Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Prośba O Weryfikacje I Uwagi Instalacji C.o I C.w.u


awyso

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, przymierzam się do modyfikacji instalacji centralnego. Poczytałem sporo w ostatnim czasie i żeby jakiś "fachowiec" mnie nie zaskoczył proszę o wasze opinie w mojej instalacji.

 

Nakreślę nieco temat:

 

Raczej nie grzeje C.W.U z pieca bo mieszkam sam(mam 80l elektryczny boiler). Jednak jak przyjadą goście chce mieć możliwość nagrzania wody z C.O.

 

Chce zastosować akumulator w celu równej temp w domu, paląc drzewem bez wymiennika jest to prawie nie możliwe. Chcę mieć możliwość ustawienia na zaworze albo jakimś termostacie pokojowym zadanej temp. żeby ogrzewał grzejniki. w okresie przejściowym jesień zima, zima wiosna wystarczy mi temperatura 35-40 st na grzejnikach i w domu jest fajnie ciepło, a w pełną zimę ok. 50st.

 

Instalacja jest z prawie 30 lat - ale dobra. rury główne ze spadkami 2" następne już mniejsze, grzejniki wszystkie sa już nowe ALU i PURMO. cały dom w miarę równo trzyma temperaturę (dlatego wystarczy jeden czujnik pokojowy do regulacji zasilania grzejników) piwnica + 2 kondygnacje ok 180m2

 

Proszę nie śmiać się z diagramu... jeśli ktoś nie chce pomoc to niech się nie wypowiada, nie jest on profesjonalny ale myślę że przedstawia wszystko co trzeba, jakieś tam odpowietrzniki czy zawory bezpieczeństwa nie są ujęte zostawiam to już fachowcowi który będzie to montował w przyszłym roku - ew. uwagi lub propozycje mile widziane.

 

Wyprzedzając krytyki typu. tego zaworu tu nie powinno być ... uprzejmie mówię, że kotłownia nie jest dla dzieci tylko ja w niej palę wiec nikt nie będzie ich przestawiał a zawór chce miec prawie na każdej rurze żeby móc w razie konieczności odciąć całą instalacje i wymienić pompkę czy inny zaworek nie pomijając faktu,  że główny piec też może w każdej chwili odmówić posłuszeństwa, poczytałem o tych "nowych" super piecach i jak słyszę, że przy dobrych wiatrach wytrzymują po 10 lat to doceniam starego Pleszewa który ma już lekko 20lat i nic mu nie jest , a powracającej wody do kotła w temp. pow 40 st to on nigdy nie widział.

 

Kocioł elektryczny jest jako awaryjny i ew. będzie używany raz do roku przez tydzień-dwa. Ma być wpięty bezpośrednio w zasilanie i powrót z grzejników omijając całą resztę  żeby nie ogrzewać bez sensu wody.

 

Generalnie jeszcze myślałem nad zaworem 4D gdybym chciał palić bez wymiennika na żeby też móc regulować temp na grzejniki (to już by mogło być manualnie) ale nie wiem jak go wpiąć w ten schemat.

 

 

 

tak więc przedstawiam diagram i proszę się wypowiadać.

 

 

 

 

post-60984-0-39393800-1418550205_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Proszę nie śmiać się z diagramu... jeśli ktoś nie chce pomoc to niech się nie wypowiada, nie jest on profesjonalny ale myślę że przedstawia wszystko co trzeba, jakieś tam odpowietrzniki czy zawory bezpieczeństwa nie są ujęte zostawiam to już fachowcowi który będzie to montował w przyszłym roku - ew. uwagi lub propozycje mile widziane.

 

Wyprzedzając krytyki typu. tego zaworu tu nie powinno być ... uprzejmie mówię, że kotłownia nie jest dla dzieci tylko ja w niej palę wiec nikt nie będzie ich przestawiał a zawór chce miec prawie na każdej rurze żeby móc w razie konieczności odciąć całą instalacje i wymienić pompkę czy inny zaworek nie pomijając faktu,  że główny piec też może w każdej chwili odmówić posłuszeństwa, poczytałem o tych "nowych" super piecach i jak słyszę, że przy dobrych wiatrach wytrzymują po 10 lat to doceniam starego Pleszewa który ma już lekko 20lat i nic mu nie jest , a powracającej wody do kotła w temp. pow 40 st to on nigdy nie widział.

 

Co tu się śmiać, ten schemat nie jest zgodny z przepisami i zdrowym rozsądkiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie może zaproponujesz coś od siebie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może i sa podobne, tylko u mnie problem polega na tym, że nie jestem wstanie zrobić naczynka wyrównawczego w kotłowni, wiec zostaje tylko obieg zamknięty do bufora, na jednym pionie grzejników już jest wyrównawczy wiec już nie mogę go przerobić bo jest zabudowany. Schematy szukałem ale chyba 99% jest z naczynkiem. Swój przypadek uważam za inny tym bardziej ze chciałbym mieć możliwość odłączenia bufora i grzanie samych grzejników bezpośrednio z kotła. Jeśli nie chcesz pomoc to rozumiem trudno... pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jakaś bzdura - dlaczego naczynie wyrównawcze w kotlowni - przecież już masz naczynie wyrównawcze, trzeba więc tak zrobić aby to wykorzystać .

