Skocz do zawartości


Zdjęcie

Schemat Instalacji C.o



  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
12 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   Bolczaczko

Bolczaczko

    Nowy Forumowicz

  • Forumowicz
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 25 październik 2011 - 12:10

Witam. Chciał bym prosić fachowców o obejrzenie mojego schematu i uzupełnienie go. Jestem w tym temacie nie doświadczony, ale dobry schemat mógł by mi bardzo ułatwić założenie instalacji. Nie wiem czy mam zakładać zawór trójdrożny czy czterodrożny i czy w ogóle. i nie wiem w którym miejscu podłączyć naczynie wyrównawcze, oraz grzejnik w piwnicy. Proszę o pomoc GrzegorzZałączony plik  Schemat.png   46,73 KB   171 Ilość pobrań
  • 0



#2 OFFLINE   emus

emus

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 1375 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Małopolska
  • Co ogrzewam?: Wskaż tutaj.
  • Instalacja: Wskaż tutaj.
  • Kocioł: Wskaż tutaj.

Napisano 25 październik 2011 - 12:47

1. Naczynie wyrównawcze:
a. Od kotła (zasilanie) do naczynia rura bezpieczeństwa 1 cal bez zaworów.
b. Od naczynia (np w 3/4 wysokości naczynia) do piwnicy rura przelewowa 1 cal bez zaworów podłączona do kanalizacji.
c. Od grzejnika na poddaszu rura np. 1/2 cala (od zasilania lub powrotu ) bez zaworów do dołu naczynia.
d. Od góry naczynia rura 1 cal (np 30 cm długości) otwarta do atmosfery czyli odpowietrzenie instalacji.

http://forum.info-og...h__1#entry87051 post #13.

2. Piony po lewej i prawej strony schematu brak odpowietrzników automatycznych na zasilaniu. Także na klatce schodowej odpowietrznik automatyczny na zasilaniu.

3. Po co Ci grzejnik w piwnicy? Nie izoluj rur powrotnych do kotła i w piwnicy będziesz miał ciepło.

4. Przyłącz do instalacji zimnej wody lepiej dać na powrocie.

5. Brak spustu wody z instalacji do kanalizacji, ale spust powinien być fabrycznie zamontowany w kotle.

6. Brak manometru do pokazywania poziomu wody w instalacji. Zakładam że kocioł ma termometr.

7. Obejście pompki przeczytaj tu http://forum.info-og...obejscia-pompy/ post #13.

8. Grzejniki na zasilaniu zawór termostatyczny z głowica, na powrocie zawór odcinający. Na klatce schodowej możne być zawór termostatyczny bez głowicy.
  • 0

#3 OFFLINE   Bolczaczko

Bolczaczko

    Nowy Forumowicz

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 25 październik 2011 - 19:10

Dziękuje za odpowiedz. Mam jeszcze parę pytań.

1. Poprawiłem schemat i zamieszczam jeszcze raz (aby sprawdzić czy się przypadkiem nie pomyliłem).

Załączony plik  Schemat.png   54,69 KB   88 Ilość pobrań

2. Obejście pompki już dokładnie przestudiowałem
3. Termometr oczywiście jest.
4. Czy taki manometr zda egzamin?

Załączony plik  grupa_bezp_CO-26-000.jpg   14,84 KB   28 Ilość pobrań

Jeżeli tak to w którym miejscu go zamontować?

5. Chciałem grzejnik w piwnicy, ponieważ mam w planach zrobić tam pralnie i suszarnie.

Czy wyjście od pieca fi 22 następnie zmiana na 18 i na 15 a do każdego grzejnika 10 to dobre rozwiązanie. Czy może 15 do grzejnika? Mam zamiar kłaść instalację w miedzi, czy od pionu do grzejnika poprawnie będzie jeżeli dam odcinek z pcv? (czy warto na tym zaoszczędzić?)

Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki :)
  • 0

#4 OFFLINE   emus

emus

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 1375 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Małopolska
  • Co ogrzewam?: Wskaż tutaj.
  • Instalacja: Wskaż tutaj.
  • Kocioł: Wskaż tutaj.

Napisano 26 październik 2011 - 08:09

ad.1. Do naczynia podłącz z grzejnika na poddaszu zasilanie (czerwony), a nie powrót (niebieski). Wtedy naczynie nie będzie grzejnikiem.

ad.2. O.k.

ad.3. O.k.

ad.4. Manometr montuje się w pobliżu zaworka dopuszczającego wodę do instalacji. Jeżeli od punktu montażu manometru do góry naczynia masz np. 8,45 m wysokości słupa wody to manometr powinien mieć zakres 1 bar czyli 10 m wysokości słupa wody. Przed manometrem powinien być zaworek, aby w przypadku uszkodzenia manometru nie trzeba było spuszczać wody z całej instalacji
Na przykład taki fi 100 mm http://www.pneumat.c...y_fi_80_100_160
Jeżeli na piecu masz wolny króciec to zamontuj manometr na piecu.

ad 5. Grzejnik z odpowietrznikiem automatycznym i zaworem termostatycznym bez głowicy, zaworem odcinającym. Pralnia powinna mieć wentylację, aby wilgotne powietrze miało gdzie wychodzić.

