Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Rozbudowa Kotłowni Part 2


cm812

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Po roku palenia w moim kotle Ling-25 ze sterownikiem GECKO, nadszedł czas zmian - wraz z wiekiem ganianie do piwnicy zaczęło mnie nudzić ;)

Aktualnie nie narzekam, spalam średnio przez cały rok (CWU) około 4 ton ekogroszku (Chwałowice, Juliusz) w okresie letnim zasobnik na 30-35 dni w zimie

można przyjąć 7-9 dni.

Ostatnio napaliłem się na sterownik raczej regulator pokojowy - Auraton 2005 TX Plus, bezprzewodowy z racji braku chęci kucia a mam nadzieję, że 2 stropy

nie będą go ograniczać. Wszystko pięknie ale najpierw zamówiłem a teraz czytam i czytam i połapać się już nie mogę, co tak naprawdę jest mi potrzebne.

Z racji zasady działania tego regulatora pojmuję, że działa na zasadzie "działa/nie działa" np. pompa CO. Wyobrażam to sobie tak:

Teraz mam pompę wyłączoną (d0=75) i zawór 4D ustawiony na "1" jakby się miało coś zagotować to i na bojler i ew. "przebije" się na grzejniki.

 

Zamontowanie tego sterownika powinno być pod GECO czy jakoś pod pompę CO?

Tak na chłopski rozum to jeśli będzie odcinało pompę to, jak zechcemy to ciepła woda poleci na kaloryfery a jak nie to będzie i tak krążyła w obiegu

piec/CWU - poprzez zawór, który i tak musiałby być otwarty np. w połowie bo np. taka temp. by nam odpowiadała. Nie rozumiem za bardzo przypadków,

o których tu była mowa, że komuś temp. spadała do 30*C! Przecież w omawianym przykładzie woda krąży poprzez zawór 4D w obiegu tzw. małym, niedziałająca pompa

nie przepuszcza wody na ogrzewanie pomieszczeń. Kiedy regulator zechce wtedy pompa rozprowadzi czynnik.

 

Tak to się mi wydaje i proszę o surowe sprostowanie jeśli bredzę ;)

 

Druga sprawa to taki układ idealny, mam zawór 4D firmy ESBE typ G, do tego dojdzie Auraton 2005 TX Plus, czego do szczęścia brakuje?

- siłownika - tylko kto wie z doświadczenia który będzie odpowiedni i czy to w zasadzie wszystko?

- czy jeszcze np. termoregulator typu ST-431 przeznaczony do obsługi zaworu mieszającego troj lub czterodrogowego z możliwością podłączenia dodatkowej pompy zaworu?

 

Czy już ostatecznie wywalić (choć na razie działa) GECO i zafundować coś co w połączeniu z siłownikiem i regulatorem pokojowym (może jeszcze pogodowym?) będzie

właśnie działało jak przykazano?

Czy kupiony regulator pogodowy już da mi pewną satysfakcję, czy jedynie w duecie z siłownikiem .... ech, nie mogę zebrać tego do ... w całość.

 

liczę na wsparcie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Jeśli GECO steruje tylko pracą kotła a zawór masz bez siłownika, to można np. dokupić siłownik i zainstalować IB-3100W1 (poczytaj w instrukcji jak działa).

Sterowania pompą za pomocą histerezy (jak ten 2005) nie polecam bo w domu będzie raz zimno raz ciepło.

 

Te przypadki o spadku temp. do 30C dotyczą wynalazku, że termostat pokojowy jest podpięty prosto do kotła (z racji zacofania tych którzy to wymyślili - totalna porażka) [choć sam pomysł takiego sterowania godny uwagi ale jeszcze nie w tym dziesięcioleciu w Polsce].

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak , zauważyłeś jednak, że podpięli się do sterownika pieca (np. GECO) a co w przypadku kiedy podepniemy się pod pompę CO?

Sam producent poleca takie rozwiązanie regulator pogodowy + siłownik - może to ma sens jakikolwiek?

 

Cały czas szukam takiej opcji kiedy jak mi będzie za zimno to po prostu nacisnę magiczny przycisk i zrobi się cieplej ;)

oczywiście przy tego typu piecach pewnie za to częściej będę ganiał dosypywać węgla!