Potrzebny jest schemat inst istniejącej a nie to co byś chciał.

 

Jak chcesz robić układ zamknięty to zrób go po stronie grzejników i wstaw wymiennik , którego nie ma na schemacie lub zastosuj bufor z wężownicą.

 

Naczynie przeponowe do bufora 1000l to ok 200-250l .

 

Czy ten kocioł może pracować w układzie zamkniętym - czy ma dopuszczenie producenta do takiej pracy? 

Jak nie to trzeba założenia zmienić i zastosować np układ otwarty / układ zamkniety lub układ otwarty/ układ otwarty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem zwykłym użytkownikiem który chce zaczerpnąć trochę wiedzy od innych więc się nie denerwuj ;)

 

obecny schemat nie ma znaczenia, będzie wyrąbane wszystko, zostanie rura zasilająca która idzie pod sufitem kotłowni i zasila wszystkie grzejniki i przy posadzce idzie powrót tak samo.

 

mam stary bojler z wężownicą i grzałką elektryczna który chce wykorzystać, i stary piec który pracował kiedyś w obiegu zamkniętym - w tej chwili na otwartym. 

 

chce zastosować zbiornik akumulacyjny, aby wyrównać wahania temperatur jak już pisałem wcześniej. Nie zależy mi żeby zamykać obwód może dalej być na otwartym. Przy tej ilości wody w układzie otwartym zakładając że w rurach i piecu będzie z 200-300 l wody + bufor 1000l jakiej wielkości powinno być naczynie wyrównujące ? 

 

A może z doświadczenia wiesz czy taki aku spełni swoje zadanie żeby chociaż ze 4-8 godzin od wygaśnięcia dawał ciepło na grzejniki 40-50st ?

 

 

 

Widziałem schematy w których jest kocioł i pozniej bezposrednio bufor i od bufora idzie sekcja na boiler i grzejniki, boję się że jeśli zastosuje takie coś w przypadku kiedy by wychłodziło się w domu do 15 st na grzejnikach i w domu to będę czekał z godzinę dwie aby górna cześć bufora się nagrzała i przekazała ciepło na grzejniki. 

 

W tej sytuacji myślałem o zrobieniu własnie odcinki aku i puszczenia obiegu bezpośrednio w grzejniki. Zastosowany LODOMAT miał na celu prawidłowe nagrzewanie bufora poziomami z zachowaniem odp. temp. roboczej powrotu do pieca. Wiem ze z zaworem 4d też by można aczkolwiek wydaje mi się LODOMAT lepszym rozwiązaniem - gdzie nie muszę mieć racji.... to już pewnie mi doradzisz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmodyfikowałem diagram, tylko się zastanawiam czy po zastosowaniu zaworu 3D nie wzrośnie ciśnienie w instalacji poniżej zaworu. 

 

Czy teraz jest trochę lepiej ?

post-60984-0-06497000-1418579982_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest dobrze - do naczynia przelewowego musi być bezpośrednia droga z kotła, a u ciebie będą zawory odcinające i 3-D

Jeżeli jak pisałeś kocioł wytrzyma układ zamknięty to daj wszystko w takim układzie - naczynie przeponowe musi mieć wtedy 250l i być wspólne dla obu kotłów,  zamiast Ladomatu zaw 3-d na 60C i pompa.

Potrzebna jest pompa dla pracy układu CO - za zaw 3-d, tym od bufora i pompa do kotła elektrycznego, chyba że on ma pompę wbudowaną.

Podobnie jest potrzebna pompa do CWU - nie wiem czy będzie na grawitacji działać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok rozumiem i dziękuję za pomoc, a teraz jeśli masz czas chciałbym się dowiedzieć kilku rzeczy:

 

1. czemu laddomatu nie warto ? uzasadnisz ? jestem ciekawy (przy nim nie musi być pompy na CWU bo wbudowana chyba da rade)

 

 za 3-d wiem zapomniałem narysować pompy :)  kocioł elektryczny ma wbudowaną pompę i może mieć tez wbudowaną przeponę)

 

2. czyli jeśli bym chciał zrobić obieg otwarty to tylko i wyłącznie czysty przelot od bufora do zasilania grzejników i przy każdym grzejniku termostat.

 

 

 

3. gdybym jednak zrezygnował z 3d to jedna pompa na całość powinna wystarczyć czy za buforem też by musiała byc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad 1 - Ladommat to pompa i zaw 3-D termostatyczny w 1 obudowie , a cena 2x większa, funkcja ta sama, tak jak narysowałeś CWU nie obsłuży.

 

ad2. - można zrobić układ otwarty , ale : naczynie wzbiorcze powinno być ok 100l brutto - netto min 60l, i musiałbyś zrezygnować z zaw 3-D i pompy na zasilaniu.

pompa wtedy musi być na powrocie z grzejników do kotła.

 

ad3 - wtedy masz pompę do CO i do ciepłej wody, lub tylko do CO, a ciepłą wodę podłączysz przed buforem i będzie ją obsługiwała pompa kotłowa (Ladommat)

 

W każdym przypadku potrzebny jest zaw bezpieczeństwa 1,5bar na kotle węglowym.

Zawory odcinające tylko na powrocie - wystarczą do prawidłowego odcięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za pomoc i wyczerpujące odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.