Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł Z Podajnikiem+Zawór 4D+Przeróbka Instalacji


hajtaler428

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Przymierzam się do wymiany kotła ze "śmieciucha" na podajnikowy. Instalacja jest stara i jest już po kilku przeróbkach. Najpierw była grawitacja + grube rury. 

 

1 przeróbka była to wymiana grzejników na parterze i rur na miedziane a grube rury zostały tylko przy kotle, na parterze tylko grzejniki stalowe, zasilanie poprowadzone do każdego grzejnika pod stropem w piwnicy bez żadnych rozdzielaczy

2 przeróbka to dobudowa piętra i rozszerzenie instalacji(obecnie 2 kondygnacje po ok. 85 m. kw. każda) - na piętrze rozdzielacz, w 3 pokojach grzejniki stalowe. Korytarz, kuchnia i  łazienka - podłogówka w sumie ok 25 m. kw. na dwóch pętlach) + w łazience grzejnik "drabinka"

 

Kocioł z podajnikiem 15 KW będzie - zgodnie z wyliczeniami wg cieplowlasciwe.pl

 

Moja prośba - sprawdźcie poprawność zaplanowanego podłączenia. Jeżeli chodzi o obieg kotłowy to raczej będzie musiało tak być(podłączenie boczne) bo wysokość w piwnicy to 180cm a piec ok 145 cm więc z króćcami u góry to raczej nie będzie miejsca.

Druga sprawa to podłączenie rury do naczynia - wiem że teraz jest źle(zdj.) ale chcę to naprawić. Jedyna możliwość w tej chwili to puszczenie rury do naczynia  przez nie używany kanał wentylacyjny w obok kanału dymnego. Na tym właśnie kominie na poddaszu wisi w tej chwili naczynie więc jest to najbardziej optymalne rozwiązanie, tyle że od razu za wyjściem z kotła trzeba będzie "złamać" rurę wzbiorczą kolankami. Czy można tak zrobić(wiem że rura powinna iść pionowo możliwie bez żadnych zakrętów ale w tym przypadku nie jest to możliwie)

 

Proszę o podpowiedzi jak to rozwiązać. Wiem że za i pzed pompami zawory i filtry skośne. Co z zaworami różnicowymi? Na CWU niepotrzebny bo na grawitacje nie ma szans, a za zaworem 4D (w tej chwili instalacja działa na grawitacji poza CWU i podłogówką oczywiście) ? A zawory zwrotne? Za każdą pompą trzeba dać?

 

Proszę o wyrozumiałość i z góry dzięki za pomoc. Piotr

post-2974-0-13975000-1434223671_thumb.jpg

post-2974-0-22142900-1434223685_thumb.jpg

post-2974-0-16225200-1434223703_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A móglbys powiedziec co jest nie tak? Wzorowalem sie na tym schemacie

post-2974-0-44936000-1434226595_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A juz chyba wiem zaraz poprawie i wrzuce raz jeszcze. A jeszcze jajies inne uwagi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiony schemat

post-2974-0-17678700-1434227868_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawory różnicowe nie są potrzebne, zawory zwrotne też są zbędne.

Filtry obowiązkowe,

Obieg kotłowy musi być krótki i jak najmniej załamań (kolan).

Rura do naczynia wzbiorczego - też jak najmniej kolan, dobrze zaizolowana, aby w kanale wentylacyjnym nie zamarzła,

dodatkowo na kotle zawór bezpieczeństwa 1,5bar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym się nie odważył poprowadzić rury bezpieczeństwa przez kanał wentylacyjny. Istnieje ryzyko że zamarznie pomimo ocieplenia. Chyba że zaślepisz kanał skoro jest nieużywany. W takim przypadku nie ma ryzyka wstecznego ciągu a co za tym idzie zamarznięcia.

 

Poprawiony schemat ma dwa zbędne kolana w obiegu kotłowym

 

Na załączonym zdjęciu zaznaczyłeś rurę powrotną jako bezpieczeństwa? Rozumiem  że to pomyłka ?? Chyba że to rura wznośna ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do rury w przewodzie wentylacyjnym to innego wyjscia nie ma. Mogę ewentualnie go zaślepić i bedzie po sprawie bo jak pisałem wcześniej jest on nie używany. 

Zbędne kolana w obiegu kotłowym - podłączenie od kotła będzie z boku(patrz post 1) więc jak mogę wyeliminować zbędne kolana?