 

Czyli uważasz za niedoskonałe wykorzystanie Auraton'a 2005 TX Plus z samą pompą lub ew. z siłownikiem na zaworze 4D.

Ważna uwaga i fajnie, iż dość szybka bo mogę jeszcze zawrócić kuriera z Auratonem, i kasa która mi zostanie pójdzie na siłownik i

programator np. IB-3100W1.

 

Masz pojęcie jaki mógłbym zastosować siłownik do zaworu4D firmy ESBE typ "G" - taki dostępny i jakiś przyzwoity.

 

Ważne, aby w mroźne dni móc "podkręcić" ogrzewanie nie ruszając się z pięterka ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnośnie sterowania przez GECO tylko pracą kotła - oczywiście mamy rozumiem na myśli też to, że do kotła podpięte są pompy CO i CWU, nad którymi sterownik ma jakąś pieczę.

Co prawda jest to kwestia działaj lub nie działaj do pompy CO bo ta od CWU to kręci się stale ;)

 

Takie zabójcze pytanie - jakie prędkości powinny mieć takie pompy (Grundfosi Wilo)?

 

Nie wiem czy aby dobrze ale odmówiłem zamówienie na Regulator AURATON 2005 TX PLUS!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały czas szukam takiej opcji kiedy jak mi będzie za zimno to po prostu nacisnę magiczny przycisk i zrobi się cieplej ;)

oczywiście przy tego typu piecach pewnie za to częściej będę ganiał dosypywać węgla!

 

Ważne, aby w mroźne dni móc "podkręcić" ogrzewanie nie ruszając się z pięterka ;)

Jeśli problemem jest to, że trzeba zawór przestawiać ręcznie, bo za zimno lub za gorąco, to pewnie ten 2005 by wystarczył, z tym, że ze względu na jego dwustanowość temperatury zadanej może to być niedostateczne dla wymagających - różnicę 1C przy grzejnikach "czuje się po nogach".

 

Znacznie lepsze jest zastosowanie Eurostera 2026 podpiętego do pompy - on zawsze chce utrzymać 1 temperaturę (ale częściej "stuka" w nim przekaźnik i to może w nocy przeszkadzać). Wersja TX nie ma tego mankamentu.

 

W obu tych przypadkach nie trzeba siłownika ale istnieje konieczność zmiany temp. na zaworze 4D gdy temp. zewnętrzne są ekstremalne (chyba, że zawsze puścisz na grzejniki wysoką temperaturę). Ale nie jest to latanie do kotłowni 2 razy na dobę!

Przy tych sterownikach praktycznie nie ma pojęcia, że jest chłodniej w zimne dni.

 

Wersja z siłownikiem opisana wcześniej jest znacznie doskonalsza i na bardzo wysokim poziomie - dla wymagających.

Siłowniki ktoś tu ostatnio na forum wymieniał (np. Helwita) - przed zakupem należy dopytać producenta czy będzie działał z tym zaworem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam .Co do sterowań to na chwile obecną się ucze ale narazie u kumpla - w ubiegłą zime testowalismy eco max 800T firmy Plum

bardzo rozbudowane menu ilość funkcji sterowanie 4D , podłoga, CWU no i oczywiście C.O OPIS JEST NA NECIE w tym roku podłączymy jeszcze eco ster 200 to zobaczymy

 

A tak według mnie to POGODÓWKA to wielki pic bo mnie nie interesuje temperatura na zewnątrz tylko komfort w domu a jak wychodze na podwórko to poprostu trzeba się ubrać cieplej :lol: :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@vernal

 

"... Jeśli problemem jest to, że trzeba zawór przestawiać ręcznie, bo za zimno lub za gorąco, to pewnie ten 2005 by wystarczył..."

 

nie do końca jest mi to zrozumiałe, bo niby jak ten regulator ma "przestawić" sam zawór? Rozumiem, że może jedynie włączyć pompę CO lub nie.

Piec sobie działa "po staremu", zawór 4D jest np. ustawiony na "5" ale bez pracy pompy pojawia się chyba tylko przebicie, no chyba że działa

doskonale grawitacja. Teraz kiedy w pokoju spadnie zadana temp regulator włączy pompę CO a ta przetransportuje ciepło do kaloryferów.

Tyle, że w przypadku kiedy tego ciepełka będzie za mało to taki układ nie będzie działał bo regulator ustawiony na "5" przy zadanej temp. kotła np 60*C

nie puści nam tego na kaloryfery.

Dopiero ingerencja w sam zawór pozwoli nam podnieść temperaturę, przekręcają go na wyższy numer i wtedy więcej ciepła poleci na kaloryfery.

To w sumie takie podłączenie regulatora pokojowego do samej pompki nic nie daje w sensie utrzymywania wyższych temperatur (max. tyle ile ręcznie

zadamy na zaworze 4D). Taki sterownik musiałby chyba regulować temp. zadaną na samym kotle - wtedy miało by to jakiś sens.

Zawór 4D puszcza nam 50% tego co mamy zadane na piecu, chcemy cieplej, a regulator ma ustawioną temp. np. 25*C to temp na piecu musi wzrosnąć

i włącza się też pompa CO, chcemy chłodniej - obniżamy temp na piecu i jej 50% wędruje na obieg ale jeśli pompa stoi to chula tylko ew. grawitacja. UFF

 

Odnośnie pompy CWU to sorki zmyłka - załącza się kiedy potrzeba (pozioma kreska w sterowniku) ta od CO jeśli ustawi się temp. d2 załączenia pompy

to gania na okrągło bo temp kotła jest na poziomie 60*C - czyli w sezonie zimowym 60>40 a w letnim 60<80.

 

 

1. odmówiłem już ten regulator, więc nie mam nic, ale kasa się uchowała ;)

2. Potrzebuję więc:

- siłownika na zawór 4D

- i teraz, coś co mam na piętrze i sobie steruję temperaturą jaką bym chciał mieć rano, wieczorem, w nocy, w poniedziałek ... itd

 

czy to właśnie byłby taki układ prawie idealny czy ciągle o czymś zapominam lub nie wiem?

 

Z informacji raz wynika, że Regulator wystarcza i jest oki a raz, że to nieporozumienie ;) jakoś ciężko to pozbierać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"... Jeśli problemem jest to, że trzeba zawór przestawiać ręcznie, bo za zimno lub za gorąco, to pewnie ten 2005 by wystarczył..."

 

nie do końca jest mi to zrozumiałe, bo niby jak ten regulator ma "przestawić" sam zawór? Rozumiem, że może jedynie włączyć pompę CO lub nie.

Piec sobie działa "po staremu", zawór 4D jest np. ustawiony na "5" ale bez pracy pompy pojawia się chyba tylko przebicie, no chyba że działa

doskonale grawitacja. Teraz kiedy w pokoju spadnie zadana temp regulator włączy pompę CO a ta przetransportuje ciepło do kaloryferów.

Tyle, że w przypadku kiedy tego ciepełka będzie za mało to taki układ nie będzie działał bo regulator ustawiony na "5" przy zadanej temp. kotła np 60*C

nie puści nam tego na kaloryfery.

Ciagle gdybam - jak masz to zrobione teraz.

Po prostu napisz, to Ci wyjaśnię która sytuacja zachodzi.

 

Rozumiem, że nie masz żadnego czujnika/termostatu/sterownika "na pokojach"?

Jeśli jest za zimno w domu, to musisz zmieniać temp. na zaworze 4D?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak to wygląda, w lecie wyłączam pompę CO (parametr d2 na 80 w sterowniku GECO), zimą ten sam parametr włącza nam pompę CO więc aby mieć ciepło ustawiam poniżej temp załączenia pieca (wg. instrukcji 40).

Jak jest w miarę ciepło to zawór 4D ustawiam na pozycje 1-2 i piec nie traci energii i się nie schładza szybko, jak zamrozi to lęcę przestawić zawór 4D na wyższą pozycję najczęściej 5-6.

Tak czy inaczej jak chcę mieć cieplej to gibam do zaworu, zimniej (oszczędniej) lecę go przykręcić - ale zawsze lecę ;)

 

odkopałem jakąś stara fotkę ale sens instalacji widać ;)

 

żadnych czujników/sterowników/termostatów (po za tymi iglicami co są w kaloryferach) nie mam - a marzy mi się właśnie taki zestaw co zaoszczędzi a jeszcze o nogach pomyśli

 

d859e5d31cbd2568m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to post #5 opisuje wszystko po kolei - od najtańszego do najlepszego.

Moim zdaniem w rachubę wchodzą tylko 2 ostatnie przypadki - w obu jest termostat pokojowy bez histerezy, co jest wg mnie kluczowe.

 

Natomiast opis działania zwykłego termostatu zrobiłeś dobrze. Z tym, że można łatwo wyeliminować sytuację, że "i tak trzeba biegać na dół i zmieniać temp. na zaworze, bo jak za niska, to nawet ciągłe włączenie pompy nie pomoże". Po prostu na zaworze od razu ustawia się wyższą temperaturę "niż potrzeba".

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli tak:

 

1. po taniości to widać wystarczyłby Auraton'a 2005 TX Plus podpięty do pompy CO, zawór 4D ustawiony np. na 7 (przeważnie w zimie miałem 5-6)

regulator ustawimy na 20*C to pompa będzie biegać i mieszać, aż temp zostanie przez regulator zaakceptowana i ten wyłączy pompę CO.

Wiadomo, że wyższej temperatury niż ta na piecu i przy zaworze 4D odkręconym na max po pominięciu błędów strat cieplnych - nie osiągniemy.

 

2. regulator Euroster 2026TX - teoretycznie mogę go wpiąć pod pompę CO i będzie to już jakoś działało, co prawda nie idealnie ale jakoś w miarę.

zamówiłem go na allegro za 235zł - nowy, zobaczymy.

 

3.Mając już ten regulator dla zapewnienia większej zdolności cieplnej i oszczędności powinienem zakupić siłownik pasujący do mojego zaworu4D

zaczynam zbierać info w necie o takich modelach

 

Gdzieś znajdę info jak to i z czym podłączyć?

 

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. regulator Euroster 2026TX - teoretycznie mogę go wpiąć pod pompę CO i będzie to już jakoś działało, co prawda nie idealnie ale jakoś w miarę.

zamówiłem go na allegro za 235zł - nowy, zobaczymy.

 

3.Mając już ten regulator dla zapewnienia większej zdolności cieplnej i oszczędności powinienem zakupić siłownik pasujący do mojego zaworu4D

zaczynam zbierać info w necie o takich modelach

TX nowy za 235? Niebywale niska cena.

 

On bedzie działał dokładnie tak jak 2005, tylko ... lepiej. Wahania temperatury będą mniejsze.

 

Jeśli się na niego zdecydowałeś, to kupowanie siłownika nie ma sensu ekonomicznego (bo 2026 nie steruje siłownikiem tylko pompą i trzeba wtedy dodatkowy sterownik do siłownika).

 

Jeśli chcesz mieć ten siłownik, to od razu trzeba się zdecydować na opcję trzecią z 3100W1 - ona w tej konfiguracji wyjdzie najlepiej ekonomicznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uff

czyli kolejny raz się pospieszyłem z zakupem ;) dobrze, że choć cena na razie fajna - zobaczymy czy nie przyjdzie cegła ;)

 

Rozumiem, ze zatrzymałem się na wersji II z racji tegoż zakupu. Pozostanie mi ustawienie zaworu 4D na odpowiedniej temp.

i sterowaniu pompą CO. Jak będzie zimniej i zechce mieć cieplej w pomieszczeniach to do kotłowni i zawór 4D przestawiam

na wyższą temp. puszczana na kaloryfery. Regulator da mi tylko operowanie do zadanej na nim temp. max tyle co "puści" 4D

 

Na razie wypróbuje ten wariant, jeśli oczywiście zakumam jak to to połączyć z pompą czy sterownikiem GECO i co jeszcze będzie

trzeba ew. ustawić w servisówce.... może być ciężko ;)

 

Jeśli będę chciał mieć jeszcze lepiej to teraz muszę odsprzedać ww regulator i zakupić 3100W1 (~450zł + siłownik ~400zł)

rozumiem, że w tym przypadku pozostaje mi poprowadzenie przewodu od regulatora 3100W (ma być w pomieszczeniu użytkowym?)

do siłownika czy jakiegoś jeszcze sterownika...? Czy będzie to po prostu układ sterowany w kotłowni czy będzie możliwość sterowania

z pięterka, gdzie przebywam znacząco częściej ;)

 

A co gdybym do zakupionego regulatora dokupił ST 430 TECH + jakiś siłownik do 4D? ma to jakiś sens czy darować sobie pomysły... takie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No mniej więcej tak jest.

