo, znacznie dużo...

 

...

Podobny dom i kocioł też tłok ale od Spyry. Mam podobne zużycie, i tak jest to dla tego kotła od 10 lat i dla kotła zasypowego którym było palone wcześniej. 

Dla nieocieplonego domu nie oczekuj rewelacyjnych wyników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Pozwólcie że odkopie temat

 

na dziś zmiany na zasadzie termomodernizacji budynku polegającej na ociepleniu 10cm styro 

przy obecnych temperaturach średnia z 8 ostatnich dni przy ogrzewaniu C.o wraz z C.w.u to 8.5 kg Retopala ....

 

fakt kocioł przemiarowany o jakieś 10kW ....Ale chyba mniej się nie da  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.