Co do tej rury ze zdjęcia - ta rura pionowa od powrotu na rozdzielaczu prowadzi do naczynia wzbiorczego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No a zawor 4D nie musi byc powyzej kotla?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli tak może być?

post-2974-0-38986700-1434232919_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kotła jeszcze nie ma - jest na etapie wstępnego zamówienia. Znam tylko wymiary bryły kotła natomiast króćce zasilania i powrotu zrobią mi w dowolnym miejscu. Nie rozmawiałem na temat podwójnego wyprowadzenia ale sądzę że nie będzie to problem. Jeżeli tak to obieg CWU trzeba będzie wyciągnąć z obiegu kotłowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie tak mniej więcej to będzie wyglądać (wymiary pieca). Od góry mało miejsca (30 cm zostaje)więc króćce zasilania raczej muszą być z boku ale wtedy ciężko wyprowadzić będzie rurę bezpieczeństwa do kanału went. Czopuch też może być w innej konfiguracji jeśli będzie trzeba. 

post-2974-0-69023200-1434288012_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram przedmówcę. 4D to wymysł producentów kotłów jako lekarstwo na wszystko, czyli regulacja temperatury obiegu CO i ochrona powrotu kotła. Co jest do wszystkiego to jest do niczego. Ochronę powrotu skutecznie zapewni pompa kotłowa a regulację obiegu CO wykonasz za pomocą zaworu 3D. Nie trzeba wtedy żadnych grubych rur, wystarczą 1 calowe lub miedź 28. Zawór także 1 calowy wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można prosić o przeróbkę schematu pod kątem tego co mówicie? I czy ta pompa kotlowa to jest taka zwykła pompa obiegowa CO? Bo mam taką którą chciałem wpiąć w obieg CWU

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka przeróbka ma sens jak są zawory termostatyczne przy wszystkich grzejnikach, jak nie ma zaworów termostatycznych to niestety potrzeba dodatkowej pompy krótkiego obiegu sterowanej termostatem lub sprzęgła , dodatkowej pompy i zaworu 3-D termostatycznego do regulacji temp wody na odbiory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawory termostatyczne mam na piętrze na parterze natomiast nie ma. Co do sterowania pompą to chodzi o automat z czujnikiem przylgowym który załączy pompę gdy temp. wzrośnie do zadanej? Mógłbyś w wolnej chwili przerobić mój schemat jak to by musiało wyglądać? Teraz już zgłupiałem -byłem nastawiony na 4D a teraz już nie wiem. Bylo rzeczywiście parę wątków opisujących problem ustawienia temp powrotu do kotła ale to w większości w przypadku zbyt małej średnicy rur obiegu kotłowego i samego zaworu 4D. Jeśli zastosuję 5/4'(czy może lepiej 6/4') i sam obieg kotłowy będzie maksymalnie krótki to powinno działać nie? P. S. Dzwoniłem dziś do producenta w sprawie podwójnego wyprowadzenia zasilania i powrotu - nie ma problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaw 4- D w twoim przypadku , nie jest aż tak zły - ja też jestem jego przeciwnikiem, ale czasem nie warto komplikować układu.

Poniżej schemat z zaw 3-D do nastaw temperatury na grzejniki i pompą kotłową sterowaną termostatem przylgowym.

Trochę na kolanie, ale zrozumiesz ( mam nadzieję)

Dodatkowo na rys brak zaworu zwrotnego za pompą CWU - w sumie muszą być 3 zaw zwrotne

post-18578-0-99361700-1434380336_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schemat dla mnie zrozumiały - dzięki za pochylenie się nad moim problemem. Termostat na powrocie kotła działa jako ochrona kotła - na kotle powiedzmy zadane 65 st. na termostacie 60 st. i jeśli temp. powrotu spadnie poniżej tego załącza się pompa kotłowa. Jezeli zdecyduje się na to rozwiązanie to mogę od razu przy kotle zredukować średnicę do 1' ? Wiem że ostateczną decyzję muszę podjąć sam ale zapytam które rozwiązanie byś bardziej polecił/byście bardziej polecili w tym konkretnym przypadku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ok. Skoro rozwiązanie z pompą kotłową daje realną ochronę kotła to zdecyduję się na to. A jeszcze jakieś rady odnośnie sprzętu - jaka pompa kotlowa, jaki zawór 3-D, na co zwrócić szczególną uwagę? Wiem że mogę Was irytować ale cała moja wiedza odnośnie CO pochodzi z tego forum. Wiadomo -przyjdzie to montować hydraulik i powinien to wiedzieć ale wszyscy wiemy jak jest... Chciałbym mieć wszystko po prostu do ostatniej kropki, nanieść to na schemat i dać mu to i "Panie ma być tak" żeby mi nie mącił w głowie i próbował przeforsować jakichś swoich patentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa kotłowa to zwykła 25/40 z dodatkowym zaworem grzybkowym dławiącym przepływ.

Zawór 3-D to najlepiej VTA 572/ 45-65C lub  VTA 522/45-65C - ważny jest zakres nastaw temperatury np zawór z zakresem 23-43 C się nie nadaje to zakres do podłogi a nie do grzejników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.