Pompę wepniesz do odbiornika 2026, który jest w kotłowni, w Geco nie powinno się nic zmienić.

3100W1 składa się z 2 modułów połączonych niestety kablem. Tak, że w pokoju ustawiasz co chcesz a na dole się to wykonuje - przeczytaj instrukcję to wszystko zrozumiesz.

Techa też proponuję instrukcję poczytać, z tym, że oni jeszcze nie wymyślili, że temperatura w pomiszczeniach ma być stała :P

W każdym razie proponuję zanotować, że najpierw trzeba zrozumieć jak to działa a potem zamiawiać... ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w tej cenie.... pewnie spokojnie odsprzedam... ale fakt trzeba na czymś czapkę nosić ;)

 

Tak spojrzałem na pompę i z niej wychodzi kabelek do sterownika w piecu, ja mam się podpiąć jeszcze gdzieś do tej pompy?

i czy mam coś przestawić w samym piecu?

I jeszcze jakie powinny być optymalne prędkości tych pomp CO i CWU, 1, 2 czy 3 bieg?

 

Zapytam jeszcze o ew. sens głowic termostatycznych (w jednym pokoju mam zaiste najzimniej) tyle, że wiszą u mnie i brugman'y płytowe i

żeberkowce żeliwne a la lata 70-te. Jak zamontować w tych żeberkach głowicę jeśli teraz są tylko pokrętła - pewnie grzybki czy dławiki jakieś.

Trzeba to demontować czy jakoś da się wstawić termostaty?

 

Odnośnie ew. sterownika do zaworu 4D to znalazłem niezłą wyprzedaż - siłownik 90, 3 punktowe, 230V AC, 240s, 15Nm, z wyłącznikiem pomocniczym (96M) za 180 zł netto

albo podobne. W czym różnica 24V a 230V i co ew. jest lepszym rozwiązaniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak spojrzałem na pompę i z niej wychodzi kabelek do sterownika w piecu, ja mam się podpiąć jeszcze gdzieś do tej pompy?

i czy mam coś przestawić w samym piecu?

I jeszcze jakie powinny być optymalne prędkości tych pomp CO i CWU, 1, 2 czy 3 bieg?

 

Zapytam jeszcze o ew. sens głowic termostatycznych (w jednym pokoju mam zaiste najzimniej) tyle, że wiszą u mnie i brugman'y płytowe i

żeberkowce żeliwne a la lata 70-te. Jak zamontować w tych żeberkach głowicę jeśli teraz są tylko pokrętła - pewnie grzybki czy dławiki jakieś.

Trzeba to demontować czy jakoś da się wstawić termostaty?

 

Odnośnie ew. sterownika do zaworu 4D to znalazłem niezłą wyprzedaż - siłownik 90, 3 punktowe, 230V AC, 240s, 15Nm, z wyłącznikiem pomocniczym (96M) za 180 zł netto

albo podobne. W czym różnica 24V a 230V i co ew. jest lepszym rozwiązaniem?

Siłownik na 230V.

Termostaty nie są na razie potrzebne, jak będzie grzało nierówno, to trzeba coś pomyśleć...

Ale to będzie widać dopiero jak wahań temp. w pomieszczeniach nie będzie - czyli jak zamontujesz sterownik pokojowy.

 

Pompę trzeba będzie odpiąć od Geco.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok.

 

Wracając tylko do samych kaloryferów żeliwnych to czy nie ingerując w demontaż samego grzejnika czy tego pokrętła można zamontować do nich głowice termostatyczną?

To tak na marginesie bo jak ustaliłeś na razie czekamy na regulator i zobaczymy co się zadzieje ;)

 

Odłączenie pompy od GECO nie zaszkodzi sterownikowi? Można tak sobie odpiąć 2 kabelki z wnętrza sterownika? Rozumiem, że będzie trzeba też zmienić temp. załączenia

pompy (której i tak nie będzie) na d2= 40*C - czyli takie oszukanie kotła, że niby jest lato ;)

Zawór 4D będzie otwarty w jakimś stopniu ale może pompa nie będzie wiele przepuszczała, jak temp. w pomieszczeniach spadnie pompa zależna teraz od regulatora załączy

pompę CO i ... się zacznie kręcić! Jedynie te mroźniejsze dni zmuszą mnie do powiększenia ilości ciepła na grzejniki przestawiając zawór 4D na "więcej".

 

Jeszcze tylko odnośnie prędkości samych pomp - mają jakieś większe znaczenie lub ustawienia najbardziej optymalne?

 

@vernal - szacun :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odłączenie pompy od GECO nie zaszkodzi sterownikowi? Można tak sobie odpiąć 2 kabelki z wnętrza sterownika? Rozumiem, że będzie trzeba też zmienić temp. załączenia

pompy (której i tak nie będzie) na d2= 40*C - czyli takie oszukanie kotła, że niby jest lato ;)

Zawór 4D będzie otwarty w jakimś stopniu ale może pompa nie będzie wiele przepuszczała, jak temp. w pomieszczeniach spadnie pompa zależna teraz od regulatora załączy

pompę CO i ... się zacznie kręcić! Jedynie te mroźniejsze dni zmuszą mnie do powiększenia ilości ciepła na grzejniki przestawiając zawór 4D na "więcej".

 

Jeszcze tylko odnośnie prędkości samych pomp - mają jakieś większe znaczenie lub ustawienia najbardziej optymalne?

Nic mu się się nie stanie z braku pompy. Ustawienia można zostawić zimowe.

Prędkości pomp najlepiej ustawiac na najniższe z możliwych działających.

 

Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eee

zostawiając ustawienia zimowe (d2=40*C) kocioł będzie kręcił pompą CO stale, jeśli nie będzie podpięta do sterownika to wirtualnie będzie puszczał sygnał do jej działania poprzez sterownik.

Zmieniając ustawienie d2 na 80*C piec załączy ja dopiero gdy takową temperaturę uzyska, czyli będzie pracował aby ogrzać siebie i w podświadomości jedynie CWU.

Regulator zaś podpięty do samej pompy CO będzie "kradł" mu energię tak, że będzie musiał się ogrzewać do zadanej temp. na piecu - ryzyga zagotowania raczej nie ma bo piec działa jak

w sezonie letnim - więc dba o swoją temp zadaną.

 

Pompki na najniższe obroty - a w sumie myślałem, że dbając o szybko czasem znikającą wodę w bojlerze ustawienie pompki na wyższy bieg szybciej taki zbiornik zagrzeje. Watowo to jest

ok. 20W więcej ale pompa CWU i tak załącza się cyklicznie, gorzej CO bo ta przy zadanej temp. zimowej 40*C to chyba zapinkala stale ;(

 

Męczy mnie jeszcze temat kaloryferów i wykonania "zetki" a dokładnie czy wlot powietrza ma być wyżej niż wylot w pomieszczeniu czy z jakiś tam zależności odwrotnie.

 

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

 

Kotłownia u mnie jest poniżej poziomu (dom a'la "wczesny Gierek" taka kostka) o powietrze do spalania tam to raczej się nie martwię bo jest dużo nieszczelności a i tak sam wentylator powinien tworzyć sobie lekkie podciśnienie. Kotłownia nie jest zamknięta a dodatkowo w ścianie przy posadzce jest krata 20x40cm do innego pomieszczenia a nad piecem są dwa otwory wentylacyjne, choć jeden chyba przytkałem bo wiało zimno z komina.

 

Tutaj raczej odnośnie zetki to chciałbym dopowietrzyć mieszkanie na piętrze bo te PCV-ki zabrały wszystko co było przy drewnianych oknach i falujących firankach ;)

 

może fotka rozjaśni co planowałem/planuje a jakie są za i przeciw stosowaniu takiego rozwiązania, myślałem też o napowietrzaczach okiennych ale tu zdania są bardzo podzielone...

 

994425bc134f20f9m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracam do tematu (o "zetkę" zapytam w nowym poście)

 

Przyszedł regulator EUROSTER 2026TXRX bezprzewodowy, w cenie jaką podałem. Przy pierwszej próbie "udało" mi się już wyłamać super patentowe ząbki podczas otwierania ustrojstwa, ale na razie jeszcze nie odbiło mi się na psychice ;)

 

Większy problem to jednak podłączenie do GECO/lub pompy CO, dla przypomnienia schemat połączeń z zaznaczonymi opcjami:

- podpięcia zewnętrznego termostatu pokojowego do zalecanych punktów

- podpięcie regulatora EUROSTER do sterowania samej pompy CO

 

i tu się rodzi pytanie, czy my tą pompę CO mamy wyciągnąć z tych gniazd i np. poprzez kostkę podłączyć z przewodami z regulatora (niebieski - COM, brązowy - NO)

czy właśnie dopiąć się jedynie na "drugiego" tak jak pokazane na schemacie - i czy odpowiednie kolory są w odpowiednich miejscach?

 

Jeśli z jakiś względów podłączenie regulatora do punktów 4-4 wg schematu (chyba nie ma znaczenia gdzie jaki przewód) nie jest polecane to czy trzeba odpinać pompę CO ze sterownika - pozostawiając jednie

jej przewód prądowy. Pojawiało się kilka uwag "...co gdy temp. na piecu wzrośnie a pompa CO nie będzie właśnie działać..." i zastanawiałem się czy nie można by zrobić takiego podłączenia.

Wpinamy się (odpowiednio kolorami) do podłączonej NADAL pompy do sterownika w punktach: P3 i N. Zakładając, że to nie spowoduje jakiejś reakcji ubocznej i po przestawieniu pompy w tryb letni (d2 = 75*C - pompa CO załączy się po przekroczeniu tej temp.) regulator posyłał by impuls do załączenia pompy kiedy to u niego zadana temp. spadnie poniżej ustalonej. W krytycznej sytuacji pompa CO jest i tak nadal podłączona więc gdy piec się zbyt nagrzeje to i tak po mimo, że regulator ma żądaną przez siebie temp sam kocioł od strony sterownika puści sobie pompę CO.

 

Uff, zamotane to ale wydaje się logiczne oczywiście przy założeniu, że dopięcie regulatora pod pompę nie spowoduje jakiejś usterki. Taki układ letni z zabezpieczeniem przed zagotowaniem wody, ale do temp. 75*C działający pod wodzą regulatora.

Z drugiej strony ciekawe jeśli jednak trzeba pompę CO odpiąć ze sterownika i spiąć z kabelkami od regulatora a temp. faktycznie się podniesie, nie zadziała nic czy coś jeszcze czuwa nad takimi ewentualnościami.

 

Zamieszczam fotkę przyłączenia regulatora wg instrukcji i wg. doświadczeń Forumowiczów oraz nastawy serwisowe z pytaniem czy tu też należało by coś zmienić/ustawić?

 

491e284cbfcb82c4m.jpg

 

44909da64b38fffdm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracam do tematu (o "zetkę" zapytam w nowym poście)

1. Termostatu nie wpinamy do GECO (on jest za głupi na to, żeby poprawnie obsłuzyć termostat)

2. tam gdzie pompa trzeba podpiąć RX, pompe odpiąć od Geco a podpiąć ją do RX.

Jak załączysz schemat podpięcia RX z instrukcji, to Ci napiszę jak dokładnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

2. tam gdzie pompa trzeba podpiąć RX, pompe odpiąć od Geco a podpiąć ją do RX.

 

 

czyli tak jak zaznaczyłem na schemacie (brązowy i niebieski przewód) jest podpięty tam gdzie ma wejścia pompa CO

ciekawe w miejsce pompy podpiąć RX i pompę odpiąć i podpiąć do RX = w sumie to wychodzi, że RX wpinamy w miejsce pompy ;)

dokładnie tak jak to sobie ubzdurałem ;)

 

ad. 1 nie wpinamy zgodnie z zaleceniem GECO - patrz czerwone zakreślenie

ad. 2 trochu zawiłe ;)

 

może lekki opis (scan dziś)

- od RX przewód wyjściowy wykorzystany COM - NO

- kostka, jeden przewód fazowy do pompy, drugi do samej fazy

- neutralny podpięty do pompy

to tak jakby przerwać przewód fazowy od pompy CO i w to miejsce wpiąć COM - NO z regulatora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.