Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ocena Schematu C.o. + C.w.u + Wymiennik


michal1962

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Mam nowo wybudowany dom o powierzchni ok.170m2, wszystkie prace realizowałem samodzielnie, ale temat związany w kotłownią chyba mnie przerasta, coś tam wiem ake chyba nie do końca :unsure:

Dużo moich wątpliwości rozwiałem właśnie przez czytanie Tego forum, ale pytań do bardziej doświadczonych kolegów nie brakuje:

Schemat mniejwięcej rozrysowałem w sposób jaki by mi najbardziej pasował, ale czy wogóle zadziała nie wiem :(

 

1.Na pietrze mam tylko jedną pętle ogrzewania podłogowego(pomieszczenie ok 20m2) czy przedstawione rozwiązanie ma prawo działać?

2. Wiem, że na temat przekrojów rur jest mnóstwo postów ale ja mam juz mętlik, chciałbym kotłownie wykonać rurami miedzanymi, tylko jakie przekroje bedą najbardziej odpowiednie?

 

Bardzo proszę o jakiekolwiek opinie i spostrzeżenia, gdzie popełnione są błędy?, co można jeszcze ewentualnie zmodyfikować?

 

Pozdrawiam

Michał

post-37032-0-84751400-1325075642_thumb.jpg

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Troche cię "wypunktuje" ;)

1. Manometr na obiegu pierwotnym raczej jako ozdoba. Co chcesz się z niego dowiedzieć przy tej wysokości naczynia?

2. Zasobnik CWU lepiej jakby miał swoją pompę, co pozwoli ci zapanować nad jego stopniem rozgrzewu. Pompa ta musi mieć ZZ. Ewentualnie trzeba zmienić wpięcie powrotu boilera. Tak jak teraz nie zagrzeje.

3. Podłogówka na piętrze może być tak wpięta, ale odpowietrznik na zejściu powrotu. Zastanów się jak krąży woda. Ta różnica wysokości pętli utrudni regulację przepływów i przydadzą się rotametry. Ewentualnie tego typu pojedyńczą pętlę możesz podpiąć do skrzynki rozdzielacza grzejnikowego na piętrze za pośrednictwem zaoru RTL. Też będzie działać i z odpowietrzeniem nie ma problemu.

4. Przyłącze powrotu z belki rozdzielacza podłogówki trochę zamieszałeś, ale chyba przeoczenie.

5. Przyda się zawór odcinający przed filtrem obiegu wtórnego dla wygody czyszczenia.

6. Obieg cyrkulacji CWU też chyba niecelowo pomyliłeś. Chodzi mi o miejsca wpięcia.

7. Do tej wielkości zbiornika CWU przyda się przepona.

8. Do trójnika nad kotłem pójdź stalą bez redukowania średnicy wyjścia z kotła, dalej może być miedź po całości 28 w obiegu wymiennika oraz 22 na CWU. Grawitacja boilerowa rozumiem niemożliwa. Po stronie wtórnej do pomp 28 dalej można zejść na 22 w kierunku szafek (za trójnikami).

 

To chyba tyle. Inni może coś dorzucą

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Mam nowo wybudowany dom o powierzchni ok.170m2, wszystkie prace realizowałem samodzielnie, ale temat związany w kotłownią chyba mnie przerasta, coś tam wiem ake chyba nie do końca :unsure:

Dużo moich wątpliwości rozwiałem właśnie przez czytanie Tego forum, ale pytań do bardziej doświadczonych kolegów nie brakuje:

Schemat mniejwięcej rozrysowałem w sposób jaki by mi najbardziej pasował, ale czy wogóle zadziała nie wiem :(

 

1.Na pietrze mam tylko jedną pętle ogrzewania podłogowego(pomieszczenie ok 20m2) czy przedstawione rozwiązanie ma prawo działać?

2. Wiem, że na temat przekrojów rur jest mnóstwo postów ale ja mam juz mętlik, chciałbym kotłownie wykonać rurami miedzanymi, tylko jakie przekroje bedą najbardziej odpowiednie?

 

Bardzo proszę o jakiekolwiek opinie i spostrzeżenia, gdzie popełnione są błędy?, co można jeszcze ewentualnie zmodyfikować?

 

Pozdrawiam

Michał

 

Witaj!!!

 

 

Naczynie wzbiorcze z pływakiem, tylko do kominków.

 

Przeczytaj w instrukcji kotła -jak i kiedy uzupełnia się wodę.

 

pozd.henryk1953

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bzdura !

Wystarczy że do uzupełniania wody w takim naczyniu wykorzystamy ciepłą wodę użytkową ze zbiornika CWU.

Temperatura w takim zbiorniku to około 55 stopni, więc dolewanie je do naczynia otwartego, który uzupełnia wodę w kotle poprzez powrót nie jest problemem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj!!!

 

Zanim zarzucisz komuś pisanie bzdur, to może sam pomyślisz co wypisujesz.

 

 

pomysl -czy w zbiorniku zawsze jest około 55 stopni.

 

- czy istnieje możliwosć ze temperatura wody bedzie miała 5do 10 st. (awaria pompki,zamkniety zawór)

 

Jeżeli istnieje teoretyczna i praktyczna możliwość że temp. wody będzie niska, to rązwiązanie takie jest jest niebezpieczne

 

i jako takie nie może być stosowane.

 

pozdr. henryk1953

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woda w naczyniu otwartym nie jest w obiegu wraz z kotłem, pomimo tego ze jest z nim połączona, wiec nawet jeżeli temperatura na kotle wynosi 80 stopni to woda w zbiorniku wynosi mniej więcej tyle ile temperatura jego otoczenia. Tak jest w przypadku poprawnego podłączenia tego naczynia i bez wykonania połączenia cyrkulacyjnego pomiędzy RB a RW.

 

Reasumując, czy dopuścimy do obiegu poprzez naczynie wodę o temp. 5-10 stopni czy 55 stopni to nastąpi jej podmieszanie z wodą tam będącą w takim sam sposób jak w przypadku gotowania kotła i wyrzutu wody do zbiornika poprzez RB przez co chłodniejsza woda wpływa przez powrót kotła wystudzając go.

 

Z mojej strony EOT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Pozmieniałem troche, ale dalej nie jestem pewny czy idę w dobrym kierunku.

Bardzo dziękuję za cenne uwagi od "kiminero", sto razy patrzę na ten schemat a wystarczy jak ktoś inny tyko zerknie i odrazu widzi rażące błędy, ni i druga sprawa to brak doświadczenie po mojej stronie :)

 

 

Pozdrawiam

Michał

post-37032-0-95749000-1325159802_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sory, ale punktuję dalej.

1.Naczynie tak podłączone musi być wpięte po stronie ssawnej pompy. Tak jak teraz pompa opróżni ci naczynie i układ się zapowietrzy. Do tak małego kotła można połączyć rury bezpieczeństwa i wzbiorczą wg mojego schematu.

2.Cyrkulacja nadal źle wrysowana. Poprawiłem.

3. RTL do pętli na piętrze można zainstalować pod rozdzielacz. Najlepiej jak jest podpięty pod skrajne przyłącze, aby nie łapał temperatury grzejników.

4. Nie ma to wielkiego znaczenia, ale zwyczajowo górna belka zasilenie dolna powrót, dla podłogówki nie ma reguły.

5. Źle podpięta pompa podłogówki. Mieszacz ma korzystać wyłącznie z powrotu z pętli a nie powrotu grzejników piętra.

6. Pompy CO i pogłogi de facto wpięte szeregowo. Obie na zasilanie.

7. Nie rezygnowałbym z przepony CWU. To 200l zbiornik!

8. Pompa CO pewnie by sobie poradziła przerzucić wszystko, ale regulacja układu już taka prosta nie będzie. Może się okazać, że aby podać wodę na górny rozdzielacz, trzeba będzie silnie skryzować parter i boiler. Z kolei gdy będzie duże zapotrzebowanie na CWU, to może ta kryza na boilerze nie wyrabiać. Lepiej osobna pompa. Nawet taka za stówę. Przy dobrej izolacji zbiornika będzie głównie stała.

9. Dlaczego koniecznie boiler na obiegu wtórnym? Moim zdaniem wepnij go w układ pierwotny. Może być na jednej lub dwóch pompach. Szczegóły schemat.

10. Odpowietrznik nitki boilera będzie siorbał powietrze (no może nie "będzie", ale "może").

11. Jeśli w danym obiegu występuje tylko jedna pompa, to nie zakładaj zaworów zwrotnych. Będą tylko dławiły przepływ.

12. Pomyślałeś o ewentualnym 3D do regulacji temp posyłanej na grzejniki? Może warto.

13. Przelew naczynie oczywiście wyżej.

14. Grupa bezpieczeństwa rozumiem w domyśle.

 

A tu moja propozycja.

 

post-18583-0-46510600-1325166146_thumb.jpg

Edytowane przez kiminero
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki KIMINERO za uwagi, punktuj, punktuj wolę błędy popełniać na ekranie komputera niż później poprawiać całą instalację :D

5 pomp trochę mnie przeraża , ale jeśli układ będzie funkcjonował prawidłowo to czemu nie, nie wiem czy mam racją ale ta opcjonalna pompa działa chyba trochę jako wspomaganie tej pierwszej od kotła, a może poprostu dać trochę bardziej wydajną i zawór 3-D na bojler tak by temperatura ciepłej wody niekoniecznei dorównywała tem. na kotle.

Na grzejnikam mam w zamiarze dać elektronicze zawory termostatyczne tak by nie regulować każdego z osobna(rano odkręcać a na noc przykręcać)

 

Jeszcze raz bardzo dziękuję za pomoc.

 

Pozdrawiam

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 pomp trochę mnie przeraża ,

To tylko jedna więcej, niż na schemacie wyjściowym

 

nie wiem czy mam racją ale ta opcjonalna pompa działa chyba trochę jako wspomaganie tej pierwszej od kotła,

Decydując się na pompę CWU ten czerwony "mostek" znika. Myślałem, że to oczywiste.

 

post-18583-0-77226500-1325174982_thumb.jpg

 

 

a może poprostu dać trochę bardziej wydajną i zawór 3-D na bojler tak by temperatura ciepłej wody niekoniecznei dorównywała tem. na kotle.

Za 3D dasz tyle co za pompę. Nie wyobrażam sobie dzisiejszego sterownika kotła z podajnikiem, który nie posiadałby funkcji sterowanie pompą CWU. W sterowniku będzie czujnik temperatury, który należy przypiąć do zasobnika CWU i zaprogramować w sterowniku temp do jakiej ma ci się ten zbiornik rozgrzać. Na kotle możesz trzymać 90 a na boilerze 40. Po osiągnięciu tej temperatury sterownik wyłączy pompę CWU. Jestem pewien, że będziesz mieł też możliwość zaprogramowania stref czasowych CWU, czyli np. między 7-9 rano dogrzewanie wody do powiedzmy 50 sC, później postój, bo nie ma nikogo w domu, dalej od 14-22 utrzymywanie temperatury zadanej i znowu postój na noc. Czasem jest też opcja utrzymywania temp minimalnej.

 

Na grzejnikam mam w zamiarze dać elektronicze zawory termostatyczne tak by nie regulować każdego z osobna(rano odkręcać a na noc przykręcać)

Sporo mnie ostatnio na forum i byćmoże się powtórzę. Uważam, że lepiej utrzymywać na grzejnikach niższą temperaturę ale stabilną, niż podawać na instalację temperaturę kotła i regulować to termostatami. Termostaty oczywiście tak, ale w tym drugim przypadku grzejnik najpierw rozgrzeje się do tych 60 sC, by po krótkim czasie się na godzinę zamknąć i ostygnąć do 20. I tak w kółko. Przy grzejnikach płytowych, gdzie oddawanie ciepła w dużym procencie odbywa się na zasadzie radiacji, daje to nieprzyjemne wrażenie "falowania" temperatury otoczenia.

Rzecz gustu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam podobny układ jak powyzej planujesz wykonac tzn

kocioła z podajnikiem ,wymiennik płytowy zasobnik cwu 200 l a po stronie wtórnej zasilanie grzejników i ok 100 m2 podłogówki

na 5-u poziomach

wiec układ jaki zastosowałem był przemyslany i zmieniany wielokrotnie zanim doszedłem do optymalnego dla mnie rozwiazania

ze wzgledu ze mam 4 kondygnacje _ półpietra to rozdzielacze wykonane sa w nietypowy sposób wiec nie bede tu pokazywał szczegółow

ale mam kilka wskazówek dla ciebie co mozna zastosowac a czego nie i dlaczego

zaczne od pietra , 20 m2 podłogówki to wychodzi co najmniej 20x6 mb/m2 = 120 mb rury

to zdecydowanie za długi odcinek jak na jedna petle a przy RTL to juz zupełnie niepoprawnie ( nie chce draznic autora )

robisz mieszacz to daj 2 petle na pietrze zasilane z mieszacza rozdzielone trójnikiem na pietrze i bedzie super

kolejna sprawa to regulacja przepływów na podłogóewce ,nikt jeszcze nie wspomniał o zawórach regulacyjnych

wiec przypominam sa konieczne np. zawór grzejnikowy powrotny na belce zsilajacej a na powrtnej odcinajacy kulowy np typu mini

zdecydowanie lepiej jest podłaczyc zasobnik cwu przy kotle bo jest mozliwosc szybciej nagrzac i mozna podgrzac wode niekoniecznie grzejac co np latem a pracuje jedna pompa nie dwie , przy priorytecie cwu na sterowniku to kilkanascie min