Wyjście z pieca, wejście do pieca i piony ja bym dał średnicę 25 mm (pompka obiegowa pewnie będzie miała taką średnicę). Odejścia do grzejników 15 mm. Materiał rur najlepiej jakby był taki sam. Ja bym robił rurami ze stali węglowej, a nie miedzią, czy plastikiem. Piony i odejścia powinny być zaizolowane i zatynkowane w ścianach.

Zawory termostatyczne maja nastawę wstępną przepływu co jest bardzo pomocne w regulacji przepływu wody grzewczej przez grzejniki. Im "bliżej" pieca tym przepływ powinien być mniejszy. To się nazywa regulacja hydrauliczna instalacji.

Zawory odcinające są po to aby w przypadku malowania pomieszczenia można było grzejnik zdemontować i wymalować ścianę za grzejnikiem bez spuszczania wody z całej instalacji.
  • 0

#5 OFFLINE   mironw

mironw

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 582 postów

Napisano 26 październik 2011 - 10:16

masz bezpieczną instalacje

Załączony plik  Schemat Bolczaczko.png   47,71 KB   87 Ilość pobrań

manometr to ten z zestawem - co pokazywałeś razem z zaworem bezpieczeństwa
  • 0

#6 OFFLINE   Bolczaczko

Bolczaczko

    Nowy Forumowicz

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 27 październik 2011 - 14:51

Kolega emus twierdzi że lepiej pompkę z obejściem zrobić na powrocie, na wskazanym tu schemacie jest na zasileniu, ma to właściwie jakieś większe znaczenie?.

Dlaczego na naczyniu wyrównawczym jest zasilenie na dole i na górze naczynia? Naczynie nie będzie w ten sposób robić za grzejnik?
  • 0

#7 OFFLINE   emus

emus

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 1375 postów
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Małopolska
  • Co ogrzewam?: Wskaż tutaj.
  • Instalacja: Wskaż tutaj.
  • Kocioł: Wskaż tutaj.

Napisano 28 październik 2011 - 08:13

Kolega emus twierdzi że lepiej pompkę z obejściem zrobić na powrocie, na wskazanym tu schemacie jest na zasileniu, ma to właściwie jakieś większe znaczenie?.

Nie ma znaczenia czy pompka będzie na zasilaniu czy powrocie. Wszystko zależy od ilości miejsca na instalację pompy.
Pompa na powrocie pracuje na niższej temperaturze niż na zasilaniu. Temperatury pracy pomp są powyżej 100 stopni C czyli w razie zagotowania wody w kotle nie powinna ona ulec uszkodzeniu gdy jest zamontowana na zasilaniu.
Ja uważam że jak urządzenie ma możliwość pracy na niżej temperaturze (powrocie) to lepiej dla tego urządzenia.
  • 0

#8 OFFLINE   mironw

mironw

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 582 postów

Napisano 28 październik 2011 - 11:51

Ja też jestem tego zdania o ile nie ma więcej pomp niż jedna bo jak jest podłogówka na osobnej pompie i cwu na osobnej pompie to lepiej wyszło na zasilaniu ( była i na powrocie ) bo się nie przepychały .
A jak pompe montować na powrocie to najlepiej w pionie( jeśli jest miejsce ) i zawór różnicowy na pewno zadziała
  • 0

#9 OFFLINE   Bolczaczko

Bolczaczko

    Nowy Forumowicz

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 28 październik 2011 - 12:23

Rozumiem. Dziękuje wam za pomoc. Mam tylko jeszcze jedno pytanie, czy system w pex będzie lepszy zgrzewany czy skręcany. Trochę o tym czytałem i niby wersja skręcana ma mniejszy przepływ na złączkach i kolankach. Czy to prawda?
  • 0

#10 OFFLINE   mironw

mironw

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 582 postów

Napisano 28 październik 2011 - 14:45

skręcane mają mniejszy przepływ , ale nie zawsze da się podejść z zapraską , a co chcesz podłączać ?
  • 0

#11 OFFLINE   Bolczaczko

Bolczaczko

    Nowy Forumowicz

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 28 październik 2011 - 20:24

Myślałem o tym o fundusze ograniczone a chciał bym przed mrozami skończyć. Jakieś może porady w tym temacie? Pewnie będziecie odradzać ale np w mojej firmie jest około kilometra takiej instalacji i od lat nic się nie psuje. Ale proszę o opinie.
  • 0

#12 OFFLINE   mironw

mironw

    Doświadczony Forumowicz

  • Forumowicz
  • PipPipPipPipPip
  • 582 postów

Napisano 30 październik 2011 - 20:01

Ale nikt nie odradza to przecież wymyślono do instalacji tylko trzeba z głową do tego podejść , musi być jakoś zabezpieczone żeby wrzątek ani para nie zaczełą tam hulać i będzie ok :rolleyes:
A tak wogóle to zobacz jak to hula w twojej firmie - jaki piec? jaka instalacja ?
  • 0

#13 OFFLINE   Bolczaczko

Bolczaczko

    Nowy Forumowicz

  • Autor tematu
  • Forumowicz
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 31 październik 2011 - 20:48

Piec gazowy z 40 kw i do tego kominek z płaszczem :) na budynek Hotel +restauracja. Jest co grzać. A u mnie 10 kw i z 80 metrów do grzania. Instalacje zrobię po według schematu najlepiej jak potrafię :)
  • 0





Podobne tematy Zwiń

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych