Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dom 100 M2 ,prośba O Pomoc W Wyborze Kotła


audikom

Rekomendowane odpowiedzi

Dom 100 m2 , bud. 87-90r , zamieszkały od 90r.

Półtora pustaka ze szparą miedzy . Tzw. dwupoziomowy, parter kuchnia, salon obok garaż do połowy w gruncie , nad garażem tzw.półpiętro trzy małe pokoje /sypialnie , łazienka . Nad tymi pomieszczeniami strych .

Nad parterem (kuchnią , salonem ) poddasze od roku zagospodarowane i zamieszkałe .

Ocieplenie zewnętrzne od trzech lat , 15 cm styropianu, siatka,tynk akrylowy . Okna plastyki , pięciu komorowe .

Dach dwuspadowy fikuśny , pokrycie deska do czoła , podwójna papa , eternit. Od roku ocieplone poddasze zamieszkałe 25 cm wełna,folia , płyta gipsowa. Strych 10 cm wełna , folia . Od roku wymienione drzwi garażowe na metalowe,uchylne , ocieplone przeze mnie 2cm styropianu ,folia aluminiowana bąbelkowa. Po ociepleniu poddasza, strychu, wymianie drzwi garażowych odczuwalna poprawa ok. 2 st. przy podobnym grzaniu.

Ogólnie z izolacją i szczelnością chyba nie jest źle , w lecie mam odczuwalny chłód przez pierwsze kilka dni upałów , w tej chwili wew. ok. 19,5 stopnia po paru dniach około 20 na zewnątrz., wczoraj i dzisiaj już chłodniej około 15 i wiatr .

Dotychczas okresy zimowe paliłem od paru lat brykietem trocinowym ( raczej średniej jakości w cenie ok. 500 za tone )oraz odpadami tartacznymi z desek po produkcji palet. Zużycie to półtorej tony brykietu i 8 - 10 metrów przestrzennych odpadu desek .

Posiadam także piec gazowy z końca lat osiemdziesiątych którego używam bardzo rzadko , awaryjnie . Instalacja CO stary typ, grzejniki żeliwne

Z różnych względów poważnie rozważam przejście na ogrzewanie gazowe .

Moja prośba to określenie zapotrzebowania na moc pieca , porada jaki piec i ile ewentualnie wyniesie zużycie gazu .

Nadmienię że piec jednofunkcyjny (wodę grzeje elektrycznie) ,prosty , tani, ekonomicznie wykorzystany .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli chodzi o prosty i tani czyli paliwożerny tak ??? to takiego nie polecam ,za kocioł trzeba zapłacić żeby było później tanio ,kociołek który proponuje to oczywiście kontensat CGB a jaka moc ok 20kW dlaczego bo ma modulację na ppmpie i może nie wychodzić z kondensacji nawet przy 70st na zasilaniu wysraczy go dobrze ustawić ,podróbki kondensatów na pompie na ostro nie potrzafią tego i ma jeszcze wiele szegółow które sa zaletami wieć niestety ale żeby tanio grzac to trzeba wydać a ile to trodno powiedzieć przy mrozach rzedu -10st nie powinieneś więcej przepala ć gazu niż 7-10m3 na dobę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czemu automatyk poleca tobie kocioł, który minimalną moc ma na poziomie twojego maksymalnego zapotrzebowania, może to jakoś uzasadni?

 

Skoro nie będziesz ogrzewał wody, to szukałbym kotła nie tyle z modulacją mocy pompy, co mocy palnika tak by mógł zejść do 2-3kW i jak najmniej taktować w okresach przejściowych, np. Beretta Exclusive Green, Immergas VICTRIX, Junkers Cerapur Smart 14kW i Ariston Genus Premium Evo System też z modulacją mocy pompy, ale jest też wiele innych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie dziękuje za odpowiedź .

Chciałbym dodać że ja nie szukam gadżetów/ bajerów gdzie całość mnie wyjdzie ponad dziesięć tysięcy zł.

Za te pieniądze to na swoim 25-letnim wszystko palnym dziadku z Tczewa polecę jakieś osiem sezonów zimowych.

Mam złudną nadzieje że jeszcze by wytrzymał , a te nowe wynalazki pewnie w ciągu tych ośmiu lat trzeba by wymienić .

Jeszcze raz: .tanio , prosto i na ile się da ekonomicznie.

Może ktoś ze swego doświadczenia lub wiedzy merytorycznej może określić w jakimś przyzwoitym przybliżeniu ile gazu na taki domek mogę się spodziewać .

Z izolacją chyba nie jest źle , od ponad tygodnia nie ogrzewam , ostatnio dwa dni chłodniejsze i noce chłodne a w domu mam miedzy 19 - 20 stopni (zależy w którym pomieszczeniu ) . W mojej sypialni przez noc spadło o,5 stopnia , w dzień to nadrobiło .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Masz dom przyzwoicie ocieplony, wiec zużycie ciepła stosunkowo niewielkie.

Szacuję max rzędu 12000 kWh na sezon. Czyli średnio na dobę 6-7 m3 , w największe mrozy ok. 10-11 m3.

Tylko gaz i kocioł kondensacyjny. I to będzie proste , tanie i ekonomiczne. Rzadne wynalazki typ Tczew /nadal/- wymienić jak najszybciej.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze kombinujesz, ale najtańsze kotły kondensacyjne to kwota około 3,5 tys np. termet ecocondens, a w./w ariston można kupić za 4100 i wygląda na całkiem przemyślaną konstrukcję, a z awaryjność to nigdy nie wiadomo, choć ten akurat na 5 lat gwarancji. Na pewno warto zwrócić uwagę, czy w okolicy masz dobry serwis danej marki, bo jak coś się sypnie w środku zimy to jest dramat. Sąsiadowi padł buderus i miał nieciekawe niemal dwa tygodnie, brak ogrzewania i wody, bo część była niedostępna. Co do konkretnego modelu to musisz sam zdecydować, bo każdy instalator chwali swoje, teraz cisną immergas, berrta, ale są też ferroli, acv, de dietrich, junkers, vaillant, broetje, viessmann i wiele innych. Zużycie będziesz miał takie jak podają, albo jeszcze mniej, bo widzę, że lubisz marznąć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osiem sezonów za 10 tyś. to wychodzi około 1250 zł za sezon,gazem na pewno nie wykonalne,tak realnie koszt ogrzewania gazowego w optymistycznej wersji będzie co najmniej raz większy - ja na dom o pow. 170 m2 troszkę gorzej ocieplony zużywam rocznie okolo 2.100 m3 gazu,u Ciebie może sie to zamknąć tak mniej więcej w 1200 m3 na rok.

Ale jeżeli już masz taki zamysł,to bierz w miarę tani,z łatwo dostępnym serwisem, kocioł kondensacyjny,bo oszczędności wynikające z zastosowania kotła z tzw. "górnej półki" nie pokryją kosztu zakupu tego kotła w okresie jego "życia "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo czasu spędzam ostatnio na zapoznanie się z tematem.

W żaden sposób nie wychodzi mi jakoby kondensat był z jakiegoś powodu opłacalny .Legendy o jego sprawności po zapoznaniu się z różnymi tabelkami wychodzi mi +/- 10% lepsza od tanich, prostych kotłów , co przy rachunku za okres zimowy załóżmy 3000 zł daje 300 zł oszczędności .

Jego zakup, montaż , sterowanie , serwis jest minimum (zapewne więcej ) 100 % droższy od w/w zwykłych kotłów .

Po dziesięciu latach oba do wymiany ,Wtedy jeżeli kondensat był tylko 100% droższy to wyjdzie nam na zero (jeżeli nie weźmiemy pod uwagę że w tym czasie mogliśmy obracać tymi trzema tysiącami ) , jeżeli jednak był sporo droższy (co bardziej prawdopodobne) to jesteśmy sporo stratni .

Na ten czas kryteria, cena/podobne parametry, wyskoczył mi z poszukiwań Termet Unico-13 Elegance GCO-13-00 gdzieś tam dostępny za 2100 , jednak dalej szukam bo nie jestem pewien czy ten wiszący da rade ze starym typem instalacji . Rozglądam się za stojącym żeliwnym w mocno przystępnej cenie . Dalej konsultuje gdzie się da , widzę że muszę dotrzeć fizycznie/osobiście do ludzi którzy grzeją gazem aby popytać o zużycie. Dziękuje za zainteresowanie uczynnych forumowiczom i proszę o dalsze info. i zainteresowanie.

 

arthi gruby chudemu by powiedział lubisz się głodzić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to zależy jak liczysz jak liczyc wartość opałową to zwykły ma 90% a kondensat 115 % ale jak weźmiesz ciepło spalania to zwykły ma 60-70% a kondensat 96-98% ponadto jak weźmiesz kocioł zwykły z otwarta komora spalania to będziesz musiał podgrzewac powietrze do spalania w pomieszczeniu który będzie zainstalowany i znowu sprawność spada o jakies 5-10% a z racji że nikt bogatemu nie zabroni to kup sobie najtańszy i sobie płąc za gaz twój wybór a reszta to tylko dołozona ideologia do kotła tylko zebyś nie gadał za rok czasu że gaz jest drogi bo zostaniesz zlinczowany na forum i to ci gr=warantuję ,masz teraz komplet informacji i bogaty o taką wiedze podejmij decyzję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak Weżniesz górne tzw marketingowe granice sprawności kotła kondensacyjnego i dolne zaniżone granice kotła zwykłego to taki ładny dla oka i sprzedaży drożyzny wynik wychodzi. Dlatego załączyłem tabelkę wydajności z jednej ze stron o piecach .

 

 

 

sprawnosc2.jpg

A – gazowy kocioł kondensacyjny w instalacji zaprojektowanej na temperaturę wody grzewczej 40/30°C

 

B – gazowy kocioł kondensacyjny w instalacji zaprojektowanej na temperaturę wody grzewczej 75/60°C

 

C – kocioł tradycyjny (niekondensacyjny) bez wymaganej minimalnej temperatury wody grzewczej

 

D – kocioł tradycyjny z koniecznością utrzymywania minimalnej temperatury wody grzewczej w kotle 40°C

 

E – kocioł grzewczy z 1974 roku – stała wysoka temperatura wody kotłowej 75°C

 

Jak z niej wynika przy temperaturach zimowych różnica to 5-8%, przy temperaturach prawie letnich kondensat wyraźnie wygrywa., lecz ja wtedy zazwyczaj nie używam pieca.

Nie wspominając już o kotle z lat osiemdziesiątych który według tych danych w pełnej zimie nie wiele ustępuje kondensatowi.

Jakoś nie mogę się doczekać opinii posiadaczy tych najlepszych pieców co by zużywały trzy czy pięć metrów paliwa na dobę , ba nie ma w ogóle wypowiedzi o rzeczywistych całościowych kosztach. A nie chciał bym polegać na obiecankach cacankach .

To tak jak wszystkie chłopy z naszej wsi mają auta tdi , przekute na wszystkie chłopy grzeją chaty używając kondensaty .

Konkrety powierzchnie, rachunki i wszelkie inne dane na temat rzeczywistego zużycia i innych kosztów w sezonie grzewczym tj. to co powinno przekonywać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

każdy dom jest inny a tabela pokazuje faktycznie chłam marketingowy oparty na kaloryczności paliwa a nie na cieple spalania ,po drugie musisz sobie odpowiedzieć jaką temperaturę w tej chwili masz na kotle jak jest -10st żeby w domu było ciepło np. 22st ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

audikom, jeśli chcesz poczytać bajki o zużyciu gazu, to polecam forum muratora, tam jest temat i kółko wzajemnej adoracji, gdzie niektórzy w środku zimy mają niemal zużycie gazu na poziomie mojego zużycia gazu tylko na cwu. Nie oczekuj rzeczywistych wyników, każdy dom jest inny, ale masz stosunkowo niewielką powierzchnie, budynek bardzo dobrze ocieplony, lubisz zimno, więc spokojnie zmieścisz się w podanych wyżej wartościach, a jeśli kocioł nie będzie wychodził w ogóle z kondensacji, to sprawność będziesz miał znacznie wyższą niż twój obecny kocioł. Zresztą podawałem kiedyś adres strony, gdzie przedstawiona jest prawdziwa sprawność różnych kotłów i wynika z niej, że bez względu ile byś nie zapłacił, przepłacił wszystkie kotły w danej kategorii mają zbliżoną sprawność, atmosferyczne to około 65%, turbo to około 80%, a kondensacyjne 90%. Jeśli od dotychczasowych rachunków za gaz odejmiesz sobie 25-30%, to moim zdaniem będziesz miał wynik zbliżony do rzeczywistego. W pełni zgadzam się z tobą, że nie warto przepłacać, ale taniej można już kupić jedynie używany kocioł, obecnie wisi na tablicy vitodens 200 z pojemnościowym podgrzewaczem wody za ułamek wartości.

 

http://www.boilers.org.uk/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zużycie gazu zależy głównie od dwóch rzeczy - zapotrzebowaniu budynku na energię i ustawionej t. wewnątrz.

Różnice pomiędzy kondensatem a zwykłym kotłem turbo są w przypadku standardowych domów raczej minimalne, różnica zaczyna się gdy mamy instalację zaprojektowaną na niską t. czynnika (czyli nie więcej niż 55t. zas.) i/lub OP - wtedy różnice mogą być warte rozważenia.

Co do bajek na forum muratora to faktycznie niektórzy zużywaja wyjątkowo małe ilości gazu, ale niektórzxy z nich lubią marznąc zimą przy 19 czy 20;C, stąd te małe zuzycie, lub tez mają świetnie ocieplone domy.

U mnie akurat koszt gazu do CO to ok. 2/3 całej ilości rocznie zużywanego gazu (1000 na CO i 300 na CWU) a mam troche 100m powierzchni i zawsze trzymam 22'C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mistalova dziękuje za te konkretne dane ze zużycia .Podaj jaki piec , jak zamontowany , jakie problemy z grzaniem .

 

Może coś o budynku .

U mnie jak jest 19 - 20 to jest akurat , więcej to już odczuwam jako za ciepło .

Nabieram coraz bardziej przekonania że u mnie potrzebny piec mini a takich na rynku prawie nie ma .

Wspominany wyżej vitodens 200 jest za mocny , za drogi i spotkałem bardzo złe opinie o nim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vitodens to są jedne z najlepszych kotłów dostępnych na rynku. Te tzw negatywne opinie to niestety przeważnie wynik niewłaściwie zbudowanej instalacji a nie kotła. Każdy kocioł może ulec awarii i zapewniam że nie ma takich które nie ulegają. Radzę na te negatywne opinie patrzeć z dystansem. Tu na forum dość często ludziska wieszają psy na różnych kotłach, a problem w 100% przypadków tkwi nie w wadzie kotła tylko błędnie wykonanej instalacji lub błędnie dobranych urządzeniach współpracujących z kotłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Złe opinie? Polecam zobaczyć na elektrodzie jakie kwiatki zostawiają po sobie instalatorzy, stąd biorą się opinie. Każdy jeden kocioł ma złe i dobre opinie, a im więcej sprzedanych tym więcej tych złych. http://www.elektroda...ic1276827.html Viessmann ma drogie części i tyle co można zarzucić tej firmie, bo np. wentylator do mojego starego kondensacyjnego kosztuje ponad 320 euro. Osobiście na hasło instalator dostaję wysypki, bo dobry instalator jest na wagę złota i to połowa sukcesu, resztą rządzi przypadek. Właśnie padła mi pompa grundfos po niespełna roku, czyja to wina? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie dopatrzyłem się trzech kotłów tj.

Termet Unico-13 Elegance GCO-13-00 moc 4 - 13

TERMET MiniMax dynamic (typ gco-dp-13-10). moc 7 - 13

Ferroli Rendimax N 16 EL PV moc 11 - 16 ( stojący żeliwny , podobno to jest zaletą )

Co ciekawe okazało się że serwisanta Termet-u mam dwie ulice dalej , muszę z nim porozmawiać , tym bardziej że to kolega sąsiada , może coś ciekawego się dowiem .

 

ps. może ktoś posiada stary typ termopary do przed potopowego kotła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co wymieniasz kocioł, poważnie? Wymiana kotła z otwartą komorą, na otwartą komorę, zważywszy na to co wyżej zostało napisane, jest trochę nielogiczne. Jesteś z tych co wiedzą lepiej nawet jak im się przedstawi czarno na biały, nie możesz mieć zamkniętej komory, czy o co chodzi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tymczasem wyszukuje kotły mini mocne i w/w znalazłem .

Nie wpadł mi żaden z zamkniętą komorą . Może jeszcze jakiś na mierze i rozeznam koszty zakupu , montażu i ekspl

Myślę o wymianie bo mam w tej chwili 25-letni kocioł typ jakiś tam z firmy " moja szopa " które były w tamtym okresie produkowane przez rzemieślników Ma on chyba 9 okrągłych palników które grzeją wodę przepływającą przez rurki nad nimi . Grzałem nim ze dwa, trzy, pierwsze lat dziewięćdziesiąte, gaz był wtedy tani ( a dom świeży i nie ocieplony i dawało rade ) . Od tamtego czasu używany awaryjnie , czasem na wiosnę (zużycie około 10m3 .dobę około 20 w domu).

Jak napisałem wcześniej rozglądam się w temacie grzania gazem głównie z powodu komfortu w porównaniu z opalaniem "śmieciuchem" ( mam nadzieje że się nie obrazi i wytrzyma jeszcze parę sezonów) . Latek przybywa następcą strach tę funkcje powierzyć ( z doświadczenia).

Kasy jak to zwykle bywa, nie za wiele więc próbuje dokładnie rozpoznać teren , czy po izolacji domu i przy ciut nowszym kotle finanse pozwolą na zmiane sposobu ogrzewania .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno masz jakieś przemyślenia, moim zdaniem w dużej mierze słuszne, bo przy niewielkim zużyciu, nie warto płacić za kondensacyjny, to się nigdy nie zwróci, ale w wersji turbo występują też wymienione przez ciebie modele termeta. Najtańsze kotły turbo to około 1800zł-2000zł, droższy komin, w turbo wentylator może paść, w zamian masz bezpieczeństwo i wyższa sprawność, jakieś inne obiekcje, poza mocą minimalną? Dam sobie rękę uciąć, że jeśli wymienisz kocioł z otwartej na otwartą to rachunki nie zmienią się nawet o pół metra. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako ciekawostkę dla zachwalanej sterowanej elektronicznie pompy obiegowej w kotłach Wolfa, podam, że takie pompy były już w kotłach viessmann vitodens z 1999 roku :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

audikom.

Leć jak najprędzej na rozmowe z serwisantem...może włoży ci coś do głowy. na razie twoje posty to żenada...chcesz tanie, ekonomiczne i proste.

Nie namawiam ,ale jak już ktoś zauważył to najlepiej wyprowadzić się do Afryki

Pozdro

 

 

Tak , jeszcze raz potwierdzę , ma być prosto ,tanio i ekonomicznie a nie wkręcanie w gadżety na których zarabiają wytwórcy i ich serwisanci .

Nie po to ciężko się pracuje aby zarobione pieniądze wpychać komuś w d.. .. . z prośbą żeby tylko przyszedł i zechciał je wziąć .

Jeżeli ty tak lubisz , to nie zapomnij później umyć rąk .

Jak mówią nie ma głupich pytań , kto pyta nie błądzi .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno masz jakieś przemyślenia, moim zdaniem w dużej mierze słuszne, bo przy niewielkim zużyciu, nie warto płacić za kondensacyjny, to się nigdy nie zwróci, ale w wersji turbo występują też wymienione przez ciebie modele termeta. Najtańsze kotły turbo to około 1800zł-2000zł, droższy komin, w turbo wentylator może paść, w zamian masz bezpieczeństwo i wyższa sprawność, jakieś inne obiekcje, poza mocą minimalną? Dam sobie rękę uciąć, że jeśli wymienisz kocioł z otwartej na otwartą to rachunki nie zmienią się nawet o pół metra. ;)

 

 

Mam w tej chwili mam taki kocioł " http://tablica.pl/oferta/gazowy-piec-kociol-wodnykgs-ID1753b.html#b8eb819165 " .

Piszesz że turbo to wyższa sprawność : sprawdziłem , zazwyczaj ok. 1% procent słownie: jeden .

Zdaża się że bywa gorsza np Unic Eleg. 13 GCO 13-00 moc 4 - 13,5 sprawn. 91% ten model w turbo moc 7 - 13 spraw. 88,6 % .

Obiekcje to :

Turbo zapewne droższy w zakupie i montażu , eksploatacji (ewent. awarie ).

Nie rozpatrzyłem jeszcze jak u mnie miało by być z kominem do turbo, jakie koszty i problemy , w tej chwili stary piec jest wetknięty w 6 - cio metrowy ceglany komin o przekroju 17 x 20.

Myślę że powinienem wyjść od zapotrzeb. na ciepło a później przeliczać zużycie na poszczególnych piecach dodając koszt zakupu , montażu itp. ale na razie się tak jakoś motam w obcym mi temacie .

 

Pytałem o termoparę do mojego starego pieca , nikt nic nie wie, nie posiada ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jeden adres http://www.homeheati...ncy-tables.html

 

Pamiętaj, że do spalenia 1m^3 gazu potrzeba mniej więcej 9,5m^3 powietrza, no i teraz musisz je dostarczyć do kotła z otwartą komorą, czyli nawiew w mniej lub bardziej kontrolowany sposób, a to też straty. Nie wiem jak liczona przez producentów sprawność kotłów i z czego mogą wynikać powyższe różnice, ale chyba lepiej dostarczyć tyle powietrza ile trzeba bezpośrednio w palenisko, niż otwierać okna, stosować nawiew.

 

Poza tym nie przyjmowałbym podanej sprawności za pewnik, bo w ten sposób należałoby przyjąć, że kondensacyjne mają 108%, a jak wynika z w/w zestawienia, to raczej jest 90-92%. W w/w bazie danych masz kotły różnych firm, akurat termeta tylko kondensacyjne, ale znajdziesz też ferroli, acv, saunier duval, radiant i inne dostępne u nas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.