nie odczuwalne dla temp w pomieszczeniach nagrzanych

na schemacie nie widze filtra przed wymienikiem po stronie wtórnej !! powrót niesie muł z grzejników

nie tylko szkodliwy dla pompy

przy wyminniku zamontowanie odpowietrzników recznych -grzejnikowych ułatwia rozruch instalacji

termometr na zasilaniu podłogówki bardzo wskazany , w innych puntach tez sie przydaje np powroty

osobiscie zrezygnowałbym z naczynia z pływakiem , w kotle wody jest niewiele a przy zastosowaniu 25 l naczynia cały sezon wystarcza bez uzupełniania

to tyle uwag co teraz mi sie nasuwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

( nie chce draznic autora )

Witam kolegę Marka!

Z podłogówką na piętrze masz rację. Założyłem, że prowdopodobnie mowa o łazience o powierzchni 20 m2. Łazienka jak to łazienka, po całości podłogówki ni położysz (wanna, brodzik, WC itp.) Zbyt optymistycznie przyjąłem max połowę powierzchni "opętlowanej". Autor musiałby się z tą powierzchnią określić.

O rotametrach wspominałem w pierwszym poście.

Reszta twoich uwag też ma sens i autor powinien wziąć je pod uwagę. Decyduje ostatecznie on a schemat jest raczej ideowy niż wykonawczy i braków można się dopatrzeć więcej.

Skoro podobny układ działa u ciebie to skonfrontuj swoje doświadczenia z proponowanymi średnicami.

 

Merytorycznym postem nikt mnie nie rozdrażni. Oby tak dalej.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Co do podłogówki na piętrze ,to faktycznie jak pisze kolega KIMINERO, będzie to łazienka łącznie z pralnią odzielona po części ścianą działową, a w łazience wanna 150x150, WC, BIDET, dwie umywalki.

Postaram się ponownie zmodyikować schemat uwzględniając uwagi kolegów, i poddać go ponownej ocenie co do poprawności.

Dorzuciełm rzut tego pomieszczenia na piętrze.

 

Pozdrawiam

Michał

post-37032-0-36284700-1325228779_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Załączam ponownie schemat trochę poprawiony, mam nadzieję , że dobrze zrozumiałem wszystkie uwagi. Zastanawiam sie czy faktycznie nie rozbić tego pomieszczenie 20m na dwe pętle, w szafce którą kupiłem rozdzielacz na dwa obwody powinien się zmieścić.

 

 

Pozdrawiam

Michał

post-37032-0-82531800-1325493355_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie wygląda mi OK. Kilka szczegółow.

1. Przy dwóch pompach na obiegu pierwotnym muszą być za nimi zawory zwrotne.

2. Te odpowietrzniki przy wymienniku muszą być mechaniczne (nie automat). Poza tym jeżeli ten układ rozprowadzenia instalacji odpowiadał będzie rzeczywistemu, to powietrze nigdy tam nie ugrzęźnie.

3. Ktoś wcześniej zauważył, że to naczynie nie musi być z dopełnianiem i ja to popieram. Wody z naczynia starczy ci na bardzo długo, a jak zawór dopełniania przestanie trzymać, to nawet nie zauważysz jak ci do kanalizy woda ucieka.

4. Na schemacie brak jeszcze nitki dopełniania dla obiegu wtórnego.

5. Fltry "skosami" w dół ;)

6. Załóż gdzieś zawór spustu po stronie wtórnej, to samo dla zbiornika CWU gdzieś miedzy ZZ a boilerem.

7. Wygoda czyszczenia filtrów, to posiadanie zaworów je odcinających. Mam nadzieję, że o tym pomyślałeś.

8. Pompy wystarczą 40-stki. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na zużycie prądu.

9. Pion na tą podłogę zdecydowanie Pex.

10. Sprawdź, czy przelew wpięty do kanalizy, nie będzie wprowadzał do przestrzeni naczynia gazów ściekowych. Skraca to jego żywotność. Naczynie otwarte jak sama nazwa wskazuje musi mieć stałe połączenie z atmosferą poprzez otwór odpowietrzający. Zadbaj o to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w zasadzie schemat jest bdb , ale jak to bywa nie ma tak dobrze aby nie mogło byc lepiej

wiele tez zalezy od inwestora czy zalezy mu na wygodzie i funkcjonalnosci czy bardziej na oszczednosci

mysle jednak ze w tym przypadku to pierwsze

wiec mozna by cos jeszcze zmienic , drobiazgi ale z niuansów składa sie całosc

termometr jest na obydwu rozdzielaczach podłogówki , dałbym jeden ale zaraz za pompa aby widziec od razu co sie dzieje po zmianie na mieszaczu a drugi na powrocie ,czasem jest to ciekawa informacja dla swiadomego uzytkownika

a przy okazji jaki to ma byc mieszacz , TZM czy z siłownikiem

zawór zwrotny przy powrocie do mieszacza , w tym układzie nic dobrego nie wnosi a raczej szkodzi

jak juz wyrysowane zawory odcinajace to jeszcze przy wymienniku , czasem trzeba go odkrecic

filter przed pompa grzejnikowa bedzie bezuzyteczny jak jest przed wymiennikem

mozna zastapic 2 zawory i filtry jednym wspólnym dla pomp cwu i wymiennika

czas pracy pompy cwu jest znikomy w porównaniu do tej drugiej

jesli rury na rys odzwieciedlaja rzeczywisty przebieg to rura powrótu z zasobnika nie musi wchodzic koło kotła i dublowac sie z druga powrotna , szpeci to wyglad a nic nie wnosi

namawiam na podłogówke nie tylko tam gdzie sie to przyjeło jako standart , ale tam gdzie to mozliwe

ja sie tak zastanawiałem za długo a potem rozwaliłem gotowa wylewke by załozyc jeszcze wiecej

TZM y moga obsłuzyc do 100 m2 a nawet do 200 m2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Marku za uwagi.

Co do mieszacza to będzie TZM.

Mam jeszcze pytanie, bo okazało się ,że na pietrze będzie tylko jedna pętla podłogówki max 30-40 metrów rury, czy można ja podłączyć do rozdzielacza grzejników a na powrocie dać RTL-a ?, jak to najlepiej rozwiązać?

Jakie zawory zwrotne klapowe czy ciśnieniowe?

 

Pozdrawiam

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40mb podłogówki mozesz podłaczyc z rozdzielacza grzejnikowego a na koncu petli RTL i działac bedzie

od razu wspomne o pewnej niedogodnosci jakim jest grzanie podłogi cykliczne mozna by to okreslic - sinusoidalny przebieg

 

ale po co tak, skoro moze byc lepiej , wystarczy jedna rurka PEX 16 od rozdzielacza dolnego OP zakonczyc trójnikem z odpowierznikem na pietrze w skrzynce zapewne sie zmiesci a powrót wpiąc do rozdzielacza grzejnikowego i nie potrzeba ciagnac 2 rury

robota podobna a koszt mniejszy bo RTL to ok 100 zł

poza tym jak masz osobno zasilanie podłogówki to zawsze mozna zagrzac tylko podłoge przy okazji grzania cwu a takie sytuacje czesto sie zdarzaja jak mamy chłodne i mokre lato, jesien, wiosne

zawory zwrotne ze sprezyna byle nie za mocna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co zrobisz w przypadku awarii/nieszczelnosci pompy cwu?

dla kogos kto ma dwie lewe rece to bedzie powazny problem

ale dla majsterklepki to piec minut i po kłopocie

myslac tym tokiem mozna by rozwazac co bedzie jak peknie kocioł w srodku sezonu a mróz dokucza okropnie

 

teraz do rzeczy

rzeczywiscie przesunał bym zawór za pompa cw do złacza wyminnika , odkrecajac zasobnik mniej wody wyleci z rury, podobnie zawór na powrocie

ale widze jeszcze jedna rzecz, nie ma namalowanego odpowietrznika na belce zasilania OP , natomiast niepotrzebny jest na powrocie na pietrze

grzejniki musza miec własne odpowietrzniki

było juz wspomniane o manometrze i zaworze bezpieczenstwa ale to chyba tylko przeoczenie ze nie zaznaczone jest na schemacie

drobnych detali pewnie by jeszcze znalał kilka a to skrócic to przestawic ale to juz kosmetyka

teraz tylko pozostaje zmontowac uruchomic i cieszyc sie z dobrze wykonanej roboty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Witam!

 

Bardzo wszystkim dziękuje za uwagi, kotłownia już złożona wg. wytycznych i poprawianych schematów, wszystko śmiga aż miło :) ,zero problemów z uruchomieniem a ciepełko w domu nie do opisania(podłogówka rewelacja przepływy wyregulowane, bojler nagrzewa się w moment i trzyma przy naszym zużyciu 2 dni)

jak będę miał więcej czasu dorzucę zdjęcia.Jeszcze raz bardzo wszystkim dziękuje z pomoc.

 

Pozdrawiam

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.